IPPB2/415-163/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-163/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu części podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu części podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, niewidomą zaliczoną do I grupy inwalidztwa, całkowicie niezdolną do pracy i samodzielnej egzystencji. Posiada dodatek pielęgnacyjny. Inwalidztwo jest trwałe. Żona Wnioskodawcy jest emerytką, cierpi na reumatoidalne zwyrodnienie stawów. Wnioskodawca mieszka z żoną w budynku jednorodzinnym z ogrzewaniem centralnym na piec węglowy, bez ciepłej wody użytkowej. Stan zdrowia Wnioskodawcy nie pozwala mu na obsługę pieca centralnego ogrzewania z otwartą komorą ognia. W 2008 r. podłączył budynek mieszkalny do sieci ogrzewania Miejskiego - Zakładu Energetyki Cieplnej. Za przyłączenie ciepła do centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej zapłacił 23.851 zł oraz 10.772,24 zł za węzeł cieplny. Węzeł cieplny zamontowany jest na stałe w kotłowni budynku mieszkalnego. Jest to skrzynia, w której znajduje się system rur, pomp, manometrów, filtrów, liczników, sprężarek do wytworzenia ciepłej wody użytkowej i wody do centralnego ogrzewania budynku mieszkalnego. Przyłączenie obejmuje magistralę rury doprowadzając wodę usytuowaną na głębokości około 1 m, wokół budynku mieszkalnego na długość ok. 16 metrów w nieruchomości, działce i pod posadzkami piwnic.

Pismem z dnia 11 maja 2009 r. Nr IPPB2/415-163/09-2/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia stanu faktycznego wniosku poprzez:

* poprzez wskazanie czy Wnioskodawca posiada zbiorczą fakturę (y) na wykonanie przyłącza budynku mieszkalnego do sieci ogrzewania miejskiego, czy fakturę (y) na zakup poszczególnych materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania powyższej czynność (fakturę/y, która zawiera w swej treści specyfikację np.: zakup pieca, rur itp.).

Dokładne i precyzyjne opisanie jakie materiały budowlane znajdują się na fakturze (ach).

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie (data wpływu uzupełnienia 20 maja 2009 r.), w którym poinformował tutejszy organ podatkowy, iż posiada dwie zbiorcze faktury na wykonanie przyłącza. Jedna z faktur w swej treści zawiera zapis: opłata za przyłączenie, szt. 1, cenę netto, podatek VAT 22% oraz wartość.

Druga faktura w swej treści zawiera 2 pozycje:

* zapis 1 pozycji widniejącej na przedmiotowej fakturze: węzeł cieplny PKL2F-4B1-RX-PL, szt. 1, cenę netto, podatek VAT 22% oraz wartość,

* zapis 2 pozycji to: montaż węzła szt. 1, cenę netto, podatek VAT 7% oraz wartość.

Wykonawca wystawił fakturę na podstawie zawartej z Wnioskodawcą umowy o przyłączenie Nr 308/p/2008 z dnia 16 października 2008 r. Z zawartej umowy wynika zakres prac, rodzaj materiałów budowlanych użytych do wykonania przyłącza oraz koszty wykonania przedsięwzięcia.

Przyłączenie obejmuje w szczególności wykonanie prac projektowych w zakresie:

* Wykonania projektu technicznego przyłącza,

* Uzyskanie wymaganych prawem uzgodnień, dokumentacji technicznej wraz z pozwoleniem na budowę.

Przyłączenie obejmuje również prace budowlano - montażowe w zakresie:

* wykonania przyłącza,

* montaż węzła cieplnego i włączenia go do instalacji odbiorczej.

Prace zostały zorganizowane i wykonane w całości przez dostawcę - sprzedającego.

Właściciel, na wniosek dostawcy, upoważnia dostawcę do dokonania zakupu węzła cieplnego i jego montażu. Koszty zakupu oraz przyłącza poniósł Wnioskodawca zgodnie z fakturami opisanymi powyżej. Poniesione koszty nie będą zrekompensowane przez dostawcę w ramach rozliczeń za dostarczane ciepło.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy może ubiegać się o zwrot VAT za materiały budowlane z faktur.

2.

Czy wydatki można zaliczyć do wydatków na cele rehabilitacyjne dotyczące adaptacji i wyposażenia budynku mieszkalnego osoby niepełnosprawnej, ułatwiające wykonywanie czynności życiowych.

3.

Czy wydana interpretacja będzie obowiązywała dla przyszłych zdarzeń dotyczących takich wydatków.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu części podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1) Wnioskodawca uważa, że powinna istnieć możliwość zwrotu VAT z faktury wydatków dla osób niepełnosprawnych, a już bezspornie z wydatku dotyczącego węzła cieplnego, gdyż jest montowany na stałe w budynku i zastępuje kocioł centralnego ogrzewania.

Ad. 2) Wnioskodawca jako osoba niewidoma niezdolna do samodzielnej egzystencji uważa, że poniesione przez niego wydatki modernizację kotłowni - sposobu ogrzewania budynku mieszkalnego w całości spełnia wymogi ulgi rehabilitacyjnej na adaptację i wyposażenie budynku mieszkalnego.

Ad. 3) Wnioskodawca oczekuje, że wydana interpretacja będzie dotyczyła takich wydatków, zdarzeń poniesionych w latach następnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Artykuł 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 oraz Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 138 i Nr 192, poz. 1382) reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

1.

budową budynku mieszkalnego;

2.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;

3.

remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 3 ust. 4 ww. ustawy dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.

W treści art. 3 ust. 8 omawianej ustawy minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosił, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT 22%.

Załącznik do ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 oraz Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz. 138 i Nr 192, poz. 1382) zawiera w swej treści wykaz robót zaliczanych do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego. Zestawienie 2 wykazu w pkt 2 ppkt 5 zezwala na wykonanie instalacji i urządzeń grzewczych.

Ponadto załącznik do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. zawiera wykaz materiałów budowlanych, na które wzrosła po dniu 30 kwietnia 2004 r. stawka podatku VAT z 7% na 22%. W wykazie tym zostały ściśle określone nazwy towarów oraz ich symbole PKWiU, które podlegają zwrotowi.

Wykaz zawiera szczegółowe zestawienie materiałów budowlanych wymienionych z nazwy i symbolu ale przewiduje również w swej specyfikacji materiały budowlane, które bez względu na symbol PKWiU podlegają rozliczeniu. Przedmiotowy wykaz oraz powyższe obwieszczenie nie daje prawa do zwrotu części podatku VAT od zakupionych usług - wykonania np. instalacji, montażu, opłat za wykonanie prac remontowych, przyłączy.

W związku z powyższych Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do ubiegania się o zwrot części podatku VAT od faktur, które stanowiły zapłatę za wykonanie usługi, dodatkowo wskazać należy, iż pozycja 2 jednej z faktur opisanych w nadesłanym uzupełnieniu, jest płatnością za montaż węzła, który to montaż opodatkowany jest 7% stawką podatku VAT.

Odnośnie faktury, która jest płatnością za zakup węzła cieplnego, stwierdzić należy, iż materiał taki również nie został ujęty w wykazie materiałów budowlanych. Faktury winny zawierać szczegółowe nazwy pojedynczych materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika jednoznacznie, iż prawo do ubiegania się o zwrot części podatku VAT zawartego w cenie materiałów przysługuje m.in. pod warunkiem, że osoba fizyczna, która poniosła wydatki na remont budynku mieszkalnego posiada faktury wystawione na nazwisko osoby ubiegającej się o zwrot, a faktury zawierają specyfikację - na fakturze zostały wymienione wszystkie materiały niezbędne do wykonania remontu, określona została ich stawka podatku VAT, cena, wartość oraz materiały te zostały ujęte w ww. wykazie materiałów budowlanych. Treść wydanej interpretacja będzie taka sama, jeżeli w przyszłości Wnioskodawca dokona tożsamych inwestycji udokumentowanych fakturami zawierającymi tożsamą treść, jak faktury opisane w nadesłanym uzupełnieniu. Pod warunkiem, iż zmianie nie ulegną przepisy prawa podatkowego w zakresie wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl