IPPB2/415-206/13-3/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-206/13-3/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanego wynagrodzenia przez osoby Polecające w wysokości 5% wartości nagrody z tytułu wygranych w konkursach i grach emitowanych w ogólnodostępnej sieci Internet przez osoby polecone (pyt. Nr 1-2) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanego wynagrodzenia przez osoby Polecające w wysokości 5% wartości nagrody z tytułu wygranych w konkursach i grach emitowanych w ogólnodostępnej sieci Internet przez osoby polecone.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej także: Wnioskodawca) jest właścicielem aplikacji Y. Spółka nie należy do środków masowego przekazu. Aplikacja Y. to platforma informatyczna prowadzona przez Wnioskodawcę we współpracy z Partnerami Wnioskodawcy służąca do komunikacji pomiędzy Użytkownikami Aplikacji Y. oraz do komunikacji użytkowników Aplikacji Y. z Partnerami Y. Komunikacja użytkowników z partnerami Y. odbywać się będzie w drodze konkursów i gier oraz poprzez udostępnienie kart programów lojalnościowych partnerów Y. w ramach wirtualnego portfela kart lojalnościowych. Partnerami Y. będą przedsiębiorcy, z którymi Y. podpisze umowy współpracy, a których szczegółowe dane będą publikowane z Aplikacji Y. (dalej: Partner Y., Partner). Użytkownikiem Aplikacji Y. może być wyłącznie pełnoletnia osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Użytkownik). Korzystanie z Aplikacji Y. jest nieodpłatne, z wyłączeniem kosztów jakie ponosi Użytkownik w związku z dostępem do sieci Internet.

Aplikacja będzie wykorzystywana do organizowania różnego rodzaju Akcji, czyli gier i konkursów (dalej: Akcje). Aby Użytkownik mógł wziąć udział w konkursie, musi pobrać aplikację i założyć konto, co poprzedzone jest akceptacją regulaminu.

Konkursy będą realizowane w jednym z sześciu podstawowych niżej opisanych modeli, przy czym Wnioskodawcy przysługuje prawo dodania do Aplikacji Y. nowych, innych niż wskazane modeli przeprowadzenia Akcji. Podstawowe modele są następujące:

a.

"Wykonaj czynność w Aplikacji Y. - zadaniem Użytkowników jest wykonanie określonej czynności w Aplikacji Y. z poziomu smartfonu, na którym jest zainstalowana Aplikacja Y.,

b.

"Wykonaj czynność w świecie realnym" - zadaniem Użytkowników jest wykonanie czynności w świecie realnym i zweryfikowanie wykonania czynności poprzez Aplikację Y., w sposób określony w opisie danej Akcji,

c.

"Dokonaj zakupu produktu/skorzystaj z usługi u Partnera Y. w określonym miejscu" - zadaniem Użytkowników jest dokonanie zakupu określonego produktu lub usługi i zweryfikowanie tego faktu poprzez Aplikację Y. w sposób określony w opisie danej Akcji,

d.

"Skorzystaj z promocji Partnera Y. na bazie otrzymanej informacji" - zadaniem Użytkowników jest skorzystanie z promocji Partnera Y. i zgłoszenie tego faktu poprzez Aplikację Y.,

e.

"Przekaż swoje dane osobowe Partnerowi Y." - zadaniem Użytkowników jest wyrażenie zgody na przekazanie na rzecz konkretnego Partnera Y., zlecającego daną Akcję, wybranych danych osobowych z profilu użytkownika w ramach Aplikacji Y., lub uzupełnienie o inne dane wymagane przez Partnera Y.,

f.

"Poleć Aplikację Y. swoim znajomym" - zadaniem Użytkowników jest polecanie innym osobom zainstalowania Aplikacji Y. i wzięcia udziału w Akcji przeprowadzanej za pośrednictwem Aplikacji Y., a tym samym polecenie Aplikacji Y. Opis czynności, jej ograniczenia ilościowe, czasowe i ewentualnie inne, będą każdorazowo zdefiniowane w jej szczegółowym opisie dostępnym w Aplikacji Y. przed rozpoczęciem Akcji.

Każdorazowo wraz z ogłoszeniem danej Akcji w Aplikacji Y. będzie podawana informacja o wysokości Nagrody dostępnej w danej Akcji, ilości przewidzianych Nagród oraz wskazane będzie kryterium według, którego nastąpi przyznanie Nagród. Nagrody będą przyznawane dla określonych Użytkowników, którzy zgodnie z ograniczeniem ilościowym, czasowym i lokalizacyjnym podanym w opisie danej Akcji dostępnym przed jej rozpoczęciem jako pierwsi prawidłowo wykonają zadanie określone w danej Akcji.

W przypadku Akcji realizowanej według modelu "Poleć Aplikację Y. swoim znajomym" Użytkownik, który poleci innej osobie skorzystanie z Aplikacji Y., a osoba, którą polecił Użytkownik zainstaluje Aplikację Y., dokona rejestracji w Aplikacji Y., potwierdzi wskazanie i uzyska prawo do Nagrody z tytułu prawidłowej realizacji Akcji, to Użytkownik, który polecił taką osobę uzyska prawo do Nagrody w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania Akcji.

W przypadku gdy, Użytkownik uzyska prawo do Nagrody, stosowna informacja zostanie umieszczona w jego Profilu w Aplikacji Y., tj. wirtualne konto Użytkownika w Profilu powiększy się o wartość Nagrody, do której prawo uzyskał Użytkownik. Środki pieniężne z wygranych zostaną postawione do dyspozycji Użytkownika, na ostatni dzień kolejnego miesiąca, po dacie zweryfikowania poprawności wykonania Akcji co oznacza, że od tej daty Użytkownik może zdecydować czy korzysta z prawa do Nagrody. Użytkownik, który uzyskał w ramach Akcji prawo do Nagrody i środki wirtualne zasiliły jego konto na Profilu ma prawo do przyjęcia Nagrody i złożenia dyspozycji przelania tych środków na swój rachunek bankowy lub też ma prawo zrzeczenia się prawa do Nagrody z jednoczesnym poleceniem Y., aby przekazała te środki w imieniu własnym na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Nagroda wygrana przez Uczestnika, który polecił Aplikację innej osobie, w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania Akcji będzie uznana za wygraną w konkursie Uczestnika polecającego i opodatkowana zryczałtowanym podatkiem pochodowym od osób fizycznych z zastosowaniem stawki 10%.

2.

Czy obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wygranej Nagrody przez Uczestnika Akcji z tytułu polecenia Aplikacji innej osobie (nagroda w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba polecona przez Uczestnika) powstanie w momencie otrzymania nagrody przez Uczestnika polecającego, czyli w momencie, gdy środki pieniężne zostaną przelane na konto bankowe Uczestnika polecającego.

3.

W przypadku, gdy stanowisko Wnioskodawcy okaże się nieprawidłowe i przychód z tytułu wygranej przez Uczestnika, który polecił Aplikację innej osobie, w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania Akcji nie będzie uznana za wygraną w konkursie, a za przychód z innych źródeł opodatkowany na zasadach ogólnych, co spowoduje, że Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawiania informacji PIT-8C, to czy będzie mógł przekazywać te informacje w formie elektronicznej z zastosowaniem jednego z dwóch sposobów: poprzez udostępnienie ich na platformie internetowej albo poprzez przesianie go na adres poczty elektronicznej podany przez Użytkownika dla tego celu w Aplikacji Y....

4.

Czy wystarczy opatrzenie informacji PIT-8C przez Wnioskodawcę podpisem elektronicznym.

5.

Czy wystarczające jest uzyskanie zgody podatnika na przekazanie informacji PIT-8C za pomocą zaznaczenia odpowiedniego pola w Aplikacji.

6.

Czy raport z logowania podatników do platformy internetowej będzie wystarczającym potwierdzeniem przekazania informacji PIT-8C podatnikom.

7.

Czy wystarczającym potwierdzeniem przekazania informacji PIT-8C będzie wygenerowanie z serwera poczty Wnioskodawcy listy adresów e-mail podatników, do których wysłano PIT-8C.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku Nr 1-2.

W zakresie pytania Nr 3-7 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Zdaniem Wnioskodawcy Nagroda wygrana przez Uczestnika, który polecił Aplikację Innej osobie, w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania Akcji, będzie uznana za wygraną w konkursie Uczestnika polecającego i opodatkowana zryczałtowanym podatkiem pochodowym od osób fizycznych z zastosowaniem stawki 10%.

Ad.2)

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wygranej Nagrody przez Uczestnika Akcji z tytułu polecenia Apilkacji innej osobie (nagroda w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba polecona przez Uczestnika) powstanie w momencie otrzymania nagrody przez Uczestnika polecającego, czyli w momencie, gdy środki pieniężne zostaną przelane na konto bankowe Uczestnika polecającego.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że będzie zobowiązany do wystawienia i przesłania do właściwego urzędu skarbowego deklaracji PIT-8AR. Jednak na wypadek, gdyby organ stwierdził, że stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest nieprawidłowe i w związku z tym będzie zobowiązany do wystawienia i przesłania do właściwego urzędu skarbowego oraz podatnika informację PIT-8C.

Wnioskodawca przedstawił swoje stanowisko odnośnie pytań Nr 3-7.

UZASADNIENIE

Ad. 1)

Wygrane w konkursach i grach organizowanych w ramach opisanych Akcji będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10% kwoty Nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.f. dotyczy to zarówno Nagród wygranych przez Uczestnika w związku z tym, że sam brał udział w opisanych powyżej Akcjach, jak i z tytułu wygranej w wysokości 5% nagrody, którą uzyska w wyniku tego, że polecił daną Akcję w Aplikacji Y. innej osobie, która wygrała nagrodę.

W celu uzasadnienia odpowiedzi na przedstawione pytania należy w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie dlaczego należy uznać, że nagrody otrzymane w związku z braniem udziału w organizowanych przez Wnioskodawcę Akcji są dochodami (przychodami) z tytułu wygranych w konkursach i grach. Następnie należy wykazać, że także Nagroda wygrana przez Uczestnika, który polecił Aplikację innej osobie, w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania Akcji będzie uznana za wygraną w konkursie Uczestnika polecającego, a co za tym idzie, opodatkowana zryczałtowanym podatkiem pochodowym od osób fizycznych z zastosowaniem stawki 10%.

Wygrane uzyskane w związku z braniem udziału w akcjach jako dochody (przychody) z tytułu wygranych w konkursach i grach.

Opisane Akcje są konkursami. Przepisy u.p.d.f. nie zawierają definicji konkursu utworzonej specjalnie na potrzeby tego podatku, więc należy odwołać się do znaczenia tego słowa przyjętego w języku powszechnym. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego, konkurs to: "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Elementami konkursu są:

* współzawodnictwo - nagrodę otrzyma osoba najlepsza, nie może być przyznana w drodze losowania; celem konkursu jest wyłonienie osoby najlepszej (takie stanowisko prezentuje np. WSA w Szczecinie w wyroku z dnia 29 września 2010 r., sygn. I SA/Sz 561/10);

* narody muszą być przyznane za działania, które mają miejsce w wyniku ogłoszenia konkursu, a nie za dotychczasowe osiągnięcia osób, które biorą udział w konkursie (tak m.in. w wyroku WSA w Gilwicach z dnia 13 grudnia 201 I r., sygn. i SAI GI 823/11);

* dostęp do udziału w konkursie musi mieć nieograniczone grono uczestników;

* musi istnieć regulamin konkursu określający jego formalne elementy (nazwę konkursu, organizatora, uczestników, nagrody, sposób wyłonienia zwycięzców; tak twierdzi m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lutego 2012 r., sygn. IPPB4/415-841/11-4/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2011 r., sygn. ILPB1/415-811/11-3/TW).

Akcje organizowane przez Wnioskodawcę będą spełniały opisane warunki. Przed przystąpieniem do korzystania z Aplikacji Y., Użytkownik zobowiązany jest zapoznać się z Regulaminem. Przystępując do korzystania z Aplikacji Y., w tym biorąc udział w grach i konkursach organizowanych za pośrednictwem Aplikacji, Użytkownik potwierdza, że zapoznał się z treścią Regulaminu, akceptuje jego postanowienia oraz zobowiązuje się do ich przestrzegania.

Podczas instalacji aplikacji Y. użytkownik musi zaakceptować regulamin aplikacji, który szczegółowo określa sposoby przeprowadzania gier i konkursów. Zawiera on jakby zasady ogólne, które dotyczą wszystkich konkursów organizowanych przez Y. sp. z o.o. za pośrednictwem aplikacji Y. Każdy konkurs zorganizowany na zlecenie Partnera " (Y. może mieć dodatkowy, bardziej szczegółowy regulamin, co podyktowane będzie charakterystyką firmy, tematyką gry i konkursu oraz indywidualnymi wytycznymi firmy czy przepisami prawa. Taki dodatkowy regulamin poszczególnego konkursu nie jest jednak konieczny, ponieważ regulamin samej aplikacji Y. szczegółowo określa sposoby przeprowadzania gier i konkursów.

Regulamin Aplikacji Y. przewiduje, iż Nagrody w Akcjach będą przyznawane dla określonych Użytkowników, którzy zgodnie z ograniczeniem ilościowym, czasowym i lokalizacyjnym podanym w opisie danej Akcji dostępnym przed jej rozpoczęciem jako pierwsi prawidłowo wykonają zadanie określone w danej Akcji. Postanowienie to wyraźnie wskazuje na elementy współzawodnictwa - element ten pozostanie mimo tego, że Nagrody będą przyznawane nie jednej, a kilku osobom - tym, które prawidłowo wykonają zadanie określone w danej Akcji. Nagrody nie otrzyma jednak każdy kto wykona prawidłowo zadanie z uwagi na istnienie ograniczenia ilościowego. Rywalizacja gry i konkursu będzie polegała na tym, że nie każdy z jej uczestników będzie mógł otrzymać nagrodę, a tylko określona w regulaminie liczba osób. Nagrodę będzie mogła uzyskać osoba lub grupa osób (w zależności od postanowień regulaminu gry albo konkursu), która udzieli prawidłowej odpowiedzi lub podejmie określone w opisie akcji konkretne działania, przy czym muszą być one dokonane w określonym czasie lub ilości. Rywalizacja polega zatem na odpowiednim wykonaniu zadania lub udzieleniu poprawnej odpowiedzi na pytania, przy czym znaczenie będzie miało także to, kto pierwszy wykona prawidłowo zadanie czy udzieli poprawnej odpowiedzi na pytania. Rywalizacja może się nieco różnić w zależności od tego, jakie konkretne zasady przyjmie dany Partner Y., zatem nie można dokładnie opisać zasad rywalizacji, ponieważ nie będą one jednakowe, choć będą zbliżone do siebie.

Potencjalnie krąg adresatów konkursów gier jest nieograniczony. Są wprawdzie określone wymogi, takie jak:

* konieczność ukończenia przez Uczestnika 18 lat,

* posiadanie telefonu typu smartfon z zainstalowanym systemem iOS albo Android oraz dostępem do Internetu

* zainstalowanie Aplikacji Y.,

* znalezienie się przez Uczestnika w grupie docelowej, do której ma być skierowana dana Akcja - grupę tę określa Partner Y. z uwzględnieniem dowolnego parametru z profilu Użytkownika, takiego jak: wiek, płeć, zainteresowania. Trzeba przyjąć, że pojęcie "nieograniczonego kręgu adresatów" to pojęcie w gruncie rzeczy umowne. Jak wskazał obrazowo WSA w Warszawie w wyroku z 15 stycznia 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1189/09) to, że konkurs jest ogłaszany na stronie Internetowej w języku polskim, wlec dostarczy Informacji tylko tej osobie, która zna ten język, nie oznacza, że grono adresatów jest ograniczone. Istotne jest, że również osoba nie posługująca się tym językiem ma do tej strony dostęp - może na stronę tę wejść. Ważna jest zatem potencjalna możliwość stania się Uczestnikiem Akcji.

Spośród wymienionych wymogów jako przeszkoda wydaje się być tylko ograniczenie wiekowe, którego charakter nie jest na tyle Istotny, aby można było mówić o tym, że dostęp do Akcji jest ograniczony. Zgodnie z treścią art. 14 § 1 Kodeksu cywilnego, czynność prawna dokonana przez osobę, która nie ma zdolności do czynności prawnych, jest nieważna. Wymóg ten ma istotne znaczenie w szczególności w związku z tym Uczestnik może stanąć przed koniecznością zadecydowania o przeznaczeniu swojej Nagrody poprzez zrzeczenie się jej na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego. Do złożenia prawnie skutecznego oświadczenia woli potrzebne jest posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych.

W odniesieniu do pozostałych wymogów, potencjalnie każdy może zainstalować aplikację na smartfonie - korzystanie z Aplikacji jest nieodpłatne.

Ograniczeniem w dostępności nie jest też konieczność posiadania smartfonu z dostępem do Internetu. Koszt tych telefonów nie jest taką barierą, która uniemożliwia ich nabycie nawet tej osobie, której zarobki nie przekraczają minimalnego wynagrodzenia biorąc pod uwagę fakt, że operatorzy telefonii komórkowej oferują możliwość korzystania ze smartfonu z dostępem do Internetu przy poniesieniu niewielkich miesięcznych opłat.

Nawet nieznalezienie się w grupie docelowej nie oznacza ograniczenia w dostępie do konkursów i gier. Uczestnik mimo tego, że nie znalazł się w danej grupie docelowej określonej przez jednego Partnera, może w przyszłości znaleźć się w grupie docelowej innego Partnera.

Regulamin Aplikacji Y przewiduje, że każdorazowo wskazane będzie kryterium, według którego nastąpi przyznanie Nagród. Jeśli Partner zdecyduje się na określenie jako kryterium wyłonienia Uczestnika, któremu przysługiwać będzie Nagroda innego czynnika niż bycie najlepszym, a czynnik ten będzie losowy, nadal Nagroda podlegać będzie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym jako Nagroda z tytułu wygranej w grze.

Przepisy podatkowe posługują się pojęciami "gra", chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego gra "to czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników". Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców (stanowisko takie prezentuje m.in. Minister Finansów w Interpretacji Indywidualnej z 5 kwietnia 2011 r., sygn. DD3/033/33/MCA/11/PK-289, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 19 lipca 2011 r., sygn. ITPB2/415-414/11/IB, Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji Indywidualnej z 2 września 2011 r., sygn. IPPB4/415-480/11-2/SP.

Elementami, które musi spełniać gra, aby została uznana za grę, o której mowa w u.p.d.f. opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym:

* cel rozrywkowy gry,

* współzawodnictwo pomiędzy uczestnikami, "bierze w niej udział kilka osób, rzadziej jedna,

* zasady gry muszą być dokładnie ustalone - powinien powstać regulamin określający stronę formalną gry: nazwę, jej organizatora, kto może być uczestnikiem, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Akcje (konkursy i gry) będą organizowane w zakresie szeroko pojętej tematyki dotyczącej marek i ich celów komunikacyjnych, marketingowych lub sprzedażowych. Raczej nie będą to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Konkursy i gry nie będą organizowane i ogłaszane przez środek masowego przekazu.

Aplikacja Y. umożliwia udział i zbieranie punktów w programach lojalnościowych prowadzonych przez Partnerów Y. na zasadach określonych w odrębnych regulaminach Partnerów Y., bez konieczności okazywania przez użytkownika fizycznej karty programu lojalnościowego, wydanej przez Partnera Y. w punktach handlowo-usługowych. Użytkownik uprawniony jest do podłączenia do Aplikacji Y. karty programu lojalnościowego wskazanego w Aplikacji Y. Aplikacja Y. będzie działała jako integrator kart lojalnościowych, czyli niejako elektroniczny portfel, który zastępuje dotychczas znane karty plastikowe programów lojalnościowych zapisami w programie. W aplikacji będzie można zainstalować możliwość korzystania jednocześnie z kilku programów lojalnościowych. Jest dopuszczalne, aby Partner Y. zadecydował, że karty programów lojalnościowych będą stanowiły nagrody w konkursie.

Większość nagród będzie przyznawanych w kwotach od 1 do 200 złotych, jednak pojedyncze akcje lub najlepsi użytkownicy mogą być motywowani wyższymi nagrodami, także takimi przekraczającymi kwotę 760 zł.

Przeprowadzane konkursy nie będą podlegały przepisom ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych.

Podsumowując, wygrane z tytułu uczestnictwa w Akcjach organizowanych przez Wnioskodawcę będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych z zastosowaniem stawki 10%, gdyż spełniają ustalone w praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych wymogi wygnanych w konkursie lub grze.

Nagroda wygrana przez uczestnika, który polecił aplikację innej osobie, w wysokości 5% wartości nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania akcji jako nagroda wygrana w konkursie uczestnika polecającego.

Akcje będą realizowane w jednym z sześciu podstawowych opisanych wcześniej modeli, przy czym Wnioskodawcy przysługuje prawo dodania do Aplikacji Y. nowych, innych niż wskazane modeli przeprowadzenia Akcji. Jeden z nich polega na tym, że osoba, która bierze Udział w danej Akcji (a więc wcześniej zainstalowała Aplikację Y.), poleca innej osobie uczestnictwo w danej Akcji. Niezbędne do polecenia danej Akcji jest to, że sam Uczestnik weźmie w niej udział. Trzeba zauważyć, iż istnieje konkurs, który polega na tym, że zwycięzcą może zostać ten, który wyróżni się w zakresie ilości poleceń czy też ich skuteczności. W celu uzyskania nagrody przez Uczestnika polecającego konieczne jest wzięcie udziału w Akcji przez samego Uczestnika polecającego oraz Uczestnika, który został polecony.

Nagroda wygrana przez Uczestnika, który polecił Aplikację innej osobie, w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania Akcji będzie uznana za wygraną w konkursie Uczestnika polecającego i opodatkowana zryczałtowanym podatkiem pochodowym od osób fizycznych z zastosowaniem stawki 10%.

Wydaje się być uzasadnionym możliwość skorzystania z opodatkowania podatkiem zryczałtowanym z zastosowaniem stawki 10% w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego biorąc uwagę, że Nagroda uzyskana przez Uczestnika polecającego w wysokości 5% Nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania Akcji, powinna być uznana za nagrodę wygraną w konkursie. Możliwość uzyskania danego przysporzenia wynika z regulaminu i jest skutkiem tego, że sam Uczestnik polecający wziął udział w Akcji. Co więcej, podjął dodatkowe działania (polecenie), które powinny być dodatkowo premiowane. W tym przypadku wprawdzie Uczestnik polecający ma zdecydowanie mniejsze szanse na uzyskanie Nagrody, bo choć jest ona z jednej strony uzależniona od jego działań (rywalizacja w zakresie polecania Aplikacji jak największej liczbie osób), to z drugiej strony nie ma wpływu na to, czy osoba, której polecił skorzystanie z Aplikacji Y. będzie aktywna i uzyska jakąkolwiek nagrodę. Nagroda za polecenie ma zatem określić jako mającą charakter mieszany - posiada bowiem zarówno elementy konkursu, jak i gry. Nie ma to jednak znaczenia dla możliwości skorzystania z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, ponieważ obejmuje on swoim zakresem zarówno wygrane w konkursach, jak i w grach.

Wygrana uzyskana przez Uczestnika, któremu polecono Akcję (i jednocześnie związaną z nią w sposób nierozłączny Aplikację Y.) jest wygraną w konkursie lub grze, ponieważ czynniki składające się na taką możliwość zawierają w sobie elementy losowości (jak w przypadku gry), jak i elementy współzawodnictwa (jak w przypadku konkursu).

Nagroda wygrana przez Uczestnika, który polecił Aplikację Innej osobie, w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba przez niego polecona z tytułu samodzielnego wykonania Akcji będzie nagrodą wygraną w konkursie przez Uczestnika polecającego, ponieważ:

* po pierwsze, musi on wziąć udział w jakiejkolwiek Akcji, aby móc polecić Akcję i samą Aplikację Innej osobie,

* po drugie, samo polecanie Akcji i samej Aplikacji innej osobie stanowi jeden z podstawowych modeli, w ramach których Akcje będą prowadzone,

* po trzecie, charakter gry lub konkursu mają Akcje, w których bierze udział Uczestnik, jak i osoba, której polecił gry i konkursy prowadzone w ramach Akcji.

Należy podkreślić, że istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy otrzymaniem nagrody w wysokości 5% przez Uczestnika polecającego a braniem udziału w Akcjach, zarówno przez niego, jaki przez Uczestnika, któremu polecił udział w Akcji.

Ad.2)

Obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wygranej Nagrody przez Uczestnika Akcji z tytułu polecenia Aplikacji innej osobie (nagroda w wysokości 5% wartości Nagrody, którą uzyskała osoba polecona przez Uczestnika) powstanie w momencie otrzymania nagrody przez Uczestnika polecającego, czyli w momencie, gdy środki pieniężne zostaną przelane na konto bankowe Uczestnika polecającego.

W przypadku, gdy Uczestnik polecony uzyska prawo do Nagrody z tytułu własnej aktywności w ramach Akcji organizowanych przez Y., prawo do własnej Nagrody w wysokości 5% Nagrody Uczestnika poleconego przysługiwać będzie Uczestnikowi polecającemu. Wtedy wirtualne konto Użytkownika polecającego w Profilu powiększy się o wartość Nagrody. Środki pieniężne z wygranych zostaną postawione do dyspozycji Użytkownika dopiero na ostatni dzień kolejnego miesiąca, po dacie zweryfikowania poprawności wykonania Akcji co oznacza, że od tej daty Użytkownik może zdecydować czy korzysta z prawa do Nagrody. Dopiero wtedy Użytkownik ma prawo do przyjęcia Nagrody złożenia dyspozycji przelania tych środków na swój rachunek bankowy albo ma prawo zrzeczenia się prawa do Nagrody z jednoczesnym poleceniem Wnioskodawcy, aby przekazał te środki w imieniu własnym na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego. Natomiast w przypadku niezłożenia przez Użytkownika oświadczenia, co do uzyskanego prawa do Nagrody w okresie 360 dni od dnia kiedy Użytkownik uzyskał prawo do Nagrody, prawo do Nagrody wygasa ze skutkiem na koniec ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego wyżej wskazanego okresu. Co więcej, w przypadku podania przez Użytkownika podczas rejestracji profilu w Aplikacji danych nie prawdziwych, Wnioskodawca uprawniony jest po uprzednim poinformowaniu Użytkownika o niemożliwości wypłaty środków z wygranych w grach i konkursach, do zablokowania Profilu Użytkownika.

Moment powstania obowiązku podatkowego nie może zatem wystąpić wcześniej niż z chwilą przelania środków pieniężnych na rachunek bankowy Uczestnika. Aż do momentu złożenia oświadczenia co do przekazania na rachunek bankowy lub na rzecz OPP nie wiadomo czy przysporzenie powstanie po stronie Uczestnika czy OPP, a może Uczestnik nie wyda żadnego oświadczenia i prawo do nagrody wygaśnie. Co więcej, aż do tego momentu Nagroda funkcjonuje w postaci informacji na wirtualnym koncie w profilu Użytkownika. W chwili złożenia oświadczenia, wygrana staje się przychodem należnym Uczestnika,

Wygrana powinna być opodatkowana w momencie przelewu Nagrody na konto Uczestnika, ponieważ dopiero wtedy z przychodu należnego staje się przychodem otrzymanym. Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.f., przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ustawa przewiduje kilka wyjątków - dotyczą one:

* przychodów z działalności gospodarczej,

* przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej,

* przychodów z kapitałów pieniężnych,

* przychodów ze sprzedaży nieruchomości,

* przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Wygrane w grach i konkursach są przychodami z innych źródeł, uregulowanymi w art. 20 ust. 1 u.p.d.f. Oznacza to, że w przypadku wygranych opodatkowaniu podlegają tylko zyski rzeczywiście otrzymane, a nie zyski należne (tak jak w przypadku ww. przychodów). Przychód powinien być zatem opodatkowany w momencie otrzymania nagrody, czyli w momencie przelewu Nagrody na konto Uczestnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną.

Stosownie do art. 20 ust. 1 cyt. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Co do zasady, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa) konkurs to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Za wygraną w konkursie nie można natomiast uznać wartości środków pieniężnych w wysokości 5%, które otrzyma uczestnik konkursu z tytułu wygranej w konkursie przez osobę przez niego poleconą.

Uczestnik za polecenie nowej osoby, która wygra konkurs organizowany przez Wnioskodawcę otrzyma wynagrodzenie, ale na pewno nie może kwota ta zostać uznana za wygraną w konkursie w którym udział bierze osoba polecona i jej należy się nagroda z tytułu wygrania konkursu a nie osobie polecającej. Tak jak wskazano powyżej polecający otrzymuje jedynie wynagrodzenie za dokonanie określonych czynności tj. polecenie, zaproszenie osoby nowej do przyłączenia się do aplikacji. Polecający nie jest w istocie bezpośrednio uczestnikiem konkursu w przedstawionej sytuacji jest tzw. "pośrednikiem" i z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie.

Tym samym wartość 5% kwoty z nagrody, którą otrzyma osoba polecająca z tytułu wygranej przez osobę poleconą podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, na zasadach ogólnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż środki pieniężne, otrzymane przez uczestnika programu z tytułu nagrody uzyskanej przez osobę poleconą, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią dla tych osób, przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 tej ustawy. Przychód ten Wnioskodawca winien wykazać w informacjach PIT-8C, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując wskazać należy, iż wynagrodzenie 5% z tytułu wygranej w konkursie przez osobę poleconą przez polecającego (uczestnika aplikacji), które otrzyma ten polecający nie może być traktowane jako nagroda w konkursie, którą wygrał polecający, ponieważ polecający nie brał udziału w konkursie a nawet gdyby brał, to nie uzyskał nagrody z tytułu wygranej w konkursie, bo konkursu nie wygrał. Otrzymana kwota stanowić będzie dla polecającego przychód z innych źródeł. Na wypłacającym przedmiotowe świadczenie nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek, a jedynie obowiązek wystawienia we wskazanym terminie informacji PIT-8C.

Natomiast obowiązki płatnika Wnioskodawca będzie zobowiązany wykonać w momencie spełnienia się wszystkich warunków wynikających z regulaminu tj. w chwili kiedy osoba polecająca przekaże Wnioskodawcy dyspozycję, czy wynagrodzenie w wysokości 5% wartości nagrody z tytułu wygranej w konkursie przez osobę przez siebie poleconą przyjmuje a Wnioskodawca dokona przekazania tej nagrody z konta wirtualnego na rachunek bankowy Polecającego.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz wyroków WSA wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl