IPPB2/415-194/08-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-194/08-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu 30 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 1992 r. orzeczony został rozwód pomiędzy Wnioskodawcą i jego żoną. W stosunku do małoletnich wówczas synów sąd ustanowił, iż będą przebywać z matką. Była żona Wnioskodawcy zawarła powtórny związek małżeński i urodził jej się kolejny syn.

Od 2002 r. synowie Wnioskodawcy nie mieszkają z matką i są na wyłącznym utrzymaniu Wnioskodawcy. Starszy syn ukończył w pierwszym półroczu 2007 r. studia licencjackie, natomiast młodszy studiuje.

Dotychczas w rozliczeniach rocznych dochodów Wnioskodawca nie korzystał z możliwości rozliczenia się wspólnie z dziećmi. Obecnie ma zamiar rozliczyć się z dochodów za 2007 r. zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pismem z dnia 14 marca 2008 r. Nr IPPB2/415-194/08-2/JS tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia ww. wniosku poprzez:

* sprecyzowanie opisanego stanu faktycznego poprzez poinformowanie, czy syn uzyskał dochód podlegający opodatkowaniu w 2007 r.,

* sprecyzowanie pytania przyporządkowanego do stanu faktycznego, które ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej,

* wskazanie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej do przedstawionego przez Pana stanu faktycznego,

* wskazanie właściwego numeru identyfikacji podatkowej (NIP),

* wskazania nazwy i adresu właściwego organu podatkowego (Naczelnika Urzędu Skarbowego) w sprawie,

* złożenie oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W dniu 25 marca 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż syn, z którym chce dokonać wspólnego rozliczenia dochodu nie uzyskał w 2007 r. żadnego dochodu podlegającego opodatkowaniu. Wnioskodawca nadmienia również, iż syn nie ukończył 25 lat.

Ponadto wskazuje, że przedmiotem interpretacji jest potwierdzenie możliwości rozliczenia uzyskanego w 2007 r. dochodu wspólnie z synem i twierdzi, iż w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 6 ust. 4 i 5) występują warunki do skorzystania z ww. rozliczenia dochodu.

Wnioskodawca jako osoba samotna i rozwiedziona łożył na wychowanie synów. Była żona przez kilkanaście lat nie pracowała, a synowie z końcem lat 90 opuścili dom rodzinny i pozostawali na wyłącznym utrzymaniu Wnioskodawcy. Była żona Wnioskodawcy rozlicza swój dochód indywidualnie. Wnioskodawca informuje, iż syn z którym chciałby wspólnie rozliczyć dochód do 2007 r. nie zamieszkiwał wraz z nim. Wnioskodawca mieszkał wraz ze starszym synem w domu swoich rodziców.

Wnioskodawca wskazuje, iż przedmiotem finansowania przez niego na rzecz młodszego syna były:

* koszty utrzymania i ubrania,

* koszty związane z nauką,

* opłata za Internet (Wnioskodawca nie korzystał z ulgi),

* opłata czynszu za lokal,

* opłata podatków (wieczyste użytkowanie i lokalowy),

* wydatki bieżące (wakacje, potrzeby kulturalne, itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i załączników oraz w oparciu o przepisy art. 6 ust. 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstają niepodważalne okoliczności do rozliczenia dochodów osiągniętych w 2007 r. wspólnie z młodszym synem.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Uważa, że stan faktyczny opisany we wniosku i całkowite utrzymywanie młodszego syna zarówno w latach poprzednich jak też w 2007 r. daje podstawę do wspólnego rozliczenia dochodu za 2007 r. w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Była żona Wnioskodawcy posiadająca dziecko z drugiego małżeństwa, przez wiele lat niepracująca oraz posiadająca niewielki dochód za 2007 r. nie świadczy na utrzymanie synów.

Wnioskodawca dotychczas nie korzystał z możliwości wspólnego rozliczania dochodów z synami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) od osób samotnie wychowujących w roku podatkowym:

1.

dzieci małoletnie,

2.

dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny,

3.

dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty podatku

* podatek może być określony, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7; z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Natomiast stosownie do art. 6 ust. 5 ww. ustawy za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Należy podkreślić, iż z tego typu sposobu opodatkowania może skorzystać tylko jeden z rodziców. Wynika to z istoty wskazanej instytucji oraz z definicji osoby samotnie wychowującej dziecko, zawartej w cytowanym wyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 powołanej ustawy sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z treści art. 6 ust. 4 ustawy wynika, że prawo do preferencyjnego sposobu opodatkowania dochodów przysługuje wyłącznie temu rodzicowi, który wychowuje dziecko. We wniosku podnosi Pan, iż dysponuje dowodami potwierdzającymi fakt utrzymywania syna, tzn. łoży Pan na jego wyżywienie, zakwaterowanie, opłaca studia i zaspokaja wszelkie potrzeby życiowe. Obowiązek ten wynika z art. 96 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (Dz. U. Nr 9, poz. 59, z późn. zm.), zgodnie z którym rodzice obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.

Ponadto art. 6 ust. 10 wskazanej ustawy stanowi, iż sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania do podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1.

W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, iż Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4-10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do rozliczenia dochodów uzyskanych w ciągu 2007 r. w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Należy podkreślić, iż opisywane preferencyjne rozliczenie dotyczy tylko jednego z rodziców, co wynika z istoty wskazanej instytucji oraz z definicji osoby samotnie wychowującej dziecko zawartej w cytowanym wyżej art. 6 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym w przypadku, gdyby obydwoje rodzice rozliczali się w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, wówczas konieczne byłoby dokonanie ustaleń, kto rzeczywiście wychowywał dziecko i oprócz kosztów jego utrzymania ponosił również wszelkie konsekwencje wychowawcze.

W związku z powyższym należy zauważyć, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy jedynie zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, który nie musi odzwierciedlać zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, gdyż tut. Organ w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku zdarzenia. W konsekwencji jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl