IPPB2/415-229/09-4/MG - Zwolnienie z wykazania w zeznaniu rocznym za 2008 rok przychodu osiągniętego ze zbycia papierów wartościowych nabytych na rynku pierwotnym w 2002 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-229/09-4/MG Zwolnienie z wykazania w zeznaniu rocznym za 2008 rok przychodu osiągniętego ze zbycia papierów wartościowych nabytych na rynku pierwotnym w 2002 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data nadania 1 czerwca 2009 r., data wpływu 3 czerwca 2009 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie z dnia 26 maja 2009 r. Nr IPPB2/415-229/09-2/MG (data nadania 26 maja 2009 r., data doręczenia 29 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z wykazania w zeznaniu rocznym PIT-36 za 2008 rok przychodu osiągniętego ze zbycia papierów wartościowych nabytych na rynku pierwotnym w 2002 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z wykazania w zeznaniu rocznym PIT-36 za 2008 rok przychodu osiągniętego ze zbycia papierów wartościowych nabytych na rynku pierwotnym w 2002 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Papiery wartościowe, o których mowa w informacji PIT-8C zostały nabyte przez Wnioskodawczynię w dniu 12 grudnia 2002 r. bezpośrednio w Banku, na rynku pierwotnym, a sprzedane zostały w dniu 29 października 2008 r. na rynku wtórnym. Wnioskodawczyni poinformowała, ze nigdy nie była pracownikiem Banku.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 26 maja 2009 r. Nr IPPB2/415-229/09-2/MG tut. organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

*

doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania:

1.

czy nabyte przez Wnioskodawczynię w dniu 12 grudnia 2002 r. papiery wartościowe zostały dopuszczone do obrotu publicznego oraz

2.

czy nabycie nastąpiło na podstawie oferty publicznej skierowanej do wszystkich, a nie do ograniczonego kręgu osób.

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w ustawowym terminie pismem z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 3 czerwca 2009 r.) wyjaśniając, że:

1.

nabyte w dniu 12 grudnia 2002 r. przez Wnioskodawczynię papiery wartościowe były dopuszczone do obrotu publicznego,

2.

nabycie papierów wartościowych nastąpiło na podstawie oferty publicznej skierowanej do wszystkich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z otrzymaną informacją PIT-8C "Informacją o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w roku 2008" z Banku S.A., a dotyczącą Wnioskodawcy literą F drugiej strony formularza, o treści "Informacja o wysokości przychodów niewykazanych w części E" zwalnia Wnioskodawczynię od wykazywania w zeznaniu podatkowym PIT-36 za rok 2008...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Wnioskodawczyni uważa, że ww. papiery wartościowe nie podlegają opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są kapitały pieniężne.

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dochodem, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ww. ustawy jest, zgodnie z ust. 2 pkt 1 tegoż artykułu, różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Dochodów, o których mowa - w myśl art. 30b ust. 5 ustawy - nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c, tj. z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej i z dochodami opodatkowanymi podatkiem liniowym.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru na formularzu PIT-38, a nie jak wskazała Wnioskodawczyni we wniosku na formularzu PIT-36, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 cyt. ustawy). W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Zgodnie z treścią art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.) - przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Jednocześnie stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1956. z późn. zm.) przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej z dnia 12 listopada 2003 r., dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:

1.

akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi;

2.

nabycia dokonano przed dniem 1 stycznia 2004 r.;

3.

nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;

4.

sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Wprowadzenie akcji do obrotu publicznego w czasie, kiedy Wnioskodawczyni dokonała nabycia papierów wartościowych, regulowały przepisy ustawy z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 155 z późn. zm.), a następnie przepisy obowiązującej do 31 grudnia 2005 r. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.). Zgodnie z regulacjami tych ustaw wprowadzenie papierów wartościowych do publicznego obrotu wymaga zgody Komisji Papierów Wartościowych, przy czym Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski emitujący papiery wartościowe obowiązani są zawiadomić Komisję o emisji tych papierów.

Odnosząc się do kwestii, czy przedmiotowe akcje zostały nabyte w ofercie publicznej należy zdefiniować pojęcie "publicznej oferty".

Artykuł 2 ww. ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi stanowi, iż publicznym obrotem papierami wartościowymi jest proponowanie nabycia lub nabywanie emitowanych w serii papierów wartościowych, przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób albo do nieoznaczonego adresata. Przepis ten nie zawiera definicji "publicznej oferty". Ponieważ ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, również nie zawarł definicji "publicznej oferty", ani też nie odwołał się do innych przepisów prawa, to zgodnie z założeniami wykładni prawa, celem wyjaśnienia znaczenia terminu "publicznej oferty" należy, w pierwszej kolejności, odnieść się do wykładni językowej.

Kierując się tymi zasadami należy określić czy nabycie akcji w omawianym przypadku nastąpiło na podstawie publicznej oferty. W świetle definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod redakcją M. S., PWN Warszawa 1996, tom II L-P) "publiczny" oznacza: dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich.

Na tej podstawie publiczny charakter oferty ma miejsce wtedy, gdy oferta skierowana jest do wszystkich, a nie tylko do ograniczonego kręgu osób. Mówiąc o publicznym charakterze oferty należy bowiem mieć na względzie powszechny dostęp do akcji bez względu na liczbę osób, do których skierowana jest oferta, nawet jeżeli ich liczba przewyższa 300 osób.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, iż w dniu 12 grudnia 2002 r. Wnioskodawczyni nabyła papiery wartościowe, które były dopuszczone do obrotu publicznego, bezpośrednio w Banku, a ponadto ich nabycie nastąpiło na podstawie oferty publicznej skierowanej do wszystkich. Przedmiotowe papiery wartościowe Wnioskodawczyni sprzedała w dniu 29 października 2008 r. na rynku wtórnym. Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą kwestii, czy przedmiotowe papiery wartościowe podlegają opodatkowaniu i czy w związku z otrzymaną informacją PIT-8C zwolniona jest z obowiązku wykazywania tego przychodu w zeznaniu rocznym za rok 2008.

Biorąc pod uwagę informację, jaką Wnioskodawczyni zawarła w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku należy wywieść, że zostały spełnione przesłanki do zwolnienia przychodów osiągniętych ze zbycia papierów wartościowych od podatku. Bowiem w przypadku papierów wartościowych, co do których nie wiadomo, czy podlegają opodatkowaniu, czy są zwolnione z podatku, przychód z ich zbycia jest wykazywany w części F informacji PIT-8C, Informacja o wysokości przychodów niewykazanych w części E (poz. 57). Z zamieszczonego pod drukiem objaśnienia (str. 2 pkt 3) wynika, że wypełniający informację wykazuje w tej części przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i realizacji praw z nich wynikających, tylko co do których nie jest w stanie określić, czy podlegają opodatkowaniu, czy też nie podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.); przychodów niepodlegających opodatkowaniu podatnik nie wykazuje w zeznaniu podatkowym.

Zatem w sytuacji, gdy mamy do czynienia ze zbyciem papierów wartościowych nabytych przed dniem 1 stycznia 2004 r. i wypłacający nie posiada dokumentów, na podstawie których może określić, czy przychód ze zbycia tych papierów wartościowych jest zwolniony z podatku, wykazuje te przychody w części F informacji PIT-8C, a podatnik nie wykazuje tych przychodów w zeznaniu PIT-38 pod warunkiem, że posiada dokumenty, z których wynika, iż zbycie tych papierów wartościowych objęte jest zwolnieniem określonym w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym przychód uzyskany z tytułu odpłatnego zbycia w 2008 r. papierów wartościowych nabytych w dniu 12 grudnia 2002 r. na rynku pierwotnym będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile Wnioskodawczyni udokumentuje, że papiery wartościowe były dopuszczone do publicznego obrotu oraz że ich nabycie nastąpiło na podstawie oferty publicznej skierowanej do wszystkich i sprzedaż papierów nie jest przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej, a więc zgodnie z trybem wskazanym w ww. art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym Wnioskodawczyni zwolniona będzie od wykazania osiągniętego przychodu w zeznaniu rocznym PIT-38 za 2008 rok.

Końcowo należy dodać, iż dokument dołączony przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, w związku z uiszczeniem opłaty wyższej od należnej, poniesiona z tego tytułu nadpłata w kwocie 35 zł podlega zwrotowi zgodnie z treścią ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniła treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. na Pani adres zamieszkania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl