IPPB2/415-1031/12-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-1031/12-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych związanych z dokonywaniem przez Wnioskodawcę przelewu zwrotnego gdy kwota przelewu zwrotnego jest wyższa niż kwota nadpłaconych środków ponad indywidualny limit wpłat na IKZE dla oszczędzającego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych związanych z dokonywaniem przez Wnioskodawcę przelewu zwrotnego gdy kwota przelewu zwrotnego jest wyższa niż kwota nadpłaconych środków ponad indywidualny limit wpłat na IKZE dla oszczędzającego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189 z późn. zm.) został utworzony przez Spółkę Dobrowolny Fundusz Emerytalny (DFE). Towarzystwo jako organ DFE tworzy, zarządza i reprezentuje go w stosunkach z osobami trzecimi.

Przedmiotem działalności Funduszu jest prowadzenie indywidualnego konta emerytalnego (IKE) oraz indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego (IKZE).

Uczestnikiem IKZE może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat. W odniesieniu do IKZE został określony szczególny sposób ustalenia limitu wpłat na IKZE. Wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 4% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne, ustalonej dla oszczędzającego za rok poprzedni, nie więcej jednak niż 4% kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ogłoszonej na podstawie art. 19 ust. 10 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) na rok poprzedni.

W przypadku gdy kwota obliczona w trybie określonym powyżej nie przekracza 4% równowartości 12-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów, w terminie do dnia 15 września poprzedniego roku kalendarzowego, oszczędzający może dokonać w roku kalendarzowym wpłaty na IKZE do wysokości 4% równowartości 12-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę w poprzednim roku kalendarzowym.

Towarzystwo nie ma obowiązku weryfikowania limitu wpłat na IKZE. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205 z późn. zm., dalej: "Ustawa o IKE/IKZE") nie wprowadzają dodatkowych obowiązków lub dokumentów przedkładanych przez oszczędzającego w ramach IKZE w celu ustalenia limitu wpłat na IKZE. Spółka nie ma prawa żądania od oszczędzającego żadnych oświadczeń, kopii deklaracji PIT-11 ani innych dokumentów rozliczeniowych odnoszących się do limitu wpłat na IKZE.

W praktyce, w ramach prowadzenia IKZE możliwy jest przypadek gdy oszczędzający dokona w trakcie roku kalendarzowym wpłaty składki na IKZE w kwocie wyższej niż ustalony dla danego oszczędzającego indywidualny limit wpłat na IKZE. Środki wpłacone na IKZE są przeliczane na jednostki rozrachunkowe DFE w najbliższym dniu roboczym po ich otrzymaniu i przyporządkowaniu oszczędzającemu, który dokonał wpłaty (wpłata określonej kwoty jest przeliczana na konkretną liczbę jednostek rozrachunkowych z dokładnością do czterech miejsc po przecinku). Jednocześnie jak wyżej wskazano, Spółka nie ma praktycznych możliwości weryfikacji czy dana kwota wpłaty na IKZE mieści w granicach limitu indywidualnego właściwego dla danego oszczędzającego.

Stwierdzenie faktu przekroczenia limitu wpłat na IKZE w danym roku kalendarzowym dla danego oszczędzającego może nastąpić w terminie znacznie późniejszym niż sama wpłata składek na IKZE. W takim przypadku Towarzystwo dokonuje zwrotnego przelewu środków na rzecz oszczędzającego. W dacie umorzenia nadpłaconych kwot składek na IKZE wartość jednostki rozrachunkowej DFE może być wyższa lub niższa od wartości jednostek rozrachunkowych DFE z daty przyjęcia wpłaty. Tym samym kwota zwrotnego przelewu może być wyższa lub niższa od kwoty nadpłaty dokonanej przez oszczędzającego.

Wątpliwości Spółki dotyczą obowiązków Towarzystwa w przypadku dokonania zwrotnego przelewu na rzecz oszczędzającego w przypadku stwierdzenia, iż oszczędzający przekroczył limit indywidualny określony zgodnie z przepisami ustawy o IKE/IKZE, tj. kwota zwrotnego przelewu jest wyższa niż kwota nadpłaconych środków ponad indywidualny limit wpłat na IKZE dla danego oszczędzającego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku przelewu zwrotnego po stronie oszczędzającego powstanie przychód, gdy kwota przelewu zwrotnego jest wyższa niż kwota nadpłaconych środków ponad indywidualny limit wpłat na IKZE dla danego oszczędzającego - co skutkować będzie obowiązkiem wystawienia informacji PIT-8C przez Towarzystwo.

Zdaniem Wnioskodawcy, po stronie oszczędzającego powstanie przychód w przypadku gdy kwota przelewu zwrotnego jest wyższa niż kwota nadpłaconych środków ponad indywidualny limit wpłat na IKZE dla danego oszczędzającego co skutkować będzie obowiązkiem wystawienia informacji PIT-8C przez Towarzystwo.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 źródłami przychodów podlegających opodatkowaniu PIT są w szczególności tzw. inne źródła.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z tzw. innych źródeł (nie wskazanych w innych postanowieniach ww. ustawy) uważa się w szczególności; kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 4, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przychód jest w istocie określonym przyrostem majątkowym, a tym samym jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny. Przychód stanowią otrzymane lub postawione do dyspozycji pieniądze i wartości pieniężne. Przez pojęcie "otrzymane" - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego - należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika. Natomiast "postawionymi do dyspozycji" są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik - wykazując określoną aktywność - ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji.

W praktyce z powyższego wynika, iż każde definitywne przysporzenie majątkowe uzyskane przez podatnika podlega opodatkowaniu podatkiem PIT (jako przychód z tzw. innego źródła przychodów, o ile nie jest zastrzeżone dla innego źródła przychodów).

Jak przedstawiło Towarzystwo w stanie faktycznym, w ramach prowadzenia IKZE możliwy jest przypadek gdy Oszczędzający dokona w trakcie roku kalendarzowym wpłaty składki na IKZE w kwocie wyższej niż ustalony dla danego oszczędzającego indywidualny limit wpłat na IKZE. środki wpłacone na IKZE są przeliczane na jednostki rozrachunkowe DFE w najbliższym dniu roboczym po ich otrzymaniu i przyporządkowaniu oszczędzającemu, który dokonał wpłaty (wpłata określonej kwoty jest przeliczana na konkretną liczbę jednostek rozrachunkowych z dokładnością do czterech miejsc po przecinku). Jednocześnie jak wyżej wskazano, Spółka nie ma praktycznych możliwości weryfikacji czy dana kwota wpłaty na IKZE mieści się w granicach limitu indywidualnego właściwego dla danego oszczędzającego.

Stwierdzenie faktu przekroczenia limitu wpłat na IKZE w danym roku kalendarzowym dla danego oszczędzającego może nastąpić w terminie znacznie późniejszym niż sama wpłata składek na IKZE. W takim przypadku Towarzystwo dokonuje zwrotnego przelewu środków na rzecz oszczędzającego. W dacie rozliczenia nadpłaconych kwot składek na IKZE wartość jednostki rozrachunkowej DFE może być wyższa lub niższa od wartości jednostki rozrachunkowej DFE z daty rozliczenia wpłaty składki na IKZE. Powyższe oznaczą, że kwota zwrotnego przelewu może być wyższa lub niższa od kwoty wpłaconej składki na IKZE.

Według Spółki, w dacie dokonania przelewu zwrotnego, powstanie po stronie oszczędzającego przychód podlegający opodatkowaniu PIT w wysokości dodatniej różnicy pomiędzy kwotą zwrotnego przelewu a kwotą nadpłaty ponad indywidualny limit wpłat na IKZE, co skutkować będzie powstaniem przychodu z tzw. innego źródła (ar. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT).

Zgodnie z postanowieniami art. 33a ustawy o IKE/IKZE w zw. z art. 99 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189 z późn. zm.) środki wpłacane do funduszu oraz otrzymane wypłaty transferowe są przeliczane na jednostki rozrachunkowe. Całkowita wartość jednostek rozrachunkowych jest zawsze równa całkowitej wartości aktywów netto funduszu przeliczonych na te jednostki. Składki oraz otrzymane wypłaty transferowe mogą być przeliczane również na części ułamkowe jednostki rozrachunkowej, a wartość środków na rachunku członka może być wyrażona w takich częściach ułamkowych. Wartość aktywów netto funduszu oraz wartość jednostki rozrachunkowej jest ustalana zgodnie z zasadami wyceny aktywów i zobowiązań funduszy.

W związku z tym, jeżeli w dacie przelewu zwrotnego ponad indywidualny limit IKZE kwota przelewu zwrotnego przewyższa kwotę nadpłaty dokonanej przez oszczędzającego - to powstała dodatnia różnica stanowi przysporzenie majątkowe dla oszczędzającego co powinno skutkować powstaniem wystawienia imiennej informacji podatkowej PIT-8C.

Stosownie bowiem do art. 42a ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Tym samym, po stronie Spółki istnieje obowiązek udokumentowania uzyskania przez oszczędzającego przychodu oraz wystawienia informacji podatkowej PIT-8C, jako przychód z tzw. innego źródła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl