IPPB2/415-224/09-4/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-224/09-4/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2008 r. (data wpływu 23 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50% kosztów z tytułu przeniesienia praw do wynalazku, a obowiązek płatnika wynikający z tytułu tych praw-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50% kosztów z tytułu przeniesienia praw do wynalazku, a obowiązek płatnika wynikający z tytułu tych praw.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

T S.A. ("T. SA") zamierza rozpocząć wynagradzanie pracowników, którzy dokonali wynalazku w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy i którzy przenieśli prawo własności powstałych wynalazków na T...S.A. Zasady wynagradzania z tytułu przeniesienia zostaną określone w wewnętrznym regulaminie T...S.A "Zasady postępowania w zakresie zgłaszania wynalazków w celu uzyskania patentów w T. S.A.", dalej zwanym "Zasadami" oraz w dwóch załącznikach do tego regulaminu: "Formularzu zgłoszenia wynalazku" oraz "Tabeli wynagrodzeń dla wynalazców".

Jednym z kluczowych elementów wewnętrznego postępowania w T. S.A w odniesieniu do zgłoszonych wynalazków będzie ich weryfikacja prawna. Weryfikacja ta będzie polegać na:

1.

sprawdzeniu, czy dany wynalazek jest wynalazkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. Nr 119 z 2003 r., poz. 1117 z późn. zm.),

2.

sprawdzeniu, czy wynalazek ten posiada zdolność patentową (czy może być na niego udzielony patent), to znaczy czy zgłoszone rozwiązanie jest nowe, posiada poziom wynalazczy i nadaje się do przemysłowego zastosowania,

3.

zwróceniu się do rzecznika patentowego z wnioskiem o ustalenie zdolności uzyskania prawa wyłącznego do wynalazku.

W przypadku pozytywnej weryfikacji powyższe postępowanie kończyć się będzie złożeniem wniosku w Urzędzie Patentowym RP. Wniosek będzie składany za pośrednictwem Rzecznika Patentowego.

Zgodnie z zapisami Zasad, z tytułu przeniesienia prawa własności wynalazku pracownikowi należne będzie wynagrodzenie. Wynagrodzenie to będzie wypłacane niezależnie w czterech częściach, w przypadku:

1.

zgłoszenia przez T...S.A wynalazku w celu uzyskania patentu,

2.

wydanie decyzji o udzieleniu patentu przez Urząd Patentowy;

3.

wykorzystania patentu przez T...S.A;

4.

wykorzystania patentu przez inny podmiot na podstawie umowy licencyjnej zawartej z T...S.A.

W konsekwencji, wypłata wynagrodzenia z tytułu przeniesienia prawa do wynalazku na T...S.A będzie dokonywana w sytuacji, w której przedmiotem przenoszonego prawa będzie wynalazek, w stosunku, do którego możliwe jest uzyskanie patentu (zgłoszenie do Urzędu Patentowego), jak również w sytuacji, w której patent na wynalazek zostanie udzielony, T. S.A wykorzysta patent lub udzieli licencji na korzystanie z danego wynalazku innemu podmiotowi.

Wysokość tego wynagrodzenia została ustalona we wspomnianej wyżej "Tabeli wynagrodzeń dla wynalazców" Wynagrodzenie stanowiłoby dodatkowe wynagrodzenie pracownika, który przeniósł prawo do wynalazku na T...S.A.

Zasady przewidują jeszcze jedną możliwość wypłacenia wynagrodzenia pracownikowi, który dokonał wynalazku w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy i przeniósł prawo własności tego wynalazku na T...S.A. Jeżeli bowiem w stosunku do zgłoszonego wynalazku zostanie podjęta decyzja, zgodnie z którą T...S.A nie zgłosi wynalazku do Urzędu Patentowego RP w celu uzyskania patentu, ale przyjmie ten wynalazek do wykorzystania, wynagrodzenie za korzystanie z tego wynalazku będzie mogło być uzgodnione z pracownikiem - twórcą wynalazku w każdym przypadku indywidualnie.

Poniżej przytoczone zostały teksty wspomnianych na wstępie dokumentów wewnętrznych T...S.A regulujących postępowanie wynalazcze w T...S.A.

"Zasady postępowania w zakresie zgłaszania wynalazków w celu uzyskania patentów w T...S.A.

Celem niniejszych Zasad jest zapewnienie ochrony interesów T. S.A. w zakresie działalności wynalazczej oraz ochrony interesów twórców wynalazków będących pracownikami T...S.A oraz współpracujących z T...S.A na innej niż umowa o pracę podstawie.

§ 1

Zakres podmiotowy Zasad Postanowienia Zasad stosuje się do:

a.

pracowników T...S.A, którzy dokonali wynalazku w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy;

b.

pracowników T...S.A, którzy dokonali wynalazku nie w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy i wyrazili zgodę na stosowanie postanowień niniejszych Zasad do stosunków prawnych łączących ich z T...S.A;

c.

innych niż pracownicy T...S.A osób fizycznych, które dokonały wynalazku i wyraziły zgodę na stosowanie postanowień niniejszych Zasad do stosunków prawnych łączących ich z T...S.A.

§ 2

Zakres przedmiotowy Zasad

1.

Niniejsze Zasady regulują tryb zgłaszania, rejestracji, rozpatrywania, podejmowania decyzji o zgłoszeniu oraz zgłoszenia wynalazków do Urzędu Patentowego RP w celu uzyskania patentu oraz przyznania wynagrodzenia

Twórcy za przeniesienie prawa do uzyskania patentu na wynalazek oraz za korzystanie z wynalazku.

1.

Niniejsze zasady mogą być stosowane odpowiednio w przypadku podjęcia decyzji o ubieganiu się o ochronę wynalazków w międzynarodowych systemach ochrony.

§ 3

Podstawowe pojęcia używane w Zasadach

Na potrzeby niniejszych Zasad, ilekroć występują następujące pojęcia rozumiemy je jako:

1.

T. - T. Spółka Akcyjna z siedzibą i adresem w W. wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. W., XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (...), NIP, REGON, z pokrytym w całości kapitałem zakładowym wynoszącym 4 006 947 063 zł.

2.

Twórca - pracownik T...S.A lub inna niż pracownik T...S.A osoba fizyczna będąca twórcą lub współtwórcą wynalazku; postanowienia Zasad dotyczące twórców mają zastosowanie także do współtwórców.

3.

Pracownik T...S.A - osoba zatrudniona przez T...S.A na podstawie umowy o pracę.

4.

Wynalazek - w rozumieniu ustawy z 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej - P.W.P. (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.).

5.

Obowiązki ze stosunku pracy - zadania, których realizacja należała/y do zakresu obowiązków twórcy wynikających z przepisów powszechnie obowiązujących, umowy o pracę, z zakresu czynności przypisanych twórcy lub z polecenia przełożonego mieszczącego się w granicach obowiązków pracowniczych twórcy.

§ 4

Zgłaszanie wynalazków

1.

Twórca, o którym mowa w 51 niniejszych Zasad, powinien niezwłocznie zgłosić wynalazek w Pionie Centrum Badawczo-Rozwojowe T...S.A. Wynalazek można zgłosić osobiście, za pośrednictwem poczty wewnętrznej lub innego podmiotu trudniącego się zawodowo dostarczaniem przesyłek.

2.

Wynalazek powinien być zgłoszony na Formularzu zgłoszeniowym podpisanym przez wszystkich twórców i doręczony na adres: Centrum Badawczo Rozwojowe, ul. Obrzeżna 7, 02 691 Warszawa, z dopiskiem "Zgłoszenia Patentowe". Wzór Formularza zgłoszeniowego stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Zasad.

3.

Część formalna zgłoszona powinna zawierać:

a.

dane personalne twórcy/ów: imię i nazwisko, stanowisko służbowe, numer telefonu;

b.

tytuł (nazwa) zgłaszanego wynalazku;

c.

miejsce proponowanego zastosowania;

d.

stanowisko twórcy/ów w zakresie prawa do zgłaszanego wynalazku;

e.

oświadczenie twórcy/ów, iż wynalazek powstał w wyniku wykonywania obowiązków służbowych - w przypadku wynalazków pracowniczych;

f.

uzgodnione udziały procentowe twórców w zgłaszanym wynalazku;

g.

w przypadku dwóch lub więcej twórców, pełnomocnictwo dla jednego z nich do reprezentowania twórców w postępowaniu związanym z rozpatrywaniem zgłoszenia;

h.

oświadczenie twórcy/ów, w którym wyrażają oni zgodę na stosowanie niniejszych Zasad;

i.

akceptacja/opinia przełożonego twórcy na zgłoszenie i wynikające z tego czynności.

4.

Część merytoryczna zgłoszenia powinna zawierać:

a.

określenie dotychczasowego stanu techniki w rozumieniu P.W.P, o ile jest on znany twórcy;

b.

opis stanu faktycznego i ewentualne wady istniejącego stanu faktycznego;

c.

proponowane zmiany - opis słowny wynalazku, wskazanie sposobu i środków technicznych organizacyjnych służących do zrealizowania wynalazku;

d.

rysunki, zdjęcia, schematy, obliczenia, receptury służące do zrozumienia istoty wynalazku;

e.

wskazanie potencjalnych źródeł korzyści ekonomicznych i pozaekonomicznych;

f.

ewentualną propozycję metodyki obliczania korzyści ekonomicznych.

§ 5

Rejestr zgłoszonych wynalazków i udzielonych patentów

1.

Rejestr zgłoszonych wynalazków prowadzony jest przez Pion Centrum Badawczo-Rozwojowe.

2.

Rejestr zgłoszonych wynalazków zawiera następujące dane:

a.

numer kolejny zgłoszenia przełamany przez rok kalendarzowy zgłoszenia;

b.

datę zgłoszenia wynalazku;

c.

tytuł (nazwa) wynalazku;

d.

imiona i nazwiska, stanowiska służbowe, numery telefonów oraz udziały procentowe twórców w wynalazku;

e.

miejsce zastosowania wynalazku;

f.

daty oraz krótkie adnotacje na temat historii wynalazku; g) zarchiwizowane w formie elektroniczne> dokumenty dotyczące zgłoszenia wynalazku;

3.

Pion Centrum Badawczo-Rozwojowe dla każdego zgłoszenia prowadzi oddzielne akta, w których gromadzi dokumenty i informacje dotyczące tego zgłoszenia. Dokumenty winny być na bieżąco numerowane i wpisywane na spisy dokumentów. Po otrzymaniu kompletu dokumentów wymienionych w niniejszych Zasadach Pion Centrum Badawczo-Rozwojowe rejestruje wynalazek. Potwierdzenie rejestracji jest przekazywane twórcom lub pełnomocnikom twórców.

4.

W przypadku wystąpienia braków formalnych dokumentów wymienionych w niniejszych Zasadach Pion Centrum Badawczo-Rozwojowe wzywa do ich usunięcia we wskazanym terminie. Jeżeli braki formalne nie zostaną usunięte we wskazanym terminie zgłoszenie nie będzie rozpatrywane.

§ 6

Rozpatrywanie zgłoszonych wynalazków

1.

Po zarejestrowaniu wynalazku Pion Centrum Badawczo-Rozwojowe powinien niezwłocznie podjąć czynności zmierzające do zawarcia umowy dotyczącej zgłoszonego wynalazku pomiędzy T...S.A i twórcą. Umowa powinna zawierać klauzulę o przeniesieniu na rzecz T...S.A praw do uzyskania patentu na wynalazek, jeżeli T...S.A nie nabyła ich z mocy prawa. Umowę zawierają wszyscy twórcy wskazani w arkuszu zgłoszenia wynalazku. Jeżeli co najmniej jeden z twórców odmówi podpisania umowy, zgłoszenie nie będzie rozpatrywane.

2.

Zgłoszenie wynalazku, do czasu opublikowania informacji o jego zarejestrowaniu przez Urząd Patentowy, jest informacją stanowiącą tajemnicę T...S.A.

3.

Pion Centrum Badawczo-Rozwojowe, prowadzi postępowanie w sprawie rozpatrzenia zgłoszenia wynalazku we wszystkich jego fazach. Pion Centrum Badawczo-Rozwojowe dokłada wszelkich starań, aby decyzja w sprawie rozpatrzenia zgłoszenia wynalazku została podjęta najpóźniej w terminie 3 miesięcy od dnia jego zgłoszenia. Do terminu nie wlicza się okresu zawieszenia oraz okresu, w którym braki formalne dokumentacji zgłoszeniowej pozostają nieusunięte.

4.

Decyzję o zakończeniu, zawieszeniu, umorzeniu lub wznowieniu postępowania w sprawie rozpatrzenia zgłoszonego wynalazku podejmuje Dyrektor Pionu Centrum - Badawczo-Rozwojowe.

5.

Rozpatrywanie zgłoszonego wynalazku obejmuje takie czynności jak:

5.1. Badanie przydatności polegające na:

a.

rozważeniu celowości i możliwości jego zastosowania w T...S.A,

b.

wskazaniu rozwiązań podobnych i alternatywnych do rozwiązania proponowanego w zgłoszeniu;

c.

określeniu poprawności rozwiązania pod względem technicznym;

d.

określeniu jego przewidywanych korzystnych i niekorzystnych skutków techniczno-organizacyjnych;

e.

rozpoznaniu możliwości zastosowania wynalazku poza T...S.A poprzez rozpoznanie możliwości ewentualnego

f.

udzielenia licencji, przeniesienia prawa, itp. innemu podmiotowi poza T...S.A;

5.2. Kwalifikacja prawna zgłoszonego wynalazku polegająca na:

a.

ustaleniu istnienia rozwiązania oraz jego istoty;

b.

ustaleniu, czy rozwiązanie przedstawione w zgłoszeniu jest nowe, posiada poziom wynalazczy i nadaje się do przemysłowego zastosowania;

c.

ustaleniu przez rzecznika patentowego zdolności uzyskania prawa wyłącznego;

d.

określeniu celowości i rodzaju ochrony prawnej;

5.3. Ustalenie przewidywanych korzyści i nakładów inwestycyjnych polegające na:

a.

ustaleniu metodyki obliczania korzyści;

b.

obliczeniu przewidywanych korzyści;

c.

obliczeniu przewidywanych nakładów inwestycyjnych na wdrożenie wynalazku;

d.

przedstawieniu danych technicznych i ekonomicznych, jak również pozaekonomicznych, na temat uzyskiwanych korzyści (korzyści, nakłady, stopień poprawy warunków bhp, itd.);

e.

ustaleniu wpływu ewentualnych innych czynników na uzyskiwane korzyści,

6.

Do rozpatrzenia zgłoszenia Dyrektor Pionu Centrum Badawczo-Rozwojowe powołuje zespół ekspertów. Do zespołu ekspertów nie mogą być powołane osoby, będące krewnymi lub powinowatymi twórcy.

7.

Rezultatem pracy zespołu ekspertów jest opinia na temat zgłoszenia i rekomendacje decyzji.

§ 7

Decyzje w sprawie zgłoszenia wynalazku do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej

1.

W oparciu o opinię i rekomendacje zespołu ekspertów Dyrektor Pionu Centrum Badawczo-Rozwojowe decyduje o:

a.

zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej w celu uzyskania patentu

b.

nie zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej w celu uzyskania patentu ale przyjęciu go do wykorzystania,

c.

nie zgłoszeniu wynalazku do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej w celu uzyskania patentu i nie przyjęciu go do wykorzystania.

2.

W przypadku uznania wynalazku za nowy, posiadający poziom wynalazczy i nadający się do przemysłowego stosowania Dyrektor Pionu Centrum Badawczo-Rozwojowe kieruje dokumenty do rzecznika patentowego.

3.

Proces zgłoszenia wynalazku odbywa się za pośrednictwem rzecznika patentowego. Podanie o udzielenie patentu rejestrowane jest w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej.

4.

Rozpatrzenie zgłoszenia i uzyskanie patentu odbywa się zgodnie z zasadami Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej.

§ 8

Wynagrodzenie

1.

Wynagrodzenie przyznawane jest niezależnie w etapach:

a.

zgłoszenia wynalazku w celu uzyskania patentu,

b.

wydanie decyzji o udzieleniu patentu przez Urząd Patentowy;

c.

wykorzystania patentu przez T...S.A;

d.

wykorzystania patentu przez inny podmiot na podstawie umowy licencyjnej zawartej z T...S.A.

2.

Poszczególne etapy nagradzania twórców są od siebie niezależne.

3.

Wynagrodzenie określone jest w Tabeli wynagradzania dla wynalazców, ustalonej decyzją Prezesa Zarządu T...S.A,

4.

Wypłaty wynagrodzeń określonych w Tabeli dokonuje się w terminie do jednego miesiąca od podjęcia decyzji związanej z konkretnym etapem postępowania patentowego.

§ 9

Przypisy końcowe

1.

Przystępując do zgłaszania wynalazku twórca wyraża zgodę na warunki zawarte w niniejszych Zasadach, na przetwarzanie jego danych osobowych w celu przeprowadzenia wszelkich procedur związanych ze zgłaszaniem wynalazku do Urzędu Patentowego oraz na udostępnianie jego danych osobowych w sieci korporacyjnej, portalu TePeNet oraz innych publikacjach T...S.A, poprzez zaakceptowanie treści oświadczenia, zawartego w formularzu zgłoszeniowym.

2.

Twórcy przysługuje prawo wymieniania go w opisach, rejestrach oraz w innych dokumentach i publikacjach oraz prawo do wynagrodzenia na warunkach określonych w Zasadach.

3.

O ile w stosunku do zgłoszonego wynalazku zostanie podjęta decyzja opisana w § 7 pkt 1b lub pkt 1c, będzie on podlegał ochronie przewidzianej w innych dziedzinach prawa, m.in. w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

4.

O ile w stosunku do zgłoszonego wynalazku zostanie podjęta decyzja opisana w § 7 pkt 1b, wynagrodzenie za korzystanie z niego zostanie uzgodnione z jego twórcą indywidualnie w każdym przypadku.

5.

Administratorem danych osobowych osób zgłaszających jest T...S.A.

6.

Za wsparcie merytoryczne przy wypełnianiu formularza zgłoszeniowego odpowiada Pion Centrum Badawczo-Rozwojowe.

7.

O zakończeniu kolejnych etapów rozpatrywania zgłoszonego wynalazku oraz podjętych decyzjach, Centrum Badawczo Rozwojowe T...S.A niezwłocznie informuje twórcę na piśmie lub drogą elektroniczną z podpisem cyfrowym.

Tabela wynagrodzeń dla wynalazców

Etapy wynagradzania Wynagrodzenie dla Wynalazców *

(brutto)

1.

Zgłoszenie wniosku w Urzędzie Patentowym RP - 4000 PLN

2.

Udzielenie patentu przez Urząd Patentowy RP (dotyczy jednej osoby) - 18000 PLN

3.

Udzielenie patentu przez Urząd Patentowy RP (dotyczy więcej niż jednej osoby, kwota do podziału wg%udziału) - 25 000 PLN

4.

Wykorzystanie przez T...S.A 8000 PLN

5.

Wykorzystanie na rzecz innego podmiotu (sprzedaż licencji na kwotę L**) -10% L ale, nie więcej niż 300 000 PLN

* W przypadku wielu wynalazców wynagrodzenie wypłaca się im w częściach zgodnych z udziałami procentowymi zgodnie z Formularzem zgłoszenia wynalazku ** L - Wartość licencji

Formularz zgłoszenia wynalazku - Projekt wynalazczy

1.

WYPEŁNIA WYNALAZCA 1/LIDER ZESPOŁU

* Imię i Nazwisko:

* Telefon (stacjonarny/komórkowy):

* Adres e-mail:

* Udział procentowy:

* Narodowość:

#9633; J KPX

#9633; Nie jest pracownikiem T...S.A

* Pion/Jednostka/Komórka/Dział:

2.

WYNALAZEK

Tytuł polski Tytuł angielski:

Skrócony opis wynalazku

Należy podać następujące elementy: charakterystyczny element innowacyjny, zalety techniczne w porównaniu z istniejącymi rozwiązaniami, potencjalne zastosowanie wynalazku.

Uwaga:, jeżeli użytkownik dysponuje innymi przydatnymi dokumentami (np. wcześniejszymi dokumentami graficznymi, stosowne kontrakty, licencje na oprogramowanie o otwartym dostępie do kodu źródłowego, itd.), proszę przesłać je pocztę elektroniczną do

Publiczne ujawnienie istoty wynalazku (o ile miało miejsce):

Przyczyna:

Data:

3.

POCHODZENIE WYNALAZKU

* Wynalazek powstały w ramach zadań służbowych:

#9633; tak, w ramach (jeśli dotyczy T...S.A RD należy podać numer i tytuł projektu)

#9633; nie

#9633; tak, w ramach kontraktu, porozumienia, umowy lub innych wspólnych przedsięwzięć (proszę podać numer i tytuł kontraktu, umowy

Czy wynalazek będzie wdrażany z użyciem oprogramowania o otwartym dostępie do kodu źródłowego... #9633; tak #9633; nie

4.

POZOSTALI WYNALAZCY

Wynalazca 2 Imię i Nazwisko

Telefon (stacjonarny/komórkowy)

Adres e-mail

Udział procentowy

Narodowość

KPX

#9633; Nie jest pracownikiem T...S.A

Pion/Jednostka/Komórka/Dział

Wynalazca 3 Imię i Nazwisko

Telefon (stacjonarny/komórkowy)

Adres e-mail

Udział procentowy

Narodowość

KPX

#9633; Nie jest pracownikiem T...S.A

Pion/Jednostka/Komórka/Dział

5.

ZASTOSOWANIE WYNALAZKU

Wpływ na bieżące technologie:

* Czy wynalazek stanowi udoskonalenie istniejącego patentu... #9633; tak #9633; nie

* Jeśli tak, proszę podać odniesienie do istniejącego patentu (należącego do T...S.A #9633; lub #9633; nie)

Oczekiwane korzyści

* #9633; redukcja kosztów

* #9633; zwiększenie wydajności

* #9633; wprowadzenie nowej usługi

* Czy wynalazek rozwiązuje istotny problem z istniejącymi technologiami... #9633; tak #9633; nie Czy wynalazek ma fundamentalne znaczenie dla wdrożenia usługi przez komórkę organizacyjną.

#9633; tak #9633; nie #9633; nie dotyczy

* Opis zalet i korzyści płynących z wynalazku:

Dziedziny i przykład zastosowań

Oczekiwany zakres zastosowania wynalazku (#9633; gdzie #9633; dla kogo #9633; dla jakiej usługi)

6.

OŚWIADCZENIE

#9633; Oświadczam, że znam i akceptuję warunki Zasad postępowania w działalności patentowej w Telekomunikacji

Polskiej S.A. i wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Telekomunikację Polską SA, w celu przeprowadzenia procesu patentowania na zasadach przewidzianych ww. Regulaminie.

1 "Wnioskodawca/ 2 "Wnioskodawca/ 3 (Wnioskodawca)

7.

AKCEPTACJA PRZEŁOŻONEGO

...........................................

(Data i podpis przełożonego)

PRZYJĘCIE PRZEZ DYREKTORA PIONU CENTRUM BADAWCZO-ROZWOJOWE

ROZWIĄZANIA DO DALSZYCH PRAC

Akceptacja wniosku; uwagi:

Data i podpis............................

Załącznik do Formularza zgłoszenia wynalazku w T...S.A S.A.

Opis wynalazku

1.

Tytuł wynalazku, który w zwięzły sposób określa przedmiot wynalazku.

2.

Podać stan techniki.

(Opisać co najmniej jedno rozwiązanie podobne lub najbliższe przedmiotowemu).

3.

Problem rozwiązany przez wynalazek. (Podać problemy jakie występują przy stosowaniu znanych rozwiązań).

4.

Przedstawić istotę rozwiązania.

(Przedstawić najprostszą uogólnioną postać wynalazku, która rozwiązuje wcześniej wskazany problem. Oprócz uogólnionej postaci wskazane jest również podanie innych bardziej złożonych korzystnych postaci rozwiązania).

5.

Podać korzystne skutki wynalazku względem znanych dotychczas rozwiązań.

6.

Opisać co przedstawiają załączone rysunki.

7.

Przedstawić przykłady wykonania wynalazku.

(Opisać rozwiązania według wynalazku w różnych wariantach wykonania. Przykłady wykonania powinny (jeśli jest to możliwe) być poparte rysunkiem przedstawiającym przedmiot wynalazku w sposób schematyczny, tak aby przeciętny specjalista mógł w prosty sposób zrealizować wynalazek bez używania własnej inwencji twórczej. Przykładowo, przy opisywaniu urządzenia (konstrukcji) należy podać jego budowę oraz wzajemne powiązanie (usytuowanie) poszczególnych istotnych części, zaś przy opisywaniu wynalazku dotyczącego sposobu należy określić kolejność stosowania poszczególnych operacji oraz parametry tych operacji, m.in. takie jak: czas!) temperatura, ciśnienie, stosowane proporcje poszczególnych składników, prędkość zmiany poszczególnych parametrów itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wypłacaniem przez T...S.A dodatkowych wynagrodzeń pracownikom, którzy dokonali wynalazku w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy z T...S.A i przeniesienia prawa do tego wynalazku na T...S.A, T...S.A jako płatnik ma obowiązek uwzględnić 50% koszty uzyskania przychodu przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od kwoty wypłaconego w związku z przeniesieniem prawa do wynalazku wynagrodzenia.

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku wypłacania pracownikom wynagrodzenia w związku z przeniesieniem prawa własności wynalazku powstałego w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, na wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek uwzględnienia przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% kwoty wypłaconego wynagrodzenia.

Zgodnie z art. 31 i 32 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 z późn. zm.), dalej zwanej "Ustawą", osoby prawne są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku pracy, przy czym przy obliczaniu zaliczek mają obowiązek uwzględnić, między innymi, koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 Ustawy.

Jednakże, zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy, osoby prawne dokonujące wypłaty świadczeń z tytułu określonego w art. 18 Ustawy, są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy przy uwzględnieniu kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 22 ust. 9 Ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma wątpliwości, iż w przypadku zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 1 Ustawy koszty uzyskania przychodu określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. Nr 119 z 2003 r., poz. 1117 z późn. zm.), dalej zwanej "Ustawą o wynalazkach, twórcy wynalazku przysługuje prawo do uzyskania patentu, wynagrodzenia oraz wymieniania go jako twórcy w opisach, rejestrach oraz innych dokumentach i publikacjach. Zgodnie natomiast z art. 20 Ustawy o wynalazkach, twórca wynalazku uprawniony do uzyskania patentu może przenieść to prawo nieodpłatnie lub za uzgodnioną zapłatą na rzecz przedsiębiorcy.

W myśl zasad określonych w art. 22 ust. 1 i 3 Ustawy o wynalazkach, twórca wynalazku ma prawo do wynagrodzenia za korzystanie z tego wynalazku przez przedsiębiorcę, gdy prawo korzystania z niego bądź prawo do uzyskania patentu przysługuje pracodawcy na podstawie art. 11 ust. 3 Ustawy o wynalazkach, natomiast zasady wypłacania tego wynagrodzenia mogą zostać uregulowane w umowie pomiędzy twórcą wynalazku, a pracodawcą.

Zgodnie z postanowieniami Zasad, T...S.A będzie zobowiązana do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia pracownikom, którzy dokonali wynalazku w wyniku wykonywania czynności ze stosunku pracy i którzy przenieśli na T...S.A prawa własności wynalazku. Wynagrodzenie to będzie wyodrębnione z pozostałej części wynagrodzenia pracowniczego należnego pracownikom za pracę wykonaną w ramach stosunku pracy, a jego wysokość będzie ściśle określona w Tabeli wynagradzania wynalazców (w przypadku wynalazków, które T...S.A zdecyduje się zgłosić do opatentowania) lub będzie ustalona w każdym przypadku indywidualnie.

Wypłata wynagrodzenia dokonywana będzie w związku z przeniesieniem prawa do wynalazku, w tym w szczególności do wynalazku posiadającego zdolność patentową (czyli wynalazku, w stosunku do którego przysługuje prawo uzyskania patentu). Jak zostało wskazane na wstępie, jednym z kluczowych elementów postępowania wewnętrznego w T...S.A w odniesieniu do zgłoszonych wynalazków będzie weryfikacja, czy posiadają one znamiona wynalazku w rozumieniu odrębnych przepisów, oraz czy zgłoszone rozwiązanie jest nowe, posiada poziom wynalazczy i nadaje się dom przemysłowego zastosowania. Ponadto, T...S.A w ramach postępowania zwracać się będzie do Rzecznika Patentowego z wnioskiem o ustalenie zdolności uzyskania prawa wyłącznego do wynalazku; za pośrednictwem Rzecznika składany będzie także wniosek do Urzędu Patentowego o udzielenie patentu.

Zdaniem wnioskodawcy nie ma zatem wątpliwości, iż w przedmiotowej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki określone przez przepisy Ustawy, warunkujące powstanie obowiązku uwzględnienia przez T...S.A jako płatnika 50% kosztów uzyskania:

* wynagrodzenie wypłacane jest w związku z przeniesieniem przez pracownika prawa do wynalazku w rozumieniu przepisów Ustawy o wynalazkach na T...S.A,

* kwota wynagrodzenia wypłacanego z tytułu przeniesienia prawa do wynalazku jest ściśle ustalona i wyodrębniona z wynagrodzenia pracowniczego należnego tym pracownikom z tytułu świadczenia pracy na rzecz T...S.A.

Zatem, w przypadku dokonania pracownikowi wypłaty wynagrodzenia należnego mu bezpośrednio z umowy o pracę oraz wypłaty dodatkowego wynagrodzenia związanego z przeniesieniem praw do wynalazku na T...S.A, T...S.A będzie zobowiązana naliczyć:

* w odniesieniu do części należnej temu pracownikowi z tytułu wykonywania "standardowych" obowiązków ze stosunku pracy zryczałtowane koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 2 Ustawy (czyli 111 zł 35 gr. albo 139 zł 06 gr. w przypadku pracownika mieszkającego poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy),

* w odniesieniu do kwoty wynagrodzenia należnej pracownikowi z tytułu przeniesienia prawa do wynalazku powstałego w wyniku wykonywania przez niego obowiązków ze stosunku pracy zryczałtowane koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% kwoty należnego twórcy wynagrodzenia.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest każdy podmiot obowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 18 ww. ustawy za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - co do zasady - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Natomiast art. 22 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż koszty uzyskania przychodów z tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu.

Wymieniona w tym przepisie 50% stawka kosztów uzyskania przychodów odnosi się jedynie do tych sytuacji, w których wypłata wynagrodzenia twórcy projektu wynalazczego wiąże się z zawarciem umowy przenoszącej prawo własności tego projektu.

Uregulowania zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące kosztów uzyskania przychodów przysługujących twórcom projektów wynalazczych, należy rozpatrywać w kontekście przepisów o własności przemysłowej, określających status prawny twórców projektów wynalazczych w zakresie prawa do uzyskania patentu, prawa ochronnego oraz prawa do wynagrodzenia.

Sposób opodatkowania przychodów wynalazcy uzależniony jest od warunków, w jakich wynalazek został dokonany oraz w jakiej formie uzyskiwane są przychody.

Status prawny twórców wynalazku w zakresie m.in. prawa do uzyskania patentu oraz prawa do wynagrodzenia regulują aktualnie przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, przez projekty wynalazcze rozumie się wynalazki, wzory użytkowe, wzory przemysłowe, topografie układów scalonych i projekty racjonalizatorskie.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy - Prawo własności przemysłowej stanowi, iż na warunkach określonych w ustawie twórcy wynalazku, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego oraz topografii układu scalonego przysługuje prawo do:

1.

uzyskania patentu, prawa ochronnego albo prawa z rejestracji;

2.

wynagrodzenia;

3.

wymieniania go jako twórcy w opisach, rejestrach oraz w innych dokumentach i publikacjach.

Jak wynika z postanowień art. 20 ust. 1 i 2 ww. ustawy, prawo do uzyskania patentu na wynalazek (prawo do patentu) przysługuje twórcy wynalazku. Jeżeli wynalazku dokonało więcej osób, prawo to przysługuje im wspólnie. Prawo do patentu na wynalazek dokonany przez twórcę w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy albo realizacji innej umowy przysługuje pracodawcy lub zamawiającemu, chyba że strony ustaliły inaczej.

Ponadto stosownie do postanowień art. 98 ust. 1 ww. ustawy, twórca wynalazku, któremu przysługuje prawo do patentu, może przenieść to prawo za uzgodnioną zapłatą na rzecz przedsiębiorcy lub przekazać wynalazek do korzystania przez tego przedsiębiorcę.

W przypadku przekazania wynalazku do korzystania zgodnie z ust. 1, przejście prawa do patentu następuje z dniem zgłoszenia wynalazku przedsiębiorcy, pod warunkiem przejęcia go przez tego przedsiębiorcę do korzystania w terminie jednego miesiąca od daty zgłoszenia, chyba, że strony ustalą inny termin (art. 98 ust. 2 ww. ustawy).

Ustawa o wynalazczości reguluje także prawo do wynagrodzenia twórcy wynalazku, któremu w myśl postanowień art. 20 ust. 2 ustawy - nie przysługuje prawo do patentu. Tego rodzaju twórca ma prawo do wynagrodzenia za korzystanie z tego wynalazku przez przedsiębiorcę (art. 98a ust. 1 ww. ustawy). Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, ustala przedsiębiorca w słusznej proporcji do korzyści uzyskanych z wynalazku przez tego przedsiębiorcę (art. 98a ust. 2 ww. ustawy)

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego T... S.A. ("T...S.A") zamierza rozpocząć wynagradzanie pracowników, którzy dokonali wynalazku w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy i którzy przenieśli prawo własności powstałych wynalazków na T...S.A.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.),należy zauważyć, iż art. 22 ust. 9 pkt 1 tej ustawy stanowi, iż koszty uzyskania przychodu z tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego wynoszą 50% uzyskanego przychodu.

Omawiany przepis ma zatem jedynie zastosowanie w przypadku przeniesienia prawa własności wynalazku (art. 98 ust. 1 ustawy o wynalazczości), nie zaś do wynagrodzenia za korzystanie z tego wynalazku przez przedsiębiorcę (art. 98a ust. 1 ustawy o wynalazczości).

Należy zauważyć, iż przepis ten nie może mieć zastosowania do omawianego wynagrodzenia, bowiem pracownik nie może przenieść na pracodawcę praw, których w istocie sam nie posiada. Byłoby to sprzeczne z podstawową zasadą prawa cywilnego, która stanowi, iż w braku szczególnego upoważnienia nie można rozporządzać cudzym prawem w drodze czynności cywilnoprawnej (nemo plus iuris in alium transferre potest, quam ipse habet). Do przedmiotowego wynagrodzenia mają zatem zastosowanie koszty uzyskania przychodu ze stosunku pracy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl