IPPB2/415-140/09-4/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-140/09-4/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości przeznaczonego na nabycie budynku mieszkalnego wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego oraz remont tego budynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości przeznaczonego na nabycie budynku mieszkalnego wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego oraz remont tego budynku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 31 stycznia 2007 r. aktem notarialnym Rep. A nr..... Wnioskodawca dokonał sprzedaży udziału w wys. 1/3 we własności nieruchomości lokalowej - mieszkania położonego w W. Określona w umowie i zapłacona przez kupującego pełna cena sprzedaży nieruchomości wynosiła 750.000 złotych. Przychód Wnioskodawcy wyniósł więc 249.750 złotych. Ponieważ ww. nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę 7 stycznia 2003 r. od przychodu uzyskanego z jej sprzedaży należało zapłacić podatek.

W dniu 14 lutego 2007 r. Wnioskodawca złożył we właściwym Urzędzie Skarbowym oświadczenie o zamiarze przeznaczenia uzyskanego ze sprzedaży przychodu na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dnia 28 sierpnia 2007 r. Wnioskodawca zawarł warunkową umowę sprzedaży nieruchomości aktem notarialnym Rep. A....., mocą której, tu cyt.:"Stanisław K. sprzedał Rafałowi D. zabudowana nieruchomość położoną w Z., gmina W., o obszarze 3ha 6900 m2 oznaczoną numerami 48/2, 48/3 i 539, za cenę 340.000 złotych - pod warunkiem, że Agencja Nieruchomości Rolnych działająca na rzecz Skarbu Państwa nie dokona prawa pierwokupu".

Wobec nieskorzystania przez Agencję Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w L. z prawa pierwokupu dnia 19 września 2007 r. Wnioskodawca aktem notarialnym Rep.A 3..... - umowa przeniesienia własności nieruchomości nabył własność ww. nieruchomości.

Zgodnie z treścią umowy przenoszącej własność nieruchomości tu cyt.: "działka nr 48/2 zabudowana jest dwukondygnacyjnym domem mieszkalnym, murowanym, krytym eternitem, w stanie surowym, zaś działka nr 48/3 zabudowana jest stodołą drewnianą, kryta eternitem, oborą murowaną i domem mieszkalnym parterowym, murowanym, 3 izbowym, krytym blachą, przeznaczonymi do remontu".

Po nabyciu nieruchomości Wnioskodawca przeprowadził remont domu mieszkalnego usytuowanego na działce ozn. nr 48/3 i mieszka w nim, co potwierdza czasowy meldunek w ww. budynku, a na gruntach wchodzących w skład nieruchomości, zgodnie z ich przeznaczeniem i oświadczeniem złożonym w akcie notarialnym, prowadzi gospodarstwo rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wydatek na nabycie budynku mieszkalnego położonego na nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego i jego remont, a następnie zamieszkiwanie w nim zgodnie z podanym wyżej opisem stanu faktycznego, stanowią wydatek na cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca, to jaka część działki, na której znajduje się budynek mieszkalny może być wliczona do wydatków na cele mieszkaniowe.

Wnioskodawca pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) poinformował, iż rezygnuje z pytania oznaczonego we wniosku nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy ustawy, których dotyczy zapytanie wymieniają jako jeden z przypadków kwalifikujących określone wydatki jako wydatki na cele mieszkaniowe - nabycie budynku mieszkalnego. W żaden sposób przepisy ustawy nie zawierają wyłączenia z tej kategorii budynków mieszkalnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Podstawowy cel tych przepisów to zwolnienie z opodatkowania przychodów pochodzących ze zbycia nieruchomości jeśli przeznaczone one zostaną na cele mieszkaniowe. W opinii strony także w komentarzach do tego przepisu nazewnictwo wskazuje na wydatki mieszkaniowe, na cele mieszkaniowe.

W świetle powyższego Wnioskodawca uważa, że z uwagi na fakt, iż zamieszkuje w nabytym i wyremontowanym budynku, w pełni kwalifikuje się do zastosowania przepisów art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 21 grudnia 2006 r., które znajduje zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Do kosztów odpłatnego zbycia zaliczyć można np. opłatę notarialną, opłatę skarbową, opłatę sądową, koszty pośrednika zajmującego się obrotem nieruchomości.

Stosownie do art. 28 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., podatek od dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, chyba, że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

W przypadku nie wydatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) wówczas, stosownie do treści art. 28 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca 31 stycznia 2007 r. dokonał sprzedaży udziału w wys. 1/3 we własności nieruchomości lokalowej - mieszkania położonego w W. W związku ze sprzedażą przedmiotowego lokalu 14 lutego 2007 r. (data nabycia 7 stycznia 2003 r.) Wnioskodawca złożył we właściwym Urzędzie Skarbowym oświadczenie o zamiarze przeznaczenia uzyskanego ze sprzedaży przychodu na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Następnie 19 września 2007 r. Wnioskodawca aktem notarialnym nabył na własność zabudowaną nieruchomość położoną w Zawadzie, gmina Wąwolnica, o obszarze 3ha 6900 m2 oznaczoną numerami 48/2, 48/3 i 539, za cenę 340.000 złotych. Wnioskodawca przeprowadził remont domu mieszkalnego usytuowanego na działce ozn. nr 48/3 i mieszka w nim, co potwierdza czasowy meldunek w ww. budynku, a na gruntach wchodzących w skład nieruchomości, zgodnie z ich przeznaczeniem i oświadczeniem złożonym w akcie notarialnym, prowadzi gospodarstwo rolne.

Na tle powyższego wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie gospodarstwa rolnego na jej gruncie jest rozumiane zgodnie z definicją zawartą w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, a ta obejmuje jedynie grunty, bez ich części składowych, co uprawnia do stwierdzenia, że Wnioskodawca zakupił gospodarstwo rolne oraz budynek mieszkalny.

Do podobnych wniosków prowadzi uwzględnienie definicji gospodarstwa rolnego zawartej w art. 553 Kodeksu cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z nim za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami i obowiązkami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Budynek mieszkalny jest w nim traktowany jako część składowa gospodarstwa rolnego. Budynek mieszkalny nie traci swojego charakteru z uwagi na to, że położony jest na terenie gospodarstwa rolnego.

Z literalnego brzmienia cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wyliczenie zawartych w nim tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot uzyskanego przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości, ma charakter wyczerpujący (enumeratywny), a nie przykładowy.

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest, aby nabyty budynek był budynkiem mieszkalnym. O statusie budynku mieszkalnego decyduje jego przeznaczenie dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza okoliczności, że budynek mieszkalny może stanowić części gospodarstwa rolnego. Wobec czego nie ma przeszkód do ustalenia ceny nabycia samego budynku mieszkalnego, mimo, że w akcie notarialnym może być podana cena całego gospodarstwa. Ustalona wartość budynku mieszkalnego będzie stanowić podstawę do zwolnienia od zryczałtowanego podatku dochodowego przychodu uzyskanego ze sprzedaży w 2007 r.

Także przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w nieruchomości lokalowej przeznaczony na remont budynku mieszkalnego, jako wymieniony w art. 21 ust. 1 pkt 23 lit. a) ustawy podatkowej korzysta ze zwolnienia z opodatkowania 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz wskazane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży udziału w lokalu mieszkalnym, wydatkowany w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na nabycie budynku mieszkalnego położonego na nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego oraz na remont tego budynku, korzysta ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże podkreślić należy, iż w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl