IPPB2/415-137/08-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-137/08-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczeń podatkowych za lata 2007 - 2008.

* jest nieprawidłowe - w części dotyczącej rozliczenia przychodów osiągniętych w 2007 r.

* jest prawidłowe - w części dotyczącej rozliczenia przychodów osiągniętych w 2008 r.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczeń podatkowych za lata 2007 - 2008.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od stycznia 2007 r. do 31 lipca 2007 r. Wnioskodawczyni wraz z rodziną mieszkała w Polsce. Od dnia 1 sierpnia 2007 r. Wnioskodawczyni wraz z rodziną mieszka w Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawczyni przez cały 2007 rok była zatrudniona na umowę o pracę przez oddział firmy duńskiej mający siedzibę w Polsce, przy czym od dnia 1 stycznia 2007 r. wykonywała pracę w Polsce, a od dnia 1 sierpnia 2007 r. praca świadczona jest w Wielkiej Brytanii przez internet.

Mąż Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 lipca 2007 był zatrudniony na umowę o pracę przez polską firmę i wykonywał pracę w Polsce. Od dnia 1 sierpnia 2007 mąż Wnioskodawczyni jest zatrudniony na umowę o pracę przez firmę angielską i praca jest wykonywana w Anglii.

Przez cały 2008 rok mąż Wnioskodawczyni będzie zatrudniony na umowę o pracę przez angielską firmę i praca będzie wykonywana w Anglii.

Wnioskodawczyni będzie zatrudniona na umowę o pracę przez firmę polska (przez tą samą, co w roku ubiegłym) ale pracę Wnioskodawczyni będzie wykonywała w Anglii - praca świadczona przez internet.

Przez cały rok 2008 Wnioskodawczyni wraz z rodziną będzie mieszkać w Anglii, a syn będzie tam chodzić do szkoły. W 2008 r. mieszkanie w Polsce będzie wynajmowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy z osiągniętych przychodów w roku 2007 Wnioskodawczyni wraz z mężem jest zobowiązana rozliczyć się z polskim urzędem skarbowym.

2.

Czy Wnioskodawczyni może się rozliczyć wspólnie z małżonkiem.

3.

Czy z osiągniętych przychodów w 2008 r. Wnioskodawczyni i jej małżonek może się rozliczyć tylko z urzędem skarbowym w Anglii.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawczyni przychody osiągnięte w 2007 r. powinna wraz z mężem rozliczyć z polskim urzędem skarbowym - łączne opodatkowanie małżonków według art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochody uzyskane przez męża w Wielkiej Brytanii z umowy o pracę będą zwolnione z opodatkowania (art. 14 Konwencji) ale będą miały wpływ na progresję podatkową.

Wnioskodawczyni uważa, iż wraz z mężem będzie mogła się rozliczyć za 2008 rok tylko z urzędem skarbowym w Wielkiej Brytanii po uzyskaniu przez nią i męża certyfikatu rezydencji.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a tej ustawy, wymienione wyżej przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 Konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840), określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to Państwo, oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie, tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Definicja ta odnosi się zatem bezpośrednio do określenia "miejsca zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Jak stanowi art. 3 ust. 1a ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Postanowienia art. 4 ust. 2 ww. umowy mają natomiast zastosowanie w sytuacji, gdy w myśl postanowień ust. 1 osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, tzn. gdy zachodzi kolizja ustawodawstw wewnętrznych obu państw w kwestii dotyczącej ustalenia miejsca zamieszkania.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 umowy, jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1 niniejszego artykułu, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:

a.

osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),

b.

jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa,

c.

jeżeli osoba przebywa zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem,

d.

jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną tę kwestię w drodze wzajemnego porozumienia.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż:

* do dnia wyjazdu do Zjednoczonego Królestwa podlegała Pani opodatkowaniu w Polsce od całości uzyskanych dochodów, na zasadach określonych w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

* od dnia wyjazdu ośrodek interesów życiowych przeniosła Pani do Zjednoczonego Królestwa, nie posiada Pani miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Posiada Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Wielkiej Brytanii, w tym państwie mieszka Pani wraz z mężem i synem, który uczęszcza do angielskiej szkoły ponadto na terytorium Wielkiej Brytanii oboje z mężem pracujecie.

Mając na uwadze fakt, iż od dnia 1 sierpnia 2007 r. z Wielką Brytanią łączą Panią ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze oraz z uwzględnieniem zapisów ww. Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych stwierdzić należy, iż od dnia wyjazdu do Wielkiej Brytanii podlega Pani w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu tj. tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 4a ww. ustawy, przepis ten stosuje się z uwzględnieniem zawartych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. Konwencji z zastrzeżeniem postanowień art. 15,17,18,19 niniejszej Konwencji pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba, że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to otrzymane przez nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2007 r. świadczyła Pani pracę na rzecz oddziału firmy duńskiej mającej siedzibę w Polsce, zarówno na terytorium RP jak i Wielkiej Brytanii.

W okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. - 31 lipca 2007 r. kiedy posiadała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce wykonywała Pani pracę na rzecz ww. firmy na terytorium RP. Od dnia wyjazdu do Zjednoczonego Królestwa tj. od 1 sierpnia 2007 r. pracę na rzecz ww. firmy wykonuje Pani na terytorium Wielkiej Brytanii.

Przepis art. 14 ust. 1 cytowanej konwencji ustala ogólną zasadę w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu pracy najemnej zgodnie z którą taki dochód podlega opodatkowaniu w państwie, w którym praca jest rzeczywiście wykonywana. Praca jest natomiast wykonywana w miejscu, w którym osoba fizycznie przebywa, gdy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie.

Mając powyższe na względzie osiągnięty przez Panią dochód od dnia wyjazdu do Zjednoczonego Królestwa nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2007 r., małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, mogą być z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony we wspólnym zeznaniu rocznym, z zastrzeżeniem art. 6a, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26 i art. 26c; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków, z tym, że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Jak stanowi ust. 8 art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zasada preferencyjnego rozliczenia nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków mają zastosowanie przepisy art. 30c lub ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym (...) (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Zatem w świetle ww. przepisów ustawy z wnioskiem o wspólne opodatkowanie dochodów mogą wystąpić małżonkowie, jeżeli spełnią łącznie, określone w art. 6 ust. 2 i 8 ustawy, następujące warunki:

* oboje podlegają nieograniczonemu obowiązku podatkowemu,

* przez cały rok podatkowy pozostają w związku małżeńskim,

* przez cały rok podatkowy istnieje między nimi wspólność majątkowa, małżeńska,

* żaden z małżonków nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym lub podatkiem liniowym.

Wskazać należy, iż ustawodawca wprowadzając uprawnienie polegające na możliwości wspólnego rozliczenia się małżonków, wyraźnie określił warunki jakie należy spełnić by móc z niego skorzystać. Spełnienie ww. warunków powoduje możliwość skorzystania z prawa do łącznego opodatkowania dochodów małżonków.

Mając powyższe na uwadze po spełnieniu ww. warunków, o których mowa w art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może Pani złożyć wniosek o wspólne opodatkowanie dochodów wraz z małżonkiem.

Reasumując do dnia wyjazdu do Zjednoczonego Królestwa podlegała Pani opodatkowaniu w Polsce od całości uzyskanych dochodów, na zasadach określonych w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym winna Pani złożyć zeznanie podatkowe i wykazać dochody osiągnięte na terytorium RP. Po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 6 ust. 2 ww. ustawy może Pani skorzystać z prawa do łącznego opodatkowania dochodów z małżonkiem. Natomiast od dnia wyjazdu kiedy ośrodek interesów życiowych przeniosła Pani do Zjednoczonego Królestwa, nie posiada Pani miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Posiada Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Wielkiej Brytanii.

Mając powyższe na względzie o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny, dochody osiągnięte przez Panią od dnia 1 sierpnia 2007 r. i w 2008 r. nie będą podlegały w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemna interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym w celu uzyskania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przez małżonka, powinien on złożyć odrębny wniosek wydanie interpretacji indywidualnej.

Wniosek z dnia 21 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy jednego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych natomiast opłata została uiszczona w kwocie 150 zł t. j. w wysokości odpowiadającej 2 stanom faktycznym.

Z uwagi na powyższe dodatkowa opłata dokonana w dniu 17 stycznia 2008 r. w wysokości 75 zł - zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w innej formie organizacyjno - prawnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 116, poz. 783) na wskazany rachunek bankowy:

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl