IPPB2/415-163/11-2/AK - Zwrot wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym po sprzedaży mieszkania, na którego remont zostały poniesione wydatki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-163/11-2/AK Zwrot wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym po sprzedaży mieszkania, na którego remont zostały poniesione wydatki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym po sprzedaży mieszkania na którego remont zostały poniesione wydatki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym po sprzedaży mieszkania na którego remont zostały poniesione wydatki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

W miesiącu sierpniu 2008 r. Wnioskodawca kupił mieszkanie w którym przeprowadził kapitalny remont na co poniósł wydatki. W miesiącu lipcu 2009 r. Wnioskodawca sprzedał to mieszkanie. Nadmienia, że należne podatki uiścił do urzędu skarbowego. W związku z poniesionymi wydatkami chciałby skorzystać ze zwrotu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - poniesionych od dnia 1 maja 2004 r.. W swoim Urzędzie Skarbowym Wnioskodawca otrzymał ustną informację, że ze zwrotu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym poniesionych od 1 maja 2004 r. skorzystać nie może, bo sprzedał mieszkanie. Wydatki na remont tego mieszkania Wnioskodawca poniósł w roku 2008 i 2009.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwrotu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym poniesionych od 1 maja 2004 r. na mieszkanie, które nabył w sierpniu 2008 r. a sprzedał w lipcu 2009 r....

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, iż powinien móc skorzystać z możliwości zwrotu wydatków poniesionych na budownictwo mieszkaniowe, ponieważ odliczeń można dokonywać w ciągu trzech lat od poniesionych nakładów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Artykuł 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 ww. ustawy osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w okresie od dnia 1 maja 2004 r., które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane 22% podatkiem VAT. Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy, przez remont budynku lub lokalu mieszkalnego - rozumie się wykonanie robót określonych w załączniku do ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Zatem, ustawa zawiera własną definicję pojęcia remontu, to oznacza że remontem (w rozumieniu ustawy) będą wszelkie te prace, które zostały zaliczone do remontu, bez względu na to, czy prace te odbywają się w lokalu nowym, czy też już wcześniej używanym. Niekiedy więc prace o charakterze wykończeniowym są remontem w rozumieniu ustawy. Remontem jest bowiem wykonanie określonych prac, niezależnie od tego czy przywracają one stan poprzedni, czy też tworzą zupełnie nową jakość.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca sierpniu 2008 r. kupił mieszkanie w którym przeprowadził kapitalny remont na co poniósł wydatki. Natomiast w lipcu 2009 r. Wnioskodawca sprzedał to mieszkanie.

Jednocześnie, jak stanowi art. 4 ust. 2 ustawy, prawo do zwrotu części wydatków przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

1.

prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji polegającej na remoncie budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,

2.

pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Kopię pozwolenia na budowę, albo w przypadku remontu, który nie wymaga pozwolenia na budowę - kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, osoba fizyczna jest zobowiązana dołączyć do wniosku, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy. Co istotne, wniosek ten może być złożony w dowolnym czasie, nie częściej jednak niż raz w roku (art. 5 ust. 3 ustawy).

W świetle powyższego, bez znaczenia dla prawa do ubiegania się o częściowy zwrot wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych pozostaje okoliczność zbycia remontowanego mieszkania. Ważne jest natomiast, aby w czasie realizacji inwestycji mieszkaniowej, i co istotne bez względu na chronologię zdarzeń, osoba fizyczna posiadała prawo do dysponowania nieruchomością lub tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1, oraz pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Zatem do otrzymania zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych osoba fizyczna - Wnioskodawca będzie uprawniony także w sytuacji, gdy przed złożeniem wniosku zbył nieruchomość, z którą związane były poniesione przez Wnioskodawcę wydatki.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe ze względu na przedstawione w opisie własnego stanowiska stwierdzenie, iż "odliczeń można dokonywać w ciągu trzech lat od poniesionych nakładów". Ustawa o zwrocie osobom fizycznych niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym nie zawiera w swej treści takiego zapisu.

Zwrot części podatku VAT w związku z zakupem materiałów budowlanych przysługuje Wnioskodawcy ze względu na przepisy prawa, które przedstawiono powyżej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl