IPPB2/415-1186/08-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1186/08-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2008 r. (data wpływu 12 sierpnia 2008 r.) oraz w piśmie z dnia 17 listopada 2008 r. (data nadania 19 listopada 2008 r., data wpływu 21 listopada 2008 r.) uzupełniające wezwanie Nr IPPB2/415-1186/08-2/JK z dnia 31 października 2008 r. (data nadania 31 października 2008 r., data otrzymania 12 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wykazania w zeznaniu rocznym uzyskanych dochodów z kapitałów pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wykazania w zeznaniu rocznym uzyskanych dochodów z kapitałów pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z umową z Finansowym Serwisem N Sp. z o.o. ("Spółka") Wnioskodawczyni wpłaciła do Spółki kapitał, który miał być wykorzystywany w jej imieniu w celu zawierania transakcji walutowych typu forex. Spółka wystawiała miesięczne "wyciągi" dla Wnioskodawczyni, które świadczyły o osiągnięciu dochodów oraz informacje PIT-8C, w której wykazane zostały przychody i koszty uzyskania przychodu z tytułu przeprowadzonych transakcji na rynku Forex w imieniu Wnioskodawczyni.

Spółka nie zwróciła Wnioskodawczyni środków (kapitału powiększonego o dochody wskazane w informacjach PIT-8C).

Następnie wobec Spółki wszczęto postępowanie upadłościowe oraz, w związku z działalnością Spółki wszczęto postępowanie karne w przedmiocie przestępstw przeciwko mieniu i obrotowi gospodarczemu.

W toku postępowań ustalono, iż spółka wykazywała w "wyciągach" dla klientów i informacjach PIT-8C dochody, których nie osiągała.

Syndyk odmówił wystawienia korekty informacji PIT-8C z uwagi na brak środków.

Pismem z dnia 31 października 2008 r. Nr IPPB2/415-1186/08-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię o uzupełnienie tego wniosku poprzez:

1.

doprecyzowanie stanu faktycznego o następujące informacje:

* którego roku podatkowego ma dotyczyć ewentualna korekta zeznania podatkowego.

* Na podstawie jakich dokumentów Wnioskodawczyni dokona tej korekty.

2.

W związku z uzupełnieniem stanu faktycznego, poproszono o dokładne sprecyzowanie zapytania.

Pismem z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu: 21 listopada 2008 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła przedmiotowy wniosek informując, iż ewentualna korekta zeznania podatkowego dotyczy lat: 2004 i 2005.

W sprawie przygotowania dokumentów mogących stanowić podstawę do dokonania korekty Wnioskodawczyni wystąpiła do Prokuratora prowadzącego śledztwo w sprawie Finansowego Serwisu N Sp. z o.o. oraz Syndyka masy upadłości Serwisu N Sp. z o.o. Zwróciła się m.in. o sporządzenie zestawień obejmujących analizę salda transakcji walutowych zawartych przez firmę w okresie IV-XII 2004 r., I-XII 2005 r., czyli w okresie, za który Wnioskodawczyni odprowadziła podatek, oraz informacji potwierdzających brak możliwości realizacji tych wierzytelności.

Według posiadanych danych wynikających m.in. z dokumentacji dotyczącej tak postępowania upadłościowego, jak i śledztwa prokuratorskiego, firma nie dysponuje majątkiem ani środkami mogącymi zaspokoić roszczenia Wnioskodawczyni nawet na poziomie zwrotu wpłaconego kapitału.

W tej chwili Wnioskodawczyni nie jest w stanie określić, jakie konkretnie dokumenty otrzyma od Syndyka i/lub Prokuratora. Zważywszy jednak, że w PIT-8C, stanowiących podstawę do sporządzenia pierwotnych zeznań, N ewidentnie fałszował rzeczywistość, kreując nieistniejące zyski. Wnioskodawczyni ma prawo przypuszczać, że dokumentacja przedstawiona przez Syndyka i/lub Prokuratora potwierdzi wnioski wynikające z dotychczas zgromadzonego materiału dowodowego i pozwoli na sporządzenie rzetelnej korekty zeznań.

Wnioskodawczyni zaznacza, że zapytanie odnosi się do stanu przyszłego, a jego przedmiotem jest ustalenie prawa do złożenia korekty, zakładając, że Wnioskodawczyni będzie dysponowała dokumentami pozwalającymi na weryfikację zeznania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni może dokonać samodzielnej korekty zeznania rocznego, wskazując zerowy dochód z inwestycji kapitałowych. Czy przyjmując, że Wnioskodawczyni przedstawi dokumenty potwierdzające, że nie osiągnęła żadnych zysków wynikających z transakcji prowadzonych w imieniu Wnioskodawczyni przez Finansowy Serwis N Sp. z o.o. (a wręcz przeciwnie - utraciła wpłacony kapitał), postąpi Ona prawidłowo składając korektę zeznań podatkowych PIT-38 za lata 2004 i 2005, wykazując brak dochodów z tytułu inwestycji dokonanych ze pośrednictwem Finansowego Serwisu N Sp. z o.o....

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. zwana dalej "u.p.d.o.f.") - za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z realizacji prawa wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi oraz przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 u.p.d.o.f. od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Zgodnie z art. 30b ust. 6 u.p.d.o.f. rozliczenie ww. dochodów następuje w formie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, składanym do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym (PIT-38), wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, i obliczyć należy podatek dochodowy.

Aby podatnik mógł zrealizować obowiązek samoopodatkowania, musi dysponować stosownymi informacjami dotyczącymi uzyskanych przychodów i poniesionych tytułem ich uzyskania kosztów. Informacje takie uzyskuje na podstawie art. 39 ust. 3 u.p.d.o.f., który to przepis stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej są obowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 (m.in. dochody z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających), sporządzone według ustalonego wzoru (PIT 8C).

Jednakże rola dokumentu PIT-8C jest czysto informacyjna. Dlatego w sytuacji, gdy wysokość dochodów z kapitałów pieniężnych wykazanych w deklaracji PIT-8C sporządzonej przez uprawnionego wystawcę jest niezgodna ze stanem faktycznym, to podatnik ma prawo wykazać w zeznaniu rocznym PIT-38 te dochody w wysokości rzeczywistej.

W przypadku, gdy faktycznie nie wystąpiły przychody jak i koszty uzyskania przychodu z kapitałów pieniężnych, wykazanie przez wystawcę w informacji PIT-8C nieprawidłowego (sztucznie zawyżonego) dochodu uprawnia podatnika do wykazania w zeznaniu rocznym PIT-38 "zerowego" dochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających. Przychód określony powyżej powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, o czym stanowi art. 17 ust. 1b ustawy.

Definicję pochodnych instrumentów finansowych zawiera przepis art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzając, że wyrażenie to oznacza instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) powołanej ustawy - instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są m.in. nie będące papierami wartościowymi finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe. W kategorii tej mieszczą się transakcje zawierane na rynku Forex.

Sposób opodatkowania tychże przychodów jest regulowany przez art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia m.in. pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. W myśl art. 30b ust. 2 pkt 3 tej ustawy dochód ten ustala się jako różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy. Stosownie do art. 30b ust. 6 ustawy rozliczenie dochodów z tego tytułu następuje na zasadzie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, składanym do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym (PIT-38), wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, i obliczyć należny podatek dochodowy

Aby móc zrealizować ten obowiązek, podatnik winien dysponować stosownymi informacjami dotyczącymi uzyskanych przychodów i poniesionych tytułem ich uzyskania kosztów. Zgromadzenie tych danych powinno następować w oparciu o informacje roczne sporządzane i wysyłane podatnikowi przez podmioty, za pośrednictwem których uzyskuje on te dochody. Obowiązek sporządzania takich informacji został przewidziany w art. 39 ust. 3 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej są obowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 (m.in. dochody z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających), sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C).

Przepis art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy stanowi, że w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Jak wynika z powyższego warunkiem rozpoznania u podatnika przychodu jest jego otrzymanie lub pozostawienie do dyspozycji. Chodzi zatem o każdy moment, od którego podatnik może sam rozporządzać świadczeniem, gdyż zostało mu ono wypłacone lub pozostawione do dyspozycji.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka, której Wnioskodawczyni powierzyła prowadzenie transakcji walutowych typu forex wykazała w informacji PIT-8C nieprawdziwe dane świadczące o uzyskaniu przez Wnioskodawczynię przychodu, którego w rzeczywistości nie uzyskała. Wobec Spółki wszczęto postępowanie upadłościowe oraz w związku z działalnością spółki wszczęto postępowanie karne. Syndyk odmówił wystawienia korekty informacji PIT-8C z uwagi na brak środków.

Wnioskodawczyni chciałaby dokonać samodzielnej korekty zeznania rocznego (PIT-38), wskazując zerowy dochód z inwestycji kapitałowych.

Wskazanie w PIT-38 zerowej kwoty dochodu może wystąpić jedynie w dwóch niżej wskazanych przypadkach:

1.

jeżeli kwota przychodu za dany rok byłaby równa kwocie kosztów ich uzyskania,

2.

jeżeli w danym roku podatkowym nie wystąpiły ani przychody ani koszty uzyskania.

Jednakże w obu tych przypadkach zarówno przychód, jak i koszty winny być ustalone zgodnie z regulującymi te pojęcia przepisami powołanymi w niniejszej interpretacji w rzeczywistej wysokości, w każdym przypadku, kiedy na podstawie istniejącej dokumentacji ustalenie takie jest możliwe. Potwierdzenie nieprawdziwych danych w informacji PIT-8C jest w tym przypadku uzależnione od rozstrzygnięcia zagadnienia przez sąd lub potwierdzenie tego faktu przez ustanowionego syndyka masy upadłościowej - korekta informacji PIT-8C (wykazanie faktycznych przychodów i kosztów ich uzyskania określonych przepisami prawa.).

Sam fakt wszczęcia postępowania upadłościowego oraz karnego nie uprawnia do wykazania w zeznaniu rocznych PIT-38 zerowej kwoty dochodu z kapitałów pieniężnych. Taka możliwość może wystąpić tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy przychody jak również koszty ich uzyskania w rzeczywistości nie wystąpiły i znajduje to potwierdzenie w posiadanej przez Wnioskodawczynię dokumentacji.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 listopada 2008 r. Wnioskodawczyni poinformowała, iż zwróciła się do Prokuratora prowadzącego śledztwo w sprawie Finansowego Serwisu N Sp. z o.o. oraz Syndyka masy upadłościowej Serwisu o sporządzenie m.in. zestawień obejmujących analizę salda transakcji walutowych zawartych przez firmę w okresie IV-XII 2004 i I-XII 2005 r., czyli w okresie za który został odprowadzony podatek dochodowy. W chwili obecnej Wnioskodawczyni nie jest w stanie określić, jakie dokumenty konkretnie otrzyma od Syndyka i/ lub Prokuratora.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni będzie mogła dokonać korekty zeznań PIT-38 wykazując w tych zeznaniach zerowy dochód pod warunkiem posiadania dokumentacji potwierdzającej fakt, że kwota przychodu za dany rok była równa kwocie uzyskania przychodów lub w danym roku podatkowym nie wystąpiły ani przychody ani koszty ich uzyskania.

Jednocześnie informuje się, że na weryfikację zeznań za 2004 r. i 2005 r., tj. sprawdzenie poprawności wykazanych kwot przychodu i dochodu urzędy skarbowe mają pięć lat, gdyż zgodnie z zapisem art. 70 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w których upłynął termin płatności podatku.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl