IPPB2/415-202/07-2/SP
Pismo z dnia 14 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-202/07-2/SP
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w 2007 r. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w 2007 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Centrum interesów życiowych i gospodarczych w 2007 r.:
2 lipca 2001 r. - wyjazd Wnioskodawczyni do USA.
12 listopada 2001 r. - rozwód cywilny Wnioskodawczyni.
21 marca 2005 r. - unieważnienie ślubu kościelnego Wnioskodawczyni.
W Polsce Wnioskodawczyni nie posiada żadnego majątku; konto walutowe, które zostało założone przed wyjazdem do USA jest nieużywane.
Od momentu uzyskania rozwodu, a później unieważnienia małżeństwa, najbliższa rodzina w Polsce dla Wnioskodawczyni to rodzice i siostra. Wnioskodawczyni posiadała też grono przyjaciół jednak kontakty te z każdym rokiem ulegają rozluźnieniu.
W USA Wnioskodawczyni przebywa od sześciu lat i tam ma nowych znajomych i przyjaciół.
2 października 2001 r. - uzyskanie wizy studenckiej (F1 STUDENT VI SA) - przedłużenie legalności pobytu w USA.
10 października 2001 r. - uzyskanie tymczasowego amerykańskiego prawa jazdy w Stanie Nowy Jork (LEARNER PERMIT).
10 grudnia 2001 r. - uzyskanie stałego amerykańskiego prawa jazdy w Stanie Nowy Jork (DRIVER LICENCE).
Czerwiec 2002 r. - ukończenie LAGUARDIA COMMUNITY COLLEGE - INTENSIVE ESL PROGRAM - intensywny kurs języka angielskiego.
Grudzień 2003 r. - ukończenie BOROUGH OF MANHATTAN COMMUNITY COLLEGE - ASSOCIATE'S DEGREE IN BUSINESS MANAGEMET - dwuletnie studium zarządzania biznesem.
Styczeń 2006 r. - ukończenie studiów na ST. JOHN'S UNIVERSITY - uzyskanie tytułu MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION IN INTERNATIONAL FINANCE.
10 stycznia 2003 r. - rozpoczęcie starań o uzyskanie w USA "Zielonej Karty".
15 grudnia 2003 r. - uzyskanie wizy pracowniczej w USA.
Styczeń 2004 r. - uzyskanie numeru identyfikacyjnego (SOCIAL SECURITY).
22 lutego 2006 r. - zatwierdzenie aplikacji na pracę w departamencie pracy w USA.
Marzec 2006 r. - petycja Wnioskodawczyni o zieloną kartę zostaje przez biuro prawne przesłane do władz imigracyjnych USA - aktualnie Wnioskodawczyni jest w okresie oczekiwania na rozpatrzenie przez urząd imigracyjny.
8 maja 2006 r. - uzyskanie zezwolenia na pracę - dokument ten pozwala Wnioskodawczyni na podjęcie pracy u każdego pracodawcy.
W 2007 r. Wnioskodawczyni uzyskała w USA dochody z tytułu zatrudnienia. Wnioskodawczyni nie posiada innych źródeł dochodów ani w Polsce ani w USA.
Dodatkowe dokumenty:
Dowody rejestracyjne i ubezpieczenia samochodów.
Rachunki z wycieczek po USA:
- lipiec 2003 r. - Niagara
- czerwiec 2004 r. - Los Angeles, Las Vegas, Grand Canion, Dolina Śmierci
- marzec 2006 r. - Floryda
- sierpień 2007 r. - Boston, Waszyngton
- coroczne wyjazdy na narty.
Członek parafii Św. Krzyża (HOLY CROSS CHURCH, 61-21 56TH RD, MASPETH, NY 11378).
Ubezpieczenie zdrowotne THE EMPIRE PLAN w USA.
Rachunki telefoniczne, internet, telefon komórkowy.
Konta czekowe i oszczędnościowe oraz karty kredytowe w bankach w Nowym Jorku.
Miejsce faktycznego pobytu Wnioskodawczyni w 2007 r.:
Od momentu przyjazdu Wnioskodawczyni do USA, czyli od 2 lipca 2001 r. do chwili obecnej, czyli do 31 sierpnia 2007 r. Wnioskodawczyni przebywa nieprzerwanie w USA i na najbliższą przewidywalną przyszłość zamierza tu pozostać.
Na potwierdzenie powyższego stanu faktycznego Wnioskodawczyni posiada odpowiednie dokumenty.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w świetle obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej w 2007 r. przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych - art. 3 i art. 4a ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) - Wnioskodawczyni podlega w Polsce ograniczonemu, czy nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu za 2007 rok.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Miejsce przebywania Wnioskodawczyni w 2007 r. (art. 3 ust. 1a, pkt 2 ustawy).
Od 1 stycznia 2007 r. do chwili obecnej, czyli do 31 sierpnia 2007 r., a więc więcej niż 183 dni, Wnioskodawczyni przebywa nieprzerwanie w USA, czyli poza Rzeczpospolitą Polską. Nawet w najbardziej nieprzewidywalnej sytuacji, gdyby Wnioskodawczyni była zmuszona wrócić do Polski natychmiast, będzie przebywać na terenie Polski mniej niż 183 dni w 2007 r..
Centrum interesów osobistych lub gospodarczych Wnioskodawczyni (ośrodek interesów życiowych) w 2007 r. (art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy).
Od momentu wyjazdu Wnioskodawczyni do USA w lipcu 2001 r., ośrodek interesów osobistych zaczął stopniowo "przesuwać się" z Polski do USA. Najbliżsi Wnioskodawczyni, czyli rodzice i siostra mieszkają w Polsce, ale grono znajomych i przyjaciół znajduje się w USA. Wnioskodawczyni jest stanu wolnego i bezdzietna. Wnioskodawczyni uważa, że w świetle zaistniałych w jej życiu, a przedstawionych we wniosku faktów, może stwierdzić, iż centrum jej interesów osobistych w 2007 r. jest poza Polską - w USA.
W USA Wnioskodawczyni pogłębiła znajomość języka angielskiego i ukończyła dodatkowe studia magisterskie. Tu Wnioskodawczyni mieszka, pracuje, płaci podatki, ma samochód, podjęła oficjalnie starania o pełną legalizację jej pobytu w USA - jest w trakcie oczekiwania na pozytywne zakończenie tej sprawy. W Polsce Wnioskodawczyni nie posiada żadnego majątku. Wnioskodawczyni uważa, ze w świetle zaistniałych w jej życiu, a przedstawionych we wniosku faktów, może stwierdzić, że centrum interesów gospodarczych w 2007 r. jest poza Polską - w USA.
Miejsce zamieszkania wnioskodawczyni w 2007 r. i rodzaj obowiązku podatkowego (art. 3 ust. 1a i 2a ustawy).
Wnioskodawczyni jest przekonana, że w pełni wyczerpała znamiona by wykazać, że w 2007 r. jej miejsce zamieszkania zdefiniowane w art. 3 ust. 1a ustawy nie jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu - art. 3 ust. 2a ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast, art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 7 lit. b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178), określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z polskim prawem jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi polskiemu jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce.
Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 lit. b) umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi Stanów Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.
Definicja ta odnosi się zatem do określenia "miejsca zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę podlegania nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Zgodnie z ww. przepisem, jeżeli osoba fizyczna ma miejsca zamieszkania w obydwu Umawiających się Państwach to jej status będzie określony wg następujących zasad:
osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ona stale zamieszkuje. Jeżeli ona stale zamieszkuje w obydwu Umawiających się Państwach lub nie zamieszkuje w żadnym z nich, to będzie uważana za osobę mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),
jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie znajduje się ośrodek powiązań życiowych osoby, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym zazwyczaj przebywa,
jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa w żadnym z nich to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem.
Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż w 2007 r. podlega Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Posiada Pani miejsce zamieszkania na terytorium USA, w tym państwie Pani pracuje, płaci podatki, składki na ubezpieczenie zdrowotne, posiada konta czekowe i oszczędnościowe oraz karty kredytowe w bankach w Nowym Jorku. Od momentu wyjazdu z Polski, przebywa Pani nieprzerwalnie w USA z zamiarem stałego pobytu - podjęła Pani oficjalne starania o pełną legalizację pobytu w USA i jest Pani w trakcie oczekiwania na pozytywne zakończenie tej sprawy. W Polsce nie posiada Pani źródeł dochodów oraz żadnego majątku. Jest Pani osobą stanu wolnego i bezdzietną.
Mając na uwadze fakt, iż z USA łączą Panią ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze oraz uwzględniając zapisy umowy zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178), stwierdzić należy, że w 2007 r. podlega Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.