IPPB2/415-1648/08-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1648/08-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu 31 grudnia 2008 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne wniosku (data nadania 16 marca 2009 r., data wpływu 18 marca 2009 r.) na wezwanie z dnia 9 marca 2009 r. Nr IPPB2/415-1648/08-2/MG (data nadania 9 marca 2009 r., data doręczenia 11 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów osiągniętych przez członków Spółdzielni z tytułu zwrotu wniesionych udziałów oraz podziału majątku likwidowanej Spółdzielni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów osiągniętych przez członków Spółdzielni z tytułu zwrotu wniesionych udziałów oraz podziału majątku likwidowanej Spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Na podstawie dwóch uchwał Walnych Zgromadzeń Przedstawicieli członków Spółdzielni, Sąd Rejonowy Wydział Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 8 maja 2007 r. dokonał wpisu do Rejestru Przedsiębiorców pod nr KRS XXX, iż Spółdzielnia Ogrodnicza "xx" w O. jest w likwidacji. Przed rozpoczęciem likwidacji, uprawnione organy Spółdzielni sprzedały jej majątek nieruchomy i ruchomy. Transakcję sprzedaży zatwierdziło Walne Zgromadzenie, a w bieżącym roku lustracji Spółdzielni dokonał Związek Rewizyjny Spółdzielni. Aktualnie Spółdzielnia nie ma zaległych ani bieżących zobowiązań, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę.

W związku z likwidacją Spółdzielni, zaistniał następujący stan faktyczny.

Decyzją Walnego Zgromadzenia Przedstawicieli członków, oprocentowano udziały 2.805 członków, powiększając je. Aktualnie średni udział jednego członka wynosi 26,02 zł. Uchwalono również, że 1,00 zł udziałów przyczyniła się do wytworzenia majątku wspólnego do podziału wśród członków w wysokości 8,00 zł. Likwidator na podstawie sporządzonej dokumentacji zawierającej indywidualne kwoty, przystąpił do wypłaty należności członków.

Zdarzenie drugie ma związek z faktem, że w roku 1983 Spółdzielnia zmieniła lokalizację swojej siedziby, bazy technicznej oraz rozpoczęła realizację dużej, jak na jej możliwości finansowe, kompleksowego programu inwestycyjnego. Do roku 1987 wykonano pierwszy etap realizowanej inwestycji, przekazując do użytku nowoczesny punkt skupu owoców, warzyw i ziemniaków, z dużą przechowalnią tych artykułów. Drugiego etapu inwestycji nie zakończono. W roku 1991 realizację inwestycji z przyczyn ekonomiczno - finansowych przerwano. Obiekty zabezpieczono przed niszczeniem i kradzieżą. Jako inwestycję niezakończoną, nieruchomość sprzedano w 2006 r..

W ewidencji użytkowanych środków trwałych był tylko punkt skupu z przechowalnią, zamortyzowany finansowo do roku 2006 w około 70%.

Likwidując Spółdzielnię, członkom słusznie należy się nie tylko zwrot wniesionych udziałów i udział w majątku wspólnym do podziału, lecz także refundacja - zwrot wartości wykonanej pracy i włożonych środków w latach 1990-92 na zabezpieczenie majątku wspólnego wytworzonego do 1991 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionych zaistniałych dwóch stanów faktycznych oraz rozważanych podanych ustaw podatkowych, możliwe jest:

a.

uniknięcie opodatkowania udziałów członkowskich, które są własnością członków oraz majątku wspólnego do podziału, który wytworzyli członkowie w ponad 50 letniej historii istnienia spółdzielni, lub

b.

opodatkowanie całości wypłat podatkiem zryczałtowanym w wysokości 3%, ze względu na złożoność podstawy opodatkowania w ciągu ponad 50 lat funkcjonowania Spółdzielni.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy zwrot wniesionych udziałów nie powinien być opodatkowany. Członkowie Spółdzielni przed rozpoczęciem likwidacji nie mieli wypłacanego oprocentowania, które w zasadzie przeznaczane było na fundusz inwestycyjny.

Inwestycji nie zakończono z przyczyn ekonomiczno - finansowych występujących poza Spółdzielnią, czym utracono znaczną część majątku. Zdaniem Wnioskodawcy udział członków w majątku do podziału należy opodatkować ryczałtem w wysokości 3% kwot wypłacanych.

Pismem z dnia 9 marca 2009 r. Nr IPPB2/415-1648/08-2/MG wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez:

* przesłanie dokumentu potwierdzonego za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez likwidatora Pana Mieczysława B.,

* doprecyzowanie przedstawionych we wniosku dwóch stanów faktycznych, w zakresie których ma być udzielona interpretacja indywidualna, mając na względzie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności przepis art. 17 ust. 1 pkt 4b i pkt 4c, art. 21 ust. 1 pkt 50 oraz art. 12 ust. 1 pkt 5b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. z późn. zm.. W związku z powołaniem w części D3 poz. 45 formularza ODR-IN art. 12 ust. 1 pkt 5b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. bez podania pełnej nazwy tej ustawy, organ podatkowy prosi o wyjaśnienie o jaką ustawę Wnioskodawca pyta, mającą związek z przedstawionymi we wniosku stanami faktycznymi oraz z zadanym pytaniem i własnym stanowiskiem w tej sprawie,

* sprecyzowanie pytania w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ewentualnie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. Dodatkowo organ prosi o wyjaśnienie, o jakie uniknięcie opodatkowania Wnioskodawca pyta, mając na uwadze dwa stany faktyczne, które Wnioskodawca doprecyzuje, a także podanie o jakie opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem w wysokości 3% Wnioskodawca pyta,

* udzielenie informacji w zakresie przedstawionego stanowiska Wnioskodawcy w części G poz. 52 formularza, poprzez przyporządkowanie stanowiska do poszczególnego stanu faktycznego oraz zadanego pytania, a ponadto wyjaśnienie, o jakim opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem w wysokości 3% Wnioskodawca mówi. Powiązanie przedstawionych stanów faktycznych i zadanego pytania ze sformułowaniem zawartym we własnym stanowisku Wnioskodawcy "Inwestycji nie zakończono z przyczyn ekonomiczno - finansowych występujących poza spółdzielnią czym utracono znaczną część majątku" oraz szczegółowe wyjaśnienie treści zdania "Członkowie spółdzielni przed rozpoczęciem likwidacji nie mieli wypłacanego oprocentowania, które w zasadzie przeznaczane było na fundusz inwestycyjny".

W odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 18 marca 2009 r.) Wnioskodawca w terminie uzupełnił braki formalne wniosku doprecyzowując zadane pytanie, uszczegółowiając własne stanowisko odnośnie zadanego pytania, a także wyjaśniając, że:

* w drugiej części zdania wpisanego w części D3, poz. 45 formularza wpisano art. 12 ust. 1 pkt 5b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca uważa, że ustawa może mieć związek z przedstawionymi we wniosku stanami faktycznymi,

* Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w części G, poz. 52 wynika z ocen i decyzji spółdzielców, zawartych w sprawozdaniach i uchwałach oraz wystąpieniach do władz spółdzielczych, samorządowych i państwowych, a także własnego rozeznania likwidatora, który od roku 1982 był prezesem zarządu tej spółdzielni, zanim został jej likwidatorem:

a.

pierwszy stan faktyczny wynikający z rzeczywistości, to jest bardzo biednego i rozdrobnionego rolnictwa z przewagą ludności wiejskiej rolniczej, który zmuszał do szukania poprawy warunków materialnych również przez zorganizowanie spółdzielni. Przez cały czas istnienia spółdzielni prowadzono pracę zwiększającą fundusz udziałowy, a także zmierzającą do wybudowania własnej bazy technicznej handlu oraz przetwórstwa. Dlatego też nigdy, po opłaceniu podatku dochodowego z nadwyżki bilansowej nie wypłacano tzw. dywidendy członkom, lecz przeznaczano ją na powiększenie funduszów własnych i funduszu na inwestycje. Do powyższego odnosi się napisane przez Wnioskodawcę stwierdzenie "w zasadzie".

b.

drugi stan faktyczny to rzeczywistość pozwalająca aktualny majątek Spółdzielni wytworzyć dopiero w latach 1982-90.

Rozpoczętą inwestycję w roku 1985 tylko w małym zakresie zakończono do roku 1990. Pozostałą przeważającą część inwestycji zabezpieczono przed niszczeniem i kradzieżą. Inwestycji tej nie zakończono głównie z przyczyn ekonomiczno - finansowych związanych z transformacją ustroju politycznego i ogólnego niedoceniania działalności gospodarczej w państwie. Niemożliwość zakończenia inwestycji jest jedną z przyczyn likwidacji Spółdzielni oraz osiągnięcia znacznie niższych przychodów ze sprzedaży jej majątku, głównie nieruchomego.

Kontynuowana od roku 2006 likwidacja Spółdzielni przy bardzo niskich i racjonalnych kosztach, jak stwierdziła lustracja, powinna być zakończona w roku bieżącym, a 3% podatek dochodowy od wypłat członkom minimalnych kwot będzie sprawiedliwym udziałem państwa w tej zaszłości.

Na tle przedstawionych stanów faktycznych, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) - c).

W myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Natomiast stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 50 wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej.

Uwzględniając zatem dyspozycję wyżej cytowanego przepisu, przychody otrzymane przez członków Spółdzielni w związku ze zwrotem ich udziałów, wkładów będą wolne od podatku dochodowego tylko do wysokości wniesionych przez nich udziałów, wkładów do Spółdzielni, natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem, a wartością wniesionych udziałów, wkładów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach przewidzianych w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 78 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) fundusz udziałowy spółdzielni powstaje z następujących źródeł:

1.

wpłat udziałów członkowskich,

2.

odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej (z podziału dochodu ogólnego w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i innych spółdzielniach produkcji rolnej),

3.

z innych źródeł, określonych w odrębnych przepisach. Takim źródłem finansowania był fundusz zasobowy spółdzielni w granicach ściśle określonych przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o waloryzacji udziałów członkowskich w spółdzielniach i zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1991 r. Nr 83, poz. 373 z późn. zm.).

Wartość udziału lub wkładu członka spółdzielni może więc ulec zwiększeniu w toku członkostwa w spółdzielni. W rezultacie, zwrotowi może podlegać kwota wyższa niż kwota wpłacona przez członka spółdzielni za udziały czy tytułem wkładów. Zwolnienie od opodatkowania, o którym mowa powyżej, obejmuje jednakże wyłącznie tę część wypłaconej za udziały (wkłady) kwoty, która odpowiada kwocie uiszczonej przy ich nabyciu.

Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Zgodnie z art. 30a ust. 6 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Artykuł 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do art. 41 ust. 5 ww. ustawy w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego.

Płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy podatkowej).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W konsekwencji, w razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację, o której mowa w ust. 1a, płatnik przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności.

Wzór deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR) został określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 243, poz. 1760 z późn. zm.).

W terminie do końca stycznia następującego po roku podatkowym, a w razie zaprzestania prowadzenia działalności przed tym terminem - do dnia zaprzestania tej działalności, Spółdzielnia powinien przesłać również do tego urzędu skarbowego deklarację roczną według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Dodatkowo organ podatkowy nadmienia, w celu zwrócenia uwagi na szczególne unormowania dotyczące opodatkowania w sytuacji, kiedy fundusz udziałowy Spółdzielni tworzą również kwoty przekazane w latach 1995-1997 z dochodu uzyskanego przez Spółdzielnię, a przeznaczone na powiększenie udziałów. Należy zaznaczyć bowiem, że w tym zakresie do dnia 31 grudnia 2003 r. obowiązywał art. 41 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na mocy którego odroczono obowiązek pobierania przez spółdzielnie zryczałtowanego podatku dochodowego od kwot nadwyżki bilansowej przeznaczonej na powiększenie udziałów członkowskich w latach 1995-1997 - do momentu wypłaty tych udziałów.

Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 5 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r. w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego. natomiast ust. 5a tegoż artykułu mówi, iż w latach 1995-1997 spółdzielnie nie pobierają zryczałtowanego podatku dochodowego według zasad określonych w ust. 5; spółdzielnie pobierają jednak zryczałtowany podatek, w razie zwrotu kwot przekazanych w tych latach, z dochodu uzyskanego przez spółdzielnie, a przeznaczonego na powiększenie udziałów. Podatek wynosi 20% kwoty wypłaty i jest pobierany w dniu jej dokonania. Rolnicze spółdzielnie produkcyjne i inne spółdzielnie zajmujące się produkcją rolną ustalają kwotę wypłat podlegającą opodatkowaniu w takim stosunku, w jakim w roku poprzedzającym te wypłaty pozostają przychody z działalności innej niż wymieniona w art. 2 ust. 1 pkt 1 w ogólnej kwocie przychodów.

Z dniem 1 stycznia 2004 r. na mocy art. 1 pkt 34 lit. e) ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) art. 41 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został uchylony. Jednocześnie w powyższym zakresie wprowadzono regulację wynikającą z art. 18 ww. ustawy nowelizującej z dnia 12 listopada 2003 r. Powyższy przepis stanowi, że w razie zwrotu kwot przekazanych w latach 1995-1997 z dochodu uzyskanego przez spółdzielnie, a przeznaczonego na powiększenie udziałów, spółdzielnie pobierają zryczałtowany podatek dochodowy, jeżeli w latach tych nie pobierały zryczałtowanego podatku. Podatek wynosi 20% kwoty wypłaty i jest pobierany w dniu jej dokonania. Rolnicze spółdzielnie produkcyjne i inne spółdzielnie zajmujące się produkcją rolną ustalają kwotę wypłat podlegającą opodatkowaniu w takim stosunku, w jakim w roku poprzedzającym te wypłaty przychody z działalności innej niż wymieniona w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1 pozostają w ogólnej kwocie przychodów. Przepis art. 42 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2004 r., stosuje się odpowiednio.

Z uwagi na to, że wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółdzielni, traktowana jest jako dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych - należy uznać, że opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega nadwyżka pomiędzy wartością majątku otrzymanego przez członków Spółdzielni, a wydatkami na objęcie lub nabycie udziałów lub wkładów poniesionymi przez członków w likwidowanej Spółdzielni. Zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku podziału majątku likwidowanej spółdzielni, pobiera się więc od wartości majątku otrzymanego w wyniku podziału, pomniejszonej o poniesione wydatki na nabycie udziałów.

Ponadto organ podatkowy wyjaśnia, iż powołana przez Wnioskodawcę ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem z treści art. 1 ustawy wynika, że ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

1.

prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,

2.

osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,

3.

będące osobami duchownymi.

W związku z powyższym nie ma możliwości opodatkowania całości wypłat członków Spółdzielni zryczałtowanym podatkiem w wysokości 3%, ze względu na złożoność podstawy opodatkowania w ciągu ponad 50 lat funkcjonowania Spółdzielni.

Reasumując, stwierdzić należy, że opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych u każdego z członków Spółdzielni podlega dochód stanowiący różnicę pomiędzy wartością majątku otrzymanego w wyniku likwidacji Spółdzielni, a wydatkami poniesionymi przez poszczególnych członków na nabycie udziałów. W przypadku gdy członek Spółdzielni uzyska przychód przewyższający poniesione przez niego wydatki na objęcie udziałów, Spółka będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego i przekazania go do właściwego Urzędu Skarbowego. Osiągnięty przez członków Spółdzielni przychód nie podlega opodatkowaniu 3% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 80 zł w dniu 29 grudnia 2008 r. różnica w kwocie 40 zł zostanie zwrócona na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego:

XXX

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl