IPPB2/415-118/10-2/MR - Sposób opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę z siedzibą w Luksemburgu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-118/10-2/MR Sposób opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę z siedzibą w Luksemburgu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę z siedzibą w Luksemburgu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu opodatkowania należności z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę z siedzibą w Luksemburgu, umorzenia udziałów w spółce mającej siedzibę w Luksemburgu oraz z tytułu likwidacji spółki kapitałowej z siedzibą na terenie Luksemburga.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna (podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce) zamierza zostać wspólnikiem spółki kapitałowej z siedzibą w Luksemburgu, utworzonej zgodnie z prawem Luksemburga (dalej: Spółka").

Spółka taka podlegała będzie opodatkowaniu od całości swoich przychodów w Luksemburgu i otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe w Luksemburgu zaświadczający miejsce siedziby spółki dla celów podatkowych. Spółka nie jest spółką holdingową o której mowa w art. 29 konwencji zawartej pomiędzy Polską a Luksemburgiem.

Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności w Luksemburgu poprzez położony tam "zakład" w rozumieniu konwencji polsko - luksemburskiej.

Wnioskodawca w związku z planowanymi przez Spółkę działaniami rozważa skutki podatkowe następujących zdarzeń:

*

wypłaty przez Spółkę dywidendy na rzecz Wnioskodawcy,

*

dokonania przez Spółkę umorzenia udziałów posiadanych przez Wnioskodawcę.

Możliwe jest również podjęcie w przyszłości decyzji o likwidacji spółki luksemburskiej - w związku z czym Wnioskodawca powziął także wątpliwość dotyczącą zasad opodatkowania na terytorium Polski dochodów otrzymanych w wyniku likwidacji spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymywana przez Wnioskodawcę dywidenda, wypłacana przez Spółkę z siedzibą w Luksemburgu, będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.

2.

Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu umorzenia udziałów posiadanych w Spółce z siedzibą w Luksemburgu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce na podstawie art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji spółki kapitałowej z siedzibą w Wielkim Księstwie Luksemburga podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotowa interpretacja indywidualna udzielona została w zakresie pytania Nr 1 wniosku. Wniosek w zakresie pytania Nr 2 i 3 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Dywidendy wypłacane Wnioskodawcy przez Spółkę będą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: "p.d.o.f.") w Polsce na mocy art. 24 ust. 1 lit. a) Umowy w związku z art. 30a ust. 1 pkt 4 w związku z art. 30a ust. 2 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: "u.p.d.o.f."), przy czym będzie to tzw. zwolnienie z progresją.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Luksemburgiem (dalej: "Umowa"), określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Innymi słowy, pojęcie osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, oznacza osobę podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (rezydenta podatkowego) w Polsce albo w Luksemburgu.

Artykuł 29 Umowy stanowi, że nie ma ona zastosowania do spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r. oraz dochodów, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje z takich spółek. W przypadku Spółki Umowa może być stosowana, gdyż Spółka nie jest spółką holdingową, o której mowa w przytaczanym przepisie.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f., od uzyskanych przez podatników dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy. Jednocześnie zgodnie z art. 30a ust. 2 u.p.d.o.f., art. 30a ust. 1 pkt 1-5 należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

W przedmiotowej sprawie będzie to Umowa. Dywidendą jest, w rozumieniu art. 10 ust. 3 Umowy, "dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę zrównane są z wpływami z akcji".

Dystrybucja zysków przez Spółkę jest na gruncie luksemburskiego prawa uznawana za wypłatę dywidendy zgodnie z Umową (art. 10 ust. 1 i 2):

1.

Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie"

2.

Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem to podatek ten nie może przekroczyć:

a.

5 % kwoty dywidend brutto jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa) której udział w kapitale spałki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 %,

b.

15 % kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach Umowa zatem przyznaje prawo do opodatkowania dywidend wypłacanych z Luksemburga do Polski tak państwu źródła (Luksemburg) jak państwu docelowemu.

Artykuł 24 ust. 1 lit. a) Umowy decydujący o sposobie unikania podwójnego opodatkowania stanowi, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu to Polska zwolni z uwzględnieniem postanowień zawartych pod lit. b) taki dochód lub majątek od opodatkowania z tym jednak ze przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania.

Tak więc na mocy Umowy dywidendy ze źródła w Luksemburgu uzyskiwane przez polskich rezydentów podatkowych mogą (aczkolwiek nie muszą) być opodatkowane w Luksemburgu i podlegają jednocześnie zwolnieniu z opodatkowania w Polsce. Przy czym zastosowanie zgodnie z Umową ma tzw. metoda wyłączenia z progresją tj. Polska ma prawo uwzględnić zwolniony dochód przy ustalaniu stawki podatkowej dla innych dochodów osiąganych przez polskich rezydentów podatkowych.

Na zastosowanie w Polsce zwolnienia od p.d.o.f. dywidend wypłacanych z Luksemburga nie ma wpływu faktyczne wykonywanie przez Luksemburg prawa do opodatkowania dywidend wypłacanych do Polski. Innymi słowy dywidendy będą zwolnione od p.d.o.f. w Polsce niezależnie od tego czy i jak są opodatkowane w Luksemburgu. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych np. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 października 2008 r., sygn. ILPB2/415-495/08-5/JK oraz sygn. ILPB2/415-472/08-2/AJ Minister Finansów pragnie zauważyć, iż zgodnie z postanowieniami Konwencji Polska przyznaje zwolnienie niezależnie od tego czy drugie państwo skorzystało z prawa do opodatkowania.

Postanowienia Konwencji pozwalają zwolnić państwo miejsca zamieszkania lub siedziby od obowiązku zbadania faktycznego systemu podatkowego stosowanego w danym przypadku w drugim państwie. Na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zwalnia się z opodatkowania dochody osiągane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną tak stanowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, iż od dnia 31 marca 2010 r. obowiązuje tekst jednolity ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opublikowany w Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm. Jednocześnie organ podatkowy pragnie wyjaśnić, że powołane we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych wnioskodawców i nie mogą stanowić źródła praw i obowiązków dla innych podatników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl