IPPB2/415-160/11-4/MG - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zwrotu wydatków poniesionych przez lekarzy w związku z udziałem w konferencji lub kongresie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-160/11-4/MG Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zwrotu wydatków poniesionych przez lekarzy w związku z udziałem w konferencji lub kongresie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2011 r. (data wpływu 15 lutego 2011 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data nadania 18 kwietnia 2011 r., data wpływu 20 kwietnia 2011 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie organu Nr IPPB2/415-160/11-2/MG z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data nadania 12 kwietnia 2011 r., data doręczenia 14 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu wydatków poniesionych przez lekarzy, w związku z udziałem w konferencji lub kongresie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu wydatków poniesionych przez lekarzy, w związku z udziałem w konferencji lub kongresie.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, tut. organ podatkowy pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r. Nr IPPB2/415-160/11-2/MG (data nadania 12 kwietnia 2011 r., data odbioru 14 kwietnia 2011 r.) wezwał Wnioskodawcę do ich uzupełnienia poprzez:

- dostarczenie dokumentu (odpowiednio odpis z KRS lub urzędowo poświadczona za zgodność z oryginałem kopia odpisu z KRS), z którego wynika sposób reprezentacji Wnioskodawcy w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla osoby, która podpisała wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej w imieniu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data nadania 18 kwietnia 2011 r., data wpływu 20 kwietnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest towarzystwem naukowym. Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz przyjętego Statutu. Zgodnie z art. 3 Statutu celem działalności Towarzystwa jest przede wszystkim profilaktyka i zwalczanie chorób serca i naczyń oraz promocja wiedzy z zakresu kardiologii i kardiochirurgii wśród lekarzy, innych pracowników ochrony zdrowia oraz społeczeństwa.

Cele statutowe Wnioskodawcy są realizowane m.in. poprzez wspieranie udziału lekarzy (członków Towarzystwa) w krajowych oraz międzynarodowych kongresach i konferencjach w zakresie kardiologii i kardiochirurgii. Cel powyższy jest realizowany poprzez przyznawanie lekarzom, będącym członkami Wnioskodawcy i spełniającym odpowiednie kryteria, dofinansowania na pokrycie wydatków związanych z udziałem w międzynarodowych konferencjach.

Dofinansowanie wyjazdu zagranicznego ma na celu umożliwienie czynnego uczestnictwa w kongresie międzynarodowym osobie, będącej pierwszym autorem pracy przyjętej do przedstawienia w formie ustnej lub plakatowej na jednym ze zjazdów ujętych na tzw. głównej liście grantowej Towarzystwa lub kongresie wytypowanym przez poszczególne Sekcje Towarzystwa. Przyznane fundusze stanowią zwrot kosztów podróży i muszą być rozliczone w oparciu o przyjęte przez Wnioskodawcę i zgodne z odrębnymi przepisami zasady. Dofinansowanie obejmuje:

* koszty przejazdu,

* koszty noclegów (hotele),

* koszty opłaty rejestracyjnej za udział w konferencji.

Dofinansowanie odbywa się w formie zwrotu poniesionych przez lekarzy wydatków, udokumentowanych (najczęściej imiennymi) fakturami lub innymi dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatku (np. bilety). Maksymalna kwota jednostkowego dofinansowania, jakie może być przyznane w ramach określonej konferencji przewidziana jest w uchwale Zarządu Głównego Towarzystwa. W przypadku jeśli łączna kwota wydatków poniesionych przez lekarza otrzymującego dofinansowanie przekracza maksymalną wartość uchwaloną przez Zarząd Towarzystwa, wydatki zwracane są jedynie do kwoty określonej w uchwale Zarządu Towarzystwa. Jeśli kwota wydatków jest niższa niż limit dofinansowania, zwrot dokonywany jest w kwocie rzeczywiście poniesionych wydatków. W każdym przypadku przyznane dofinansowanie odbywa się w formie zwrotu udokumentowanych wydatków poniesionych przez lekarza w związku z udziałem w konferencji, w wysokości wynikającej z rozliczenia przedstawionego przez lekarza (w terminie jednego miesiąca od powrotu z wyjazdu). Dofinansowanie otrzymują lekarze (członkowie Towarzystwa), spełniający kryteria określone przez Komisję, po akceptacji Prezesa Wnioskodawcy. Dofinansowanie otrzymują lekarze, którzy mają odczyt podczas kongresu. Lekarze otrzymujący dofinansowanie nie są pracownikami Wnioskodawcy, ani też nie są związani z Wnioskodawcą żadną z umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca pozyskuje środki na działalność statutową z prowadzonej działalności gospodarczej (m.in. działalność wydawnicza, akredytacyjna, działalność reklamowa, organizacja wystaw). Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczany na działalność statutową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy środki finansowe wypłacane przez Wnioskodawcę lekarzom (członkom Towarzystwa), obejmujące zwrot wydatków za przejazd, noclegi oraz opłatę rejestracyjną, w związku z ich udziałem w konferencji lub kongresie, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy dofinansowanie przyznawane lekarzom przez Wnioskodawcę, w formie zwrotu wydatków za noclegi, przejazd, a także koszty opłat rejestracyjnych (jako inne uzasadnione i udokumentowane wydatki) przyznawane lekarzom wyjeżdżającym na zagraniczne wyjazdy naukowe (konferencje), korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Z przepisu art. 21 ust. 13 ww. ustawy wynika, że przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorcy i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Odrębnymi przepisami powołanymi w cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 16 są przepisy odpowiednio:

* rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.),

* rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Zgodnie z par. 2 rozporządzenia z tytułu podróży poza granicami kraju, odbywanej w terminie i państwie określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują:

1.

diety;

2.

zwrot kosztów:

3.

przejazdów i dojazdów,

4.

noclegów,

5.

innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że środki finansowe otrzymywane przez lekarzy stanowią zwrot kosztów podróży, w wysokości wynikającej z poniesionych i prawidłowo udokumentowanych wydatków na noclegi, przejazdy oraz opłaty rejestracyjne za udział lekarzy w konferencji (jako inne wydatki określone przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb).

Zatem środki finansowe wypłacane są w wysokości i na zasadach określonych przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie podróży poza granicami kraju. Wydatki przeznaczone na finansowanie udziału lekarzy w konferencjach i kongresach związane są bezpośrednio z działalnością statutową Wnioskodawcy (m.in. upowszechnianie wiedzy z zakresu kardiologii i kardiochirurgii), a zatem są ponoszone w celu realizacji celów statutowych, o których mowa w art. 21 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe otrzymywane przez lekarzy, realizujących zadania statutowe Wnioskodawcy zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji z dnia 15 grudnia 2010 r. (IPPB4/415-744/10-4/MP) przedstawił niżej zaprezentowane stanowisko, które zdaniem Wnioskodawcy znajduje pełne zastosowanie w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego zapytania:

"Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundacja realizuje swoje cele statutowe poprzez udzielanie pomocy finansowej polegającej na pokryciu diet noclegów oraz opłat rejestracyjnych lekarzom wyjeżdżającym na zagraniczne wyjazdy naukowe. Kwoty diet oraz noclegów wypłacane są do wysokości określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, natomiast koszty opłat rejestracyjnych pokrywane są w całości na podstawie dokumentów potwierdzających ich wysokość (...). Należy zauważyć, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy ustawodawca posłużył się terminem "podróż" bez określenia "służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców, oraz zostały poniesione w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw (...). Biorąc zatem pod uwagę stan faktyczny wniosku oraz treść art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środki finansowe, wypłacane przez Wnioskodawcę na pokrycie diet i noclegów oraz opłat rejestracyjnych lekarzom realizującym zadania statutowe Fundacji, zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy wyżej wskazanego przepisu".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl