IPPB2/415-215/07-4/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-215/07-4/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2007 r. (data wpływu 3 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży samochodu wygranego w konkursie przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jego nabycie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży samochodu wygranego w konkursie przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jego nabycie.

Pismem z dnia 26 listopada 2007 r. Nr IPPB2/415-215/07-2/AF wezwano wnioskodawczynię o uzupełnienie wniosku w zakresie stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wygrała w konkursie samochód o wartości według faktury 37.215,00 zł.

Przedmiotem wygranej oprócz samochodu była nagroda pieniężna w wysokości należnego podatku od tej nagrody po jej ubruttowieniu:

37.215,00 zł (wartość samochodu) + 4.135,00 zł (wysokość podatku) = 41.350 zł (łączna wartość nagrody).

Podatek dochodowy w zryczałtowanej wysokości 10% wartości wygranej w kwocie 4.135,00 zł zapłaciła firma będąca organizatorem konkursu. Środki finansowe pochodziły z nagrody pieniężnej wysokości należnego podatku przyznanej dodatkowo do nagrody rzeczowej, zgodnie z regulaminem konkursu. Ryczałtowy podatek z tytułu wygranej w konkursie w wysokości 10% został w całości zapłacony przez organizatora konkursu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Organizator konkursu przekazał dokumenty potwierdzające wygraną wraz z oświadczeniem o zapłaconym przez niego podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Przed upływem sześciu miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym została odebrana wygrana, wnioskodawczyni zbyła samochód za 35.000 zł, czyli za cenę niższą od tej, która stanowiła podstawę wyliczenia 10% podatku w chwili jego nabycia.

Sprzedaż samochodu nie stanowi dla wnioskodawczyni przedmiotu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na wnioskodawczyni ciąży obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z faktem, że wygrała samochód osobowy, za który na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wygranej w konkursie zapłaciła firma będąca fundatorem nagrody, który zbyła przed upływem 6 miesięcy od końca miesiąca, w którym miał miejsce jego odbiór, za cenę niższą od tej, która jest podana na fakturze jako wartość przedmiotu w chwili jego nabycia.

Zdaniem wnioskodawczyni do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranej w konkursie obowiązany jest podmiot wypłacający kwotę wygranej lub udostępniający nagrodę rzeczową. Jeżeli przedmiotem wygranej nie są pieniądze, to w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik (zwycięzca konkursu) jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej. Warunki konkursu przewidywały, iż poza nagrodą rzeczową wnioskodawczyni otrzyma równocześnie nagrodę gotówkową w wysokości należnego podatku. Nagroda gotówkowa nie została wypłacona wnioskodawczyni, tylko wykorzystana do potrącenia z kwotą należnego podatku, którą była zobowiązana wpłacić płatnikowi przed udostępnieniem wygranej.

Zdaniem wnioskodawczyni nie ciąży na niej obowiązek zapłaty podatku dochodowego z tytułu zbycia samochodu w opisanym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), dalej "Ustawy", źródłem przychodów jest odpłatne zbycie rzeczy (jeśli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie). Na podstawie art. 24 ust. 6 Ustawy dochodem ze sprzedaży rzeczy, jeżeli sprzedaż nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży a kosztem ich nabycia. Zgodnie z art. 19 ust. 1 Ustawy, przychodem z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy, jest ich wartość określona w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia, pod warunkiem, iż wartość ta jest ceną rynkową.

W przypadku zbycia przed upływem 6 miesięcy od dnia nabycia, wygranego w konkursie samochodu jako przychód wnioskodawczyni rozpozna cenę sprzedaży określoną w umowie sprzedaży, natomiast jako koszt uzyskania przychodu rozpozna kwotę równą wartości samochodu, która stanowiła podstawę do naliczenia przez organizatora konkursu 10% podatku od wygranej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1d Ustawy, w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie nabytych rzeczy, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b Ustawy, określony został przychód - kwota tego przychodu stanowić będzie koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia tych rzeczy. Powołany przepis art. 22 ust. 1d Ustawy, będzie miał zastosowanie do opisanego stanu faktycznego. Podstawą do naliczenia przez fundatora nagrody 10% podatku od wygranej był bowiem art. 11 ust. 2 Ustawy. Zastosowanie powołanego przepisu art. 22 ust. 1d Ustawy powoduje, że w przypadku zbycia samochodu jako koszt uzyskania przychodu wnioskodawczyni wykaże kwotę, która była podstawową wymiaru zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wygranej w wysokości 10% jej wartości.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 Ustawy, dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania. W związku z powyższym, z tytułu sprzedaży samochodu w terminie krótszym niż pół roku od dnia jego nabycia, za cenę niższą od jego wartości z dnia nabycia nie będzie ciążył na wnioskodawczyni obowiązek zapłaty podatku dochodowego, gdyż koszt nabycia będzie wyższy od uzyskanego przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Należy podkreślić jednak, że zgodnie z art. 9 ust. 3a w analizowanym przypadku nie ma zastosowania ust. 3, który stanowi, że o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. Zapis art. 9 ust. 3a stanowi bowiem, że ust. 3 nie ma zastosowania do strat:

1.

z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, oraz

2.

ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Zapis art. 19 stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z ust. 3 wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

W myśl art. 24 ust. 6 dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1d kosztem uzyskania przychodu w przypadku zbycia rzeczy ruchomej wygranej w konkursie, jest wartość wygranej, która stanowiła przychód opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W analizowanym przypadku przychodem ze sprzedaży samochodu jest cena, którą wnioskodawczyni uzyskała od kupującego wynikająca z umowy sprzedaży, czyli 35.000 zł.

Natomiast kosztem uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży samochodu, przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie jest wartość samochodu przyjęta do obliczenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, czyli kwota 37.215 zł.

Reasumując należy stwierdzić, że w przypadku zbycia samochodu, o którym mowa we wniosku za cenę niższą od jego wartości z dnia nabycia - wygranej w konkursie, u wnioskodawczyni nie wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że cena uzyskana ze sprzedaży nie odbiega od wartości rynkowej.

Przychód uzyskany ze sprzedaży samochodu przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło jego nabycie, czyli wygrana w konkursie i koszty nabycia tego samochodu, które wynikają z otrzymanej od organizatora konkursu faktury należy jednak wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36 składanym za rok podatkowy 2007 jako inne źródła.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl