IPPB2/2/415-10/09-4/MK - Skutki podatkowe realizacji otrzymanych praw SAR.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB2/2/415-10/09-4/MK Skutki podatkowe realizacji otrzymanych praw SAR.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2008 r.. (data wpływu 5 stycznia 2009 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 3 kwietnia 2009 r., data wpływu 6 kwietnia 2009 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-10/09-2/MK z dnia 19 marca 2009 r. (data nadania 19 marca 2009 r., data doręczenia 28 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji otrzymanych Praw SAR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych realizacji otrzymanych praw SAR.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni, jako pracownik spółki akcyjnej (dalej jako "Spółka"), należącej do grupy spółek B. uczestniczy w Planie Akcji i Motywowania organizowanym przez zagraniczną spółkę B.. (dalej jako "Plan"). Na podstawie zawartego pomiędzy nim a zagraniczną spółką (dalej jako "Spółka B.") porozumienia Wnioskodawczyni został upoważniony do otrzymania pewnej ilości praw do ekwiwalentu wzrostu wartości akcji Spółki B. (ang. Stock Appreciation Rights, dalej jako "Prawa SAR"), które to prawa następnie zostały mu przyznane. W zawartym porozumieniu podkreślono, iż "prawa wynikające z niniejszego porozumienia nie stanowią elementu treści umowy o pracę".

Przyznane Wnioskodawczyni Prawa SAR stanowią instrument finansowy oparty na wartości rynkowej akcji spółki B. Co do zasady, zarząd Spółki B. decyduje, kiedy Prawa SAR będą mogły zostać przez Wnioskodawczynię zrealizowane. Jedną z form ich realizacji jest rozliczenie pieniężne (tj. uzyskanie kwoty stanowiącej iloczyn liczby posiadanych przez Wnioskodawczynię Praw SAR oraz różnicy pomiędzy kwotą obliczoną na podstawie wartości rynkowej akcji Spółki B. w dniu 16 lipca 2008 r., a określoną ceną realizacji Praw SAR). Właśnie w tym trybie Prawa SAR zostaną przez Wnioskodawczynię zrealizowane.

W związku z planowanym przejęciem Spółki B. przez spółkę T I odjęto decyzję, iż Prawa SAR ulegną automatycznej realizacji w dniu przejęcia Spółki B. W momencie realizacji Praw SAR na rachunek bankowy Wnioskodawczyni zostanie przelana powyższa kwota bądź też wnioskodawczyni otrzyma czek na tę kwotę opiewający.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 19 marca 2009 r. Nr IPPB2/415-10/09-2/MK wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:

*

w jakim państwie znajduje się siedziba spółki, w której planach motywacyjnych Pani uczestniczy...,

*

która ze Spółek ponosi koszty realizacji praw...

*

czy otrzymane przez uczestnika programu prawa są zbywalne...

Braki*

uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

*

siedziba spółki znajduje się w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej

*

koszty realizacji praw ponosi spółka B. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych,

*

otrzymane prawa nie są zbywalne, ponadto Wnioskodawczyni poinformowała, że w dniu 14 stycznia 2009 r. ww. spółka przelała na Jej konto dewizowe w Polsce przysługującą kwotę wynikającą z programu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię w momencie realizacji Praw SAR stanowi przychód z kapitałów pieniężnych, który powinien zostać wykazany przez niego w odrębnym zeznaniu podatkowym...

Zdaniem Wnioskodawczyni;

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów są,. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych (...)".

Natomiast za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, w świetle art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, "przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających".

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 5a pkt 13) odsyłają po definicję pochodnych instrumentów finansowych do art. 2 ust. 1 pkt 2 pkt d) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538), zgodnie z którym instrumentami finansowymi są min. "niebędące papierami wartościowymi opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie".

Prawa SAR stanowią instrument finansowy rozliczany pieniężnie oparty na wartości rynkowej akcji spółki B, zbliżony w swej konstrukcji do opcji. Poprzez jego realizację nabywa się prawo do potencjalnej wypłaty określonej kwoty wynikającej ze wzrostu wartości rynkowej akcji Spółki B. W związku z tym, stanowią one w przekonaniu Wnioskodawczyni instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 pkt d) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. W momencie realizacji Praw SAR uzyskuje się na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z kapitałów pieniężnych.

W świetle art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających (...), podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu". Zaś stosownie do art. 30b ust. 6 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z (...) odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających (...) i obliczyć należny podatek dochodowy".

Na poparcie swego stanowiska Wnioskodawczyni przytacza fragmenty następujących pism organów podatkowych:

*

postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów sygn. 1433/GF/415-71/07/KB z dnia 24 września 2007 r.,

*

interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPB2/415-362/07-4/AJ z dnia 13 marca 2008 r.,

*

interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPB2/415-471/08-2/SR z dnia 12 czerwca 2008 r.

Podsumowując, w przekonaniu Wnioskodawczyni, dochód z realizacji Praw SAR (tj. kwota, która zostanie wypłacona, stanowiąca iloczyn liczby Praw SAR oraz różnicy pomiędzy kwotą obliczoną na podstawie wartości rynkowej akcji Spółki B. w dniu 16 lipca 2008 r., a określoną ceną realizacji Praw SAR) stanowi przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu 19% stawką podatkową. Powinien on zostać przez Wnioskodawczynię wykazany w odrębnym zeznaniu podatkowym (formularz PIT-38) do 30 kwietnia roku następującego po tym, w którym tenże dochód zrealizuje (tj. w którym nastąpi automatyczna realizacja Praw SAR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, oraz realizacji praw z nich wynikających. Jak stanowi art. 17 ust. 1b) ustawy przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Stosownie zaś do treści art. 5a pkt 13 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.).

Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi stanowi, że instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:

1.

papiery wartościowe;

2.

niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,

d.

opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,

e.

prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),

f.

inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawczyni, jako posiadaczka instrumentu finansowego (prawa SAR), uprawniona jest do uzyskania świadczenia, zaś wystawca tego instrumentu jest zobowiązany do realizacji zawartego porozumienia w określonym terminie i na określonych warunkach uzależnionych od wartości instrumentu bazowego (akcji), na którym prawa SAR się opierają. Wnioskodawczyni wskazuje ponadto, iż przyznane jej prawa SAR stanowią instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi ww.

W następstwie powyższego, realizacja praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, w kontekście zdarzenia przedstawionego we wniosku, powoduje zatem powstanie przychodu, o którym mowa w cytowanym na wstępie art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.

Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest - osiągnięta w roku podatkowym - różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

Przepisy art. 30b ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym zastosowanie będą miały postanowienia zawarte w umowie z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji (art. 30b ust. 3 ustawy).

Dochód, o którym mowa powyżej Wnioskodawczyni zobowiązana jest wykazać - na zasadach określonych w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym z uwzględnieniem reguły wynikającej z art. 30b ust. 3 ustawy - w odrębnym zeznaniu, które należy złożyć w urzędzie skarbowym do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, jednocześnie uiszczając należny podatek.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji i postanowień organów podatkowych - wskazać należy, iż nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć z powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl