IPPB2/415-1410/08-4/JS - Obowiązek poboru zaliczek od wynagrodzeń pracowników bezpośrednio finansowanych ze środków UE.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1410/08-4/JS Obowiązek poboru zaliczek od wynagrodzeń pracowników bezpośrednio finansowanych ze środków UE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008 r. (data wpływu 2 października 2008 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 11 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-1410/08-2/JS z dnia 5 grudnia 2008 r. (data nadania 5 grudnia 2008 r., data doręczenia 9 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników oraz zleceniobiorców, które są bezpośrednio finansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników oraz zleceniobiorców, które są bezpośrednio finansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Źródła prawa dotyczące środków finansowych otrzymywanych przez L Fundację Rozwoju pokrywających koszty wynagrodzeń jej pracowników i zleceniobiorców:

1.

Decyzja Nr, ..... parlamentu europejskiego i rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiająca program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013), zwana dalej Decyzją WE,

2.

Umowa ramowa o partnerstwie Nr, ..... - zawarta 11 grudnia 2007 pomiędzy Komisją Europejską i partnerami (Konsorcjum Polska P - W), zwana dalej umową ramową,

3.

Umowa szczególna na dotację Nr, ....., zawarta na podstawie powyższej umowy ramowej, zwana dalej Umową szczególną, pomiędzy: Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (E...), która działa zgodnie z uprawnieniami delegowanymi przez Komisję Wspólnot Europejskich z jednej strony oraz Uniwersytetem, ...... - koordynator działań oraz następujący partnerzy:

*

P Fundacja Rozwoju Regionalnego

*

Uniwersytet W - M w, ........

*

W - M Agencja Rozwoju Regionalnego w, ........

*

Politechnika, .........

*

L Fundacja Rozwoju

Zakres zadań i wykonanie programu

Na podstawie powyższych aktów prawnych i umów powstało konsorcjum wdrażające program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013). Sieć jest kluczowym instrumentem o charakterze organizacji instytucjonalnej służącym realizacji wskazanego programu.

Przepływ środków pieniężnych odbywa się na zasadzie "z góry na dół" od bezpośrednich dysponentów do podmiotów stosownie upoważnionych treścią umów. Okoliczność ta nie będzie przedmiotem treści pytania, bowiem orzecznictwo sądowe i obecne stanowisko organów skarbowych wyraźnie wskazują, że istotnym jest źródło pochodzenia środków, niezależnie od ilości i rodzaju podmiotów uczestniczących w ich dystrybucji.

Fundacja i jej pracownicy oraz zleceniobiorcy znajdują się na końcu przepływu środków pieniężnych pochodzących z programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013). Fundacja i jej pracownicy oraz zleceniobiorcy otrzymują środki pieniężne w ramach wynagrodzeń i stricte wypełniają zadania umowy ramowej zawartej na podstawie Decyzji WE. Takie podmioty jak L są partnerami B.... - Konsorcjum Polska Północno Wschodnia. Umowy szczególne zostały zawarte na 36 miesięcy i sprawozdawczo/raportowo obowiązują od 1 stycznia 2008 r.

Artykuł 21 Decyzji WE przewiduje ogólny zakres czynności: "Usługi wspierające działalność gospodarczą i innowacje". Takie właśnie usługi są faktycznie wykonywane przez Fundację oraz jej pracowników i zleceniobiorców. Zgodnie z art. 21 ust. 1 Decyzji WE "Zachęca się do działań w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje, w szczególności w odniesieniu do MŚP". W myśl zaś art. 21 ust. 2 Decyzji WE "Mając na uwadze uznane doświadczenie i kompetencje istniejących europejskich sieci wsparcia dla przedsiębiorstw, wsparcie finansowe może być udzielane na rzecz partnerów sieciowych w celu świadczenia w szczególności:

a.

usług w zakresie informacji, informacji zwrotnej, współpracy podmiotów zagranicznych i umiędzynarodowienia,

b.

usług w dziedzinie innowacji oraz transferu zarówno technologii jak i wiedzy,

c.

usług zachęcających MŚP do udziału w siódmym programie ramowym na rzecz badań."

Uszczegółowienie tych trzech punktów można znaleźć w załączniku III Decyzji WE: "Szczegóły dotyczące usług w zakresie wspierania przedsiębiorstw oraz innowacji, o których mowa w art. 21".

Zgodnie z załącznikiem Nr III Decyzji WE

a.

Usługi w zakresie informowania, informacji zwrotnych, współpracy i umiędzynarodowienia

*

rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych,

*

aktywne promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla MŚP oraz dostarczanie MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów,

*

wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP,

*

wkład w przeprowadzanie przez Komisję oceny oddziaływania,

*

wykorzystanie innych odpowiednich środków w celu włączenia MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego,

*

pomoc MŚP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu sieci międzynarodowej,

*

pomoc MŚP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi.

b.

Usługi w zakresie innowacji oraz transferu technologii oraz wiedzy

*

informowanie oraz podnoszenie świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji,

*

uczestniczenie w rozpowszechnianiu i wykorzystaniu wyników badań,

*

zapewnienie usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją,

*

stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP,

*

ułatwianie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej.

c.

Usługi w zakresie zachęcania do uczestnictwa MŚP w Siódmym programie na rzecz badań

*

podnoszenie świadomości MŚP w zakresie siódmego programu na rzecz badań,

*

pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz w znalezieniu odpowiednich partnerów,

*

pomoc MŚP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w siódmym programie na rzecz badań.

Na podstawie analizowanych aktów pracownicy oraz zleceniobiorcy L korzystając z profesjonalnego warsztatu i doświadczenia, tzw. instytucji otoczenia biznesu, prowadzą kompleksowe działania spełniając cele określone w art. 21 Decyzji WE ustanawiającej - program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013).

W katalogu tych czynności wyróżnić można: szkolenia, seminaria, warsztaty, stałe punkty informacyjne, stronę internetową itp. Wszystkie działania koncentrują się na realizacji celów - art. 21 Decyzji WE, tj. świadczeniu usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Tym samym pracowników oraz zleceniobiorców Fundacji można uznać za podatników bezpośrednio realizujących cele programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących od organizacji międzynarodowych.

Pismem z dnia 5 grudnia 2008 r. Nr IPPB2/415-1410/08-2/JS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez sprecyzowanie opisanego stanu faktycznego o następujące wyjaśnienia:

*

Skąd pochodzą środki pieniężne przeznaczone na wynagrodzenia pracowników i zleceniobiorców.

*

W jaki sposób przekazywane są te środki.(czy bezpośrednio na rachunek L Fundacji Rozwoju, czy też na zasadzie prefinansowania budżetowego)...

*

Czy pracownicy i zleceniobiorcy Fundacji bezpośrednio realizują cele programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy,..

Powyższe uzupełniono w terminie informując, iż:

*

Środki pieniężne przeznaczone na wypłatę wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców są środkami otrzymanymi na realizację projektu, pochodzą z budżetu Komisji Europejskiej w imieniu której działa Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (E....), - Środki na realizację projektu wpływają na wyodrębniony rachunek L Fundacji Rozwoju (partnera) za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku Uniwersytetu Warszawskiego (koordynatora) bezpośrednio z Komisji Europejskiej.

*

Pracownicy i zleceniobiorcy zatrudnieni do realizacji projektu na postawie umowy o dotację Nr, .... bezpośrednio realizują cele programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym wynagrodzenia pracowników i zleceniobiorców Fundacji korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, przewidzianego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

W przekonaniu L.. wynagrodzenia, wskazane w analizie stanu faktycznego są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy zwalnia od podatku dochody uzyskane przez podatnika w sytuacji, gdy:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego zwolnienie od krajowej daniny publiczno - prawnej omawianych wynagrodzeń nie budzi wątpliwości Fundacji jako ich płatnika.

Stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wyrażone w wyr. z dnia 13 czerwca 2007 r. (I SA/k.r. 1555/06) zdaniem Fundacji ma również znaczenie dla rozliczenia dochodów pracowników otrzymywanych w ramach nowej perspektywy finansowej 2007 - 2013, na podstawie ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Według ustawy o finansach publicznych środki pomocowe z "nowego rozdania" zaliczane są do dotacji z budżetu państwa. WSA nakazuje zważać nie na formalną kwalifikację środków pomocowych, lecz ich rzeczywiste źródło finansowe - którym niewątpliwie jest budżet Wspólnoty Europejskiej. Zatem także i w tym wypadku należy uznać, że kryterium pochodzenia dochodu jest spełnione, co uzasadnia zastosowanie zwolnienia.

Wojewódzki Sąd Administracyjny wskazał, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia zastosowania zwolnienia od tego, czy podatnik otrzymuje bezpośrednio środki w ramach bezzwrotnej pomocy; ww. ustawa wymaga natomiast, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu.

W opisanym stanie faktycznym pracownicy i zleceniobiorcy bezpośrednio realizują założenia i przeznaczenie programu, skoro celem programu jest m.in.:

*

rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych,

*

aktywne promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla MŚP oraz dostarczanie MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów,

*

wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP,

*

wkład w przeprowadzanie przez Komisję oceny oddziaływania,

*

wykorzystanie innych odpowiednich środków w celu włączenia MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego,

*

pomoc MŚP w rozwijaniu działań na terenach przygranicznych i tworzeniu sieci międzynarodowej,

*

pomoc MŚP w szukaniu odpowiednich partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi.

Pracownicy i zleceniobiorcy Fundacji wykonują faktycznie wszystkie te ww. merytoryczne czynności, to tylko oni realizują bezpośrednio cel programu.

Beneficjentem programu jest Mały i Średni Przedsiębiorca korzystający z szeroko pojętych ww. informacji przekazywanych przez pracowników i zleceniobiorców Fundacji.

Warto w tym miejscu szerzej przytoczyć rozważania Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego zawarte w wyr. z dnia 10 kwietnia 2008 r. (III SA/Wa 2150/07). Zgodnie z uzasadnieniem wyr.: "W ocenie Sądu organy podatkowe dokonały błędnej interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przepisie tym mowa jest o zwolnieniu od podatku dochodów otrzymanych przez podatnika bezpośrednio realizującego cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zatem dla potrzeb prawidłowej interpretacji ww. przepisu konieczne jest przede wszystkim ustalenie, kto bezpośrednio realizuje cel tego programu, co w niniejszej sprawie sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: Skarżący (płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych), czy zatrudniony przez Skarżącego naukowiec realizujący projekt badawczy.

Z przedstawionego przez Skarżącego stanu faktycznego wynika, że badania naukowe, na które została przeznaczona bezzwrotna pomoc realizowane są przez konkretnych naukowców i to oni swoim nazwiskiem firmują wyniki tych badań. Zatem przyjęte przez organy podatkowe założenie, iż program naukowy jest realizowany przez I, a nie przez naukowców odbiega od realiów tworząc fikcyjny stan faktyczny. O ile I. może być odbiorcą bezzwrotnej pomocy, o tyle nie może on, nie angażując naukowców, wykonać projektu badawczego. Zawsze, więc w takim przypadku jak przedstawiony w niniejszej sprawie, podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest naukowiec, a nie I., szczególnie, że jak podnosi Skarżący środki finansowe Programów Ramowych są przekazywane instytucji naukowej, a nie osobom fizycznym, tym samym środki finansowe przeznaczone na badania prowadzone przez naukowca przekazywane są mu przez poprzez instytucją badawczą.

Niezasadne jest też założenie, iż wynagrodzenie naukowca bezpośrednio realizującego projekt badawczy nie jest finansowane ze środków pomocowych. Skoro dany podmiot przyznaje fundusze na realizację konkretnego projektu naukowego i jest on wykonywany przez danego naukowca (grupę naukowców), to wynagrodzenie za jego wykonanie również pochodzi ze środków pomocowych. Środki te są bowiem przypisane do konkretnego projektu i z natury rzeczy są przekazywane nie tylko na środki materialne niezbędne do wykonania projektu, ale również na wynagrodzenie osób pracujących nad projektem. W przypadku naukowców niewątpliwą wartością, która winna znaleźć odzwierciedlenie w wynagrodzeniu, jest wkład intelektualny decydujący o efekcie pracy. Stanowisko zaprezentowane przez organy podatkowe prowadzi do przeznaczenia środków pomocowych w sposób sprzeczny z ich przeznaczeniem, jako że część z nich jest anektowana przez Skarb Państwa w postaci podatku.

Dokonując wykładni art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych trzeba mieć też na względzie, iż przepis ten nie stawia warunku, aby bezzwrotna pomoc udzielana przez podmioty wskazane w lit. a była przez nie wprost przekazana podatnikowi bezpośrednio realizującemu program finansowany z tej pomocy, lecz wystarczy by pochodziły od tych podmiotów. Według stanu faktycznego przedstawionego przez Skarżącego warunek ten został spełniony w niniejszej sprawie.

Natomiast wyłączeniu spod działania art. 21 ust 1 pkt 46 b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają dochody osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. W niniejszej sprawie będą to dochody osób, którym naukowiec bezpośrednio realizujący projekt zleci wykonanie określonych czynności, wykonanie jakiegoś zadania. To te osoby będą bowiem podwykonawcami realizowanego projektu. (...).

Reasumując, stwierdzić trzeba, iż w świetle postanowień omawianego przepisu, w przedstawionym przez Skarżącego stanie faktycznym, wolne od podatku są dochody naukowców bezpośrednio realizujących projekt naukowy finansowany z bezzwrotnej pomocy."

W powyższym wyr. Sąd zwrócił także uwagę na jeszcze jedną istotną okoliczność. Artykuł 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku dochodowego dochody uzyskane przez podatnika w sytuacji, gdy podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków pomocowych. Przepis ten dotyczyć może, zatem tylko i wyłącznie osoby fizycznej jako podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Przepis nie dotyczy osoby prawnej, która otrzymuje środki pomocowe od innych instytucji. Adresatem regulacji jest osoba fizyczna, a jej przedmiotem może być wynagrodzenie tej osoby za pracę wykonywaną u swojego pracodawcy.

W świetle powyższych rozważań oraz zaprezentowanego stanu faktycznego zwolnienie wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców Fundacji, realizujących zadania przedmiotowego programu nie budzi wątpliwości, na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

1.

Zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowo można wskazać jeszcze jedno źródło zwolnienia omawianych wynagrodzeń na wypadek jakichkolwiek wątpliwości organu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego."

Od 29 grudnia 2006 r. zgodnie z ustawą o finansach publicznych dotacjami są "podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej "dotacjami rozwojowymi". Środki, do których odwołuje się ta definicja to "środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa" (art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych). Innymi słowy, środki z funduszy strukturalnych stanowią dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Z zestawienia tych dwóch przepisów wynika, iż otrzymane przez Fundację środki przeznaczone na realizację programów lub projektów objętych tymi funduszami a następnie przekazane pracownikom Fundacji są u tych pracowników zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Okoliczność, iż środki takie są zwolnione także u beneficjenta potwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie z 7 maja br. (MB8/386/2007), będącym odpowiedzią na pytanie dziennika Rzeczpospolita w tej sprawie (zob. Dobra Firma z dnia 10 maja 2008 r.). W piśmie tym Ministerstwo Finansów uznało środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej za dotacje rozwojowe z budżetu państwa.

Zdaniem Fundacji zakres zwolnienia, z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w większości pokrywa się z zakresem zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 tej ustawy. Różnica między nimi jest taka, że art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy nie zawiera postanowienia o wyłączeniu zwolnienia w stosunku do dochodów uzyskiwanych przez osoby, którym zlecono wykonanie określonych czynności w związku z programem realizowanym przez beneficjenta wsparcia. Zwolnienie to będzie można zastosować również do wynagrodzeń osób fizycznych, które zostały sfinansowane z dotacji.

Warto dodać, iż do 31 grudnia 2000 r. treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych była inna. Przepis ten zwalniał z podatku "przychody pochodzące z międzypaństwowych instytucji finansowych lub ze środków przyznanych przez rządy obcych państw na podstawie umów zawartych z tymi instytucjami lub państwami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe". Jednocześnie nie przewidywał o wyłączeniu tego zwolnienia w stosunku do osób fizycznych zatrudnionych przy realizacji programów finansowanych z tych środków. Na gruncie tego przepisu środki pochodzące ze źródeł Unii Europejskiej (np. z funduszy przedakcesyjnych mogły być zwolnione od podatku na każdym etapie korzystania z nich, w tym również, gdy były przeznaczone na wypłatę wynagrodzeń. Ministerstwo Finansów nie kwestionowało takiej wykładni ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeśli więc na podstawie przepisów obowiązujących do końca 2000 r. zwolnienie dochodów mogło być możliwe na każdym etapie ich rozdziału, a art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy ma zbliżone skutki, to zasady opodatkowania dotacji na podstawie tego przepisu powinny być takie same.

Mechanizm finansowania i pochodzenia środków finansowych.

Zakres omawianego zwolnienia nie może być różnicowany w zależności od mechanizmu finansowania określonych projektów. Tym samym zwolnienie dotyczy także środków z funduszy za okres 2002 - 2006. Jak bowiem orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyr. z 13 czerwca 2007 (I SA/k.r. 1555/06) środki z bezzwrotnej pomocy UE korzystają ze zwolnienia z podatku, nawet gdy programy pomocowe są prefinansowane z budżetu państwa.

Wojewódzki Sąd Administracyjny wskazał, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia zastosowania zwolnienia od tego, czy podatnik otrzymuje bezpośrednio środki w ramach bezzwrotnej pomocy. Wymaga natomiast, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu. Sąd wypowiedział się też co do rozumienia warunku "pochodzenia" środków bezzwrotnej pomocy. Stwierdził, że "chodzi tu o pierwotne źródło, z którego pochodzi dochód. Bez znaczenia pozostaje okoliczność, czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych, w tym przy wykorzystaniu mechanizmu prefinansowania. Bez znaczenia jest również to, czy środki wypłacane są bezpośrednio beneficjentom, czy też pośrednio jako refundacja wcześniej poniesionych wydatków". Nieważne, z jakiego rachunku Organy podatkowe odmówiły podatnikowi prawa do zwolnienia, powołując się na to, że jego wynagrodzenie zostało wypłacone z rachunku złotówkowego, a nie bezpośrednio z rachunku walutowego wyodrębnionego dla kontraktu. Nie kwestionowały przy tym tego, że środki na realizację kontraktu, będące w dyspozycji pracodawcy skarżącego, pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy z UE. Sąd orzekł, że rozwiązanie finansowo - księgowe, jakim jest sposób wypłaty wynagrodzenia, a konkretnie, z którego rachunku firmy, to wynagrodzenie nie może przesądzać o wyłączeniu zwolnienia. Jest to jedynie kwestia techniczna. Pomoc przeznaczona jest dla regionów, a nie dla budżetu. Sąd dodał też, że celem środków unijnych jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich, nie powinny one stanowić źródła wtórnego finansowania budżetu państwa (szerzej Rzeczpospolita z dnia 8 października 2007 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego wynika więc, że zwolnione z opodatkowania są dochody, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki, a mianowicie:

*

dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

*

podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących m.in. od rządów państw obcych lub organizacji międzynarodowych przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami lub organizacjami. Ponadto, ze zwolnienia, o którym mowa w ww. przepisie korzystają dochody pochodzące z bezzwrotnej pomocy uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy, również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, na który pomoc finansowa została przyznana. W tym przypadku może to być zarówno umowa o pracę jak i umowa cywilnoprawna (umowa zlecenia, o dzieło), pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę, jak również zleca wykonanie pracy na zewnątrz na podstawie umów zlecenia. W ramach wykonywanych obowiązków pracownicy bezpośrednio realizują cele programu finansowanego ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013).

Środki wyżej wymienione przekazywane są przez Komisję Europejską na zasadzie "z góry na dół" od bezpośrednich dysponentów do podmiotów stosownie upoważnionych. Środki pieniężne przeznaczone na wypłatę wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców są środkami otrzymanymi na realizację projektu, pochodzą z budżetu Komisji Europejskiej w imieniu której działa Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (E). Ponadto środki na realizację projektu wpływają na wyodrębniony rachunek L Fundacji Rozwoju (partnera) za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku Uniwersytetu,... (koordynatora).

Wnioskodawca jest partnerem programu ramowego finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Podmiotem, który zawarł umowę na realizację programu z Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji - przedstawicielem Unii Europejskiej jest Uniwersytet Warszawski. Instytucja ta jest podmiotem upoważnionym do rozdzielenia bezzwrotnej pomocy związanej z realizacją programu instytucjom partnerskim. Osobami bezpośrednio realizującymi zadania projektu są osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę oraz umowy o zlecenie w Lubelskiej Fundacji Rozwoju, która jest jednym z partnerów programu.

W tym stanie rzeczy, co do zasady zwolnione z opodatkowania są wynagrodzenia pracowników i zleceniobiorców, jeżeli spełniony został wymóg bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Słownik języka polskiego Wyd. Naukowe PWN (Wydanie VII z 1992 r., str. 148) definiuje słowo bezpośrednio jako "bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost", natomiast słowo bezpośredni jako "nie mający ogniw pośrednich, dotyczący kogoś czy czegoś wprost". Zatem istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika.

Pracownicy i zleceniobiorcy zatrudnieni do realizacji projektu na postawie umowy o dotację bezpośrednio realizują cele programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż środki przeznaczone na wynagrodzenia pracowników i zleceniobiorców Fundacji pochodzą bezpośrednio z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje przedmiotowe zwolnienie.

Wobec powyższego dochody pracowników i zleceniobiorców Fundacji pochodzące ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji podlegają zwolnieniu z podatku na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wynagrodzenia osób zatrudnionych u Wnioskodawcy realizujących cele programów finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanych wyroków WSA należy stwierdzić, iż wydane są w indywidualnej sprawie osądzonej w określonym stanie faktycznym i nie są wiążącego dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Państwa do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 150 zł w dniu 29 września 2008 r. różnica w kwocie 110 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Państwa Nr rachunku:

.....

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl