IPPB2/415-25/10-5/AS - Obowiązek towarzystwa funduszy inwestycyjnych jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych do poboru zaliczek na ten podatek w przypadku wypłaty uczestnikowi funduszu inwestycyjnego tzw. premii inwestycyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-25/10-5/AS Obowiązek towarzystwa funduszy inwestycyjnych jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych do poboru zaliczek na ten podatek w przypadku wypłaty uczestnikowi funduszu inwestycyjnego tzw. premii inwestycyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu 14 stycznia 2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 24 marca 2010 r.) na wezwanie z dnia 16 marca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania premii inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania premii inwestycyjnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 16 marca 2010 r. na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku w zakresie przesłania dokumentu (odpowiednio wypis z KRS lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez osoby do tego uprawnione), z którego wynika umocowanie do udzielania pełnomocnictwa w imieniu Wnioskodawcy do występowania z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej przez osoby, które wniosek podpisały, w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wniosek uzupełniono w terminie, tj. pismem z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 24 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. (zwana dalej "TFI" lub "Spółką") zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.) jest towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które tworzy fundusze inwestycyjne, zarządza nimi i reprezentuje fundusze w stosunkach z osobami trzecimi. Towarzystwo jest bowiem organem funduszu inwestycyjnego. Aktualnie TFI utworzyło i zarządza szeregiem funduszy inwestycyjnych zarówno otwartych jak i zamkniętych utworzonych zgodnie z przepisami ustawy o funduszach inwestycyjnych. TFI ze względu na pełnione funkcje wobec funduszy inwestycyjnych oraz ich uczestników, tak samodzielnie jak i poprzez zawarte umowy z podmiotami trzecimi dokonuje pełnej obsługi tak funduszy inwestycyjnych jak i uczestników. W związku z powyższym TFI pełni w przypadku uczestników będących osobami fizycznymi między innymi funkcję płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak też przepisów Ordynacji podatkowej.

TFI celem uatrakcyjnienia nabywania przez uczestników jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez TFI, jak też utrzymywania inwestycji w długim okresie wprowadza system tzw. premii inwestycyjnych. Beneficjentami systemu mogą być zarówno uczestnicy będący osobami fizycznymi, jak też uczestnicy będący osobami prawnymi.

Zgodnie z treścią umów o współpracy zawieranych tak z osobami fizycznymi, jak też z osobami prawnymi będącymi uczestnikami funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez TFI system premii inwestycyjnych został oparty na następujących założeniach:

*

TFI zawiera każdorazowo umowę o współpracy z uczestnikiem, który inwestuje w fundusze inwestycyjne zarządzane przez Spółkę,

*

Wypłata tzw. "premii inwestycyjnej" finansowana jest ze środków TFI,

*

TFI na mocy umowy zobowiązuje się do wypłaty uczestnikowi "premii inwestycyjnej", jeśli posiada on jednostki uczestnictwa o znacznej wartości przez okres wskazany w umowie, tzn. zainwestuje w jednostki uczestnictwa określoną w umowie kwotę oraz będzie utrzymywał inwestycję w jednostki uczestnictwa przez wskazany w umowie okres,

*

Wartość premii naliczana jest w każdym dniu wyceny według algorytmu określonego w umowie, jednakże jest ona stawiana do dyspozycji uczestnika po spełnieniu warunku dotyczącego okresu nieprzerwanego utrzymywania kwalifikowanej inwestycji,

*

W przypadku uczestników osób fizycznych za całość postawionych uczestnikowi do dyspozycji środków (kwotę premii inwestycyjnej) TFI dokona na rzecz uczestnika nabycia jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym zarządzanym przez TFI, którego dotyczy inwestycja (dokona tzw. "reinwestycji"). W tym zakresie TFI wystawia uczestnikowi notę księgową uznaniową stanowiącą podstawę dla dokonania nabycia jednostek uczestnictwa. Uczestnik nie uzyskuje środków pieniężnych lecz jednostki uczestnictwa. Alternatywnie premia inwestycyjna będzie wypłacona przez TFI uczestnikowi, tj. uzyska on środki pieniężne.

*

W przypadku uczestników będących osobami prawnymi premia inwestycyjna podlega wypłaceniu.

Ewentualnie system premii będzie realizowany za pośrednictwem dystrybutorów (podmiotów pośredniczących w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa), którym TFI pokryje (sfinansuje) tego typu wydatki. Istotnym jest ponadto wskazanie, iż statuty poszczególnych funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez TFI przewidują możliwość wypłacania premii inwestycyjnej przez TFI, tak poprzez wypłatę środków uczestnikowi, jak też poprzez nabycie dodatkowych jednostek uczestnictwa na rzecz uczestnika. Premia inwestycyjna stanowi tzw. dodatkowe uprawnienie uczestnika. Zgodnie z treścią statutów wypłata premii następować winna ze środków TFI, na podstawie zawartej umowy z uczestnikiem.

Dodatkowo statuty funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez TFI dozwalają na zawarcie tego typu umowy przez dystrybutora. Możliwość określania w statucie dodatkowych praw uczestników wynika z przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (art. 18 ust. 2 pkt 17), a premia inwestycyjna stanowi takie prawo (uprawnienie uczestnika). TFI jest zainteresowanym w sprawie ze względu na pełnienie funkcji płatnika w stosunku do funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez TFI.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku uzyskiwania premii inwestycyjnej przez uczestników funduszy inwestycyjnych będących osobami fizycznymi przychód ten może zostać zakwalifikowany do źródła przychodów kapitały pieniężne zdefiniowanego w art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)...

2.

Czy w przypadku wypłaty uczestnikowi będącemu osobą fizyczną premii inwestycyjnej w gotówce na TFI jako na płatniku ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych...

3.

Czy w przypadku gdy na podstawie umowy o współpracy zawartej przez TFI z uczestnikiem będącym osobą fizyczną nie następuje wypłata premii w gotówce ale jest ona stawiana do dyspozycji uczestnika a TFI nabywa na rzecz uczestnika dodatkowe jednostki uczestnictwa, opodatkowanie premii inwestycyjnej ma nastąpić w momencie jej przyznania uczestnikowi czy w momencie umorzenia nabytych na jego rzecz przez TFI jednostek uczestnictwa...

Przedmiot niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego stanowi odpowiedź na pytanie drugie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Odpowiedź na pytanie pierwsze i trzecie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie udzielona w odrębnej interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przypadku dokonywania wypłaty premii inwestycyjnej w gotówce na rzecz uczestnika będącego osobą fizyczną oraz mając na uwadze fakt, iż zdaniem TFI premia inwestycyjna winna być kwalifikowana jako przychody z kapitałów pieniężnych (dochód z udziału w funduszu kapitałowym /inwestycyjnym) na wypłacającym, tj. na TFI jako płatniku, spoczywa na podstawie art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) obowiązek poboru podatku zryczałtowanego w wysokości 19%. Podstawę opodatkowania (dochód równy jest w tym przypadku przychodowi) stanowi kwota wypłacanej premii inwestycyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla osób fizycznych będących uczestnikami funduszy inwestycyjnych, bowiem interpretacja wywiera skutek wyłącznie w stosunku do tego podmiotu, do którego jest skierowana.

Mając na uwadze, iż wniosek Spółki Akcyjnej, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jako płatnika, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla poszczególnych uczestników funduszy inwestycyjnych będących osobami fizycznymi. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła Spółka Akcyjna, występująca w roli płatnika, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni uczestnicy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl