IPPB2/415-147/07-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-147/07-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia --.2007 r. (data wpływu -.-.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania za koszt uzyskania przychodu wysokości prowizji od kredytów udzielonych w latach 2004, 2005, 2006, 2007 na zakup akcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu -.-.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania za koszt uzyskania przychodu wysokości prowizji od kredytów udzielonych w latach 2004, 2005, 2006, 2007 na zakup ściśle określonych akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, inwestorem giełdowym, nieprowadzącym działalności gospodarczej. W celu zakupu akcji na rynku pierwotnym czasami udzielany jest mu kredyt z przeznaczeniem na zakup akcji. Udzielonych środków nie może wykorzystać na inne potrzeby. Przez bank pobierane są koszty związane z jego udzieleniem oraz odsetki (jeśli takowe występują).

W przypadku uzyskania kredytu, kwotę kredytu plus środki pieniężne, z tzw. wkładu własnego przeznacza na zapis ściśle określonych akcji i przelewa na konto emitenta tych walorów. Często bywa tak, że ilość akcji jest znacznie mniejsza niż chętnych na ich zakup i w takim wypadku następuje redukcja zapisów. Oznacza to, że nadmiar gotówki przekazanej na ich zakup jest po kilku dniach zwracane na konto Wnioskodawcy. Następnie, następuje spłata całego zaciągniętego kredytu. Oznacza to, że możliwości zakupu określonej, zredukowanej ale zwiększonej przez tzw. lewar ilości akcji możliwa była jedynie przy uzyskaniu kredytu na ściśle określone walory. Dlatego też konieczne było przeniesienie kosztów związanych z obsługą kredytu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy koszty prowizji od kredytów udzielonych w latach 2004, 2005, 2006, 2007 na zakup ściśle określonych akcji może uznać za koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem wnioskodawcy może uznać koszty prowizji od kredytów udzielonych na zakup akcji jako koszty uzyskania przychodów.

Problem ten przedstawił w rozmowie telefonicznej w Krajowej Informacji Podatkowej. Instytucja ta potwierdziła interpretację Wnioskodawcy i stwierdziła, że może te koszty zaliczyć do kosztów poniesionych na zakup akcji.

Działając na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w (...) w swoim postanowieniu (wydanym w 2005 r.) uznał za koszt uzyskania przychodu prowizji od kredytu udzielonego na zakup akcji. Jednocześnie nadmienił, że w dniu -.-.2007 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w (...) wydał postanowienie Nr (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Artykuł 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Użyte przez ustawodawcę w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowanie "koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu" należy rozumieć w ten sposób, że za koszty uzyskania przychodu uznawane będą tylko te wydatki, które pozostają z przychodem w związku o charakterze przyczynowo-skutkowym. Dlatego w tak rozumianych kosztach mieszczą się zapłacone prowizje bankowe od kredytów zaciągniętych na zakup akcji. Przy czym prowizje bankowe będą stanowiły koszty uzyskania przychodu od całości kredytów, jakie zostały zaciągnięte na zakup akcji pomimo tego, iż w wyniku redukcji zapisów na akcje do ostatecznego zakupu akcji wykorzystana została tylko część kredytów.

Mając na uwadze powyższe uregulowania zawarte w cytowanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i w opisanym stanie faktycznym, do kosztów uzyskania przychodu może Pan zaliczyć w pełnej wysokości zapłacone prowizje bankowe od udzielonych kredytów w latach 2004, 2005, 2006, 2007 na zakup akcji, a więc również tych, dzięki którym przyznano zredukowaną ilość akcji. Wydatki te są kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży akcji w roku, w którym został uzyskany przychód ze sprzedaży tych akcji. Ponadto, takie koszty uzyskania mogą mieć zastosowanie tylko do akcji nabytych po dniu 1 stycznia 2004 r.

W związku z powyższym należy zauważyć, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy jedynie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, który nie musi odzwierciedlać stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, gdyż tut. Organ w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. W konsekwencji jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl