IPPB2/415-1455/08-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1455/08-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2008 r. (data wpływu 20 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia zabudowanej nieruchomości rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia zabudowanej nieruchomości rolnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni w dniu 11 września 2008 r. otrzymała od matki w formie aktu notarialnego gospodarstwo rolne składające się z:

1.

siedliska o powierzchni 3003 m2, stanowiącego grunt orny i użytki rolne oznaczone Nr... i.... oraz symbolami R i B-R. Działki te są zabudowane murowanym budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym, położone w obrębie ewidencyjnym N. (Nr 0001), jednostka ewidencyjna N. (...), powiat ł., woj.....;

2.

gruntów o powierzchni 1 ha 2705 m 2, stanowiących grunt orny i pastwisko oznaczone Nr.... okaz symbolami R i PS, położone w obrębię ewidencyjnym B. (Nr...), jednostka ewidencyjna N. - obszar wiejski (...), powiat ł., woj.......

Dla ww. działek wchodzących w skład gospodarstwa rolnego prowadzona jest jedna księga wieczysta przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego.

Z treści zaświadczenia wydanego przez burmistrza wynika, że w miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Narodowej Miasta i Gminy z dnia 27 lutego 1990 r., obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., działki Nr... i.... figurowały jako tereny istniejącej zabudowy zagrodowej oznaczonej symbolem....

Na powyższe działki w ostatnich latach nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, zgodnie z art. 87 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dniem 1 stycznia 2004 r. - stracił moc miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy i Miasta zatwierdzony uchwałą Rady Narodowej Miasta i Gminy z dnia 27 02 1990 r.

W ww. budynku mieszkalnym Wnioskodawczyni była zameldowana przez więcej niż 25 lat, do roku 2004, a od roku 2004 Wnioskodawczyni zameldowana jest w obecnym miejscu zamieszkania w M.

Jednocześnie własność Wnioskodawczyni stanowią także:

* działka o powierzchni 1 ha 4519 m 2 stanowiąca zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, grunt orny, łąki trwałe, użytki rolne zabudowane i pastwiska trwałe oznaczona Nr... oraz symbolami R, Ł, PS, B-PS a także:

* działka o powierzchni o 71 ha stanowiąca las i grunty leśne obie położone w obrębie ewidencyjnym B., jednostka ewidencyjna N. - obszar wiejski powiat ł., woj.....

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży siedliska o powierzchni 3003 m2 stanowiącego grunt orny i użytki rolne oznaczone Nr... i.... oraz symbolami R i B-R, zabudowanego murowanym budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym, które wchodzi w skład gospodarstwa rolnego podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28, jeżeli nieruchomość ta sprzedana zostanie osobie, która jest już właścicielem innego gospodarstwa rolnego, składającego się m.in. z:

siedliska i min. 1ha gruntów rolnych, oraz, że zgodnie z oświadczeniem nabywcy, sprzedawana przez Wnioskodawczynię nieruchomość nie utraci charakteru rolnego i nadal będzie wykorzystywana przez nabywcę na potrzeby rolne.

2.

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży siedliska, na które składa się m.in. budynek mieszkalny, będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w części dotyczącej budynku mieszkalnego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 z uwagi na fakt, że w przedmiotowym budynku Wnioskodawczyni była zameldowana przez co najmniej 12 miesięcy przed datą sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawczyni uważa, iż w pierwszym przypadku przychód uzyskany ze sprzedaży siedliska o pow. 3003 m2 stanowiących grunt orny i użytki rolne oznaczone Nr... i.... oraz symbolami R i B-R, zabudowanego murowanym budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym, które to siedlisko wchodzi w skład gospodarstwa rolnego, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28, ponieważ:

przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego podlegają przedmiotowemu zwolnieniu zgodnie z cytowanym przepisem ustawy o podatku od osób fizycznych.

Definicja gospodarstwa rolnego znajduje się w ustawie o podatku rolnym, gdzie za gospodarstwo rolne, uważa się:

obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1ha lub 1ha przeliczeniowy, stanowiących własność osoby fizycznej, (...). Natomiast, określenie jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego wymaga odniesienia do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dn. 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się grunty orne, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że przedmiotowe zwolnienie obejmuje nie tylko grunty, ale także budynki mieszkalne i budynki gospodarcze usytuowane na tych gruntach. Ponieważ siedlisko jest częścią nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni uważa, że przychód z jego sprzedaży podlega zwolnieniu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28.

Podsumowując pierwszy przypadek:

1.

grunty na którym znajduje się siedlisko są zaklasyfikowane jako użytki rolne,

2.

siedlisko stanowi część składową gospodarstwa rolnego (ogółem w posiadaniu Wnioskodawczyni jest 3,0227ha użytków rolnych),

3.

po sprzedaży siedlisko nie utraci charakteru rolnego i nadal będzie stanowiło część gospodarstwa rolnego już nowego właściciela, posiadającego powyżej 1ha użytków rolnych.

W podobnych sprawach takie stanowisko zajęły m.in.: Urząd Skarbowy w Płocku (1419/UDD-415/88/07/MP), Izba Skarbowa w Opolu (PF-II/41171-0001/07/WL), Izba Skarbowa we Wrocławiu (PD II 415/6/06) oraz Izba Skarbowa w Bydgoszczy (ITPB2/415-705-08/RS).

W drugim przypadku Wnioskodawczyni uważa, że przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego, stanowiącego część składową sprzedawanego siedliska, będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, iż Wnioskodawczyni była zameldowana w ww. budynku aż do roku 2004 przez ponad 25 lat, tj. spełnia warunek określony w ww. przepisie, stanowiący, iż podatnik musi być zameldowany w sprzedawanej nieruchomości przez okres co najmniej 12 miesięcy przed datą sprzedaży tej nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, iż stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie prawidłowości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży zabudowanej nieruchomości rolnej uznano za prawidłowe, jednakże uzasadnienie prawne jest w części odmienne od uzasadnienia przedstawionego przez Wnioskodawczynię.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie " gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dn. 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że przedmiotowe zwolnienie obejmuje nie tylko grunty ale również budynki mieszkalne oraz budynki gospodarcze (inwentarskie), jeżeli są usytuowane na gruntach, które stanowią gospodarstwo rolne.

Fakt, że działki wchodzące w skład gospodarstwa rolnego nie stanowią całości nie ma również znaczenia dla zastosowania tego zwolnienia, gdyż - zgodnie z ugruntowanym już w tej kwestii orzecznictwem sądów administracyjnych - gospodarstwo rolne stanowić mogą również działki gruntu oddalone od siebie. O posiadaniu gospodarstwa rolnego stanowi bowiem sam fakt posiadania gruntów rolnych o łącznej powierzchni powyżej 1 ha.

Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest jednak od wystąpienia następujących przesłanek:

* grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak już wyżej wskazano jedną z przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest także konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego gruntu. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Cel ten może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją.

Utrata charakteru rolnego następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia, np. przeznaczenie gruntu rolnego pod działalność gospodarczą lub pod budownictwo.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, w 2008 r. otrzymała Pani od matki gospodarstwo rolne o powierzchni 3003 m2, stanowiące grunt orny i użytki rolne, pastwiska. Działki te są zabudowane murowanym budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym, a także jest Pani właścicielką działki o powierzchni o 71 ha stanowiącej las i grunty leśne. Zamierza Pani sprzedać przedmiotową nieruchomość osobie, która jest już właścicielem innego gospodarstwa rolnego, składającego się m.in. z:

siedliska i min. 1ha gruntów rolnych, oraz, że, zgodnie z oświadczeniem nabywcy, sprzedawana przez Wnioskodawczynię nieruchomość nie utraci charakteru rolnego i nadal będzie wykorzystywana przez nabywcę na potrzeby rolne.

W świetle wyżej cytowanych przepisów należy stwierdzić, iż spełnione zostały przesłanki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem przychód uzyskany ze sprzedaży gospodarstwa rolnego korzysta ze zwolnienia.

Podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawczynię zdarzeniu przyszłym, w którym wskazano, że sprzedana nieruchomość rolna nie utraci w wyniku sprzedaży charakteru rolnego. W przypadku, gdyby przytoczone we wniosku zdarzenie przyszłe różniło się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, to wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego, gdyż tutejszy organ w toku wydawania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa, umożliwiającego weryfikację przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl