IPPB2/415-180/10-4/AS - Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłaty części środków zgromadzonych na rachunku członka pracowniczego funduszu emerytalnego na rzecz współmałżonka, w związku z podziałem majątku i ustanowieniem rozdzielności majątkowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-180/10-4/AS Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłaty części środków zgromadzonych na rachunku członka pracowniczego funduszu emerytalnego na rzecz współmałżonka, w związku z podziałem majątku i ustanowieniem rozdzielności majątkowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Funduszu, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 5 marca 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 27 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) na wezwanie z dnia 21 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków wypłaconych na rzecz małżonka na podstawie dyspozycji członka Funduszu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków wypłaconych środków na rzecz małżonka na podstawie dyspozycji członka Funduszu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 21 maja 2010 r. na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku w zakresie przesłanie dokumentu (odpowiednio wypis z KRS lub kopii urzędowo poświadczonego odpisu), z którego wynika umocowanie do udzielania pełnomocnictwa w imieniu Wnioskodawcy do występowania z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej przez osobę, która wniosek podpisała, w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie, tj. pismem z dnia 27 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Pracowniczy Fundusz Emerytalny otrzymał od żony jednego z Członków Funduszu deklarację dotyczącą dyspozycji wypłaty części zgromadzonych środków członka funduszu w związku z przeprowadzoną rozdzielnością majątkową pomiędzy małżonkami. Do deklaracji dołączono wypis z aktu notarialnego, którym dokonano podziału majątku oraz ustanowiono rozłączność majątkową.

Fundusz na podstawie złożonej dyspozycji, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz procedurami operacyjnymi ustalił liczbę jednostek rozrachunkowych przypadających małżonce Członka Funduszu na dzień ustania wspólności poprzez podzielenie na pół liczby jednostek rozrachunkowych znajdujących się w tym dniu na rachunku Członka Funduszu.

Ustaloną w ten sposób liczbę jednostek rozrachunkowych przelicza się następnie po cenie jednostki w najbliższym dniu przeliczenia po dniu, w którym złożono prawidłowe i kompletne oświadczenie o wypłacie i dokonuje przelewu / przekazu środków na rzecz małżonki Członka Funduszu. Przed dokonaniem wypłaty pojawiła się wątpliwość, czy Fundusz działając jako płatnik jest zobowiązany do pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji wypłaty części zgromadzonych środków z rachunku Członka Pracowniczego Funduszu Emerytalnego na rzecz współmałżonka, w wyniku podziału majątku i ustanowienia rozdzielności majątkowej, występuje obowiązek pobrania przez płatnika (Fundusz) podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem płatnika wypłata ta nie podlega w ogóle opodatkowaniu PIT i konsekwentnie nie występuje obowiązek płatnika do pobrania podatku (zaliczki na podatek). Opodatkowaniu nie podlega w tej sytuacji przysposobienie majątkowe oraz nie występuje w tym przypadku konieczność opodatkowania części wartości wypłacanych środków pochodząca ze wzrostu wartości jednostek rozrachunkowych ("zyski kapitałowe").

Takie stanowisko wynika z analizy art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, który stwierdza, że "Przepisów ustawy nie stosuje się do (...): przychodów z tytułu podziału wspólnego majątku małżonków w wyniku ustania lub ograniczenia małżeńskiej wspólności majątkowej (...)". Przepis ten został wprowadzony wraz nowelizacją Kodeksu rodzinnego opiekuńczego (Kodeks"), a zatem przy ustalaniu definicji "wspólnego majątku" wydaje się właściwe odniesienie do definicji z Kodeksu. Tam czytamy (art. 31 § 2 pkt 3), że majątkiem wspólnym są m.in. (...) "środki zgromadzone na rachunku otwartego lub pracowniczego funduszu emerytalnego każdego z małżonków". Środkami zaś zgromadzonymi na rachunku pracowniczego funduszu emerytalnego są jednostki rozrachunkowe, które są wyceniane i według bieżącej wyceny zostaną przeliczone i wypłacone współmałżonkowi.

Dodatkowym, pośrednim argumentem za całkowitym zwolnieniem od opodatkowania jest całkowity brak przepisów regulujących opodatkowanie (w art. 30a ustawy o PIT) oraz kwestię poboru podatku przez płatnika.

Zatem wydaje się zasadna konkluzja, że przychód współmałżonka z tytułu podziału środków zgromadzonych na rachunku PFE jest wolny od opodatkowania w całości. Konsekwentnie, w opisywanej sytuacji nie wystąpi konieczność poboru podatku przez płatnika.

Fundusz wnosi o potwierdzenie prawidłowości takiego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl