IPPB2/415-1585/08-2/MG - Możliwość zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów z tytułu umów o dzieło.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1585/08-2/MG Możliwość zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów z tytułu umów o dzieło.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 3 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu umów o dzieło - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu umów o dzieło.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w miesiącu wrześniu 2008 r. zawarła z pracownikami pięć umów o dzieło o następującej treści:

1.

"Wykonywanie dokumentacji i oprogramowania oraz dobór urządzeń do modernizacji koparki S... 2000 Nr 39 i przystosowania jej do współpracy z systemem wydobywczym w O..... P/Sz.... Zakres prac obejmuje ponadto wykonanie wizualizacji w rozdzielniach elektrycznych".

2.

"Wykonanie dokumentacji i oprogramowania oraz dobór urządzeń do modernizacji koparki S.... 2000 Nr 39 i przystosowania jej do współpracy z systemem wydobywczym w O..... P/Sz..... Zakres prac obejmuje także wykonanie mechanizmu filtracji sygnałów awaryjnych, ostrzegawczych i blokujących uruchomienie (generowanie komunikatów pierwotnych) ułatwiającego diagnostykę przyczyn powstania awarii w części programu "K....." (sterownik,.. - 400) oraz wykonanie diagnostyki błędów napędów falownikowych i prostownikowych zabudowanych na koparce".

3.

"Wykonanie dokumentacji i oprogramowania oraz dobór urządzeń do modernizacji koparki S... 2000 Nr 39 i przystosowania jej do współpracy z systemem wydobywczym w Odkrywce P/Szczerców. Zakres prac obejmuje również zaimplementowanie zmian programowych wynikających z modernizacji napędu koła czerpakowego oraz zmianę struktury i optymalizację komunikacji w warstwie wizualizacji oraz między warstwą sterowania a wizualizacji".

4.

"Wykonanie dokumentacji i oprogramowania oraz dobór urządzeń do modernizacji koparki SRs 2000 Nr 39 i przystosowania jej do współpracy z systemem wydobywczym w O.... P/Sz...... Zakres prac obejmuje również wykonanie mechanizmu filtracji sygnałów awaryjnych, ostrzegawczych i blokujących uruchomienie (generowanie komunikatów pierwotnych) ułatwiającego diagnostykę przyczyn powstania awarii w części programu "P....." (sterownik,... - 300), a także wykonanie diagnostyki błędów napędów falownikowych i prostownikowych zabudowanych na podawarce"

5.

"Wykonanie dokumentacji i oprogramowania oraz dobór urządzeń do modernizacji koparki,... 2000 Nr 39 i przystosowania jej do współpracy z systemem wydobywczym w O.... P/Sz....... Zakres prac obejmuje również wykonanie wizualizacji ze zmniejszoną liczbą ekranów wraz z archiwizacją sygnałów dwustanowych i analogowych w tym sygnałów przewidzianych do transmisji do systemu wydobywczego w kabinach i na serwerze".

Dokumentacje zostaną wykonane w 3 egzemplarzach w formie papierowej i 1 egzemplarz w wersji elektronicznej na płycie CD (część opisowa w MS W.... lub,...., a część rysunkowa w E...), natomiast oprogramowania zostaną wykonane na płycie CD w 2 egzemplarzach.

Ponadto w każdej umowie zapisano, że wykonywane dzieło podlega prawu autorskiemu a Wykonawca upoważnia Zamawiającego do korzystania bez ograniczeń z dzieła własnego autorstwa w ramach wynagrodzenia określonego w umowie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od umów o dzieło należy zastosować koszty uzyskania przychodu, pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne w wysokości 50%...

Zdaniem Wnioskodawcy.

Spółka uważa, że od należności z tytułu zawartych umów o dzieło należy zastosować koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich w rozumieniu odrębnych przepisów - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, pomniejszonego o należne składki na ubezpieczenia społeczne i wykazać pracownikom w PIT-11 w wierszu 10 "Prawa autorskie i inne prawa, o których mowa w art. 18 ustawy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wskazuje, że ustalenie czy:

*

określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych, i

*

podatnik jest twórcą czy też artystą wykonawcą należy ocenić w świetle odrębnych przepisów, czyli przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

Z treści art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynika, że przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Z przepisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Jednakże należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przepis art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji ww. ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, a tym samym do stwierdzenia, czy dana osoba jest twórcą w rozumieniu przepisów ww. ustawy lub czy konkretna praca stanowi prawo autorskie lub prawo pokrewne.

W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawny, ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, 00-071 Warszawa.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka we wrześniu 2008 r. zawarła z pracownikami 5 umów o dzieło na wykonanie dokumentacji i oprogramowania oraz doboru urządzeń do modernizacji koparki. W zawartych umowach zapisano, że wykonanie dzieła podlega prawu autorskiemu, a Wykonawca upoważnia Zamawiającego do korzystania bez ograniczeń z dzieła własnego autorstwa w ramach wynagrodzenia określonego w umowie.

Mając zatem powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że tylko wówczas gdy:

*

praca wykonywana przez stronę tej umowy jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, oraz

*

strona umowy jest twórcą bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.

Należy podkreślić, iż fakt korzystania przez twórcę z praw autorskich musi zasadniczo ściśle wynikać z treści zawartej przez Spółkę z pracownikami umowy o dzieło oraz, że przyjmujący zamówienie nabywa majątkowe prawa autorskie do danego utworu lub uzyskuje licencję na korzystanie z niego.

W świetle powyższego przyjmując, że pracownicy Spółki, z którymi podpisano umowy o dzieło korzystają z praw autorskich oraz spełnione są przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do ustalenia czego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest uprawniony, a także w sytuacji gdy z treści zawartych umów wynika, że Spółka nabywa majątkowe prawa autorskie do danego utworu lub uzyskuje licencję na korzystanie z niego, do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane 50% koszty uzyskania przychodu, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć również należy, iż przychód w takim przypadku będzie przychodem z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z treścią tego artykułu za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Przychód uzyskany z tytułu praw majątkowych, do którego mają zastosowanie, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy 50% koszty uzyskania przychodów należy wykazać w wierszu 10 w poz. 70 formularza PIT-11, tj. "Prawa autorskie i inne prawa wymienione w art. 18 ustawy".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl