IPPB2/415-139/09-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-139/09-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 9 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) na wezwanie z dnia 2 kwietnia 2009 r. Nr IPPB2/415-139/09-2/AS o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia osoby zagranicznej, jako opiekunki domowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia osoby zagranicznej, jako opiekunki domowej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 2 kwietnia 2009 r. Nr IPPB2/415-139/09-2/AS na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku w zakresie przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w terminie, tj. pismem z dnia 9 kwietnia 2009 r. (data nadania w placówce pocztowej 10 kwietnia 2009 r., data wpływu 14 kwietnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej zatrudniła osobę zagraniczną - Ukrainkę, jako opiekunkę domową na umowę zlecenie od 1 lipca do 15 września 2008 r. za wynagrodzeniem w wysokości 1.500,00 zł za cały okres.

Wnioskodawczyni dowiadywała się w swoim Urzędzie Skarbowym o sposobie zapłacenia podatku. Uzyskała informację, że należy zapłacić 20% podatku zryczałtowanego od przychodu. Osobą płacącą podatek jest osoba zatrudniona, a nie Wnioskodawczyni jako płatnik. Na koniec roku podatkowego wypełnia PIT-36. Zryczałtowany podatek od umowy zlecenia w wysokości 300,00 zł został zapłacony do dnia 20 następnego miesiąca po otrzymaniu wynagrodzenia w kasie urzędu przez osobę zagraniczną (zatrudnioną). Wątpliwości powstały przy próbie wypełnienia zeznania PIT-36, w związku z czym Wnioskodawczyni ponownie udała się do Urzędu Skarbowego z zapytaniem czy właściwym jest druk według wzoru PIT-36 i jak zinterpretować przepis o zatrudnieniu cudzoziemców na umowę zlecenie. Poradzono Wnioskodawczyni, aby wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kto miał odprowadzić zryczałtowany podatek, Wnioskodawczyni jako płatnik, czy Cudzoziemiec za siebie.

Na jakim druku zeznania - PIT należy uwzględnić dochody.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

W wypadku zawarcia umowy zlecenie z osobą fizyczną zagraniczną, zatrudniająca osoba fizyczna, jako płatnik, odprowadza podatek w formie zryczałtowanej w wysokości 20% przychodu, do dnia 20 następnego miesiąca po otrzymaniu wynagrodzenia, a do końca stycznia winna sporządzić i złożyć deklarację roczną na druku PIT-8AR.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W rozpatrywanej sytuacji będą miały zastosowanie przepisy umowy zawartej między Rzeczypospolitą Polską a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Kijowie dnia 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 63, poz. 269 z późn. zm.).

Jak wynika z przedstawionego opisu we wniosku, Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna nieprowadząca żadnej działalności gospodarczej zatrudniła osobę zagraniczną - Ukrainkę, jako opiekunkę domową, na podstawie umowy zlecenia od 1 lipca do 15 września 2008 r.

Kwestie dotyczące zawierania między stronami umów zlecenia regulują przepisy ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zarówno w przypadku umowy zlecenia, jak i umowy o dzieło ustawodawca dopuścił możliwość zawierania tych umów przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, brak jest bowiem wyłączeń odnośnie do stron tych umów.

Przechodząc natomiast na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,należy zauważyć, iż stosownie do postanowień art. 13 pkt 8 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

* z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

A zatem do przychodów z osobiście wykonywanej działalności z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zalicza się wyłącznie przychody otrzymywane od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Natomiast przychody uzyskane z tytułu realizacji umowy zlecenia lub umowy o dzieło, od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, stanowią przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie słowo "w szczególności" oznacza, iż podana definicja innych przychodów zawiera otwarty katalog przychodów z innych źródeł, w którym mieszczą się również środki pieniężne uzyskane przez osobę fizyczną, zatrudnioną na podstawie umowy zlecenia przez osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej.

Od przychodów z innych źródeł podmiot, który je wypłacił nie pobiera zaliczki na podatek dochodowy. Oznacza to, że te przychody podatnik sam musi wykazać w zeznaniu rocznym i razem z innymi dochodami je opodatkować. Nadmienić przy tym należy, iż właściwy jest w takim przypadku formularz PIT-36 - przeznaczony nie tylko dla przedsiębiorców, ale również i osób, którym płatnik nie pobrał zaliczki na podatek.

Jak z powyższego wynika, w konsekwencji na zleceniodawcy nie ciąży obowiązek płatnika, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązek wpłacenia zaliczek na podatek w trakcie roku podatkowego nie wystąpi, ani po stronie zleceniodawcy ani po stronie zleceniobiorcy.

Dopiero w zeznaniu podatkowym zleceniobiorca jest zobligowany wykazać dochód z tego tytułu wraz z innymi dochodami i od łącznej sumy obliczyć należny za dany rok podatek dochodowy. Zeznanie składa się w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach opodatkowania osób zagranicznych ze względu na miejsce pobytu podatnika będącego nierezydentem, ustalonego zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. Nr 240, poz. 2069 z późn. zm.).

Dla podatnika będącego nierezydentem przebywającego na terenie województwa m., właściwym jest - Naczelnik Urzędu Skarbowego.

Jednakże w tym miejscu należy podkreślić, że w sytuacji gdy działalność jest wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły (cykliczny lub stały), prowadzona jest we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, to mamy do czynienia z pozarolniczą działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy, a to z kolei oznacza konieczność zarejestrowania tej działalności.

Reasumując:

Przychody uzyskane z tytułu realizacji umowy zlecenia, od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, stanowią przychody z innych źródeł. Na zleceniodawcy nie ciąży obowiązek płatnika. Obowiązek wpłacenia zaliczek na podatek w trakcie roku podatkowego nie obciąża ani zleceniodawcy, ani zleceniobiorcy. Dopiero w zeznaniu podatkowym (PIT-36) zleceniobiorca jest zobligowany wykazać dochód z tego tytułu i wraz z innymi dochodami łącznie go opodatkować.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy także wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Pani, jako występującej z wnioskiem. Nie chroni natomiast osoby zagranicznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl