IPPB2/415-238/13-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-238/13-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2013 r. (data wpływu 25 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zysków z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego w związku z udziałem we wspólnej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zysków z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego w związku z udziałem we wspólnej inwestycji.

Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi, w związku z tym pismem z dnia 17 maja 2013 r. Nr IPPB2/415-238/13-2/MG i Nr IPPB2/436-194/13-2/MZ (data nadania 17 maja 2013 r., data doręczenia 21 maja 2013 r.), na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* wskazanie w zakresie przepisów jakiej ustawy ma być wydana interpretacja indywidualna, tj. w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, czy też ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na to, że opłata została uiszczona w wysokości 40 zł, tj. w wysokości odpowiadającej jednemu stanowi faktycznemu.

Jeżeli intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie obu wyżej przywołanych ustaw, wówczas należy dokonać dodatkowej kwoty opłaty w kwocie 40 zł.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dwie niespokrewnione osoby fizyczne (dalej zwane Inwestorami) 21 listopada 2012 r. dokonały wspólnej inwestycji w subfuduszu O. SPECJALISTYCZNEGO FUNDUSZU INWESFYCYJNEGO OTWARTEGO (dalej zwany Funduszem) o wartości 166.848 zł Z uwagi na wysoki wymagany wkład, Inwestorzy nie mogliby dokonać inwestycji samodzielnie, dopiero wspólne zaangażowanie środków pozwoliło Inwestorom na skorzystanie z inwestycji. Konto uczestnika w Funduszu Inwestycyjnym założone jest na jednego z Inwestorów, zwanego dalej Reprezentantem. W momencie składania niniejszego wniosku inwestycja jest niezakończona, tj. żadna z Jednostek Uczestnictwa w Funduszu nie została sprzedana i żaden z Inwestorów nie osiągnął zysku z inwestycji.

Inwestorzy 22 listopada 2012 r. zawarli umowę o wspólnej inwestycji, w której zapisane są następujące zasady inwestycji:

* wkłady obydwu Inwestorów są równe i wynoszą po 83.424 zł,

* uczestnicy dzielą, proporcjonalnie do wysokości udziału we wspólnym przedsięwzięciu, zyski oraz straty z dokonanej inwestycji, jak również wszelkie opłaty bankowe i administracyjne konieczne do poniesienia w związku ze wspólną inwestycją,

* każdy z Inwestorów jest zobowiązany do samodzielnego uregulowania obowiązków podatkowych związanych z rozliczeniem dochodów otrzymanych ze wspólnej inwestycji w proporcji do wniesionego wkładu we wspólnej inwestycji,

* w żadnym momencie powierzenie środków nie stanowi umowy pożyczki, tj. nie dochodzi do przeniesienia własności środków na rzecz któregokolwiek z Inwestorów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zawarta umowa o wspólnej inwestycji podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

2.

Czy dochód otrzymany z inwestycji podlega opodatkowaniu zarówno podatkiem od kapitałów pieniężnych zgodnie z art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i podatkiem w związku z udziałem we wspólnym przedsięwzięciem, zgodnie z art. 8 tejże ustawy, czy wyłącznie podatkiem od kapitałów pieniężnych.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna została wydana w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do pytania Nr 2. Wniosek w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie rozstrzygnięty odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ewentualny dochód otrzymany ze wspólnej inwestycji będzie podlegał opodatkowaniu wyłącznie jako zysk z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej "u.p.d.o.f.").

Zgodnie z art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f., podmioty wypłacające podatnikowi środki pieniężne m.in. z tytułu: 1) z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej; 2) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych; 3) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą; 4) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych; 5) od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, zobowiązane są pobrać, jako płatnicy, zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%. Podobnie, zgodnie z art. 41 ust. 1d, podatek zobowiązane są pobrać podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

W związku z powyższym, w sytuacji, gdy dojdzie do wypłaty zysków z zainwestowanych środków, instytucja finansowa (tu: O. TFI) pobierze zryczałtowany podatek dochodowy. Zatem, w chwili otrzymania zysków z inwestycji, zyski te będą pomniejszone o pobrany podatek. Zatem otrzymane zyski nie powinny po raz kolejny podlegać opodatkowaniu jako zyski ze wspólnej inwestycji. Wspólne przedsięwzięcie polegające na dokonaniu wspólnej inwestycji nie będzie generowało innych dochodów poza wspomnianymi zyskami otrzymanymi w chwili realizacji inwestycji. W związku z tym, otrzymane dochody będą dochodami netto, tj. po potrąceniu zryczałtowanego podatku a w związku z tym nie mogą podlegać opodatkowaniu na mocy art. 8 u.p.d.o.f. Opodatkowanie tych zysków stanowiłoby podwójne opodatkowanie tego samego dochodu.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ewentualny zysk z opisanej wyżej inwestycji jest zyskiem z kapitałów pieniężnych, które będą podlegać wyłącznie opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem, obliczonym i pobranym przez instytucję finansową (TFI) wypłacającą zyski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl