IPPB2/415-129/14-5/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-129/14-5/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 24 lutego 2014 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 14 kwietnia 2014 r. (data nadania 14 kwietnia 2014 r., data wpływu 16 kwietnia 2014 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 4 kwietnia 2014 r. Nr IPPB2/415-129/14-2/MG (data nadania 4 kwietnia 2014 r., data doręczenia 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika, związanych z uczestnictwem członków zarządu i kadry menadżerskiej w programie motywacyjnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2014 r. złożony został ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika, związanych z uczestnictwem członków zarządu i kadry menadżerskiej w programie motywacyjnym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej jako: "Spółka") zorganizował (i zamierza organizować w kolejnych latach) dla zarządu, (tekst jedn.: dla osób fizycznych, polskich rezydentów podatkowych, pełniących funkcję członka zarządu Spółki i prezesa zarządu Spółki), i ewentualnie dla wyspecjalizowanej kadry menedżerskiej Spółki (dalej jako: "Zarząd") program motywacyjny (dalej jako: "Program"). Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne.

Zgodnie z Programem, Spółka przyznaje Zarządowi warunkowe, niezbywalne prawo (dalej jako: "Prawo", "Kontrakt CFD") do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego wynikającego z realizacji tego Prawa (dalej jako: "Kwota Realizacji").

Istotą Programu jest stworzenie Zarządowi możliwości zawarcia ze Spółką kontraktu CFD. Kontrakt CFD polega na tym, że Zarząd ma prawo zawrzeć ze Spółką kontrakt na różnicę, dla którego wskaźnikiem bazowym będzie zysk operacyjny Spółki powiększony o amortyzację (EBITDA) wykazany w sprawozdaniu finansowym Spółki za rok obrotowy, w którym Spółka wystawiła dany kontrakt ("Prawo", "Kontrakt CFD").

Program został wprowadzony uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników Spółki. Uchwała zawiera szczegółowe warunki uczestnictwa w Programie, w tym w szczególności okres na jaki może być zawarły Kontrakt CFD, dzień zamknięcia pozycji z Kontraktu CFD. Program zakłada, że jeżeli zysk operacyjny Spółki powiększony o amortyzację (EBITDA) wykazany w sprawozdaniu finansowym Spółki za rok obrotowy, w którym Spółka wystawiła dany Kontrakt CFD, osiągnie poziom wyższy niż wskazany w uchwale Spółki (dalej jako: "Poziom Zysku"), wówczas Spółka będzie zobowiązana zapłacić na rzecz Zarządu wynagrodzenie (Kwota Rozliczenia) w określonej wysokości np. X zł za każdą złotówkę EBITDA ponad Poziom Zysku. Uchwała określająca Program szczegółowo określa termin wypłaty ewentualnego wynagrodzenia na rzecz Zarządu, tj., że np. Kwota Rozliczenia, staje się wymagalna z dniem sporządzenia sprawozdania finansowego Spółki, lecz nie później niż na koniec kwietnia roku następującego po roku, w którym Spółka wystawiła dany Kontrakt CFD.

Jednocześnie Program zakłada, że jeżeli zysk operacyjny Spółki powiększony o amortyzację (EBITDA) wykazany w sprawozdaniu finansowym Spółki za rok obrotowy, w którym Spółka wystawiła dany Kontrakt CFD, nie przekroczy Poziomu Zysku wskazanego w uchwale Spółki, wówczas to Zarząd będzie zobowiązany zapłacić na rzecz Spółki (jako wystawcy Kontraktu CFD) wynagrodzenie w wysokości określonej w uchwale Spółki wprowadzającej Program.

Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi, w związku z tym pismem z dnia 4 kwietnia 2014 r. Nr IPPB2/415-129/14-2/MG (data nadania 4 kwietnia 2014 r., data doręczenia 7 kwietnia 2014 r.), na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

 dostarczenie pełnomocnictwa (oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem), z którego wynika prawo dla osoby, która podpisała wniosek do wystąpienia w imieniu Spółki z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, udzielonego przez osoby uprawnione do reprezentacji Spółki;

* doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego poprzez wyjaśnienie:

* czy warunkowe, niezbywalne Prawo/Kontrakt CFD przyznano uczestnikom programu nieodpłatnie.

* czy Prawo/Kontrakt CFD uprawniający do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego stanowi pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego pochodny instrument finansowy oznacza instrument finansowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.).

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 14 kwietnia 2014 r. (data nadania 14 kwietnia 2014 r., data wpływu 16 kwietnia 2014 r.), w którym wskazano, że:

* Prawo/Kontrakt CFD uprawniający do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego, w ocenie Wnioskodawcy stanowi pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego pochodny instrument finansowy oznacza instrument finansowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 iipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.);

* w odniesieniu do zaistniałego stanu faktycznego, warunkowe, niezbywalne Prawo/Kontrakt CFD przyznano uczestnikom programu nieodpłatnie;

* w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca rozważa możliwość przyznania warunkowego, niezbywalnego Prawa/Kontraktu CFD nieodpłatnie, bądź odpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Zarządu z tytułu nabycia i realizacji Prawa/Kontraktu CFD powstanie tylko w momencie jego realizacji (tekst jedn.: w momencie, kiedy Kwota Rozliczenia stanie się należna) i stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy PIT, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy PIT, w konsekwencji czego na Spółce nie spoczywają obowiązki płatnika podatku dochodowego, a jedynie obowiązek przesłania imiennej informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy PIT (PIT-8C).

Zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że w przypadku zrealizowania przez Zarząd praw wynikających z Kontraktu CFD w drodze rozliczenia pieniężnego (otrzymania Kwoty Rozliczenia), po stronie Zarządu powstanie przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy PIT.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy PIT wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Dodać należy, że stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Natomiast w świetle art. 5a pkt 13 ustawy PIT ilekroć w ustawie jest mowa pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej jako: "ustawa o oif").

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o oif, instrumentami finansowymi są m.in. nie będące papierami wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, jak również kontrakty na różnicę.

Zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. Nr 149, poz. 1674 z późn. zm.) instrument pochodny - to instrument finansowy, którego:

a.

wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości i

b.

nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i

c.

rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Tym samym, cechą pochodnych instrumentów finansowych jest fakt, iż ich wartość uzależniona jest od instrumentów bazowych.

Zgodnie z założeniami Programu Zarząd ma zostać stroną umowy ze Spółką, na podstawie której będzie on uprawniony do nabycia Prawa/Kontraktu CFD. Realizacja uprawnienia Zarządu ze wskazanych kontraktów CFD w związku z ww. umową polegać będzie na możliwości uzyskania wypłaty pieniężnej (Kwoty Rozliczenia) obliczonej w oparciu o wskaźnik bazowy, którym będzie zysk operacyjny Spółki powiększony o amortyzację (EBITDA) wykazany w sprawozdaniu finansowymi Spółki za rok obrotowy, w którym Spółka wystawiła dany kontrakt.

W ocenie Spółki realizacja Prawa polega na żądaniu od Spółki wypłaty Kwoty Rozliczenia i wynikającej z niego wypłacie przez Spółkę na rzecz Zarządu tej kwoty.

W ocenie Spółki samo przyznanie Zarządowi Prawa, jako pochodnego instrumentu finansowego po spełnieniu warunków Programu - nie rodzi skutku w postaci powstania przychodu. W momencie ich przyznania Zarządowi nie można stwierdzić, czy ich realizacja przyniesie Zarządowi wymierne korzyści ekonomiczne, a tym bardziej oszacować wartości tej korzyści.

Zasady opodatkowania przychodów z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych zostały określone w art. 30b ust. 1 ustawy PIT. Zgodnie z tym przepisem, od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z treścią art. 30b ust. 2 pkt 3 ustawy PIT, w przypadku realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych dochodem jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tego tytułu a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy PIT.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, dochodem Zarządu z realizacji Prawa dokonywanej poprzez uzyskanie Kwoty Rozliczenia, podlegającym opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, będzie nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania, które Zarząd będzie miał obowiązek wykazać na podstawie art. 30b ust. 5 i 6 ustawy PIT, do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym uzyskania dochodu, w odrębnym zeznaniu podatkowym PIT-38, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy PIT.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, przychód uzyskany przez Zarząd w wyniku otrzymania Kwoty Rozliczenia stanowi przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy PIT rozliczany na zasadach określonych w art. 30b ustawy PIT.

Konsekwencją powyższego jest również to, że w związku z wypłatą takiego wynagrodzenia, na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika. Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 39 ust. 3 ustawy PIT, obowiązek sporządzenia imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody kapitałowe lub podmiotów za pośrednictwem, których podatnik uzyskuje dochody. W konsekwencji na Spółce, jako podmiocie dokonującym przedmiotowych wypłat na rzecz Zarządu będzie spoczywał obowiązek sporządzenia imiennych informacji PIT-8C zgodnie z dyspozycją ww. art. 39 ust. 3 ustawy PIT.

Reasumując, przychód uzyskiwany przez Zarząd jako uczestnika Programu w związku z realizacją praw wynikających z kontraktu CFD należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu ustawy PIT. Rozliczenie ww. dochodów następuje na zasadzie samoopodatkowania, a na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika a jedynie obowiązki informacyjne (PIT-8C).

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że jego stanowisko znajduje poparcie w aktualnej linii interpretacyjnej Ministra Finansów, czego wyraz dał np. w interpretacji z dnia:

* 5 grudnia 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu o nr ILPB2/415- 839/13-4/WM;

* 3 września 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o nr IPPB2/415-1188/08/13-12/S/SP;

* 2 lipca 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o nr IPPB2/415-288/13-4/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, że niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Spółki wyłącznie w zakresie obowiązków płatnika lub innych obowiązków informacyjnych ciążących na Spółce, w odniesieniu do zadanego pytania.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1.

obliczenie,

2.

pobranie,

3.

wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, że Spółka zorganizuje dla zarządu, tj. dla osób fizycznych, polskich rezydentów podatkowych, pełniących funkcję członka zarządu Spółki i prezesa zarządu Spółki, i ewentualnie dla wyspecjalizowanej kadry menedżerskiej Spółki (Zarząd) program motywacyjny. Uczestnictwo w Programie będzie dobrowolne. Zgodnie z Programem, Spółka przyzna nieodpłatnie lub odpłatnie Zarządowi warunkowe, niezbywalne prawo (Kontrakt CFD) do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego wynikającego z realizacji tego Prawa (Kwota Realizacji). Istotą Programu będzie stworzenie Zarządowi możliwości zawarcia ze Spółką kontraktu CFD. Kontrakt CFD polega na tym, że Zarząd ma prawo zawrzeć ze Spółką kontrakt na różnicę, dla którego wskaźnikiem bazowym będzie zysk operacyjny Spółki powiększony o amortyzację (EBITDA) wykazany w sprawozdaniu finansowym Spółki za rok obrotowy, w którym Spółka wystawiła dany kontrakt. Program zostanie wprowadzony uchwałą nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników Spółki. Uchwała zawierać będzie szczegółowe warunki uczestnictwa w Programie, w tym w szczególności okres na jaki może być zawarły Kontrakt CFD, dzień zamknięcia pozycji z Kontraktu CFD. Program zakłada, że jeżeli zysk operacyjny Spółki powiększony o amortyzację (EBITDA) wykazany w sprawozdaniu finansowym Spółki za rok obrotowy, w którym Spółka wystawił dany Kontrakt CFD, osiągnie poziom wyższy niż wskazany w uchwale Spółki (Poziom Zysku), wówczas Spółka będzie zobowiązana zapłacić na rzecz Zarządu wynagrodzenie (Kwota Rozliczenia) w określonej wysokości za każdą złotówkę EBITDA ponad Poziom Zysku. Uchwała określająca Program szczegółowo określa termin wypłaty ewentualnego wynagrodzenia na rzecz Zarządu, tj., że np. Kwota Rozliczenia, staje się wymagalna z dniem sporządzenia sprawozdania finansowego Spółki, lecz nie później niż na koniec kwietnia roku następującego po roku, w którym Spółka wystawiła dany Kontrakt CFD. Jednocześnie Program zakłada, że jeżeli zysk operacyjny Spółki powiększony o amortyzację (EBITDA) wykazany w sprawozdaniu finansowym Spółki za rok obrotowy, w którym Spółka wystawiła dany Kontrakt CFD, nie przekroczy Poziomu Zysku wskazanego w uchwale Spółki, Zarząd będzie zobowiązany zapłacić na rzecz Spółki wynagrodzenie w wysokości określonej w uchwale Spółki wprowadzającej Program. Prawo/Kontrakt CFD uprawniający do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego. Prawo (Kontrakt CFD) do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego wynikającego z realizacji tego Prawa stanowi pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne i prawne należy uznać, że przyznane nieodpłatnie lub odpłatnie Zarządowi niezbywalne, warunkowe prawo (Kontrakt CFD) do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego wynikającego z realizacji tego Prawa (Kwota Realizacji) w ramach organizowanego przez Spółkę Programu, uniemożliwia traktowanie przyznanego Zarządowi Spółki prawa w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając powyższe, należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że samo przyznanie Zarządowi Prawa, jako pochodnego instrumentu finansowego po spełnieniu warunków Programu nie będzie rodzić skutku w postaci powstania przychodu, bowiem w momencie ich przyznania Zarządowi nie można ędzie stwierdzić, czy ich realizacja przyniesie Zarządowi wymierne korzyści ekonomiczne, a tym bardziej oszacować wartości tej korzyści, zatem na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne.

Natomiast niewątpliwie w momencie realizacji przez Zarząd praw wynikających z Kontraktu CFD w drodze rozliczenia pieniężnego (otrzymania Kwoty Rozliczenia), po stronie Zarządu powstanie przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Jak stanowi art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych, oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy, o obrocie instrumentami finansowymi, instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

d.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e.

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,

f.

niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g.

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h.

kontrakty na różnicę,

i.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Z kolei, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 149, poz. 1674) instrument pochodny - instrument finansowy, to taki, którego:

a.

wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości i

b.

nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i

c.

rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Cechą pochodnych instrumentów finansowych jest zatem to, że ich wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych.

Przyjmując za Spółką, że Prawo/Kontrakt CFD uprawniający do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego stanowi pochodny instrument finansowy, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy potwierdzić, że realizacja przez Zarząd praw wynikających z Kontraktu CFD w drodze rozliczenia pieniężnego (otrzymania Kwoty Rozliczenia) spowoduje powstanie po stronie Zarządu przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

Stosownie do art. 30b ust. 6 cytowanej ustawy, rozliczenie ww. dochodów następuje na zasadzie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Powyższe oznacza, że do rozliczenia przychodu, w tym złożenia zeznania i zapłaty zryczałtowanego 19% podatku zobowiązany jest Zarząd. W tym zakresie na Spółce nie ciążą zatem obowiązki płatnika.

W myśl z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy, sporządzone według ustalonego wzoru (informacje PIT-8C).

Zgodnie zatem z treścią powołanego art. 39 ust. 3 ww. ustawy, obowiązek sporządzenia imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody kapitałowe lub podmiotów za pośrednictwem, których podatnik uzyskuje dochody.

W konsekwencji na Spółce, jako podmiocie dokonującym przedmiotowych wypłat na rzecz Zarządu spoczywać będzie obowiązek sporządzenia imiennych informacji PIT-8C, zgodnie z dyspozycją art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując,

* przyznane nieodpłatnie Zarządowi niezbywalne, warunkowe prawo (Kontrakt CFD) do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego wynikającego z realizacji tego Prawa (Kwota Realizacji) w ramach organizowanego przez Spółkę Programu, uniemożliwia traktowanie przyznanego Zarządowi Spółki prawa w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne.

* w momencie realizacji przez Zarząd praw wynikających z Kontraktu CFD w drodze rozliczenia pieniężnego (otrzymania Kwoty Rozliczenia), po stronie Zarządu powstanie przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do rozliczenia przychodu, w tym złożenia zeznania i zapłaty zryczałtowanego podatku zobowiązany będzie Zarząd. W tym zakresie na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika. Na Spółce, jako podmiocie dokonującym przedmiotowych wypłat na rzecz Zarządu spoczywać będzie obowiązek sporządzenia imiennych informacji PIT-8C, zgodnie z dyspozycją art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl