IPPB2/415-1458/08-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1458/08-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2008 r. (data wpływu 20 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości nabytej w 2002 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości nabytej w 2002 r..

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2002 r. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem, z którym łączy Wnioskodawczynię małżeńska wspólność majątkowa, nabyła na własność nieruchomość gruntową, wpisaną do księgi wieczystej. W 2007 r. na gruncie tym małżonkowie wybudowali budynek o przeznaczeniu użytkowym.

Nabycie gruntu oraz wzniesienie na nim wspomnianego budynku zostały sfinansowane z prywatnych oszczędności małżonków. Wnioskodawczyni wraz ze współmałżonkiem nie prowadzą odrębnej działalności gospodarczej, jako osoby fizyczne. Są natomiast wspólnikami spółki jawnej. Jednakże opisana nieruchomość nigdy nie była własnością tej spółki, ani w żaden sposób nie była przez nią wykorzystywana do prowadzonej działalności gospodarczej.

W najbliższym czasie Wnioskodawczyni wraz ze współmałżonkiem planują zbycie opisanej nieruchomości, jako prywatnej własności, w drodze umowy sprzedaży.

Planowane zbycie nie będzie dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy planowana transakcja sprzedaży nieruchomości opisanej we wniosku będzie podlegała podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

2.

Czy planowana transakcja sprzedaży nieruchomości opisanej we wniosku będzie podlegała podatkowi od towarów i usług.

Odpowiedź na pytanie w pkt 1 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej.

Wniosek w zakresie pytania w pkt 2 rozpatrzony będzie odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1

1.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

2.

Planowana transakcja sprzedaży opisanej nieruchomości nie będzie podlegała podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, ponieważ nie będzie ona następować w wykonaniu działalności gospodarczej, a ponadto od końca 2002 r., w którym nastąpiło nabycie tej nieruchomości upłynęło pięć lat. Wynika to na zasadzie a' contrario z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie będzie też mieć zastosowania art. 10 ust. 2 pkt 3 tej ustawy, ponieważ przedmiotowa nieruchomość nigdy nie była i będzie wykorzystywana w działalności gospodarczej.

Bez znaczenia jest również, że budowa budynku wzniesionego na opisanej nieruchomości została zakończona w 2007 r. W piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30 sierpnia 2004 r., sygn. akt. PB2/PS/O33-0283-1090/04 - opublikowanym w Biuletynie Skarbowym Ministerstwa Finansów z 2004 r., Nr 6 str. 16 - stwierdzono bowiem, że "w art. 10 ust. 1 pkt 8 Iit. a) wyżej powołanej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa tylko o sprzedaży nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości. Przepis ten nie rozdziela więc sprzedaży gruntu od sprzedaży budynku stanowiącego jego część składową. Nie wymienia ponadto sprzedaży budynku jako odrębnego źródła przychodu w podatku dochodowym. Nie można więc traktować, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również Kodeksu cywilnego, odrębnie sprzedaży gruntu, oraz sprzedaży znajdującego się na nim budynku. Należy zatem stwierdzić, że bieg terminu pięcioletniego, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie może być liczony odrębnie dla nabycia własności gruntu oraz dla wybudowanego na tym gruncie budynku, stanowiącego je go część składową. Przyjąć trzeba, że bieg tego terminu liczony jest od daty nabycia własności gruntu, a data wybudowania budynku nie ma znaczenia".

Ad. 2

Planowana sprzedaż opisanej nieruchomości nie będzie podlegała podatkowi od towarów i usług, ponieważ ani Wnioskodawczyni, ani męża Wnioskodawczyni nie będzie można uznać za podatników zobowiązanych do zapłaty tej daniny. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, "podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności".

W ust. 2. stwierdza się zaś, że "działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy".

Sprzedając opisaną nieruchomość Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem nie będzie wykonywać działalności gospodarczej. Będzie to czynność wykonana jednorazowo w okolicznościach niewskazujących na zamiar wykonywania jej w sposób częstotliwy, ponieważ nigdy przedtem nie wykonali takiej czynności, ani nie planują wykonania podobnych czynności w przyszłości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Należy dodatkowo wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, a zatem wywierają skutki prawne w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Pani, jako występującej z wnioskiem. Nie chroni natomiast Pani męża.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl