IPPB2/415-204/14-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-204/14-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika związanych z udziałem pracowników w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika związanych z udziałem pracowników w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

1.

Przedmiotem działalności C. (Poland) Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest sprzedaż hurtowa kosmetyków i perfum, środków czystości (w tym do pielęgnacji jamy ustnej np. pasta do zębów), wyrobów farmaceutycznych i toaletowych. Spółka należy do Spółka należy do grupy spółek C. (dalej: "Grupa C."). Pracownicy Spółki będący zarówno rezydentami polskimi jak i nierezydentami (dalej łącznie - pracownicy) biorą udział w szeregu pracowniczych programów akcyjnych organizowanych przez centralę Grupy C. - spółkę C-P. z siedzibę w USA (dalej: C-P). Programy adresowane są do pracowników spółek Grupy C., którzy w ocenie C-P w sposób znaczący przyczyniają się do wyników Grupy C.

2.

Do programów akcyjnych, w których uczestniczą pracownicy Spółki, należy program Restricted Shares Award (dalej - RSA). W ramach RSA pracownikom przyznawane są nagrody w postaci prawa do otrzymania akcji C-P po upływie określonego czasu (tzw. "vesting period" - zazwyczaj 3 lata od dnia przyznania nagrody), pod warunkiem, że do tego czasu pracownik nie rozwiąże stosunku pracy ze Spółką. Po upływie okresu "vesting period" pracownicy otrzymują od C-P akcje w przyrzeczonej liczbie. Ponadto, w momencie upływu okresu "vesting period" pracownikowi przekazywane są dodatkowe akcje o wartości równej kwocie dywidendy, jaka potencjalnie zostałaby wypłacona, gdyby w okresie "vesting period" pracownicy byli właścicielami przyrzeczonych akcji. W przypadku rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem przed upływem "vesting period" prawo do otrzymania akcji wygasa. Otrzymane po upływie okresu "vesting period" akcje pracownik może sprzedać lub zachować (w takim przypadku przysługuje mu prawo do otrzymywania dywidendy). Przekazanie nagród w postaci praw do akcji nie wiąże się dla pracowników z nabyciem jakichkolwiek uprawnień o charakterze korporacyjnym lub majątkowym (w szczególności pracownicy nie nabywają prawa do rozporządzania przyrzeczonymi akcjami C-P ani nie nabywają prawa do uczestnictwa w zgromadzeniu akcjonariuszy C-P).

3.

Przekazanie nagród w postaci prawa do otrzymania akcji w ramach programu RSA, a także przekazanie akcji po upływie okresu "vesting period" nie stanowi elementu warunków pracy i płacy pracowników, nie jest objęte zapisami umów o pracę, regulaminów pracy, płacy lub nagradzania pracowników. Wszelkie plany i decyzje dotyczące przekazywania akcji pochodzą od C-P, zaś Spółka nie ma na nie wpływu. Na podstawie ustaleń przyjętych przez podmioty należące do Grupy C., C-P refakturuje na Spółkę koszty uczestnictwa pracowników Spółki w programie RSA, w tym w szczególności wartość przyznanych pracownikom akcji. Zgodnie z wiedzą Spółki, uprawnienia do otrzymania akcji w ramach programu RSA nie są papierami wartościowymi ani pochodnymi instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy przyznanie prawa do otrzymania akcji w ramach programu RSA skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT i czy powoduje, że na Spółce ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku na zasadach określonych w art. 31 ustawy o PIT.

2. Czy przyznanie prawa do otrzymania akcji w ramach programu RSA skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu z jakiegokolwiek innego źródła przychodów określonego w przepisach ustawy o PIT i czy w związku z powyższym na Spółce ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku.

3. Czy otrzymanie akcji po upływie okresu "vesting period" skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT i powoduje, że na Spółce ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku na zasadach określonych w art. 31 ustawy o PIT.

4. Czy otrzymanie akcji po upływie okresu "vesting period" skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, w związku z czym na Spółce nie będzie ciążył obowiązek wykonywania funkcji płatnika tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

W opinii Wnioskodawcy przyznanie prawa do otrzymania akcji w ramach programu RSA nie skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku na podstawie art. 31 ustawy o PIT.

Ad. 2

W opinii Wnioskodawcy przyznanie prawa do otrzymania akcji w ramach programu RSA nie skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu z jakiegokolwiek innego źródła przychodów określonego w przepisach ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku.

Ad. 3

W opinii Wnioskodawcy otrzymanie akcji po upływie okresu "vesting period" nie skutkuje powstaniem po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciąży obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku na podstawie art. 31 ustawy o PIT.

Ad. 4

W opinii Wnioskodawcy, otrzymanie akcji po upływie okresu "vesting period" będzie skutkowało powstaniem po stronie pracowników przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, w związku z czym na Spółce nie będzie ciążył obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku w stosunku do uzyskanego przez pracowników przychodu.

Poniżej Wnioskodawca szczegółowo uzasadnia swoje stanowisko w sprawie.

Pracodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 31 ustawy o PIT, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Na gruncie zacytowanych wyżej przepisów, aby na pracodawcy ciążył obowiązek poboru podatku z tytułu przychodów uzyskiwanych przez pracowników konieczne jest aby:

* pracownicy otrzymali dane świadczenie od pracodawcy, oraz

* otrzymane przez pracowników świadczenie stanowiło przychód ze źródła, jakim jest stosunek pracy.

Z uwagi na powyższe, konieczne jest ustalenie, czy udział w programie RSA skutkuje dla pracowników osiągnięciem przychodów ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

Przyznanie prawa do otrzymania akcji po upływie okresu "vesting period".

1.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej realne przysporzenie majątkowe.

2.

Jak wspomniano, przyznanie pracownikom prawa otrzymania akcji po upływie okresu "vesting period" nie wiąże się dla pracowników z nabyciem jakichkolwiek uprawnień o charakterze korporacyjnym lub majątkowym, tj. nie nabywają oni prawa do rozporządzania akcjami C-P ani prawa do uczestnictwa w zgromadzeniu akcjonariuszy C-P z prawem głosu. Samo przyznanie prawa do nabycia akcji w ramach programu RSA daje jedynie potencjalną możliwość uzyskania w przyszłości korzyści w postaci nieodpłatnego nabycia akcji.

Należy zatem uznać, że przyznanie pracownikom prawa otrzymania akcji po upływie okresu "vesting period" nie powoduje otrzymania jakiegokolwiek przysporzenia po stronie pracowników, w szczególności nie powoduje przyrostu ich mienia. Zatem, w wyniku przyznania ww. prawa pracownicy nie osiągają przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT.

3.

Wnioskodawca podnosi, że zawarte powyżej wnioski pokrywają się ze stanowiskami zawartymi w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydawanych w zbliżonych stanach faktycznych. Przykładowo:

* w interpretacji indywidualnej z 6 lipca 2012 r. nr ITPB2/415-320a/12/IB Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że "samo przyznanie pracownikowi Spółki - Wnioskodawczyni nagrody w postaci RSU, jak również samo podpisanie przez pracownika Restricted Stock Unit Agreement nie powoduje powstania po stronie tego pracownika przysporzenia majątkowego, a tym samym przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych",

* w interpretacji indywidualnej z 21 marca 2012 r. nr IBPBII/2/415-1444/11/ŁCz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał, że "samo przyznanie wnioskodawcy nagrody w postaci RSU a więc wskazanie go jako uprawnionego do otrzymania warunkowego prawa do nabycia akcji w przyszłości (...) nie powoduje powstania po stronie wnioskodawcy przysporzenia majątkowego. Brak opodatkowania wynika z faktu, że w tym momencie wnioskodawca dostaje wyłącznie potencjalną możliwość otrzymania korzyści w przyszłości w postaci akcji. Uczestnicząc w przyznaniu nagrody wnioskodawca zostaje jedynie wskazany jako otrzymujący nagrodę. (...). Wskazanie wnioskodawcy do otrzymania nagrody nie stanowi dla niego przysporzenia majątkowego, a więc nie powstaje po jego stronie przychód do opodatkowania".

4.

Podsumowując, przyznanie pracownikom nagrody w postaci przyrzeczenia przekazania akcji C-P nie skutkuje powstaniem przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co potwierdzają liczne interpretacje indywidualne prawa podatkowego. Oznacza to zarazem, że w chwili przyznania pracownikom przyrzeczenia przyznania akcji, na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki wynikające z przepisów ustawy o PIT (w tym obowiązki płatnika tego podatku).

Otrzymanie akcji po upływie okresu "vesting period".

1.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT "za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężny świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych".

Z przytoczonego przepisu wynika jednoznacznie, że stanowi on o przychodach z określonych w nim stosunków prawnych, w tym ze stosunku pracy. W przywołanej regulacji prawnej prawodawca nie użył sformułowań w rodzaju: "przychody związane ze stosunkiem pracy, towarzyszące stosunkowi pracy, osiągnięte przy okazji stosunku pracy". Jeżeli więc uczestnicząc w określonym stosunku pracy osoba fizyczna osiągnie przychód pozostający w jakimś związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku prawnego w postaci stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

2.

W opinii Spółki, w opisanym stanie faktycznym ewentualny przychód pracowników z tytułu otrzymania akcji po upływie okresu "vesting period" nie będzie stanowił przychodu ze stosunku pracy łączącego pracownika ze Spółką. Okoliczność, że beneficjentem świadczeń przekazywanych przez C-P są pracownicy Spółki nie uzasadnia twierdzenia, że uzyskanie akcji jest świadczeniem ze stosunku pracy łączącego Spółkę z pracownikami.

W ocenie Wnioskodawcy przekazanie akcji przez C-P na rzecz pracowników nie powoduje po stronie tych pracowników uzyskania przychodu ze stosunku pracy z uwagi na to, że:

* przekazanie akcji nie stanowi elementu warunków pracy i płacy pracowników, nie jest objęte zapisami umowy o pracę, regulaminów pracy, płacy lub nagradzania pracowników,

* wszelkie plany i decyzje dotyczące przekazywania akcji pochodzą od C-P, zaś Spółka nie ma na nie wpływu.

Innymi słowy nie dochodzi zatem do żadnego świadczenia ze strony Spółki na rzecz jej pracowników.

Powyższy wniosek znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 kwietnia 2011 r. (sygn. II FSK 1410/10), w którym wskazano, iż "objęcie czy też określone nabycie akcji zagranicznej spółki kapitałowej realizowane jest przez tę spółkę, natomiast okoliczność, że beneficjentami tych czynności są pracownicy spółki krajowej, nie uzasadnia jeszcze twierdzenia, że uzyskanie wzmiankowanych akcji jest świadczeniem ze stosunku (prawnego) pracy łączącego spółkę krajową z jej pracownikami. Ze stanu faktycznego (...) nie wynika, że objęcie lub nabycie na preferencyjnych warunkach akcji spółki brytyjskiej dla pracowników spółki polskiej stanowiło element warunków pracy i płacy tych pracowników, aby - na przykład - objęte było zapisami umów o pracę (...)".

Również w znanych Wnioskodawcy interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego prezentowane jest stanowisko, zgodnie którym "warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu lub w przypadku obowiązków informacyjnych dokonywanie wypłat należności lub świadczeń przez ten podmiot. (...) Skutki podatkowe z tytułu nieodpłatnego otrzymania przez pracowników Wnioskodawcy akcji spółki macierzystej mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych nie rodzą po stronie Spółki zatrudniającej pracowników obowiązków płatnika, o których mowa w art. 31 ustawy podatkowej, ani obowiązków informacyjnych wynikających z przepisu art. 42c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych." (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 lipca 2012 r. nr IPPB2/415-375/12-2/MK).

3.

Zdaniem Wnioskodawcy również fakt, że C-P obciąża Spółkę kosztami uczestnictwa pracowników w programie RSA, nie ma wpływu na uznanie, czy ewentualny przychód osiągany przez pracowników z tytułu otrzymania akcji stanowi przychód ze stosunku pracy. Okoliczność ta nie zmienia bowiem zasadniczej kwalifikacji przyznania akcji, jako świadczenia wypłacanego nie przez Spółkę, ale przez zagraniczny podmiot nie będący pracodawcą. W ocenie Wnioskodawcy eliminuje to możliwość kwalifikacji tego przysporzenia jako przychodu ze stosunku pracy łączącego Spółkę z jej pracownikami.

Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 kwietnia 2011 r. (sygn. II FSK 1410/10), w którym orzekł, że "Refinansowanie (ex post) przez krajową spółkę określonej części wydatków organizowanych przez inną spółkę planów udostępniania na dogodnych zasadach akcji podmiotu zagranicznego nie świadczy też samodzielnie, że jest to wynikające ze stosunku pracy, w szczególności warunków pracy, płacy i ewentualnie innych świadczeń wymagalnych od pracodawcy, świadczenie ponoszone za uprawnionych pracowników (...). Związki gospodarcze czy też kapitałowe łączące spółkę krajową ze spółką zagraniczną nie są wystarczającą podstawą do uznania, że wartości lub prawa uzyskiwane od spółki zagranicznej są świadczeniami ze stosunku pracy zawartego i realizowanego ze spółką krajową".

4.

W ocenie Wnioskodawcy, otrzymanie akcji po upływie okresu "vesting period" będzie skutkowało powstaniem po stronie pracowników przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT. Nastąpi bowiem przysporzenie majątkowe w związku z faktem, iż nabycie akcji nastąpiło w formie nieodpłatnej. Zatem w przypadku nieodpłatnego nabycia akcji, po stronie osoby nabywającej akcje powstanie przychód.

Artykuł 10 ust. 1 ustawy o PIT określa zamknięty katalog źródeł przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych, do których zaliczane są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2.

działalność wykonywana osobiście;

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza;

4.

działy specjalne produkcji rolnej;

5.

(uchylony)

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8.

odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

9.

inne źródła.

W ocenie Wnioskodawcy, przychody osiągane przez pracowników z tytułu otrzymania akcji C-P po upływie okresu "vesting period" należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Jednocześnie przychodów tych nie można zaliczyć do żadnego z pozostałych źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisowo organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że jest to tylko wyliczenie przykładowe i przychodami z innych źródeł są jeszcze inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie. W praktyce powszechnie przyjmowany jest pogląd, zgodnie z którym o przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, które nie mogą zostać przyporządkowane do pozostałych źródeł przychodów wskazanych w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT. W ocenie Wnioskodawcy, do tego typu przychodów należy wartość uzyskiwanego przez pracowników Spółki przysporzenia w postaci otrzymania nieodpłatnie akcji C-P po upływie okresu "vesting period".

Wniosek ten znajduje akceptację w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 21 marca 2012 r. (sygn. IBPBII/2/415-1444/11/ŁCz) wydanej w zbliżonym stanie faktycznym stwierdził, że "po stronie pracownika powstanie przychód zaliczany do "innych źródeł", o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Każde bowiem przysporzenie w postaci nieodpłatnego świadczenia otrzymane od podmiotu, z którym nie łączy beneficjenta stosunek pracy należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł. Dla takiej kwalifikacji bez znaczenia pozostają ewentualne późniejsze kwestie rozliczenia między pracodawcą a spółką amerykańską."

Przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z art. 27 ustawy o PIT. Przychody te pracownik powinien wykazać w zeznaniu rocznym za rok, w którym zostały osiągnięte i je opodatkować. W związku z powyższym na Spółce nie będzie ciążył obowiązek wykonywania funkcji płatnika podatku w stosunku do uzyskanego przez pracownika przychodu.

5.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy przyznanie pracownikom akcji po upływie okresu "vesting period" nie skutkuje powstaniem u tych pracowników przychodu z tytułu stosunku pracy. Tym samym Spółka nie będzie obowiązana do pełnienia funkcji płatnika podatku na podstawie art. 31 ustawy o PIT. W ocenie Wnioskodawcy bez znaczenia pozostaje przy tym okoliczność, iż Spółka obciążana jest kosztami uczestnictwa pracowników w programie RSA. Zdaniem Spółki, osiągane przez pracowników przysporzenie majątkowe należy natomiast zakwalifikować do przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, w związku z czym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika tego podatku.

Przyznanie pracownikom nagród w postaci prawa do otrzymania w przyszłości akcji C-P nie powoduje uzyskania przez tych pracowników jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego. Zatem, w wyniku przyznania ww. nagród pracownicy nie osiągają przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT, w szczególności zaś nie osiągają przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. Oznacza to, że w chwili przyznania pracownikom prawa do otrzymania akcji na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika tego podatku. W ocenie Wnioskodawcy bez znaczenia pozostaje przy tym okoliczność, iż Spółka obciążana jest kosztami uczestnictwa pracowników w programie RSA.

Otrzymanie przez pracowników akcji C-P po upływie okresu "vesting period" nie skutkuje osiągnięciem przez tych pracowników przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, a w konsekwencji na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku wynikające z art. 31 ustawy o PIT. W ocenie Wnioskodawcy bez znaczenia pozostaje przy tym okoliczność, iż Spółka obciążana jest kosztami uczestnictwa pracowników w programie RSA. Osiągane przez pracowników przysporzenie majątkowe należy natomiast zakwalifikować do przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, w związku z czym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, że orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Ponadto odnosząc się do przywołanych orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego należy stwierdzić, że w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wyroki nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację, nawet jeżeli kształtuje określoną linię orzeczniczą. Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl