IPPB2/415-256/08-2/IŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-256/08-2/IŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2008 r. (data wpływu 8 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia mieszkania w części wydatkowanej na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup tego mieszkania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia mieszkania w części wydatkowanej na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup tego mieszkania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W listopadzie 2005 r. Wnioskodawca nabył wraz z żoną mieszkanie sfinansowane kredytem w wysokości 56.500,00 zł, udzielonym przez Bank X.

W dniu 7 stycznia 2008 r. Wnioskodawca sprzedał ww. mieszkanie za kwotę 155.000,00 zł.

Następnie w dniu 18 stycznia 2008 r. dokonał zakupu innego mieszkania za kwotę 130.00,00 zł.

Z pieniędzy, które Wnioskodawca otrzymał za sprzedane mieszkanie zmuszony był spłacić kredyt, zaciągnięty uprzednio na zakup tego mieszkania. Kwota kredytu pozostająca do spłaty stanowiła 48.057,58 zł. Wnioskodawca podaje, że z przedmiotowej sprzedaży, po uwzględnieniu spłaty kredytu, uzyskał 105.942,42 zł.

Nowo nabyte w styczniu 2008 r. mieszkanie również w części sfinansowane zostało zaciągniętym na ten cel kredytem w wysokości 100.000,00 zł, natomiast pozostającą różnicę Wnioskodawca dopłacił pieniędzmi uzyskanymi ze sprzedaży poprzedniego mieszkania.

Na okoliczność sprzedaży mieszkania Wnioskodawca złożył w Urzędzie Skarbowym oświadczenie, że pieniądze uzyskane z tej sprzedaży wykorzysta w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży na cele mieszkaniowe.

Pomimo, iż Wnioskodawca wcześniej uzyskał informację, że celem mieszkaniowym jest też spłata kredytu - to jednak na wskazanie Urzędu Skarbowego w Łodzi - wystąpił w tej materii, dla upewnienia się, z wnioskiem o indywidualną interpretację.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Z kontekstu sformułowanego we wniosku pytania (uzupełnionego uwagą o załączeniu wybranych stron aktu notarialnego dotyczącego sprzedaży mieszkania) wynika, iż istota tego pytania dotyczy:

Czy kwota spłaty kredytu, zaciągniętego na kupno mieszkania, środkami uzyskanymi ze sprzedaży tego mieszkania stanowi cele mieszkaniowe i jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota spłaty kredytu, zaciągniętego na kupno mieszkania, środkami uzyskanymi ze sprzedaży tego mieszkania stanowi cele mieszkaniowe i jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca powinien więc się rozliczyć tylko z pozostałej różnicy, którą otrzymał ze sprzedaży mieszkania po spłaceniu kredytu, tj. z kwoty 105.942,42 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), do źródeł przychodów zalicza się m.in. odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości. Jednakże zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie.

W myśl art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 podatek od przychodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 % uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Stosownie do art. 28 ust. 2a zasada o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wynika, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) tej samej ustawy stanowi, że wolny od podatku dochodowego jest przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Z powyższego wynika, iż okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych, w części wydatkowanej na spłatę kredytu lub pożyczki, jest cel zaciągnięcia tego kredytu lub pożyczki. Spłata kredytu stanowi bowiem etap realizacji tego celu.

Podatnicy mają prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w każdym przypadku wydatkowania, w przewidzianym ustawą terminie (dwa lata od daty sprzedaży), przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych na spłatę kredytu zaciągniętego na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy.

Ważny jest moment uzyskania przychodu i poniesienia wydatku. Środki przeznaczone na spłatę kredytu muszą pochodzić ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych.

Powyższe oznacza, iż ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy mają prawo korzystać m.in. podatnicy, którzy przeznaczyli przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych na spłatę kredytu zaciągniętego na nabycie zbytej nieruchomości, pod warunkiem, że jest to nieruchomość lub prawo majątkowe wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 32 a), a także na spłatę kredytu zaciągniętego na cele określone w tym przepisie związane ze zbytą nieruchomością lub prawem majątkowym.

Ponadto przepis art. 21 ust. 2a ww. ustawy określa, iż ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Przenosząc powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż przychód uzyskany przez Pana ze zbycia w dniu 7 stycznia 2008 r. mieszkania w części wynoszącej 48.057,58 zł i przeznaczonej na spłatę kredytu (wraz z odsetkami), zaciągniętego na zakup tego mieszkania stanowi cele mieszkaniowe określone w ww. art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) korzysta ze zwolnienia od 10% zryczałtowanego podatku dochodowego - jeżeli fakt ten wskazał Pan w oświadczeniu złożonym w Urzędzie Skarbowym i o ile nie dokonywał Pan odliczeń odsetek od tego kredytu w ramach ulgi odsetkowej. Dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia bez znaczenia jest forma dokonania tej spłaty, tj. to czy spłaty kredytu dokonał Pan osobiście, czy też w Pana imieniu nabywca mieszkania.

Jednocześnie doprecyzować należy, iż rozliczeniu (co nie jest równoznaczne ze słowem "opodatkowanie") z Urzędem Skarbowym podlega cały przychód ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania, tj. jak wskazał Pan w opisie stanu faktycznego - kwota 155.00,00 zł, oznaczająca cenę zbywanego mieszkania. Kwota ta będzie podlegała zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych w takiej części, w jakiej zgodnie ze złożonym w Urzędzie Skarbowym oświadczeniem, zostanie przeznaczona w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży na cele mieszkaniowe. W Pana sytuacji takimi celami są wydatki zarówno na spłatę kredytu obciążającego sprzedane mieszkanie, jak i wydatki związane z nowo nabytym mieszkaniem mieszczące się w katalogu wskazanym przez art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), w tym również dotyczące spłaty kredytu zaciągniętego na nabycie tego mieszkania.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu rzeczywistego, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Załączniki dołączone przez Pana do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w toku wydawania interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl