IPPB2/415-136/08-2/SP - Przychód z tytułu nagród dla sprzedawców polis ubezpieczeniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-136/08-2/SP Przychód z tytułu nagród dla sprzedawców polis ubezpieczeniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez sprzedawców - osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej - z tytułu otrzymanych nagród w konkursach organizowanych przez Towarzystwo Ubezpieczeń - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez sprzedawców - osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej - z tytułu otrzymanych nagród w konkursach organizowanych przez Towarzystwo Ubezpieczeń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Towarzystwo Ubezpieczeń "X" S. A. prowadzi działalność ubezpieczeniową na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Towarzystwo Ubezpieczeń organizuje konkursy skierowane do sieci sprzedaży dające możliwość wyboru najlepszych osób zajmujących się sprzedażą polis ubezpieczeniowych. Osobami uprawnionymi do udziału w konkursach są pracownicy banków, salonów dealerskich, itp., zaangażowani w sprzedaż produktów ubezpieczeniowych (zwani dalej sprzedawcami). Celem konkursów jest nagradzanie najlepszych sprzedawców, którzy sprzedadzą największą ilość polis w określonym czasie. Nagrodami są m.in. nagrody rzeczowe, gotówka, wycieczki, itp.

Sprzedawcy nie pozostają z Towarzystwem Ubezpieczeń w stosunku pracy ani nie łączy ich z Towarzystwem Ubezpieczeń umowa zlecenie, umowa o pracę lub inny stosunek prawny o zbliżonym charakterze. Towarzystwo Ubezpieczeń posiada jedynie umowy dotyczące dystrybucji produktów ubezpieczeniowych ze wzmiankowanymi powyżej bankami, salonami dealerskimi, itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W jaki sposób w świetle ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych powinny być opodatkowane przychody uzyskiwane przez sprzedawców - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej - z tytułu otrzymanych nagród w konkursach organizowanych przez Towarzystwo Ubezpieczeń?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Polski przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji konkursu oraz warunków jakie musi on spełnić, aby wygrana z jego tytułu podlegała 10% podatkowi dochodowemu, dlatego też właściwe jest posłużenie się definicją słownikową. W słowniku języka polskiego PWN konkurs został określony jako "impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp". W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym jest ona organizatorem przedsięwzięcia dającego możność wyboru najlepszych osób zajmujących się sprzedażą produktów ubezpieczonych. Dlatego też, zdaniem Spółki opisane we wniosku konkursy mieszczą się w zakresie obowiązywania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

O powyższej klasyfikacji decyduje również fakt, iż konkursy te są imprezami posiadającymi określony regulamin podany do publicznej wiadomości sprzedawcom jak też dające możliwość wyboru zwycięzców poprzez eliminację.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy przekazują kwoty pobranego zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika. W związku z powyższym Spółka ma obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w przedmiotowych konkursach. Zgodnie zaś z art. 42 ust. 1a tej ustawy w terminie do końca stycznia r. następującego po r. podatkowym Spółka obowiązana jest przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (formularz PIT - 8AR).

Zdaniem Towarzystwa Ubezpieczeń powyższe wygrane nie mogą zostać zaliczone do wynagrodzenia sprzedawców z tytułu umowy zlecenia, umowy o pracę lub innego stosunku prawnego o zbliżonym charakterze, ponieważ sprzedawców nie łączą tego typu umowy z Towarzystwem Ubezpieczeń a jedynie z zatrudniającymi ich bankami, salonami dealerskimi, itp.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

*

nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,

*

jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

*

sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

"Sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu.

Premiowani są sprzedawcy produktów ubezpieczeniowych, a nie faktyczni nabywcy tych produktów. Zatem wręczona nagroda nie stanowi sprzedaży premiowej.

Wobec powyższego ww. nagroda w postaci m.in. nagrody rzeczowej, gotówki, wycieczki, przyznanej dla najlepszych sprzedawców, którzy sprzedadzą największą ilość polis w określonym czasie, nie jest nagrodą związaną ze sprzedażą premiową. Jej wartość (bez względu na wysokość) nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ze względu na fakt, iż sprzedawców nie łączą umowy o pracę, umowy zlecenia lub inny stosunek prawny o zbliżonym charakterze, dlatego też otrzymane nagrody stanowią dla tych osób w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy przychód z innych źródeł.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe (w tym przypadku nagrody w postaci towaru, usługi lub kwoty pieniężnej), nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem. Na podmiocie wypłacającym ww. nagrodę nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tej nagrody co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Podmioty te są jednak obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego r. podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT -8C).

Reasumując, należy stwierdzić, iż nagrody przyznane przez Wnioskodawcę w ramach konkursu skierowanego do sprzedawców produktów ubezpieczeniowych stanowią dla tej osoby przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. natomiast na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek do poboru zaliczki na podatek, obowiązany jest jednak do sporządzenia informacji PIT - 8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl