IPPB2/415-1482/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1482/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu jednoczesnego odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy będących częścią jednego funduszu inwestycyjnego otwartego utworzonego, jako fundusz z wydzielonymi subfunduszami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu jednoczesnego odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy będących częścią jednego funduszu inwestycyjnego otwartego utworzonego, jako fundusz z wydzielonymi subfunduszami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zdarzenie przyszłe.

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 (z późn. zm.) Ordynacja podatkowa,.... Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA (dalej Towarzystwo") działając w imieniu zarządzanych przez siebie funduszy:... P Fundusz Inwestycyjny Otwarty oraz... P VIP Specjalistyczny Fundusz Inwestycyjny Otwarty (dalej Fundusze) wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej zwanej "Ustawą") w odniesieniu do poniżej przedstawionej sytuacji dotyczącej opodatkowania uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego, który nabył i następnie umorzył jednostki uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy, a w szczególności:

1.

art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

2.

art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

3.

art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

4.

art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

5.

art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku do dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.) (dalej zwana "UFI"), określają zasady tworzenia oraz działania funduszy inwestycyjnych, przy czym jednym z dopuszczalnych rodzajów konstrukcji funduszu jest forma funduszu inwestycyjnego otwartego z wydzielonymi subfunduszami. Fundusz taki jest tworzony na podstawie przepisów Działu VI, rozdz. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm). Zgodnie z przepisami ustawy jedynie fundusz posiada osobowość prawną, natomiast subfundusze jej nie posiadają. Uczestnicy funduszu mogą nabywać jednostki uczestnictwa w jednym bądź w kilku subfunduszach. Uczestnik nabywając jednostki uczestnictwa w dwóch subfunduszach, może następnie zażądać jednoczesnego odkupienia jednostek przez fundusz z obu subfunduszy. W takim przypadku, jeśli w jednym subfunduszu uczestnik poniósł stratę, a w drugim osiągnął zysk, podstawą opodatkowania powinna być różnica pomiędzy kwotą zainwestowaną w nabycie jednostek uczestnictwa w subfunduszach funduszu parasolowego, a łączną kwotą uzyskaną z jednoczesnego odkupienia tych jednostek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W związku z wątpliwościami pojawiającymi się w przypadku dokonywania odkupienia jednostek subfunduszy i konieczności naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od zysków kapitałowych. Towarzystwo zwraca się z prośbą o wyjaśnienie, czy w przypadku jednoczesnego odkupienia jednostek uczestnictwa co najmniej dwóch subfunduszy będących częścią jednego funduszu inwestycyjnego otwartego utworzonego jako fundusz z wydzielonymi subfunduszami, prawidłowe jest dla celów ustalenia podstawy opodatkowania przyjęcie, że dochodem jest różnica pomiędzy przychodem otrzymanym z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa w poszczególnych subfunduszach przed potrąceniem podatku, a kosztami będącymi sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie odkupywanych jednostek uczestnictwa w tych subfunduszach.

Stanowisko Wnioskodawcy

Towarzystwo zarządza w chwili obecnej m.in. dwoma funduszami z wydzielonymi subfunduszami:... P Fundusz Inwestycyjny Otwarty, oraz.... P VIP Specjalistyczny Fundusz Inwestycyjny Otwarty. Pierwszy z nich jest funduszem ogólnie dostępnym, natomiast drugi stanowi część oferty Towarzystwa w zakresie zarządzania aktywami na zlecenie i został stworzony z myślą o inwestorach dysponujących środkami pieniężnymi w wysokości przekraczającej 100 tys. zł. Niezależnie od tego uczestnicy tych funduszy mogą składać zlecenia nabycia jednostek uczestnictwa dowolnych subfunduszy, przy czym w przypadku.... Portfel VIP SF10, co najmniej dwóch subfunduszy jednocześnie. W przypadku zakończenia inwestycji, w sytuacji gdy zarówno uczestnik.... P FIO, jak i.... P VIP SF10 posiada jednostki uczestnictwa w co najmniej dwóch subfunduszach może złożyć zlecenie odkupienia jednostek uczestnictwa jednocześnie z obu subfunduszy, przy czym może zaistnieć sytuacja, w której w przypadku jednego z subfunduszy uczestnik mógł ponieść stratę, natomiast w przypadku drugiego osiągnąć zysk. Poniżej Towarzystwo zawarło uproszczony przykład transakcji nabycia oraz odkupienia w funduszu parasolowym.

SUBFUNDUSZ AKCJI

Cześć wpłaty przypadająca na subfundusz: 50 000,00 zł

Wartość aktywów netto na jednostkę w dniu nabycia jednostek (cena jednostki): 100 zł

Stawka opłaty pobieranej za nabycie jednostek uczestnictwa: 4%

Wielkość opłaty za nabycie jednostek: 2 000,00 zł

Wpłata po potrąceniu opłaty za nabycie: 48 000,00 zł:

Ilość przydzielonych jednostek: 480,00

SUBFUNDUSZ OBLIGACJI

Cześć wpłaty przypadająca na subfundusz: 50 000,00 zł

Wartość aktywów netto na jednostkę w dniu nabycia jednostek (cena jednostki): 100,00 zł

Stawka opłaty pobieranej za nabycie jednostek uczestnictwa: 1%

Wielkość opłaty za nabycie jednostek: 500,00 zł

Wpłata po potrąceniu opłaty za nabycie: 49 500,00 zł

Ilość przydzielonych jednostek: 495,00

Odkupienie jednostek subfunduszu akcji i subfunduszu obligacji:

SUBFUNDUSZ AKCJI

Wartość aktywów netto na jednostkę w dniu odkupienia jednostek (cena jednostek): 95,00 zł.

Ilość odkupywanych jednostek: 480,00

Wartość odkupienia: 45 600 zł

SUBFUNDUSZ OBLIGACJI

Wartość aktywów netto na jednostkę w dniu odkupienia jednostek (cena jednostek): 110,00 zł

Ilość odkupywanych jednostek: 495,00

Wartość odkupienia: 54 450 zł

PRZYCHÓD

Wartość odkupienia: 100 050 zł

DOCHÓD: 50 zł

Podatek do pobrania 50 zł x 0,19% = 9,50 zł.

Zgodnie z art. 5a pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), fundusze inwestycyjne utworzone zgodnie z ustawą o funduszach są funduszami kapitałowymi w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl przepisów art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z kapitałów pieniężnych, będących jednym z źródeł przychodów zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, są przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c cytowanego artykułu, który wskazuje, że nie ustala się przychodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi subfunduszami, w przypadku zamiany jednostek uczestnictwa funduszu na jednostki uczestnictwa innego subfunduszu tego samego funduszu inwestycyjnego.

Ustalenie dochodu, będącego na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy, podstawą opodatkowania dochodów z tytułu uczestnictwa w funduszach kapitałowych następuje zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 2, który mówi, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka przychodów z tego źródła na kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Towarzystwo wskazuje, iż kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych są wydatki poniesione w związku z nabyciem tych jednostek stosownie do zapisu art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. "Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, (...)".

W konsekwencji, w dacie odkupienia jednostek uczestnictwa, aktualizuje się obowiązek podatkowy zapłaty zryczałtowanego podatku od dochodu obliczonego w następujący sposób:

Przychodem jest wartość jednostek uczestnictwa wyliczona, jako iloczyn wartości aktywów funduszu na jednostkę uczestnictwa i liczby jednostek podlegających odkupieniu. Kosztami są wydatki na objęcie odkupywanych jednostek uczestnictwa, w szczególności wpłata na nabycie tych jednostek oraz pobrane przez fundusz opłaty związane ze zbywaniem i odkupywaniem jednostek uczestnictwa.

Towarzystwo stoi na stanowisku, że w przypadku zleceń dotyczących odkupienia jednostek uczestnictwa z kilku subfunduszy w ramach jednej transakcji, odpowiednie zastosowanie będą miały cytowane powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do ustalenia przychodu, kosztów i dochodu z odkupienia jednostek uczestnictwa, jako że osobowość prawną posiada wyłącznie fundusz.

Jednocześnie Towarzystwo zwraca uwagę na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, z dnia 3 października 2008 r. (sygn. akt III / SA Wa 854/08), który rozpatrując analogiczną sprawę przychylił się do przedstawionego powyżej rozumowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo - odnosząc się do przywołanego przez Wnioskodawcę orzeczenia WSA (sygn. akt III / SA Wa 854/08) wskazać należy, iż orzeczenie to dotyczy konkretnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcia w niej zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl