IPPB2/415-1149/08-4/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1149/08-4/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2008 r. (data wpływu 4 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działki nabytej w wyniku zamiany - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży działki nabytej w wyniku zamiany.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 8 maja 1992 r. na podstawie darowizny Wnioskodawca stał się posiadaczem gospodarstwa rolnego o powierzchni 10 ha. W skład przedmiotowego gospodarstwa wchodziła działka rolna nr 651 o powierzchni 250 m2. W dniu 08.10 2007 r. dokonano zamiany działek, w wyniku czego działka nr 651 przeszła na własność Pana J, natomiast Wnioskodawca został posiadaczem działki nr 645 o powierzchni 250 m2- działka rolna. W dniu 1 lutego 2008 r. Wnioskodawca sprzedał działkę rolną nr 645 o powierzchni 250 m2. Przeznaczenie działki nie uległo zmianie, dalej jest to działka rolna.

Pismem z dnia 24 września 2008 r. Nr IPPB2/415-1149/08-2/JS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* dokładne sprecyzowanie pytania przyporządkowanego do stanu faktycznego, które ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej,

* wyjaśnienie, czy działka, otrzymana w wyniku zamiany w dniu 8 października 2007 r. (nr 645 o powierzchni 250 m2) w momencie zamiany wchodziła w skład gospodarstwa rolnego i czy po dokonaniu zamiany stanowi gospodarstwo rolne

Pismem z dnia 2 października 2008 r. (data wpływu 8 października 2008 r.) uzupełniono wniosek w terminie informując, co następuje:

Działkę Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie od rodziców (1992 r.). Chciał ją sprzedać, ale okazało się, że w latach 50 - tych działkę tę babcia Wnioskodawcy nabyła wraz z sąsiadką po połowie. Każdy obrabiał swoją działkę, a po latach okazało się w mapkach i papierach, że obrabiały (babcia Wnioskodawcy i sąsiadka) odwrotnie, tzn. sąsiadka obrabiała działkę babci Wnioskodawcy, a babcia Wnioskodawcy sąsiadki. Chcąc wyprostować to wszystko Wnioskodawca zamienił działki z sąsiadką (notarialnie w dniu 8 października 2007 r., ta sama powierzchnia i obie rolne). W wyniku zamiany Wnioskodawca nie uzyskał żadnych dochodów. W dniu 01.10 2008 r. sprzedał działkę.

Działka nr 645 wchodziła w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy, po sprzedaży dalej jest działką rolną i nie zmieni charakteru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca musi opłacać podatek od sprzedaży działki rolnej.

Zdaniem Wnioskodawcy

Uwzględniając, że przedmiotowe działki mają charakter rolny, tę samą powierzchnię i w wyniku zamiany Wnioskodawca nie osiągnął żadnego przychodu oraz, że przeznaczenie działki nr 645 nie uległo zmianie, Wnioskodawca uważa, że nie zaistniała okoliczność powodująca obowiązek podatkowy. Ponadto twierdzi, iż nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) - do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone, w wyżej wymienionej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

W przedmiotowej sprawie data, w której dokonano zamiany nieruchomości (działki rolnej) jest datą nabycia nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży i z tą datą należy wiązać skutki podatkowe w zakresie powstania obowiązku podatkowego.

Zatem w niniejszej sprawie należy przyjąć, że w dniu 8 października 2007 r. Wnioskodawca nabył w wyniku zamiany działkę nr 645 o powierzchni 250 m2. Nabycie przedmiotowej działki należy rozpatrywać zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2007 r. przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl przepisu art. 30e ww. ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Definiując pojęcie "gospodarstwo rolne" należy, w myśl art. 2 ust. 4 ww. ustawy, odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej. Natomiast, o tym jakie konkretnie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co zarazem przesądza o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów, stanowi klasyfikacja ujęta w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznik Nr 6 do tegoż aktu prawnego. Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane - w tym w myśl ww. załącznika do rozporządzenia m.in. grunty zajęte pod budynki mieszkalne oraz inne budynki i urządzenia budowlane służące produkcji rolniczej, nie wyłączając produkcji rybnej, oraz przetwórstwu rolno-spożywczemu (kotłownie, komórki, garaże, szopy, stodoły, wiaty, spichlerze, budynki inwentarskie, place składowe i manewrowe w obrębie zabudowy itp.), a także zajęte pod ogródki przydomowe w gospodarstwach rolnych - oraz grunty pod stawami i rowy.

Zastosowanie zwolnienia uzależnione zostało od wystąpienia łącznie dwóch przesłanek:

* przychód musi być uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

* grunty w związku z tą sprzedażą muszą zachować charakter rolny lub leśny.

Jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny lub leśny. Oceniając spełnienie tej przesłanki należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy gruntu, odnośnie dalszego przeznaczenia nieruchomości.

W momencie sprzedaży gruntów z przeznaczeniem ich na inne cele następuje utrata rolnego lub leśnego charakteru gruntów i uzyskany w ten sposób przychód nie jest wolny od podatku. Cel nabycia gruntów wynika zaś bezpośrednio z aktu notarialnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedał działkę rolną, która wchodziła w skład gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca nadmienia, iż w związku ze sprzedażą przedmiotowa działka nie utraciła charakteru rolnego i weszła w skład gospodarstwa rolnego nabywcy.

Wobec powyższego, jeżeli sprzedane grunty zostały nabyte w celu dalszego prowadzenia na nich gospodarstwa rolnego, wówczas należy uznać, iż zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży działki rolnej podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl