IPPB2/415-104/08-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-104/08-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości pod drogę ekspresową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości pod drogę ekspresową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Działka nr A1 została zakupiona przez Wnioskodawcę oraz małżonka na podstawie aktu notarialnego w dniu 7 marca 2002 r. W późniejszym terminie działka została urządzona i zabudowana domem mieszkalnym. W dniu 30 sierpnia 2005 r. Wojewoda L... prawomocną decyzją Nr (...) ustalił lokalizację drogi ekspresowej XX B... - L... - R... i zatwierdził podział działek, w tym działki nr A1, przeznaczonych do wykupu. W dniu 10 listopada 2007 r. rzeczoznawca majątkowy sporządził operat szacunkowy określający wartość działki. W dniu 15 listopada 2007 r. odbyły się rokowania pomiędzy właścicielami działki a przedstawicielem Skarbu Państwa dotyczące nabycia. W drodze rokowań zakończonych protokołem właściciele (Wnioskodawczyni oraz małżonek) zgodzili się sprzedać nieruchomość za cenę określoną w operacie. Sprzedaż nieruchomości nastąpiła w dniu 14 grudnia 2007 r. na podstawie aktu notarialnego z przeznaczeniem na cel publiczny - pod lokalizację drogi ekspresowej XX.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż nieruchomości przed upływem pięciu lat od dnia zakupu, w drodze aktu notarialnego na rzecz Skarbu Państwa - Generalnego Dyrektora...w W... z przeznaczeniem pod zabudowę drogi jest wolna od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż nieruchomości podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nieruchomość, która została sprzedana objęta jest treścią art. 112 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), ponieważ dla obszaru na którym jest położona wydana została decyzja o ustaleniu inwestycji celu publicznego (wybudowanie drogi publicznej) Wskazany fakt wystąpienia przez Skarb Państwa z propozycją potwierdzenia woli sprzedaży nieruchomości zakończony protokołem z rokowań, jednoznacznie wskazuje na realizację art. 112 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z którego wynika, że wywłaszczenie nieruchomości może być dokonane, jeżeli cele publiczne nie mogą być realizowane w inny sposób niż przez pozbawienie albo ograniczenie praw do nieruchomości, a prawa te mogą być nabyte w drodze umowy oraz wykonanie założeń art. 114 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, gdy wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy praw określonych w art. 112 ust. 3 przeprowadzonymi rokowaniami przez starostę, wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, a właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości, a także osobą której przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe.

W związku z powyższym, w określonych przepisami sytuacjach właściciel nieruchomości może być pozbawiony swojej własności poprzez wywłaszczenie. Zapobiec temu może dobrowolna sprzedaż nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie. Z uwagi na to, że sprzedawca nie ma trzeciej możliwości byłoby nieuzasadnione opodatkowanie przychodu z tego tytułu gdyż preferowałoby jedynie z dwu możliwych dróg uzyskania nieruchomości na cele publiczne. Treść art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia obie formy:

* odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami,

* ze sprzedaży nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, będące źródłem przychodu,.

Począwszy od 1 stycznia 2004 r. wprowadzono zapis utrudniający spekulację nieruchomościami polegający na wyłączeniu ze zwolnienia z opodatkowania sytuacji, gdy właściciel nieruchomości, uzyskujący wymienione poniżej przychody:

* nabył tę nieruchomość w okresie dwóch lat przez wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciu nieruchomości, oraz

* nabył ją za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Żaden z wymienionych zapisów nie ma zastosowania w przedstawionej sytuacji.

Mając na uwadze wskazane przesłanki należy stwierdzić jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z treści zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika zasada powszechności opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkich dochodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwolnione z opodatkowania są przychody z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości nabył jej własność w okresie dwóch lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Jak wynika z powyższego zwolnienie nie będzie przysługiwać, gdy powyższe warunki dotyczące okresu sprzedaży oraz ceny nabycia będą spełnione łącznie.

W analizowanym stanie faktycznym odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz Generalnej D... nastąpiło po upływie 5 lat od jej nabycia. Wnioskodawczyni natomiast nie wskazała ceny nabycia przedmiotowej nieruchomości. Zaznaczono jedynie, iż żaden z warunków wyłączających zwolnienie nie został spełniony.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę należy uznać, że przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego jeżeli zostały zachowane kryteria ceny określone w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl