IPPB2/415-265/11-4/AK - Zwrot części VAT wydatków na dom letniskowy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-265/11-4/AK Zwrot części VAT wydatków na dom letniskowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) oraz piśmie z dnia 13 maja 2011 r. (data nadania 13 maja 2011 r. data wpływu 16 maja 2011 r.) uzupełniającym braki wniosku na wezwanie Nr IPPB2/415-265/11-2/AK z dnia 4 maja 2011 r. (data nadania 5 maja 2011 r., data doręczenia 9 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu niektórych wydatków związanych z budową domu letniskowego, który będzie służył zaspokojeniu potrzeb rodziny przez cały rok - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych budownictwem mieszkaniowym w zakresie niektórych wydatków związanych z budową domu letniskowego, który będzie służył zaspokojeniu potrzeb rodziny przez cały rok.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Małżonkowie wybudowali dom całoroczny na działce o statusie rekreacyjnym. Nastąpił już odbiór budynku przez architekta. Małżonkowie zamierzają się wprowadzić do wybudowanego budynku w maju 2011 r. Dom spełnia wszystkie wymogi, by móc w nim mieszkać przez cały rok, tj. m.in. murowany, wyposażony w instalację wodną, gazową, szambo, gaz, energię elektryczną. Małżonkowie złożyli wniosek o przekwalifikowanie przedmiotowej działki na działkę budowlaną. Dom będzie miejscem zamieszkania małżonków.

Pismem z dnia 4 maja 2011 r. nr IPPB2/415-265/11-2/AK wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez:

* wskazanie czy Wnioskodawczyni dysponuje pozwoleniem na budowę budynku mieszkalnego (kto widnieje jako inwestor budowlany na przedmiotowym pozwoleniu),

* czy Wnioskodawczyni posiada tytuł prawny do gruntu na którym wybudowany został budynek mieszkalny,

* na kogo wystawione są faktury VAT, dokumentujące poniesione wydatki,

* przedstawienie własnego stanowiska w sprawie przedstawionego zdarzenia przyszłego adekwatnego do zadanego pytania (poz. 56 wniosku ORD-IN).

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie (data wpływu uzupełnienia 16 maja 2011 r.).

W nadesłanej odpowiedzi Wnioskodawczyni wskazała, iż dysponuje z mężem pozwoleniem na budowę, z tym, że w dokumencie jest zapis "dom jednorodzinny letniskowy", inwestorem budowlanym jest Wnioskodawczyni wraz z mężem. Małżonkowie posiadają akt notarialny zakupu gruntu na którym został wybudowany budynek. W 1/2; części właścicielem gruntu jest mąż Wnioskodawczyni a w 1/2; części Wnioskodawczyni (kupując grunt małżonkowie nie byli jeszcze małżeństwem). Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki wystawione są na męża Wnioskodawczyni. Własne stanowisko Wnioskodawczyni zostało przedstawione poniżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem mogą odliczyć podatek VAT poniesiony przy zakupie materiałów budowlanych przeznaczony na budowę ww. nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawczyni uważa, że skoro wybudowany dom jest miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni (przez cały rok) powinna małżonkom zostać zwrócona różnica w podatku VAT na materiały budowlane zakupione przez małżonków i przeznaczone na wybudowanie wspólnego domu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1. budową budynku mieszkalnego;

2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W myśl art. 2 pkt 1 ww. ustawy, przez budynek mieszkalny rozumie się budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nim urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Stosownie do przepisów art. 3 ust. 2 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. były opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką podstawową 22% a od dnia 1 stycznia 2011 r. materiały te są opodatkowane stawką podatku VAT 23%.

Z treści art. 3 ust. 4 tej ustawy wynika, iż dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ww. ustawy, prawo do zwrotu przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;

2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Decydujące znaczenie dla kwalifikacji danego obiektu budowlanego jako budynku mieszkalnego jest przeznaczenie budynku. Nie jest istotna klasyfikacja statystyczna danego obiektu budowlanego. Charakteru budynku nie determinuje także treść miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, czy też treść decyzji o warunkach zabudowy lub o pozwoleniu na budowę. Istotne znaczenie ma tylko to, czy dany obiekt został wzniesiony w celu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i czy potrzeby takie może zaspokajać.

Potrzeby mieszkaniowe są zaspokajane przez wybudowanie budynku, w którym Wnioskodawczyni będzie mieszkała. Przy czym nie musi to być miejsce stałego zamieszkania. Powinna natomiast mieć miejsce pewna stałość lub częstotliwość pobytu.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni wraz z mężem wybudowali dom całoroczny na działce o statusie rekreacyjnym. Nastąpił już odbiór budynku przez architekta. Małżonkowie zamierzają się wprowadzić do wybudowanego budynku w maju 2011 r. Dom spełnia wszystkie wymogi, by móc w nim mieszkać przez cały rok, tj. m.in. murowany, wyposażony w instalację wodną, gazową, szambo, gaz, energię elektryczną. Małżonkowie złożyli wniosek o przekwalifikowanie przedmiotowej działki na działkę budowlaną. Dom będzie miejscem zamieszkania małżonków.

A zatem, jeżeli całoroczny budynek "letniskowy" będzie służył zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni, tj. będzie spełniał funkcję mieszkalną (lokum, w którym koncentruje się życie rodzinne), to - po spełnieniu wszystkich warunków określonych w ustawie - przysługuje Wnioskodawczyni prawo do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z realizowaną inwestycją.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawczyni. Stosownie do powyższego współwłaściciel, tj. małżonek Wnioskodawczyni chcąc uzyskać interpretację indywidualną winien wystąpić z odrębnym zapytaniem i uiścić stosowną opłatę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl