IPPB2/415-101/08-6/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/415-101/08-6/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu 17 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przysługujących żołnierzom zawodowym należności z tytułu dobrowolnych szczepień ochronnych przeciwko grypie - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 17.1 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przysługujących żołnierzom zawodowym należności z tytułu przeniesienia służbowego, opodatkowania ulgowych przejazdów Polskimi Kolejami Państwowymi oraz dobrowolnych szczepień ochronnych przeciwko grypie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

I.

Zgodnie z paragrafem 3 ust. 1 pkt 6 i ust. 3 i 4 rozporządzenia MON z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe, żołnierzowi zawodowemu w związku z przeniesieniem służbowym przysługuje:

1)

dodatek za rozłąkę,

2)

zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem w wysokości udokumentowanej imiennym biletem miesięcznym na przejazd środkiem publicznego transportu kolejowego lub autobusowego

3)

ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pełnienia służby.Żołnierzowi spełniającemu warunki określone w rozporządzeniu wypłaca się tylko jedną należność. Żołnierz zawodowy wyznaczony na stanowisko służbowe pełni służbę przez określony czas, który obejmuje okres kadencji. Kadencja na danym stanowisku maksymalnie trwa 3 lata.

II.

Pracodawca zapewnia pracownikom (żołnierzom zawodowym, żołnierzom nadterminowym oraz pracownikom wojska) legitymacje PKP uprawniające do ulgowych przejazdów realizowanych przez przewoźników kolejowych. Powyższe uprawnienia realizowane są zgodnie z Decyzją Nr 564/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 grudnia 2007 r. w sprawie wykupu uprawnień dla żołnierzy i pracowników resortu obrony narodowej do przejazdów środkami publicznego transportu Zbiorowego kolejowego w 2008 r.

III.

Pracodawca umożliwia skorzystanie ze szczepień ochronnych przeciwko grypie. Skorzystać mogą zarówno pracownicy administracji dla których szczepionki są dobrowolne, jak i pracownicy służby zdrowia, którym to pracodawca winien zapewnić szczepionki ochronne zgodnie z Decyzją Nr 376/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 sierpnia 2007 r. w sprawie wprowadzenia w resorcie obrony narodowej programu szczepień ochronnych. Koszt jednostkowy szczepionki wynosi 19,13 zł

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

I.

Czy wobec opisanego stanu faktycznego:

1)

dodatek za rozłąkę

2)

zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem w wysokości udokumentowanej imiennym biletem miesięcznym

3)

ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pełnienia służby, powinny korzystać ze zwolnienia podatkowego.

II.

Wobec opisanego stanu faktycznego równowartość otrzymanej legitymacji uprawniającej do ulgowych przejazdów PKP stanowi przychód ze stosunku służbowego, od którego pracownik winien dokonać wpłaty podatku dochodowego.

III.

Wobec opisanego stanu faktycznego równowartość otrzymanej szczepionki przez:

1)

pracowników służby zdrowia - nie stanowi przychodu ze stosunku służbowego

2)

pozostałych pracowników - stanowi przychód ze stosunku służbowego, od którego pracownik winien dokonać wpłaty podatku dochodowego

Odpowiedź na pytanie Nr III stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie pytania Nr I i Nr II zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy,

I.

Organ finansowy stoi na stanowisku, iż:

1)

dodatek za rozłąkę winien podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego (pkt 18,)

2)

zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem w wysokości udokumentowanej imiennym biletem miesięcznym na przejazd środkiem publicznego transportu kolejowego lub autobusowego winien podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego (pkt 14 i 112)

3)

ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pełnienia służby winien podlegaćopodatkowaniu.

II.

Wartość otrzymanej legitymacji PKP uprawniającej do ulgowych przejazdów środkamipublicznego transportu kolejowego stanowi przychód ze stosunku służbowego, od któregopracownik winien dokonać wpłaty podatku dochodowego.

III.

Wartość otrzymanej szczepionki przez:

1)

pracowników służby zdrowia nie stanowi przychodu ze stosunku służbowego (pkt 11a)

2)

pozostałych pracowników stanowi przychód ze stosunku służbowego, od którego pracownik winien dokonać wpłaty podatku dochodowego

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Znajdujący się w katalogu zwolnień przedmiotowych art. 21 ust. 1 pkt 11a zwalnia od podatku dochodowego świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Wartość szczepień ochronnych będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli spełnione zostaną wszystkie przesłanki wskazane w powyższym przepisie tj:

* świadczenia te muszą wynikać z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby),

* beneficjentami tych świadczeń mogą być osoby pozostające w stosunku służbowym,

* świadczenia te muszą być przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw

Należy tu powołać się na rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki (Dz. U. z 2005 r. Nr 81, poz. 716). Przepis § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, że w celu ochrony pracowników przed zagrożeniami spowodowanymi przez szkodliwy czynnik biologiczny pracodawca jest obowiązany do stosowania, na warunkach określonych w rozporządzeniu, wszelkich dostępnych środków eliminujących narażenie lub ograniczających stopień tego narażenia, zwanych dalej "środkami zapobiegawczymi". Z kolei zgodnie z § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia jeżeli pracownik jest zatrudniony w warunkach narażenia na działanie szkodliwego czynnika biologicznego zakwalifikowanego do grupy 1 zagrożenia, pracodawca stosuje środki zapobiegawcze określone w przepisach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. W załączniku Nr 2 do ww. rozporządzenia zawarty jest wykaz prac narażających pracowników na działanie czynników biologicznych:

1.

Praca w zakładach produkujących żywność.

2.

Praca w rolnictwie.

3.

Praca, podczas której dochodzi do kontaktu ze zwierzętami lub produktami pochodzenia zwierzęcego.

4.

Praca w jednostkach ochrony zdrowia.

5.

Praca w laboratoriach klinicznych, weterynaryjnych lub diagnostycznych.

6.

Praca w zakładach gospodarki odpadami.

7.

Praca przy oczyszczaniu ścieków.

8.

Praca w innych okolicznościach niż wymienione w lp. 1 - 7, podczas której jest potwierdzone narażenie na działanie czynników biologicznych

Ponadto na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o chorobach zakaźnych i zakażeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 126, poz. 1384 z późn. zm.) Minister Zdrowia w dniu 28 listopada 2005 r. wydał rozporządzenie w sprawie wykazu stanowisk pracy oraz szczepień ochronnych wskazanych do wykonania pracownikom podejmującym pracę lub zatrudnionym na tych stanowiskach (Dz. U. z 2005 r. Nr 250, poz. 2113). Z załącznika do ww. rozporządzenia wynika m.in., że wskazane są następujące szczepienia ochronne:

* przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby na stanowiskach pracy, na których występuje narażenie na kontakt z materiałami biologicznymi pochodzenia ludzkiego (krew i inne płyny ustrojowe oraz wydaliny i wydzieliny chorych),

* przeciw tężcowi na stanowiskach pracy wymagających częstego kontaktu z glebą oraz stanowiskach pracy przy usuwaniu odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych lub konserwacji urządzeń służących temu celowi,

* przeciw błonicy osobom zatrudnionym na stanowiskach związanych z obsługą osób przyjeżdżających z obszarów występowania błonicy lub osobom wyjeżdżającym na te obszary,

* przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu na stanowiskach pracy w kompleksach leśnych na obszarach endeminicznego występowania zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu.

Wirusowe zapalenie wątroby typu B, kleszczowe zapalenie mózgu i opon mózgowo - rdzeniowych, grypa, tężec oraz błonica są szkodliwymi czynnikami biologicznymi w rozumieniu powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia br.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ww. rozporządzenia Ministra Zdrowia stwierdzić należy, że od podatku dochodowego od osób fizycznych będzie zwolniona wartość świadczeń rzeczowych w postaci szczepień ochronnych jedynie dla pracowników służby zdrowia, szczególnie narażonych na zakażenie ww. szkodliwymi czynnikami biologicznymi, którym pracodawca jest zobowiązany zapewnić szczepienia ochronne.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, że art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku dochodowego wartość świadczeń rzeczowych (...) przyznanych na podstawie aktów prawnych o randze ustawy lub rozporządzenia. Natomiast Wnioskodawca powołuje się na Decyzję Nr 376/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 sierpnia 2007 r. w sprawie wprowadzenia w resorcie obrony narodowej programu szczepień ochronnych należy zauważyć, że ww. Decyzja nie jest aktem prawnym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie jest ani ustawą, ani przepisem wykonawczym wydanym na podstawie ustawy. Ponownie należy podkreślić, że od podatku dochodowego jest zwolniona wartość świadczeń rzeczowych (szczepień ochronnych) nie dla wszystkich, lecz jedynie tych funkcjonariuszy zatrudnionych przy pracach narażających na działanie szkodliwych czynników biologicznych.

Natomiast w stosunku do pozostałych pracowników wartość otrzymanego świadczenia w formie szczepienia będzie stanowiła przychód ze stosunku pracy zgodnie z art. 12.ust. 1 w związku z art. 11 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym, od osób fizycznych.

Wartość nieodpłatnego świadczenia opłaconego za pracownika pracodawca ma obowiązek doliczyć do wynagrodzenia wypłacanego w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31,32 i 38 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl