IPPB2/415-1554/08-2/AZ - Opodatkowanie podatkiem dochodowym umorzenia zaległości czynszowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1554/08-2/AZ Opodatkowanie podatkiem dochodowym umorzenia zaległości czynszowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania umorzenia zaległości czynszowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku osób fizycznych w zakresie opodatkowania umorzenia zaległości czynszowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W Gminie G. obowiązuje Uchwała Rady Miejskiej w G., na podstawie której można dokonywać umorzeń zaległości czynszowych lokatorom, którzy nie uregulowali w odpowiednim terminie czynszu, z uwagi na ciężką sytuację materialną zbadaną przez Ośrodek Pomocy (Uchwała Nr ..... z dnia 25 kwietnia 2006). Po spełnieniu przesłanek określonych w ww. uchwale dochodzi do umorzeń zaległości czynszowych przez Burmistrza bądź kierownika jednostki organizacyjnej.

Można więc uznać, iż w przypadku dokonywania umorzeń lokatorzy uzyskują przysporzenia majątkowe w postaci bezpłatnego korzystania z lokalu mieszkalnego oraz, iż przychodem lokatora jest kwota umorzonego czynszu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Administracja... ma obowiązek sporządzić informacje wg ustalonego wzoru o wysokości przychodów PIT 8-C, odrębnie dla każdego lokatora korzystającego z umorzeń zaległości czynszowych w terminie do końca lutego roku następnego.

Zdaniem Wnioskodawcy

Administracja...- jednostka budżetowa Gminy G. ma obowiązek sporządzić informację wg ustalonego wzoru o wysokości przychodów z innych źródeł PIT 8-C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Artykuł 11 ust. 1 stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w r. kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast stosownie do zapisu art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie sformułowania "w szczególności" świadczy o tym, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co oznacza, że do tej kategorii przychodów można zaliczyć również inne niż te, które zostały w nim wymienione. Istota przychodu podatkowego polega na tym, że ma on charakter przysporzenia w majątku podatnika. Przysporzenie to ma konkretny wymiar finansowy nie tylko w momencie wypłaty, ale i w momencie zmniejszenia zobowiązania jakie musiałoby być zapłacone, gdyby nie przekazane środki pieniężne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że po spełnieniu przesłanek określonych w uchwale Rady Miejskiej dochodzi do umorzeń zaległości czynszowych przez Burmistrza bądź kierownika jednostki organizacyjnej w stosunku do lokatorów, którzy nie uregulowali w odpowiednim terminie czynszu, z uwagi na ciężką sytuacje materialną zbadaną przez Ośrodek Pomocy Społecznej.

W przedmiotowej sprawie, umowa łącząca strony tego stosunku prawnego została unormowana w art. 659 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), gdzie przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Należy zauważyć, iż umorzenie zobowiązań oznacza zmniejszenie lub zlikwidowanie zobowiązania pieniężnego, skutkiem czego jest wystąpienie po stronie dłużnika określonej korzyści. Wskazać jednakże należy, iż zgodnie z orzecznictwem NSA, z faktu, że dłużnik nie wywiązuje się ze swojego zobowiązania, nie można wyciągnąć wniosku, że zdarzenie to stanowi równocześnie nieodpłatne świadczenie wierzyciela na rzecz dłużnika. Aby doszło do otrzymania świadczenia przez świadczeniobiorcę, świadczeniodawca musi wyrazić pozytywną wolę świadczenia, tzn. chęć przekazania świadczenia na rzecz świadczeniobiorcy. Działanie polegające na przekazaniu świadczenia nie może być bezwolne, co oznacza, iż świadczeniobiorca musi to świadczenie przyjąć.

W myśl art. 508 cyt. ustawy - Kodeks cywilny, zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje. W przedmiotowej sprawie, dłużnicy (najemcy lokali) zalegający z zapłatą opłat czynszowych, występują z wnioskiem o umorzenie zaległości i dochodzi do umorzenia zaległości przez Burmistrza lub kierownika jednostki organizacyjnej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że umorzenie zaległości czynszowych jest nieodpłatnym świadczeniem wierzyciela na rzecz dłużnika. Zatem w kontekście powołanych na wstępie przepisów będzie stanowiło przychód z innych źródeł określony w art. 20 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na fakt, iż otrzymane przychody nie mieszczą się w katalogu zwolnień wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegają one opodatkowaniu. Na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C. Zgodnie bowiem z art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego r. podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. W związku z tym na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym informacji PIT-8C podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a przypadku podatnika o którym mowa w art. 3 ust. 2a urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez lokatorów z tytułu umorzeń zaległości czynszowych stanowi, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z innych źródeł. W związku z powyższym Wnioskodawca ma obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C w terminie wskazanym powyżej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl