IPPB2/415-1390/08-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1390/08-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego od dnia 5 maja 2008 r. i w latach następnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego od dnia 5 maja 2008 r. i w latach następnych

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest niezamężna, posiada obywatelstwo polskie. Do końca 2007 r. Wnioskodawczyni była traktowana jako osoba mająca miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce.

W dniu 4 maja 2008 r. Wnioskodawczyni wyjechała z Polski do Belgii, gdzie rozpoczęła pracę od dnia 5 maja 2008 r. W związku z wyjazdem, dnia 30 kwietnia 2008 r. Wnioskodawczyni rozwiązała umowę o pracę z T... P. Sp. z o.o.

Wnioskodawczyni przebywa na terytorium Belgii w celu świadczenia pracy na rzecz spółki T... B..., z którą podpisała umowę o pracę na czas nieokreślony. Wynagrodzenie wypłacane przez belgijską spółkę T... jest jedynym źródłem utrzymania Wnioskodawczyni. Ponadto zawierając umową o pracę z belgijską spółką od maja 2008 r. Wnioskodawczyni podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu w Belgii. Jest tam również objęta dodatkowym ubezpieczeniem medycznym.

Przebywając w Belgii, Wnioskodawczyni mieszka w wynajętym mieszkaniu, otrzymuje od beIgijskiego pracodawcy co miesiąc stały dodatek, który pokrywa część czynszu za mieszkanie, pozostałą kwotę oraz rachunki za media opłaca sama.

Wnioskodawczyni posiada w Polsce mieszkanie utrzymywane w celach inwestycyjnych, które obecnie nie jest wynajęte oraz samochód z roku 1993, który zamierza sprzedać. Ponadto posiada prywatne polisy ubezpieczeniowe zawarte z towarzystwami P... Ż...T.... U...oraz I...w Polsce.

Od dnia wyjazdu do Belgii (4 maja 2008 r.) i w latach następnych Wnioskodawczyni nie będzie przebywała w Polsce z wyjątkiem krótkotrwałych podróży służbowych lub turystycznych.

Wraz ze złożeniem niniejszego wniosku Wnioskodawczyni złożyła formularz aktualizacyjny NIP-3 do Naczelnika Urzędu Skarbowego W..., właściwego ze względu na jej ostatnie miejsce zamieszkania w Polsce. W zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-3 jako miejsce zamieszkania wskazany jest jej adres w Belgii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie polskich przepisów tj. art. 3 ust. 2a w związku z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawczyni podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce od dnia 5 maja 2008 r. i w latach następnych, w trakcie których będzie przebywała w Belgii.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają. ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (tj. obowiązkowi podatkowemu tylko do dochodów/przychodów osiąganych na terytorium Polski). Natomiast za osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się osobę fizyczną, która:

* posiada na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

* przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl powyższego przepisu, aby można było mówić o podleganiu nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu przez konkretnego podatnika, musi on posiadać na terytorium Polski ośrodek interesów życiowych lub też czas: "pobytu danej osoby na terytorium Polski powinien przekroczyć 183 dni w ciągu roku podatkowego."

Od dn. 5 maja 2008 r. centrum interesów ekonomicznych Wnioskodawczyni znajduje się w Belgii, gdyż w tym kraju wykonuje ona pracę. Umowa o pracę zawarta z polskim pracodawcą została rozwiązana. Całość wynagrodzenia Wnioskodawczyni jest wypłacana za pracę wykonywaną na terenie Belgii. W związku z powyższym, centrum interesów ekonomicznych Wnioskodawczyni usytuowane jest od maja 2008 r. na terenie Belgii.

Analizując położenie centrum interesów osobistych Wnioskodawczyni należy zauważyć, iż jest stanu wolnego oraz nie posiada dzieci, zatem fakt spędzania przez nią większości roku na terenie Belgii przesądza o ulokowaniu tam jej centrum interesów osobistych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż pierwszy warunek z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest spełniony, a zatem na tej podstawie Wnioskodawczyni nie może zostać uznana za osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce dla celów podatkowych od dnia wyjazdu do Belgii.

Z kolei pobyt Wnioskodawczyni w Polsce w 2008 r. nie przekroczy 183 dni. Tym samym również druga przesłanka, na podstawie której określa się miejsce zamieszkania w Polsce dla celów podatkowych, nie zostanie spełniona.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż od momentu rozpoczęcia pracy w Belgii dnia 5 maja 2008 r. Wnioskodawczyni powinna zostać uznana za osobę nie posiadającą miejsca zamieszkania w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 2a w związku z art. 3 ust. 1a ww. ustawy ponieważ ośrodek jej interesów życiowych znajduje się w Belgii a jej pobyt na terytorium Polski w roku 2008 nie przekroczy 183 dni.

W związku z powołanym wyżej stanem faktycznym, w świetle obowiązujących w Polsce przepisów, tj. art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawczyni powinna podlegać od dn. 5 maja 2008 r. i w latach następnych, podczas których będzie przebywała i pracowała w Belgii, ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Konsekwentnie powinna ona opłacać podatki w Polsce wyłącznie od dochodów osiągniętych ze źródeł położonych na terytorium Polski. Natomiast dochód osiągnięty z pracy wykonywanej poza terytorium Polski (tj. w Belgii) oraz inne dochody Wnioskodawczyni ze źródeł zagranicznych (np. odsetki od środków na zagranicznym rachunku bankowym) nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a tej ustawy stanowi, ze osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a powołanej wyżej ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską, a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139) "osoba mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która, zgodnie z prawem tego Państwa, podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, wszystkie jego jednostki terytorialne lub organy lokalne. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiągniętego tylko ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Rozstrzygające znaczenie w kwestii opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze źródeł położonych na terytorium danego państwa ma zatem ustalenie miejsca zamieszkania Podatnika.

Definicja odnosi się zatem bezpośrednio do określenia "miejsca zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Jak stanowi art. 3 ust. 1a ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni od dnia wyjazdu do Belgii nie ma miejsca zamieszkania w Polsce.

Oznacza to, iż od dnia wyjazdu do Belgii (4 maja 2008 r.) Wnioskodawczyni podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlega opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Natomiast do dnia wyjazdu (3 maja 2008 r.), Wnioskodawczyni podlega opodatkowaniu w Polsce od całości uzyskanych dochodów, na zasadach określonych w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

O ile przedstawiony we wniosku stan faktyczny nie ulegnie zmianie, w kolejnych latach podatkowych, Wnioskodawczyni będzie nadal podlegała ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl