IPPB2/415-142/08-2/SP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-142/08-2/SP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest:

* prawidłowe - odnośnie obowiązku podatkowego w Polsce w 2007 r.,

* nieprawidłowe-odnośnie obowiązku złożenia zeznania podatkowego o wysokości dochodu osiągniętego na terytorium Polski w wysokości nieprzekraczającej kwoty wolnej.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w Polsce w 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 1 października 2004 r. Wnioskodawczyni mieszka na stałe w W/Austria. Wyjazd związany był z podjęciem studiów na T U W. W dniu 30 listopada 2007 r. ukończyła studia. Od stycznia 2007 r. do listopada 2007 r. osiągnęła dochód w związku z odbywaną praktyką studencką w austriackim biurze a w W. W dniu 3 grudnia 2007 r. zawarła umowę o pracę na czas nieokreślony z austriackim biurem.

We wrześniu 2006 r. Wnioskodawczyni postanowiła osiedlić się w Austrii na stałe. W związku z tym otrzymała roczne pozwolenie na pracę (B), a od dnia 11 września 2007 r. uzyskała wolny dostęp do rynku austriackiego (EU-F).

W 2007 r. na terenie Austrii Wnioskodawczyni przebywała przez okres przekraczający 183 dni.

W dniu 18 sierpnia 2007 r. podpisała umowę o wynajem lokalu mieszkalnego z minimalnym terminem na trzy lata. Nie posiada majątku w Polsce ani nie mam żadnych związków o charakterze gospodarczym. Ma narzeczonego w Austrii.

W Polsce w 2007 r. uzyskała dochód z dwóch umów wydawniczych w kwocie nie przekraczającej kwoty wolnej od opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle przepisów ustawy art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a oraz art. 2a oraz art. 4 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku w 2007 r. Wnioskodawczyni podlega opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych dla rezydentów tego państwa.

2.

Czy osiągnięty dochód w Austrii w związku z praktyką w austriackim biurze architektonicznym w 2007 r. podlega opodatkowaniu w Polsce.

3.

Czy osiągnięty dochód w związku z zawartą w dniu 3 grudnia 2007 r. umową o pracę podlega opodatkowaniu w Polsce.

4.

Czy osiągnięty dochód w Polsce w kwocie ok. 300 zł z tytułu umów wydawniczych w 2007 r. podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Stosownie do art. 4 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii wyrażenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Określenie to jednak nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie. Z powyższego wynika, iż definicja "miejsca zamieszkania" odnosi się bezpośrednio do określenia "miejsca zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw będących Stronami umowy i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Z kolei w myśl art. 3 ust. 1a o podatku dochodowym od osób fizycznych " (9) Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesówosobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jeżeli, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się wg miejsca w którym ma ośrodek interesów życiowych."

W związku z tym, iż poza tym, że rodzina Wnioskodawczyni zamieszkuje w Polsce nie posiada żadnych związków gospodarczych i osobistych w tym państwie. Należy uznać, iż w 2007 r. posiada status rezydenta austriackiego i w związku z tym w Polsce podlega obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terytorium Polski

Ad 2.

W związku z tym, że należy uznać, że w 2007 r. Wnioskodawczyni jest rezydentem Austrii, należy przyjąć, że dochód z praktyki w ogóle nie podlega opodatkowaniu w Polsce. A jeżeli organ uznałby Wnioskodawczynię za rezydenta polskiego w roku 2007, to osiągnięty dochód z praktyki korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie umowy międzynarodowej art. 21 ust. 1. W myśl tego przepisu: "Płatności uzyskiwane na utrzymanie, naukę lub szkolenie przez studenta lub praktykanta, który przybył do Umawiającego się Państwa wyłącznie w celu nauki lub szkolenia i który ma miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie albo miał tam miejsce zamieszkania bezpośrednio przed przyjazdem, nie podlegają opodatkowaniu w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli płatności te pochodzą ze źródeł spoza tego Państwa."

Ad 3.

W związku z tym, że należy uznać, że w 2007 r. Wnioskodawczyni jest rezydentem Austrii, należy przyjąć, że dochód uzyskany w związku z umową o pracę z dnia 3 grudnia 2007 r. świadczoną w Austrii w ogóle nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W przypadku, gdy organ uznałby Wnioskodawczynię za rezydenta polskiego w roku 2007, osiągnięty dochód w Austrii podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych z tym, że od podatku należnego od dochodu w Polsce mogę odliczyć kwotę równą podatkowi zapłaconemu w Austrii.

Ad 4.

W związku z tym, że osiągnięty przez Wnioskodawczynię dochód w Polsce w 2007 r. nie przekracza kwoty wolnej od opodatkowania, to nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego w Polsce ani też nie jest zobowiązana do złożenia zeznania rocznego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast, art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 4 ust. 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisaną w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921), określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Określenie to jednak nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiągniętego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Definicja "osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie" odnosi się zatem bezpośrednio do określenia "miejsce zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Zgodnie z ww. przepisem, jeżeli osoba fizyczna ma miejsca zamieszkania w obydwu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:

a.

osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, z którym ma ona ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),

b.

jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie ma ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa,

c.

jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem,

d.

jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.

W świetle art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Ustawodawca przewiduje tylko jedno zwolnienie podmiotowe od obowiązku złożenia zeznania. Zgodnie z art. 45 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek złożenia zeznania nie dotyczy podatników wymienionych w art. 37 cytowanej ustawy, czyli podatników dla których rocznego obliczenia podatku dokonał płatnik.

Biorąc pod uwagę, iż ustawodawca przewidział jednocześnie szeroki zakres zwolnień przedmiotowych dochodów, które nie podlegają ujawnieniu w zeznaniu rocznym, krąg podatników, którzy nie będą zobowiązani do złożenia zeznania rocznego, będzie szerszy. Jeśli bowiem podatnik uzyska wyłącznie dochody zwolnione na podstawie art. 21, 52 i 52a ustawy lub opodatkowane ryczałtem nie będzie miał obowiązku składania zeznania rocznego.

Sytuacja ta Wnioskodawczyni nie dotyczy, gdyż w 2007 r. uzyskała dochody z tytułu umów wydawniczych, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21, 52 i 52a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż w 2007 r. podlega Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Posiada Pani miejsce zamieszkania na terytorium Austrii, w tym państwie Pani ukończyła studia, odbyła praktykę studencką oraz zawarła Pani umowę o pracę na czas nieokreślony z austriackim pracodawcą. W Polsce uzyskała Pani jedynie dochód w wysokości 300 zł z umów wydawniczych. Postanowiła Pani osiedlić się na stałe w Austrii, w związku z tym we wrześniu 2006 r. otrzymała Pani roczne pozwolenie na pracę, a od dnia 11 września 2007 r. wolny dostęp do rynku austriackiego. W 2007 r. na terenie Austrii przebywała Pani przez okres przekraczający 183 dni. W dniu 18 sierpnia 2007 r. podpisała Pani umowę na wynajem lokalu mieszkalnym z minimalnym terminem na trzy lata. Ma Pani narzeczonego w Austrii. W Polsce nie posiada Pani majątku, ani żadnych związków o charakterze gospodarczym.

Mając na uwadze fakt, iż z Austrią łączą Panią ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze oraz uwzględniając zapisy Umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921), stwierdzić należy, iż w 2007 r. podlega Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, t. j. podlegają opodatkowaniu jedynie dochody osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Tym samym zarówno osiągnięty w 2007 r. dochód w Austrii w związku z praktyką w biurze architektonicznym, jak i zawartą umową o pracę na czas nieokreślony nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Osiągnięty przez Panią w 2007 r. dochód w Polsce z tytułu umów wydawniczych nie przekroczył kwoty wolnej, w związku z tym nie wystąpił obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Jednakże osiągnięcie dochodu bez względu na jego wysokość, czy poniesienie straty nakłada na Panią obowiązek złożenia rocznego zeznania podatkowego za 2007 rok.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek z dnia 21 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy jednego stanu faktycznego, natomiast zostały wniesione dwie opłaty (w przeliczeniu na PLN): 71,17 zł w dniu 17 stycznia 2008 r. i 81,95 zł w dniu 18 stycznia 2008 r.

Z uwagi na powyższe opłata w wysokości 78,12 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Wnioskodawcę numer konta bankowego:

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl