IPPB2/415-147/08-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-147/08-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 22 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości dokonywania odliczenia odsetek od kredytu w ramach tzw. "ulgi odsetkowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości dokonywania odliczenia odsetek od kredytu w ramach tzw. ulgi odsetkowej".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 19 kwietnia 2005 r. Wnioskodawca zawarł umowę z "M. T." Sp. z o.o. w Y której przedmiotem było wybudowanie przez ww. Spółkę dla Wnioskodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wolnostojącego w W. przy ul. "W.", przeniesienie prawa własności budynku oraz prawa własności działki, na której został wybudowany budynek oraz ustanowienie współwłasności dróg dojazdowych.

Jednocześnie "M. T." Sp. z o.o. zobowiązał się do przeniesienia pozwolenia na budowę przedmiotowego budynku po podpisaniu umowy przeniesienia własności budynku a Wnioskodawcę (inwestycja realizowana była w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu z dnia 15 października 2003 r. wydanej przez Urząd Dzielnicy "X" w W. oraz pozwolenia na budowę z dnia 26 kwietnia 2004 r. zmienionej przez decyzję wydane przez Prezydenta.).

Oprócz umownej kwoty, łącznej za przedmiot umowy ustalonej w wysokości 372.101 zł (zmienionej następnie w zakresie ceny budynku aneksem "A" dnia 17 maja 2005 r. na kwotę 376.051 zł, obejmującej cenę budynku w kwocie 262.525 zł (zmieniona ww. aneksem na kwotę 266.475 zł) oraz cenę gruntu w kwocie 109.576 zł, Wnioskodawca zgodnie z zapisem umowy z "M.T." sp. z o.o. miał ponosić koszty opłat za przyłącza mediów i innych opłat publicznoprawnych i prywatnoprawnych.

W dniu 11 maja 2005 r. Wnioskodawca wraz ze swoimi rodzicami zawarł umowę kredytu mieszkaniowego "Własny Kąt Hipoteczny" na kwotę 105.810 CHF (franków szwajcarskich) z przeznaczeniem na budowę przez "M.T." Sp. z o.o. w Warszawie domu jednorodzinnego położonego w W. przy ul. "W." na działce o numerze ewidencyjnym XXX z przeznaczeniem na potrzebywłasne.

Następnie Wnioskodawca w dniu 17 maja 2005 r. zawarł umowę przedwstępną sprzedaży w formie aktu notarialnego z "M.T." Sp. z o.o. potwierdzającą wcześniejsze zobowiązania z umowy z dnia 19 kwietnia 2005 r.

W toku realizacji umowy z "M.T." Sp. z o.o. Wnioskodawca z wkładu własnego pokrył część ceny umownej za grunt łącznie w kwocie 74.944,48 zł (potwierdzone fakturami), natomiast z udzielonego kredytu zapłacona została część ceny za grunt w kwocie 34.631,52 zł.

W dniu 12 września 2005 r. Wnioskodawca zawarł z "M.T." Sp. z o.o. umowę sprzedaży w formie aktu notarialnego w wykonaniu wcześniej zawartych umów, na mocy której nabył na własność grunt wraz z budynkiem (zgodnie z zapisem umowy z dnia 12 września 2005 r. budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, wolnostojącym, z garażem wykonanym zgodnie z treścią pozwolenia na budowę).

Następnie w dniu 6 października Wnioskodawca uzyskał decyzję o przeniesieniu pozwolenia na budowę, zmienionego następnie kolejnymi decyzjami w części dotyczącej budynku stanowiącego przedmiot umowy z "M.T." Sp. z o.o.

W dniu 9 maja 2006 r. Wnioskodawca uzyskał po podpisaniu aneksu do wcześniej zawartej umowy kredytu kredyt uzupełniający (podwyższenie kredytu) w kwocie 27.999,92 CHF (franków szwajcarskich) z przeznaczeniem na wykończenie domu jednorodzinnego.

Wnioskodawca zakończył inwestycję w dniu 27 marca 2007 r. po zawiadomieniu stosownego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy.

Przez cały okres kredytowania Wnioskodawca faktycznie jako jedyny ze współkredytobiorców regulował zobowiązania z umowy kredytu, w tym w zakresie obowiązku zapłaty odsetek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle art. 26b ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., Wnioskodawca może zastosować odliczenie od podstawy obliczenia podatku wydatków na spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na podstawie umowy

2.

Czy w świetle art. 26b ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., Wnioskodawca może dokonać odliczenia od podstawy obliczenia podatku zapłaconych odsetek od kredytu po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2007 i czy Wnioskodawca może dokonać odliczenia po raz pierwszy dopiero w roku 2008.

3.

Czy w świetle art. 26b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., Wnioskodawca może dokonać odliczenia od podstawy obliczenia podatku wszystkich zapłaconych odsetek od kredytu, pomimo iż umowa kredytu została zawarta łącznie przez trzy osoby.

4.

Czy składając oświadczenie PIT-2K, o którym mowa w art. 26b ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., według wzoru określonego na podstawie art. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) Wnioskodawca:

* w pozycji 30 (kwota kredytu w złotówkach) powinien podać po przeliczeniu na złotówki łączną kwotę kredytu uzyskaną na realizację inwestycji, tj. kwotę 105.810 CHF (franków szwajcarskich) oraz kwotę podwyższenia tj. 27.999,92 CHF (franków szwajcarskich), co daje łącznie 133.809,92 CHF (franków szwajcarskich), czy jedynie kwotę kredytu w pierwotnej kwocie, tj. 105.810 CHF (franków szwajcarskich);

jaki należy przyjąć kurs do przeliczenia waluty kredytu na złotówki.

* w pozycji 31 ("rok rozpoczęcia inwestycji") powinien podać datę 2004 r. (rok rozpoczęcia realizacji przez "M.T." Sp. z o.o., czy 2005 r. (rok, w którym Wnioskodawca uzyskał decyzję o przeniesieniu decyzji o pozwoleniu na budowę),

* w pozycji 33 ("rodzaj inwestycji") powinien zaznaczyć poz. 1 "budowa budynku mieszkalnego", czy poz. 3 "zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego",

* w pozycji 34 powinien podać kwotę wydatków w wysokości obejmującej łącznie wartość: umowy z "M.T." Sp. z o.o. wraz z gruntem, kosztów notarialnych i innych związanych z zawartą umową na wybudowanie budynku innych, kosztów inwestycji poniesionych do dnia zakończenia budowy, tj. 27 marca 2007 r.,

1.

Czy w świetle art. 26b ust. 3 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., Wnioskodawca powinien nie uwzględniać tej części kredytu, która została faktycznie wydatkowana na zakup gruntu (co jest potwierdzone fakturami i możliwe do obliczenia), tj. kwoty 34.631,52 zł i odjąć tą kwotę, tj. 34.631,52 zł od całkowitej kwoty kredytu i tak uzyskaną kwotę kapitału kredytu stosować do obliczenia kwoty wydatkowanej na odsetki (z uwzględnieniem ograniczenia wynikającego z ust. 4 art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), która będzie mogła być odliczona od podstawy obliczenia podatku, zgodnie z normą wynikającą z pierwszej części przepisu pkt 6) w brzmieniu:

"Odliczeniu o którym mowa w ust. 1 nie podlegają odsetki od kredytów (...) wykorzystanych na nabycie gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu w związku z inwestycją wymienioną w ust. 1",

czy tez dokonać obliczenia zgodnie z normą wynikającą z drugiej części przepisu pkt 6) w brzmieniu:

"Odliczeniu, o którym mowa w ust. 1, nie podlegają odsetki od kredytów w przypadku wykorzystania kredytu na cele wymienione w ust. 1 oraz na nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania odliczeniu nie podlegają odsetki (...) in fine".;

W przypadku obowiązku wypełnienia normy z drugiej części przepisu pkt 6) powstaje pytanie, czy w art. 26b ust. 3 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., wyrażenie "wydatki na nabycie gruntu" oznacza wydatki faktycznie poniesione z kwoty kredytu na zakup gruntu, tj. 34.631,52 zł, czy też wszelkie wydatki poniesione na nabycie gruntu, tj. kwota 109.576 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle art. 26b ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., Wnioskodawca może zastosować odliczenie od podstawy obliczenia podatku wydatków na spłatę odsetek od kredytu zaciągniętego na podstawie umowy z uwagi na to, iż przepis ust. 1 art. 26b jako przesłanki warunkujące możliwość zastosowania ulgi wymienia m.in.:

a.

uzyskanie kredytu przez podatnika - przesłanka spełniona (Wnioskodawca jako podatnik jest jedną ze stron umowy kredytu),

b.

uzyskanie kredytu na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych - przesłanka spełniona zgodnie z treścią umowy kredytu mieszkaniowego "Własny Kąt Hipoteczny",

c.

rodzaj inwestycji, jaki może być finansowany z kredytu; inwestycja winna być związana m.in. z budową budynku mieszkalnego" - przesłanka spełniona, gdyż jak wynika z umowy kredytu mieszkaniowego oraz umowy z "M.T". Sp. z o.o. celem inwestycji była budowa budynku mieszkalnego z przeznaczeniem na potrzeby własne.

W związku z przebiegiem inwestycji opisanym w części dotyczącej stanu faktycznego mogą powstać wątpliwości co do spełnienia warunku w zakresie kwalifikacji inwestycji jako "budowy budynku mieszkalnego" - art. 26b ust. 1 pkt 1.

Należy jednak wskazać, że zarówno celem umowy kredytu, jak i umowy z "M.T." Sp. z o.o. było wybudowanie budynku mieszkalnego na zaspokojenie własnych potrzeb Wnioskodawcy i sam przebieg inwestycji, w tym fakt dokonania przeniesienia własności gruntu wraz z budynkiem przed zakończeniem inwestycji w rozumieniu Prawa budowlanego (zawiadomienie organu nadzoru budowlanego przed przystąpieniem do użytkowania) oraz przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę na Wnioskodawcę w trakcie realizacji budowy nie może być interpretowane jako nie mieszczące się w normie przepisu art. 26b ust. 1 z uwagi na to, iż przepis ten nie wskazuje na metody i sposób realizacji inwestycji, a jedynie na cel, na jaki podatnik powinien uzyskać kredyt, tj. "zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych", który to kredyt powinien być przeznaczony na sfinansowanie inwestycji związanej z budową budynku mieszkalnego, gdzie nie jest wskazane, jaki podmiot ma być podmiotem realizującym inwestycję w rozumienia Prawa budowlanego (podatnik, czy także inny podmiot na zlecenie podatnika).

Ponadto należy podkreślić, że inwestycja sfinansowana z kredytu udzielonego podatnikowi powinna być związana z budową budynku mieszkalnego, co jest kolejnym argumentem wskazującym na to, iż ustawodawca nie określił sposobów formy prowadzenia i organizacji (w tym stosunków prawnych łączących wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego) inwestycji mającej na celu "zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych" podatnika za wyjątkiem warunku określonego w art. 26b ust. 1 pkt 1, że inwestycja ta polegać powinna na "budowie budynku mieszkalnego".

Biorąc powyższe pod uwagę jednoznacznie można określić, że w związku z tym, że w art. 26b ust. 1 nie jest wskazany obowiązek prowadzenia inwestycji (w rozumieniu Prawa budowlanego) związanej z "budową budynku mieszkalnego" przez podatnika dopuszczalne jest, aby inwestycję taką realizował na zlecenie podatnika inny podmiot (także właściciel gruntu, na którym realizowana jest inwestycja, co również nie jest wyłączone przez omawiany przepis) który następnie (także w trakcie realizacji inwestycji) może przenieść własność budynku i gruntu, na którym budynek jest realizowany na podatnika (podatnik nadal będzie prowadził inwestycję mającą na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych poprzez budowę budynku mieszkalnego z tym zastrzeżeniem, że po przeniesieniu własność gruntu i budynku oraz decyzji o pozwolenia na budowę inwestycja będzie prowadzona przez podatnika w imieniu własnym).

W tym miejscu należy wskazać także, że Prawo budowlane nie utożsamia "inwestora" z "właścicielem obiektu budowlanego", a co za tym idzie nie rozstrzyga, kto prowadzi inwestycję na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę (możliwa jest sytuacja, że pozwolenie na budowę uzyska podmiot inny niż właściciel gruntu pod warunkiem legitymowania się przez niego odpowiednim tytułem prawnym do nieruchomości np. o charakterze obligacyjnym), a ponadto art. 26b ust. 2 wymienia jako przesłanki warunkujące możliwość zastosowania ulgi:

a.

uzyskanie przez podatnika kredytu po dniu 1 stycznia 2002 r. - przesłanka spełniona (umowa kredytu z dnia 11 maja 2005 r.)

b.

udzielenie kredytu przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego, a z umowy kredytu wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w art. 26b ust. 1 - przesłanka spełniona (kredyt udzielony Wnioskodawcy przez bank na budowę przez "M.T." Sp. z o.o. domu jednorodzinnego położonego w W. przy ul. "W." na działce o numerze ewidencyjnym XXX z przeznaczeniem na potrzeby własne,

c.

inwestycja dotyczy budynków mieszkalnych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu - przesłanka spełniona (decyzja z dnia 15 października 2003 r.)

d.

zakończenie budowy budynku nie wcześniej niż w 2002 r. przed upływem trzech lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z Prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę oraz złożenie zawiadomienia o zakończeniu budowy - przesłanka spełniona (budowa została zrealizowana na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę z 2004 r. następnie zmienionej i przeniesionej na Wnioskodawcę i zakończona w 2007 r.).

Wnioskodawca po spełnieniu pozostałych przesłanek wymienionych w art. 26b ust. 1 i ust. 2, w tym z ust. 1 dotyczącej faktycznego poniesienia wydatków na odsetki oraz z ust. 2 pkt 5, 6 i 7 z uwzględnieniem przepisów tego artykułu, będzie uprawniony do skorzystania z ulgi określonej w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

1.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle art. 26b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., Wnioskodawca może dokonać odliczenia od podstawy obliczenia podatku zapłaconych odsetek od kredytu po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2007 Wnioskodawca może także dokonać odliczenia po raz pierwszy dopiero w roku 2008 z uwagi na to, iż art. 26b ust. 5 wskazuje, że odliczenia dokonuje się najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona inwestycja i nie przesądza o dacie początkowej zastosowania odliczenia z uwagi na treść art. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588), nie może być to jednak później niż w 2027 r.

2.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., Wnioskodawca może dokonać odliczenia od podstawy obliczenia podatku wszystkich faktycznie zapłaconych odsetek od kredytu, pomimo iż umowa kredytu została zawarta łącznie przez trzy osoby, bowiem dla skorzystania z odliczenia wydatku poniesionego na spłatę odsetek istotne jest, czyje potrzeby mieszkaniowe zaspokaja prowadzona inwestycja budowlana, a także kto faktycznie spłacał odsetki od udzielonego kredytu. Zatem w przypadku, gdy w umowie kredytowej figuruje więcej niż jedna osoba to prawo do odliczania odsetek przysługuje temu współkredytobiorcy, który faktycznie dokonywał spłat przedmiotowych odsetek, przy czym podatnik powinien posiadać dokument wystawiony przez bank, z którego będzie wynikała kwota zapłaconych odsetek, termin dokonania ich spłaty oraz imię i nazwisko osoby spłacającej kredyt wraz z odsetkami,

3.

Zdaniem Wnioskodawcy składając oświadczenie PIT-2K, o którym mowa w art. 26b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., według wzoru określonego na podstawie art. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw Wnioskodawca:

a.

w pozycji 30 ("kwota kredytu w złotówkach") powinien podać po przeliczeniu na złotówki łączną kwotę kredytu uzyskaną na realizację inwestycji tj. kwotę 105.810 CHF (franków szwajcarskich) oraz kwotę podwyższenia tj. 27.999,92 CHF (franków szwajcarskich), co daje łącznie 133.809,92 CHF (franków szwajcarskich) z uwagi na to, iż podstawowym celem udzielonego kredytu była budowa budynku mieszkalnego na potrzeby własne i pomimo tego, że w aneksie do umowy kredytu wskazano, iż kwota podwyższenia powinna być z przeznaczeniem na wykończenie domu jednorodzinnego to cały kredyt (zgodnie z jego pierwotnym przeznaczeniem, pod którego kątem należy interpretować całą umowę kredytu) miał być przeznaczony na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych związanej z budową budynku mieszkalnego. Należy podkreślić, że wykończenie budynku mieszkalnego, na które została przeznaczona kwota podwyższonego kredytu jest z punktu widzenia Prawa budowlanego niezbędną przesłanką umożliwiającą zgodne z przepisami zakończenie budowy budynku (zawiadomienie organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy), który bez tego wykończenia nie spełniałby norm technicznych związanych z korzystaniem z budynku mieszkalnego (art. 7 Prawa budowlanego oraz przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.), a co za tym idzie inwestycja polegająca na budowie budynku mieszkalnego nie mogłaby zostać zrealizowana w zgodzie z odpowiednimi normami prawa budowlanego dodatkowo przepis art. 26b ust. 1 wskazuje, że inwestycja finansowana z udzielonego podatnikowi kredytu powinna być związana z budową budynku mieszkalnego,co w istocie oznacza, iż kwota wydatkowana z kredytu winna być przeznaczona na realizację robót, których celem jest budowa budynku mieszkalnego i z takim też celem mamy do czynienia w przypadku przeznaczenia części kwoty kredytu na wykończenie budynku, którego budowa nie mogłaby zostać zakończona bez zrealizowania robót wykończeniowych;przy przeliczaniu wartości kredytu z franków szwajcarskich na złotówki.

Wnioskodawca powinien przyjąć kurs każdorazowo z dnia podpisania umowy kredytu oraz aneksu przewidującego podwyższenie kwoty kredytu i tak uzyskaną kwotę po zsumowaniu ujawnić w oświadczeniu.

a.

w pozycji 31 ("rok rozpoczęcia inwestycji") Wnioskodawca powinien podać datę 2004 r. (rok rozpoczęcia realizacji przez "M.T." Sp. z o.o.,

b.

w pozycji 33 ("rodzaj inwestycji") Wnioskodawca powinien zaznaczyć poz. 1 "budowa budynku mieszkalnego" (por. uwagi z poz. 1),

c.

w pozycji 34 Wnioskodawca powinien podać kwotę wydatków w wysokości obejmującej łącznie wartość: umowy z "M.T." Sp. z o.o. wraz z gruntem, kosztów notarialnych innych związanych z zawartą umową na wybudowanie budynku, innych kosztów inwestycji poniesionych do dnia zakończenia budowy tj. 27 marca 2007 r.,

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle art. 26b ust. 3 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., Wnioskodawca powinien nie uwzględniać tej części kredytu, która została faktycznie wydatkowana na zakup gruntu (co jest potwierdzone fakturami i możliwe do obliczenia), tj. kwoty 34.631,52 zł i odjąć tą kwotę, tj. 34.63152 zł od całkowitej kwoty kredytu i tak uzyskaną kwotę kapitału kredytu stosować do obliczenia kwoty wydatkowanej na odsetki (z uwzględnieniem ograniczenia wynikającego z art. 26b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), która będzie mogła być odliczona od podstawy obliczenia podatku, zgodnie z normą wynikającą z pierwszej części przepisu pkt 6) w brzmieniu:

Odliczeniu, o którym mowa w ust. 1, nie podlegają odsetki od kredytów: (...) wykorzystanych na nabycie gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu w związku z inwestycją wymienioną w ust. 1.

Po zastosowaniu tej normy podstawą do obliczenia od kwoty kredytu uwzględniać faktycznie poniesione wydatki na odsetki w celu ich odliczenia od podstawy obliczenia podatku będzie kwota powstała z odjęcia wydatków na grunt faktycznie poniesionych z kredytu (34.631,52 zł) od całkowitej kwoty kredytu (13.380.992 franków szwajcarskich), po jej odpowiednim przeliczeniu z waluty kredytu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 26b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1, odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2 - 4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, o którym mowa w art. 3 ust. 1, czyli osobie fizycznej mającej nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:

1.

budową budynku mieszkalnego, albo

2.

wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo

3.

zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo

4.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.

Stosownie do art. 26b ust. 2, odliczenie, o którym mowa wyżej, stosuje się, jeżeli:

1.

kredyt (pożyczka) został udzielony podatnikowi po dniu 1 stycznia 2002 r.,

2.

kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ust. 1,

3.

inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium RzeczyRzeczypospolitej Polskiej przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku tego planu - określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydanej na podstawie obowiązujących ustaw:

* zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,

* budowę budynku mieszkalnego,

* wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,

* zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,

* nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,

* przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia tego lokalu,

* systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo-kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Jednym z ww. warunków uprawniającym do skorzystania z przedmiotowego odliczenia jest zakończenie inwestycji przed upływem trzech lat, przy czym zakończenie inwestycji musi być potwierdzone określonym w przepisach Prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku oraz w przypadku inwestycji zakupu nowo wybudowanego budynku mieszkalnego - umową, w formie aktu notarialnego, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 26b ust. 3 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przyznany kredyt wykorzystywany jest na inwestycję mieszkaniową wymienioną w ust. 1 oraz nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu, odliczeniu nie podlegają odsetki od części kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie tego gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu w łącznych wydatkach, o których mowa w ust. 2 pkt 5. Poza tym w świetle przepisu art. 26b ust. 3 ww. ustawy odliczeniu, o którym mowa w ust. 1, nie podlegają odsetki od kredytów:

1.

udzielanych ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego towarzystwom budownictwa społecznego oraz spółdzielniom mieszkaniowym na przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane mające na celu budowę mieszkań na wynajem oraz udostępnianie lokalu mieszkalnego na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na podstawie przepisów o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego,

2.

udzielanych przez kasy mieszkaniowe na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego,

3.

(uchylony),

4.

udzielanych na usuwanie skutków powodzi na zasadach określonych w przepisach o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na usuwanie skutków powodzi,

5.

objętych wykupem odsetek ze środków z budżetu państwa na zasadach określonych w przepisach o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych.

W myśl art. 26b ust. 4 ww. ustawy odliczenie, o którym mowa w ust. 1 obejmuje wyłącznie odsetki:

1.

naliczone za okres począwszy od dnia 1 stycznia 2002 r., z zastrzeżeniem ust. 5, i zapłacone od tego dnia,

2.

od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy, określonej na rok zakończenia inwestycji, z zastrzeżeniem ust. 10.,

Zgodnie z powyższym kwota ta w kolejnych następujących po sobie latach podatkowych nie może ulec zmniejszeniu. W tym celu dla ustalania tej podstawy przyjmuje się najwyższy w okresie obowiązywania ustawy wskaźnik przeliczeniowy 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczania premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał.

Odliczenie obejmuje zatem odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która nie przekracza limitu. W latach 2002-2007 r. limit ten wynosi 189.000 zł. Ostateczną kwotę limitu kredytu podatnik zobowiązany jest ustalić dopiero w roku zakończenia inwestycji. Ustalony zaś limit będzie dla niego obowiązujący w następnych latach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) podatnikowi, któremu w latach 2002 - 2006 został udzielony kredyt (pożyczka), o którym mowa w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczania wydatków na spłatę odsetek od tego kredytu (pożyczki), do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt (pożyczkę) zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Jeżeli z umowy kredytowej wynika, iż kredytobiorcą jest więcej niż jedna osoba, i każda odpowiada solidarnie za spłatę zadłużenia (w tym odsetek), to prawo do odliczeń na podstawie art. 26b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje temu kredytobiorcy (współkredytobiorcy), który faktycznie dokonał spłaty odsetek od udzielonego kredytu, o ile spełnia pozostałe warunki określone przez ustawodawcę.

Zgodnie z art. 26b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., pierwszego odliczenia z tytułu omawianej ulgi można dokonać najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja.

Jeżeli odsetki, o których mowa zostały zapłacone także przed rokiem zakończenia inwestycji sfinansowanej kredytem hipotecznym, to wówczas mogą być one odliczone od podstawy obliczenia podatku za rok podatkowy, w którym podatnik po raz pierwszy odlicza odsetki, a także mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku również w roku podatkowym bezpośrednio następującym po roku, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył odsetki - w tym przypadku odliczeniu podlega wyłącznie różnica między sumą odsetek przypadających do odliczenia a kwotą odsetek faktycznie odliczonych w roku, w którym podatnik dokonał pierwszego odliczenia (art. 26b ust. 6 i ust. 7 ww. ustawy).

Z przepisów ustawy wynika, że ulga przysługuje osobom, które spłacają odsetki od kredytu zaciągniętego m.in. na budowę budynku mieszkalnego albo na zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego.

Biorąc powyższe po uwagę, należy stwierdzić, iż w ramach ulgi odsetkowej odliczenia odsetek od kredytu w zeznaniu podatkowym za rok 2007 i lata następne może dokonywać Wnioskodawca, jako że spłaca odsetki od kredytu i jest właścicielem nieruchomości. Odliczenie obejmuje jedynie odsetki od tej części kredytu, która nie przekracza limitu określonego w ustawie. Prawo do odliczania wydatków na spłatę odsetek od kredytu przysługuje do upływu terminu spłaty wynikającego w umowie o kredyt, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czyli maksymalnie przez 20 lat.

W przedstawionym stanie faktycznym bez znaczenia jest fakt, iż Wnioskodawca podpisał aneks do wcześniejszej umowy kredytu, co spowodowało podwyższenie kredytu, bowiem został zachowany cel, w jakim zawarto przedmiotową umowę i Wnioskodawca kontynuował inwestycję na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

Dla przeliczenia wartości kredytu przyjąć należy zatem kurs kupna banku, w którym podatnik zaciągnął kredyt, bo bank przekazywał te środki podatnikowi, natomiast wartość spłacanych odsetek przelicza się na złote po kursie sprzedaży tego banku.

Zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, w tym również w zakresie przysługujących ulg podatkowych. W celu realizacji ww. obowiązku podatnik powinien dysponować dokumentami, które pozwolą mu na poprawne rozliczenie podatku, tym bardziej, że prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy.

W przypadku odliczenia wydatków na spłatę odsetek od kredytu udzielonego na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych niezbędne jest posiadanie przez podatnika dokumentów, które potwierdzają spełnienie warunków uprawniających do ulgi określonych w art. 26b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także określających wysokość i termin zapłaty odsetek.

Przepis 26b ust. 2 pkt 6 lit. a) ww. ustawy jednoznacznie stanowi, że odliczenie stosuje się, jeżeli odsetki, o których mowa zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w punkcie 2 (tj. podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów). Ponadto przepis art. 26b ust. 2 pkt 5 ww. ustawy nakłada dodatkowo obowiązek, aby do zeznania, o którym mowa w art. 45 składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik dołączył oświadczenie, wg określonego wzoru, o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku (tzn. PIT-2K).

Ponadto, zgodnie z art. 275 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) podatnik, który skorzystał z ulg podatkowych winien okazać na żądanie organu podatkowego, między innymi dokumenty poświadczające poniesione wydatki. Wydatki powyższe mogą być udokumentowane fakturami VAT, rachunkami, umowami, lub pokwitowaniami poniesienia wydatku.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż Wnioskodawca po spełnieniu wszystkich wymogów przedstawionych w art. 26b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., może stosować odliczanie od podstawy obliczenia podatku faktycznie poniesionych w roku podatkowym wydatków na spłatę odsetek od kredytu mieszkaniowego udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

Pierwszego odliczenia z tytułu omawianej ulgi można dokonać najwcześniej za rok, w którym została zakończona dana inwestycja.

Prawo do odliczeń na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., przysługuje temu współkredytobiorcy, który faktycznie dokonał spłaty odsetek od udzielonego kredytu.

Na mocy art. 26b ust. 3 pkt 6 ww. ustawy odliczeniu nie podlegają odsetki od części kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie tego gruntu w łącznych wydatkach związanych z daną inwestycją.

Do zeznania o którym mowa w art. 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, o którym mowa w art. 26b ust. 1, podatnik dołączy oświadczenie, według określonego wzoru na formularzu PIT-2K, o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku.

Dla przeliczenia wartości kredytu przyjąć należy zatem kurs kupna banku, w którym podatnik zaciągnął kredyt, natomiast wartość spłacanych odsetek przelicza się na złote po kursie sprzedaży tego banku.

Ponadto należy stwierdzić, iż ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji tut. organu.

Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl