IPPB2/415-170/07-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-170/07-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku bonów zakupowych oraz nagród w postaci obniżki ceny towarów (usług) otrzymywanych przez konsumentów za dopłatą w ramach prowadzonego przez Spółkę programu lojalnościowego jako nagrody ze sprzedaży premiowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku bonów zakupowych oraz nagród w postaci obniżki ceny towarów (usług) otrzymywanych przez konsumentów za dopłatą w ramach prowadzonego przez Spółkę programu lojalnościowego jako nagrody ze sprzedaży premiowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. planuje zorganizować i prowadzić w Polsce multipartnerski program promocyjny, mający na celu zwiększanie satysfakcji i lojalności konsumentów, jak również zwiększanie obrotów firm partnerskich biorących udział w programie będących usługobiorcami Spółki.

Program będzie wzorowany na programie prowadzonym przez Spółkę w Niemczech, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem konsumentów. Program służyć będzie budowaniu lojalności konsumentów względem partnerów będących usługobiorcami Spółki, czego środkiem ma być nagradzanie konsumentów za zakupy dokonane u partnerów biorących udział w programie.

W programie będą brały udział następujące podmioty:

* Spółka z o.o. jako podmiot organizujący program i zarządzający nim,

* Partnerzy, czyli spółki korzystające z programu będące nabywcami usług Spółki z o.o.,

* Konsumenci, czyli klienci indywidualni (osoby fizyczne, które ukończyły 18 lat, posiadają pełną zdolność do czynność prawnych, a ich miejsce zamieszkania znajduje się na terenie Polski, dokonujące zakupów na cele nie związane z ewentualnie prowadzoną działalnością gospodarczą), do których program będzie skierowany.

Z perspektywy Konsumentów funkcjonowanie programu będzie opierało się na następujących etapach:

1.

Przyznanie punktów:

Mechanizm promowania lojalności Konsumentów oparty jest na wynagradzaniu Konsumentów za zakupy dokonane u Partnerów programu (usługobiorców Sp. z o.o.).

Aby móc wziąć udział w programie, Konsumenci otrzymują kartę Programu, którą następnie rejestrują na siebie. Partner, u którego Konsument dokonuje zakupów, przyznaje Konsumentowi, który przedłoży Kartę programu, określoną liczbę punktów (liczba punktów zależy od określonej wartości dokonanych zakupów). Jedynym warunkiem, który muszą spełnić Konsumenci biorący udział w programie, aby zebrać punkty u partnerów jest dokonanie u nich zakupu.

Punkty, które Konsumenci otrzymują od różnych Partnerów księgowane są na osobistych kontach Konsumentów. Zebranie określonej liczby punktów uprawnia Konsumentów do wymiany tych punktów na nagrody.

1.

Wymiana punktów na nagrodę:

Po zebraniu odpowiedniej liczby punktów Konsument ma prawo wymienić je na nagrodę. Konsument ma do wyboru kilka sposobów wymiany punktów na nagrody:

1.

Konsument może wymienić punkty na nagrodę w punkcie sprzedaży prowadzonym przez Sp. z o.o. Konsument ma możliwość wyboru spośród nagród oferowanych w katalogu Spółki z o.o., obejmujących: nagrody rzeczowe, usługi lub możliwość ofiarowania punktów na organizację pożytku publicznego,

* Konsument może wymienić punkty u Partnera na nagrodę rzeczową lub bon zakupowy, tj. bon uprawniający Konsumenta do bezgotówkowego dokonania zakupów u Partnera do kwoty, na którą bon opiewa.

* Wartość pojedynczych bonów nie będzie przekraczała kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (obecnie kwoty 760 zł)"/li>

* Konsument może otrzymać nagrodę w całości za zebrane punkty, lub też wymienić zebrane punkty za dopłatą. Wprowadzając tę drugą opcję Spółka z o.o. umożliwia Konsumentom otrzymanie nagrody rzeczowej wybranej z katalogu sklepu Spółki z o.o. nawet, w przypadku gdy Konsument nie zbierze wystarczającej liczby punktów. Aby otrzymać taką nagrodę, Konsument wymienia zebrane przez siebie punkty oraz wnosi odpowiednią dopłatę na rzecz Spółki z o.o.

Konsument może wymienić zebrane przez siebie punkty w ciągu trzech lat od ich uzyskania od Partnera. Co do zasady, po upływie tego okresu, niewykorzystane punkty tracą ważność i nie podlegają wymianie na nagrody.

Z chwilą wymiany punktów na nagrody dochodzi do umorzenia punktów (punkty tracą ważność). Regulamin uczestnictwa będzie przewidywał minimalną liczbę punktów, jaką należy zebrać, aby móc wymienić je na nagrodę.

Umorzone punkty stanowią podstawę do rozliczeń pomiędzy Spółką z o.o. a Partnerami (usługobiorcami Spółki z o.o.) tj. do uzyskania przez Spółkę wynagrodzenia od Partnera za określony etap prowadzenia Programu (umownie przyjęty okres rozliczeniowy).

1.

Usługi świadczone na rzecz Partnerów:

W ramach usług świadczonych na rzecz Partnerów, Spółka będzie zarządzała działalnością całego programu, prowadziła stosowną administrację pozwalającą m.in. na określenie, przez jakiego Partnera konkretne punkty zostały wydane, a w konsekwencji punkty wydane przez którego Partnera są umarzane w każdym konkretnym przypadku. Spółka będzie także prowadziła indywidualne konta Konsumentów, pozwalające im na bieżący wgląd w liczbę zgromadzonych punktów.

Dodatkowo Sp. z o.o. zajmie się oprawą marketingową Programu, zapewni materiały promocyjne, komunikację medialną oraz techniczną i operacyjną stronę obsługi Programu.

W ramach świadczonych usług Spółki z o.o. będzie również zapewniało nagrody oraz przekazywało je Konsumentom w zamian za umarzane punkty.

W tym celu Spółka będzie kupowała nagrody i usługi wykorzystywane w programie od dostawców zewnętrznych.

W przypadku, gdy nagrody, stanowiące własność Partnerów, będą wydawane konsumentom przez Partnerów (nagrody rzeczowe, usługi lub bony zakupowe), Spółka z o.o. będzie prowadziła stosowne rozliczenia tak, aby koszt nagród lub bonów ponosili odpowiednio Partnerzy, których punkty są umarzane, a nie partnerzy fizycznie wydający nagrody lub bony.

W zamian za nabywaną od Spółki usługę całościowej obsługi Programu lojalnościowego, Partnerzy będą wypłacali stosowne wynagrodzenie.

W przypadku, gdy wydawane nagrody będą stanowiły własność Spółki z o.o. wynagrodzenie to będzie obejmowało m.in. koszty nagród zakupionych przez Spółkę i wydanych Konsumentom ramach świadczonej usługi wraz z kosztami ewentualnej wysyłki nagród do Konsumentów. Tym samym Partnerzy (usługobiorcy) będą finansowali koszty nagród, które Spółka będzie wydawała Konsumentom w zamian za punkty zebrane u Partnerów.

Wynagrodzenie Spółki z o.o. nie będzie uwzględniało wartości nagród stanowiących własność Partnerów, wydanych przez nich Konsumentom.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy bony zakupowe wydawane Konsumentom w ramach prowadzonego przez Spółkę programu lojalnościowego oraz nagrody w postaci obniżki ceny towarów lub usług otrzymywanych przez Konsumentów za dopłatą stanowią nagrody uzyskane w sprzedaży premiowej, a więc jeśli ich wartość nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są one zwolnione z podatku dochodowego i na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika tego podatku.

2.

Czy wartość wydanych nagród rzeczowych lub usług otrzymanych przez Konsumenta za dopłatą w części pokrytej umorzonymi punktami stanowi nagrodę uzyskaną w sprzedaży premiowej, a więc jeśli wartość umorzonych punktów nie przekroczy kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są one zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych i na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika tego podatku.

1.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: "Od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: (...) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jednocześnie, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku jest "wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności".W ocenie Spółki, bony zakupowe wydawane Konsumentom jako nagrody w prowadzonym przez Spółkę programie lojalnościowym stanowią nagrody otrzymane przez Konsumentów w sprzedaży premiowej. W konsekwencji, ponieważ wartość pojedynczych bonów nie przekracza 760 zł, nagrody te będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ("podatek PIT"), na Spółce nie będą zaś ciążyły obowiązki płatnika tego podatku.Ustawa o PIT nie definiuje pojęcia sprzedaży premiowej, do którego odwołuje się w przywołanym wyżej artykule. Przyjęta praktyka pozwala jednak na wskazanie cech, które decydują o zaklasyfikowaniu danej sprzedaży jako sprzedaży premiowej. Jak wskazuje Minister Finansów w piśmie z 6 grudnia 1995 r. (sygn. PO 4/AK-722-1110/95): "sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów". Jednocześnie, zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 1998 r. (sygn. PO 2/HD-6065/97/0912), w ramach sprzedaży premiowej "nagroda w określonej wysokości jest przyznawana każdemu nabywcy towaru, który spełni określone warunki, a zatem nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistniałych zdarzeń losowych". Szczególnymi cechami sprzedaży premiowej jest więc powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu promocyjnego towaru lub usługi, lub też zgromadzenia określonej liczby punktów za dokonane zakupy, a także gwarancja otrzymania nagrody przez każdego kupującego, który spełni powyższe, ustalone warunki.

Spółka uważa, że w analizowanej sytuacji mamy bezsprzecznie do czynienia ze sprzedażą premiową. Jak wskazano, podstawowym założeniem programu, który Spółka zamierza realizować, jest zachęcanie konsumentów do dokonywania zakupów u Partnerów programu, poprzez uatrakcyjnianie sprzedaży towarów i usług Partnerów możliwością otrzymania dodatkowych nagród. Jednocześnie, przesłanki otrzymania nagrody są ściśle określone: każdy, kto zarejestruje się w programie i dokona zakupów u Partnerów otrzymuje punkty, które następnie może wymienić na nagrodę oferowaną w ramach programu.

Spółka zwraca uwagę, że zgodnie z zasadą działania programu, Konsumenci będą mieli możliwość wymienienia punktów uzyskanych przy zakupach dokonanych u Partnerów na dowolnie wybraną nagrodę: nagrodę rzeczową, usługę lub też bon zakupowy upoważniający do dokonania bezpłatnych zakupów u Partnera do wartości, na jaką opiewa bon. Możliwość uzyskania bonu jest więc ściśle powiązana z faktem dokonania zakupów u Partnerów programu i jest premią za wybranie Partnera programu jako podmiotu, u którego Konsument dokonuje zakupów. Nie można zatem kwestionować faktu, że bon towarowy jest nagrodą związaną ze sprzedażą premiową.

W związku z tym, jako nagroda uzyskana w sprzedaży premiowej, otrzymany przez Konsumenta w ramach programu lojalnościowego bon zakupowy, którego jednostkowa wartość nie przekracza kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (obecnie 760 zł), wypełnia, w ocenie Spółki, przesłanki decydujące o zwolnieniu z podatku PIT wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w przypadku, gdy wartość pojedynczego bonu zakupowego, jaki Konsument będzie mógł otrzymać w zamian za zebrane punkty, nie przekroczy kwoty 760 zł, bon taki będzie wypełniał warunek konieczny do jego zwolnienia z podatku PIT, a co za tym idzie, nie będzie podlegał temu podatkowi, nawet jeśli dany Konsument wymieni zgromadzone przez siebie punkty na kilka bonów towarowych, których łączna wartość przekroczy kwotę 760 zł.

Zasadność podejścia Spółki potwierdza stanowisko wyrażone przez Ministra Finansów w piśmie z dnia 16 kwietnia 2002 r., będącego odpowiedzią na zapytanie poselskie Nr 474 w sprawie ustalenia wartości zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wygranych w konkursach i grach losowych oraz nagród ze sprzedaży premiowej. W piśmie tym Minister Finansów wyraźnie stwierdził, że: "Z literalnego brzmienia wyżej przytoczonego przepisu wynika, iż zakres zwolnienia odnosi się bezpośrednio do wartości jednorazowej wartości wygranej, a nie łącznej wartości wygranych otrzymanych przez podatnika w danym roku podatkowym. Zatem jeżeli w 2002 r. jednorazowa wartości wygranych lub nagród, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie przekracza kwoty 760 zł, to wartość tej wygranej (nagrody) w całości korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie wyżej powołanego przepisu" (choć analizowany przepis miał w 2002 r. częściowo inne brzmienie, teza pisma odnosi się również do obowiązującego przepisu ustawy o PIT).

Stanowisko przeciwne prowadziłoby do wniosku sprzecznego z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że w przypadku otrzymania przez Konsumenta dwóch odrębnych nagród w sprzedaży premiowej (np. nagród rzeczowych), z których każda byłaby warta przykładowo 400 zł, wartość tych nagród należy zsumować, a następnie otrzymaną łączną wartość opodatkować w całości podatkiem PIT.

1.

Zdaniem Spółki, ze zwolnienia podatkowego na podstawie powołanego wcześniej art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą korzystały również nagrody w postaci obniżenia ceny towarów usług otrzymane przez Konsumentów w przypadku dokonywanych przez nich dopłat, o ile wartość obniżki pokrytej umarzanymi punktami premiowymi nie przekroczy kwoty 760 zł.

Jak wspomniano, w ramach prowadzonego programu lojalnościowego Spółka planuje umożliwić Konsumentom otrzymanie atrakcyjnej premii nawet w przypadku, gdy liczba zebranych przez danego Konsumenta punktów nie będzie odpowiadała całkowitej liczbie punktów koniecznych do otrzymania danej premii. W takiej sytuacji Konsumenci będą mianowicie mieli możliwość otrzymania towaru/usługi za dopłatą, przy czym dopłata ta będzie współmierna do liczby brakujących punktów.

Spółka stoi na stanowisku, że wartość otrzymanych w ten sposób nagród (odpowiadających w tym wypadku różnicy w cenie), w części pokrytej zebranymi przez Konsumenta punktami, a więc części nie objętej dopłatą, stanowi nagrodę otrzymaną przez Konsumenta w sprzedaży premiowej. Dla takiej klasyfikacji podstawowe znaczenie ma fakt, że wartość wydanej premii w części nie sfinansowanej dopłatą wynika bezpośrednio ze zgromadzonych przez danego Konsumenta punktów. Zgromadzone punkty są zaś wynikiem zakupów dokonanych przez Konsumenta u Partnerów. Dokonując zakupów premiowanych udzielaniem punktów wymienialnych na nagrody Konsument wypełnia warunki dokonania zakupów w sprzedaży premiowej, a w konsekwencji jest nagradzany za te zakupy.

Nagrodą za dokonane zakupy będzie w tym konkretnym przypadku możliwość zakupienia towaru lub usługi po obniżonej cenie. Wartością takiej nagrody będzie wartość zakupionego przez Konsumenta towaru/usługi brutto, pomniejszona o dokonaną dopłatę. W ocenie Spółki, jeśli tak obliczona wartość otrzymanej przez Konsumenta nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł, nagroda ta, jako nagroda otrzymana w sprzedaży premiowej, będzie podlegała zwolnieniu z podatku PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl