IPPB2/415-1545/08-2/AS - Ustalenie dochodu do opodatkowania w przypadku nabycia i odkupienia jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy jednego funduszu inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1545/08-2/AS Ustalenie dochodu do opodatkowania w przypadku nabycia i odkupienia jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy jednego funduszu inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2008 r. (data wpływu 20 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z kapitałów pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z kapitałów pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest towarzystwem funduszy inwestycyjnych, działającym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.), (dalej jako: "Ustawa"). Towarzystwo zarządza (...) Funduszem Inwestycyjnym Otwartym Parasolowym, działającym jako fundusz inwestycyjny otwarty z wydzielonymi subfunduszami, w rozumieniu art. 159 i nast. Ustawy. (...) Towarzystwo F I S.A. podjęło decyzję o przekształceniu (...) Funduszu Inwestycyjnego Otwartego..., Funduszu Inwestycyjnego Otwartego..., Funduszu Inwestycyjnego Otwartego..., Funduszu Inwestycyjnego Otwartego..., Funduszu Inwestycyjnego Otwartego..., Funduszu Inwestycyjnego Otwartego..., Funduszu Inwestycyjnego Otwartego..., Funduszu Inwestycyjnego Otwartego..., Funduszu Inwestycyjnego Otwartego..., Funduszu Inwestycyjnego Otwartego... w jeden fundusz inwestycyjny otwarty z wydzielonymi subfunduszami, na podstawie art. 240 ust. 1 w związku z art. 241 Ustawy. Komisja Nadzoru Finansowego wydała Decyzję z dnia,.,. 2007 r. (sygn. (...)) w sprawie udzielenia zezwolenia na przekształcenie ww. funduszy w Fundusz Inwestycyjny Otwarty Parasolowy.

W wyniku przekształcenia, z chwilą wpisu do Rejestru Funduszy Inwestycyjnych, tj. z dniem 16 maja 2008 r. prowadzonego przez Sąd Okręgowy w X, powstał (...) Fundusz Inwestycyjny Otwarty Parasolowy z wydzielonymi subfunduszami (dalej jako "Fundusz"). Z chwila wpisu Funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych fundusze inwestycyjne podlegające przekształceniu utraciły osobowość prawną, zaś Fundusz wstąpił w prawa i obowiązki przekształconych funduszy inwestycyjnych. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytuły odkupienia jednostek uczestnictwa Funduszu. Towarzystwo obowiązane jest pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu określonego w art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy przypadku, gdy odkupienie jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy w ramach Funduszu następuje w wyniku jednej transakcji realizowanej na podstawie zleceń odkupienia złożonych jednocześnie dla więcej niż jednego subfunduszu.

Dotychczas Wnioskodawca opierając się na indywidualnych interpretacjach podatkowych wydawanych innym towarzystwom funduszy inwestycyjnych mających siedzibę w XXX (por. np. stanowisko Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 5 stycznia 2007 r. sygn. 1472/DPC/415-106/06/PK), ze względów ostrożnościowych przyjmował, że w przypadku jednoczesnego odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy będących częścią Funduszu - dla celów ustalenia podstawy opodatkowania - dochodem jest różnica pomiędzy przychodem otrzymanym z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa danego subfunduszu (odrębnie) przed potrąceniem podatku a kosztami będącymi wydatkami poniesionymi przez uczestnika na nabycie odkupywanych jednostek uczestnictwa w tym subfunduszu. Oznaczało to brak możliwości kompensacji straty i zysku osiągniętego w rożnych subfundusach wchodzących w skład jednego funduszu inwestycyjnego, nawet gdy odkupienie jednostek w obu subfunduszach następowało jednocześnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku jednoczesnego (na podstawie zleceń składanych przez uczestnika będącego osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, realizowanych przez Towarzystwo w ramach jednej transakcji w danym dniu wyceny) odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy, będących częścią funduszu inwestycyjnego otwartego działającego jako fundusz z wydzielonymi subfunduszami, prawidłowe jest dla celów ustalenia podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych przyjęcie, że dochodem jest różnica pomiędzy przychodem otrzymanym przez uczestnika z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa Funduszu w poszczególnych subfunduszach przed potrąceniem podatku (całości umarzanych jednocześnie jednostek uczestnictwa w poszczególnych funduszach), a kosztami będącymi sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie odkupywanych jednostek uczestnictwa w tych subfunduszach (całości umarzanych jednocześnie jednostek uczestnictwa) uwzględniając fakt nabywania jednostek uczestnictwa w różnych datach i po różnym koszcie/cenie...

Zdaniem Wnioskodawcy: w przypadku gdy na podstawie zleceń składanych przez uczestnika będącego sobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej Fundusz dokonuje jednoczesnego odkupienia jednostek uczestnictwa dotyczących kilku subfunduszy, podstawa opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. dochód, winna być ustalona jako różnica pomiędzy przychodem z odkupienia jednostek uczestnictwa dotyczących wszystkich subfunduszy, które objęte są zleceniami realizowanymi jednocześnie (w tym samym dniu wyceny), a wydatkiem na nabycie odkupowanych jednostek uczestnictwa (uwzględniając fakt nabywania jednostek uczestnictwa w różnych datach i po różnym koszcie/cenie). W przypadku gdy uczestnik składa zlecenie odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszy (dwóch lub więcej) jednego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami i dokonuje jednoczesnego odkupienia wszystkich jednostek uczestnictwa objętych zleceniami, to w konsekwencji transakcja ta winna być traktowana jako całość. Uczestnik bowiem "wychodzi" z funduszu inwestycyjnego, a nie odrębnie z każdego z subfunduszy, albowiem nabywając jednostki uczestnictwa uczestnik zgodnie z postanowieniami statutu Funduszu nabywa prawo do udziału w aktywach netto Funduszu oraz aktywach netto subfunduszu. Z tego też względu, co do zasady, transakcja odkupienia dotyczy de facto jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, a ze względu na specyfikę tej szczególnej formy funduszu inwestycyjnego - jednostek uczestnictwa subfunduszy tego typu funduszu. Z tych też względów przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnoszące się do jednostek uczestnictwa winny być stosowane do całości transakcji, a nie do poszczególnych subfunduszy. Zdaniem Wnioskodawcy, jednoczesne zlecenia uczestnika Funduszu dotyczące odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszy (dwóch lub więcej) jednego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami stanowią jedną transakcję. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w ramach takich zleceń, nie będzie zatem podlegać dochód z odkupienia jednostek funduszu inwestycyjnego każdego subfunduszu oddzielnie. W związku z tym, dla potrzeb ustalenia dochodu do opodatkowania, jednoczesne odkupienie jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy jednego funduszu inwestycyjnego należy potraktować jako jedność.

W konsekwencji należy także przyjąć, iż dochodem podlegającym opodatkowaniu w przypadku jednoczesnych zleceń odkupienia jednostek uczestnictwa Funduszu składającego się z jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy, jest różnica pomiędzy przychodem otrzymanym z tytułu odkupienia wszystkich jednostek, a kosztami poniesionymi przez uczestnika na ich nabycie.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, nie występuje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa pomiędzy subfunduszami Funduszu, gdyż nie wywołuje ona skutków mających znaczenie dla aktywów tego Funduszu. ("Zamiana", w rozumieniu Ustawy, jest to operacja jednoczesnego odkupienia jednostek uczestnictwa w jednym subfunduszu i nabycia za środki uzyskane z odkupienia jednostek uczestnictwa w innym subfunduszu dokonywana na podstawie jednego zlecenia, w jednym dniu wyceny, po cenach obowiązujących w tym dniu wyceny).

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zgodne jest z Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 3 października 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 854/08).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Za przychody z kapitałów pieniężnych, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Stosownie do postanowień art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych - oznacza to fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

W myśl art. 17 ust. 1c ww. ustawy, nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa subfunduszu funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa subfunduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego, dokonanej na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 oraz z 2005 r. Nr 183, poz. 1537).

Tym samym nie występuje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy w ramach tego samego funduszu, gdyż nie wywołuje ona skutków mających znaczenie dla aktywów tego funduszu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest towarzystwem funduszy inwestycyjnych. Towarzystwo zarządza Funduszem Inwestycyjnym Otwartym Parasolowym, działającym jako fundusz inwestycyjny otwarty z wydzielonymi subfunduszami. Z chwila wpisu Funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych fundusze inwestycyjne podlegające przekształceniu utraciły osobowość prawną, zaś Fundusz wstąpił w prawa i obowiązki przekształconych funduszy inwestycyjnych.

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytuły odkupienia jednostek uczestnictwa Funduszu.

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy przypadku, gdy odkupienie jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy w ramach Funduszu następuje w wyniku jednej transakcji realizowanej na podstawie zleceń odkupienia złożonych jednocześnie dla więcej niż jednego subfunduszu.

W rozpatrywanej sprawie stwierdzić należy, że jedno zlecenie uczestnika Funduszu dotyczące odkupienia jednostek uczestnictwa subfunduszy (dwóch lub więcej) jednego funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, stanowi jedną transakcję.

Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w ramach takiego zlecenia, nie będzie podlegać dochód z odkupienia jednostek funduszu inwestycyjnego każdego subfunduszu oddzielnie. W związku z tym, dla potrzeb ustalenia dochodu do opodatkowania, nabycie oraz odkupienie jednostek uczestnictwa różnych subfunduszy jednego funduszu inwestycyjnego, należy traktować jako jedność.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż dochodem podlegającym opodatkowaniu w przypadku zlecenia odkupienia jednostek uczestnictwa Funduszu składającego się z jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy, jest różnica pomiędzy przychodem otrzymanym z tytułu odkupienia wszystkich jednostek, a kosztami poniesionymi przez uczestnika na ich nabycie.

Reasumując:

W przypadku jednoczesnego (na podstawie zleceń składanych przez uczestnika będącego osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, realizowanych przez Towarzystwo w ramach jednej transakcji w danym dniu wyceny) odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy, będących częścią funduszu inwestycyjnego otwartego działającego jako fundusz z wydzielonymi subfunduszami, dochodem jest różnica pomiędzy przychodem otrzymanym przez uczestnika z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa Funduszu w poszczególnych subfunduszach przed potrąceniem podatku (całości umarzanych jednocześnie jednostek uczestnictwa w poszczególnych funduszach), a kosztami będącymi sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie odkupywanych jednostek uczestnictwa w tych subfunduszach (całości umarzanych jednocześnie jednostek uczestnictwa) uwzględniając fakt nabywania jednostek uczestnictwa w różnych datach i po różnym koszcie/cenie.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 17 listopada 2008 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Stronę Nr rachunku bankowego: XXX

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl