IPPB2/415-126/10-5/MG - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozliczenia papierów dłużnych emitowanych przez podmiot zagraniczny w sytuacji ich zbycia przed terminem wykupu bądź po upływie okresu zdeponowania, a także w przypadku naliczania odsetek od papierów dłużnych zdeponowanych w banku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-126/10-5/MG Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozliczenia papierów dłużnych emitowanych przez podmiot zagraniczny w sytuacji ich zbycia przed terminem wykupu bądź po upływie okresu zdeponowania, a także w przypadku naliczania odsetek od papierów dłużnych zdeponowanych w banku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2010 r. (data wpływu 23 lutego 2010 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data nadania 20 kwietnia 2010 r., data wpływu 21 kwietnia 2010 r.) stanowiącego odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data nadania 16 kwietnia 2010 r., data odbioru 19 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania papierów dłużnych emitowanych przez podmiot zagraniczny, zdeponowanych w banku, w którym zostały nabyte - jest:

*

nieprawidłowe - w części dotyczącej obowiązku wystawienia przez bank informacji PIT-8C w odniesieniu do naliczanych przez bank odsetek od papierów dłużnych oraz w odniesieniu do wykupu papierów dłużnych po upływie okresu ich zdeponowania,

*

prawidłowe - w części dotyczącej obowiązku wystawienia przez bank informacji PIT-8C w odniesieniu do zbycia papierów dłużnych przed terminem ich wykupu oraz jednorazowego rozliczenia się przez Wnioskodawcę na formularzu PIT-38 po upływie okresu zdeponowania.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania papierów dłużnych emitowanych przez podmiot zagraniczny, zdeponowanych w banku, w którym zostały nabyte.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nabył w banku H papiery dłużne emitowane przez podmiot zagraniczny, tj. C zdeponował je w tymże banku na okres 5 lat.

Bank nalicza co kwartał odsetki, pobierając jednocześnie opłatę za przechowywanie depozytu, informując o jego bieżącej wartości zależnej od WIBOR.

Wnioskodawca chcąc być sumiennym wobec Skarbu Państwa zażądał od banku udokumentowania osiąganych dochodów na formularzu PIT-8C. Bank odmówił Wnioskodawcy wydania tego dokumentu przed upływem terminu wygaśnięcia umowy, argumentując odmowę tym, że próby okresowego określania dochodów Wnioskodawcy byłyby chybione, ponieważ uzyskuje odsetki, ale realna wartość depozytu jest zależna od bieżącej wartości WIBOR i dochód Wnioskodawcy z tytułu odsetek może okazać się de facto stratą w przypadku spadku wartości WIBOR, skutkującej spadkiem realnej wartości depozytu.

Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data nadania 16 kwietnia 2010 r., data odbioru 19 kwietnia 2010 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania, poprzez

*

wskazanie, w którym roku Wnioskodawca nabył papiery dłużne, a tym samym, czy wygasł już termin umowy,

*

wyjaśnienie, czy złożony wniosek dotyczy stanu faktycznego, czy zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prawidłowo uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data nadania 20 kwietnia 2010 r., data wpływu do organu 21 kwietnia 2010 r.), w którym wyjaśnił, że dłużne papiery wartościowe nabył w 2008 r. a termin ich wykupu upływa w 2013 r. Papiery wartościowe będące własnością Wnioskodawcy pozostają zdeponowane w banku, a więc złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, jeżeli chodzi o termin ich nabycia, stanu faktycznego, jeżeli chodzi o naliczanie należnych odsetek i zdarzenia przyszłego, jeżeli chodzi o termin ich wykupu.

Wnioskodawca podkreślił, że w swoim zapytaniu prosił i prosi nadal o wskazanie właściwych formularzy i terminów. O to samo prosił występując w tej samej sprawie w m-cu październiku 2009 r., jednak w odpowiedzi sygnowanej uzyskał jedynie informację, że Wnioskodawcę obowiązuje rozliczenie na formularzu PIT-38, natomiast informacji o formularzu PIT-8C zabrakło, a przecież stanowi on źródło wiedzy niezbędnej do wypełnienia formularza PIT-38. Wnioskodawca podkreślił, iż w odpowiedzi tut. organu oczekuje jednoznacznej opinii dotyczącej formularza PIT-8C. Kto i kiedy obowiązany jest go wypełnić...

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak w opisanej sytuacji Wnioskodawca powinien rozliczać się ze Skarbem Państwa...

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy powinien się rozliczyć jednorazowo na formularzu PIT-38 po upływie okresu zdeponowania papierów dłużnych na podstawie formularza PIT-8C wystawionego przez bank.

Dochody, które Wnioskodawca uzyskuje na bieżąco to różnica pomiędzy naliczonymi odsetkami, a opłatą za przechowywanie depozytu. Wartość depozytu jest wielkością zmienną, zależną od WIBOR, a jej wahania skutkują zyskiem lub stratą potencjalną, której rzeczywista wielkość staje się możliwa do określenia po wycofaniu depozytu.

Gdyby przyjąć, że Wnioskodawca powinien się rozliczać corocznie z dochodów jakie przynoszą Wnioskodawcy odsetki, z pominięciem bieżącej wartości depozytu, to mogłaby po zakończeniu okresu zdeponowania powstać sytuacja paradoksalna, a mianowicie: wartość depozytu Wnioskodawcy w momencie wykupienia jest znacznie niższa od pierwotnej i strata z tego tytułu przewyższa wypłacone uprzednio odsetki, a Wnioskodawca staje się wierzycielem Skarbu Państwa.

Wnioskodawca uważa, że określenie zobowiązań wobec fiskusa powinno nastąpić dopiero wówczas, kiedy wszystkie trzy elementy składające się na dochód Wnioskodawcy lub stratę będą możliwe do jednoznacznego określenia i zbilansowania, a więc po wycofaniu depozytu.

Wnioskodawca poinformował, iż kierował już zapytanie w tej sprawie i otrzymał odpowiedź sygnowaną, jednak w pytaniu Wnioskodawca nie zaznaczył, że emitentem papierów dłużnych jest C, tak więc niniejszy wniosek o wydanie interpretacji stanowi upewnienie się, czy udzielona Wnioskodawcy odpowiedź zachowuje ważność w przypadku, gdy emitentem papierów dłużnych jest podmiot zagraniczny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenie przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku wystawienia przez bank informacji PIT-8C w odniesieniu do naliczanych przez bank odsetek od papierów dłużnych oraz w odniesieniu do wykupu papierów dłużnych po upływie okresu ich zdeponowania, natomiast w części dotyczącej obowiązku wystawienia przez bank informacji PIT-8C w odniesieniu do zbycia papierów dłużnych przed terminem ich wykupu oraz jednorazowego rozliczenia się przez Wnioskodawcę na formularzu PIT-38 po upływie okresu zdeponowania uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., od dnia 31 marca 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z treści zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika zasada powszechności opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkich dochodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) - c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

1.

odsetki od pożyczek,

2.

odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą,

3.

odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych,

4.

dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a)

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b)

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c)

podziału majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d)

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b,

5.

przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c,

6.

należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a)

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b)

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

7.

przychody z odpłatnego zbycia prawa poboru, w tym również ze zbycia prawa poboru akcji nowej emisji przez pracowniczy fundusz emerytalny w imieniu członka funduszu,

8.

przychody członków pracowniczych funduszy emerytalnych z tytułu przeniesienia akcji złożonych na rachunkach ilościowych do aktywów tych funduszy,

9.

nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny,

10.

przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 omawianej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 ww. ustawy nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w 2008 r. nabył w banku papiery dłużne emitowane przez podmiot zagraniczny i zdeponował je w tymże banku na okres 5 lat, zatem termin ich wykupu upłynie w 2013 r. Bank nalicza co kwartał odsetki, pobierając jednocześnie opłatę za przechowywanie depozytu, informując o jego bieżącej wartości zależnej od WIBOR.

Jak wskazano powyżej za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w pkt 3 pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1, 2 i 4, ust. 5a i 5d, o czym stanowi art. 30a ust. 6 ww. ustawy.

Bank w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, na podstawie zawartych umów zobowiązujących do obsługiwania dokonywanej przez kontrahentów emisji dłużnych papierów wartościowych, w tym emitowanych przez podmioty zagraniczne, wykonuje na rzecz kontrahenta czynności w zakresie obsługi procesu emisji, w szczególności prowadzi ewidencję osób uprawnionych, ustala wartość należnych im pożytków oraz przekazuje na rachunek poszczególnych podatników należne im środki odsetkowe. Z powyższego wynika, iż obowiązek ustalania i wypłaty wartości pożytków należnych poszczególnym podatnikom, a w szczególności wysokość odsetek od dłużnych papierów wartościowych, przejmuje - zgodnie z zawartą umową bank pełniący rolę pośrednika.

Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego bank nalicza Wnioskodawcy należne odsetki, pobierając opłatę za przechowywanie depozytu, co wskazuje na to, że bank nie wypłaca i nie stawia naliczanych odsetek od papierów dłużnych do dyspozycji Wnioskodawcy, zatem należy stwierdzić, iż bank nie występuje w roli płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 ustawy podatkowej.

Jak wskazuje powołany powyżej przepis art. 11 ust. 1 omawianej ustawy, przychodami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym z odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych są przychody otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika, z czym nie mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do naliczanych przez bank odsetek od papierów dłużnych emitowanych przez podmiot zagraniczny, na co wskazuje opis stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku, w ocenie organu podatkowego w przedmiotowej sprawie po stronie banku, w którym Wnioskodawca nabył i zdeponował na okres 5 lat przedmiotowe papiery dłużne z tytułu naliczanych przez bank odsetek, nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi i naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania Wnioskodawcy informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych, według ustalonego wzoru (PIT-8C), bowiem w takiej sytuacji, dopiero po upływie terminu wygaśnięcia umowy Wnioskodawca dokona rozliczenia otrzymanych lub postawionych do dyspozycji odsetek, w oparciu o pisemną informację uzyskaną od banku o wysokości tych odsetek, jednakże nie na druku PIT-8C, bowiem obowiązek taki na banku nie spoczywa, gdyż bank pełni tylko rolę pośrednika.

Z uwagi na powyższe po otrzymaniu pisemnej informacji o uzyskanym przychodzie od banku, na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek wykazania uzyskanego przychodu w zeznaniu rocznym składanym za roku podatkowy, w którym nastąpi wygaśnięcie umowy. Jeżeli Wnioskodawca w danym roku podatkowym uzyska tylko dochody, które zobowiązany będzie rozliczyć w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym na formularzu PIT-37, wówczas Wnioskodawca zobowiązany będzie dodatkowo złożyć zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym na formularzu PIT-38 i wykazać wyliczony 19% zryczałtowany podatek dochodowy w części E formularza "Kwota do zapłaty / nadpłata" w poz. 38. Natomiast jeżeli Wnioskodawca uzyska dochody, które winny być rozliczone w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym na formularzu PIT-36 lub PIT-36L, wówczas wykaże wyliczony 19% zryczałtowany podatek dochodowy od odsetek w części K formularza "Kwota do zapłaty / nadpłata" w poz. 195 formularza PIT-36 lub w części J "Kwota do zapłaty / nadpłata" w poz. 61 formularza PIT-36L.

Ustosunkowując się w następnej kolejności do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, a więc zagadnienia dotyczącego rozliczenia papierów dłużnych emitowanych przez podmiot zagraniczny, które Wnioskodawca nabył w banku, w którym zdeponował je na okres 5 lat, z terminem wykupu w 2013 r. organ podatkowy stwierdza:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Stosownie do art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538). Stosownie do przepisu art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi przez papiery wartościowe rozumie się:

a.

akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b.

inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Jako odrębne źródło przychodów należy zatem traktować odpłatne zbycie dłużnych papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do treści art. 30b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 30b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodów o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Stosownie do art. 30b ust. 6 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać m.in. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających i obliczyć należny podatek dochodowy.

Mając zatem na uwadze powyżej przywołane przepisy prawa podatkowego organ podatkowy stwierdza, iż rozliczenia papierów dłużnych emitowanych przez podmiot zagraniczny z terminem wykupu w 2013 r., w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokona ich sprzedaży, a więc dokona zbycia przed terminem ich wykupu, Wnioskodawca powinien rozliczyć przedmiotowy dochód lub wykazać ewentualną stratę w zeznaniu rocznym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, tj. na formularzu PIT-38, w oparciu o uzyskaną od banku informację PIT-8C.

Na mocy przepisu art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy osiągający przychody z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b (kapitałów pieniężnych) zobowiązani są do złożenia w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym zeznania, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym (formularz PIT-38) dochodu (poniesionej straty).

Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokona wykupu papierów dłużnych emitowanych przez podmiot zagraniczny po upływie okresu zdeponowania, a więc po upływie 5 lat, zgodnie z zawartą umową, osiągnięty wówczas przez Wnioskodawcę przychód winien zostać zakwalifikowany do przychodów, o których mowa w zacytowanym powyżej art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z dyskonta od papierów wartościowych, które podlegają opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dyskontem jest różnica między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez emitenta a ceną zakupu papieru wartościowego na rynku pierwotnym lub wtórnym.

W związku z tym, tak jak wyjaśniono powyżej odnośnie sposobu opodatkowania naliczanych odsetek od zdeponowanych w banku papierów dłużnych, Wnioskodawca winien rozliczyć ewentualnie uzyskany dochód na podstawie pisemnej informacji uzyskanej z banku, lecz tak jak wskazano przy rozliczeniu odsetek nie na druku PIT-8C, gdyż bank pełni tylko rolę pośrednika, w zeznaniu rocznym składanym za roku podatkowy, w którym nastąpi wygaśnięcie umowy. Jeżeli Wnioskodawca w danym roku podatkowym uzyska tylko dochody, które zobowiązany będzie rozliczyć w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym na formularzu PIT-37, wówczas Wnioskodawca zobowiązany będzie dodatkowo złożyć zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym na formularzu PIT-38 i wykazać wyliczony 19% zryczałtowany podatek dochodowy w części E formularza "Kwota do zapłaty / nadpłata" w poz. 38. Natomiast jeżeli Wnioskodawca uzyska dochody, które winny być rozliczone w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym na formularzu PIT-36 lub PIT-36L, wówczas wykaże wyliczony 19% zryczałtowany podatek dochodowy od odsetek w części K formularza "Kwota do zapłaty / nadpłata" w poz. 195 formularza PIT-36 lub w części J "Kwota do zapłaty / nadpłata" w poz. 61 formularza PIT-36L.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, natomiast w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl