IPPB1/4511-566/15-2/EC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/4511-566/15-2/EC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2015 r. (data wpływu 4 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca Spółka X. Sp. z o.o. zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów Zleceniodawców. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym Wnioskodawca zawarł, ze swoim Zleceniodawcą Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży dóbr konsumpcyjnych szybko zbywalnych z kategorii produktów papierowych na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej zwanym również "Klientem"), umowę o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi programu motywacyjnego. Zgodnie z tą umową Klient zlecił Wnioskodawcy (zwanej dalej również "Agencją" oraz "Spółką"), organizację i obsługę programu motywacyjnego (zwanego dalej również "Programem"), w zamian za określone w tej umowie wynagrodzenie.

W ramach tej umowy Agencja zobowiązała się do:

1.

przygotowania zasad i regulaminów Programu;

2.

zaprojektowania i wyprodukowania broszur oraz formularzy rejestracji Uczestników,

3.

bieżącej obsługi Programu, w tym w szczególności naliczania punktów poszczególnym uczestnikom Programu;

4.

bieżącego raportowania przebiegu Programu.

Organizatorem programu motywacyjnego jest Agencja. Uczestnikami programu są:

1.

osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, i osoby fizyczne, prowadzące w ramach działalności gospodarczej sklepy detaliczne, które nabywają produkty objęte Programem u Przedstawicieli handlowych Klienta oraz w hurtowniach w celu ich dalszej odsprzedaży konsumentom i które zostały zaproszone do udziału w Programie przez Przedstawiciela handlowego Klienta (dalej zwane również: "Sklepami").

2.

osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, odpowiedzialne w "Sklepach" za składanie zamówień, między innymi na produkty Klienta (dalej zwane również: "Osobami odpowiedzialnymi za składanie zamówień".

Zasady uczestnictwa każdej z grup Uczestników wymienionych powyżej regulowane są odrębnym regulaminem, a przyczyną rozdziału tych grup Uczestników jest fakt, że w części Sklepów o większej skali działania decyzje o zamówieniach produktów Klienta podejmują nie bezpośrednio przedsiębiorcy prowadzący Sklepy w ramach swojej działalności gospodarczej, lecz ich pracownicy lub osoby świadczące prace na podstawie umów cywilnoprawnych, nie prowadzące działalności gospodarczej, w konsekwencji czego przyznawane im nagrody, zgodnie z zasadami opisanymi w dalszej części niniejszego wniosku przyznawane są nie przedsiębiorcom (Uczestnikom opisanym w pkt 1 powyżej) lecz ich pracownikom lub współpracownikom (Uczestnikom opisanym w pkt 2 powyżej). Celem głównym i podstawowym Programu jest zwiększanie zainteresowania Sklepów zakupem i promowaniem produktów Klienta w celu ich dalszej odsprzedaży odbiorcom ostatecznym, czyli konsumentom w rozumieniu art. 221 Kodeksu cywilnego oraz skuteczność wdrażania taktycznych zadań sprzedażowych Klienta przekazywanych przez Przedstawicieli handlowych Klienta, takich jak np. dbałość o ekspozycję, wprowadzanie do sprzedaży produktów promocyjnych, itp.

Warunkiem uczestnictwa w programie motywacyjnym jest prawidłowe wypełnienie formularza zgłoszeniowego oraz przekazanie go, nie później niż do dnia zakończenia programu, Przedstawicielowi handlowemu Klienta bądź wysłanie takiego formularza na adres Agencji. Formularz zgłoszeniowy stanowi podstawę rejestracji danego Sklepu w programie motywacyjnym umożliwiając rozróżnienie, czy Uczestnik rejestruje się jako "Sklep", czy jako "Osoba odpowiedzialna za składanie zamówień". Po zarejestrowaniu Uczestnika, który spełnił warunki uczestnictwa, Agencja prześle, na numer telefonu podany w formularzu zgłoszeniowym, informację o zarejestrowaniu w programie. Program polega na tym, że Uczestnicy, którzy dokonali prawidłowego zgłoszenia do Programu, zwani od momentu przystąpienia do Programu również "Uczestnikami" uzyskują punkty w związku z zakupami dokonywanymi przez Sklepy w trakcie trwania Programu u Przedstawicieli handlowych Klienta oraz w hurtowniach, a punkty zdobyte w Programie mogą być następnie wymieniane na nagrody pieniężne.

Punkty zdobyte w Programie będą następnie zamieniane na nagrody pieniężne według przelicznika, w ramach którego każdy punkt zdobyty przez Uczestnika premiowany będzie kwotą 1 zł (słownie: jeden złoty 00/100). Nagrody pieniężne, o których mowa w zdaniu poprzedzającym przelewane będą Uczestnikom na karty przedpłacone działające w systemie płatniczym MasterCard z zastrzeżeniem, że minimalna wartość zasilenia karty będzie stanowić 20 zł (słownie dwadzieścia złotych 00/100). Karty przedpłacone przekazywane będą na adresy wskazane do korespondencji przez Uczestników na formularzu zgłoszeniowym. W przypadku nie uzyskania przez Uczestnika liczby punktów uprawniających do uzyskania nagrody pieniężnej w kwocie minimum 20 zł (słownie: dwadzieścia złotych 00/100) zebrane punkty będą umarzane, a nagroda pieniężna nie będzie wypłacana. Uczestnicy Programu nie będą mogli przenieść prawa do uzyskania nagrody na osoby trzecie. Rozliczenia pomiędzy Agencją i Klientem dokonywane będą zgodnie z umową o świadczenie usług marketingowych w zakresie organizacji oraz obsługi Programu w ten sposób, że koszt nagród pieniężnych będzie fakturowany na Klienta w cyklach miesięcznych łącznie z uzgodnionym kosztem miesięcznej obsługi Programu składającym się z takich pozycji jak wynagrodzenie za zarządzanie Programem, obsługa infolinii, prowizja Agencji od nagród oraz inne składniki wynikające z realizacji prac zleconych przez Klienta ad hoc. Powyższe składniki zostaną ujęte na fakturze VAT w pozycjach określonych mianem "kompleksowa obsługa Programu motywacyjnego - usługa marketingowa ", "kompleksowa obsługa Programu motywacyjnego - nagrody pieniężne", przy czym kwota stanowiąca równowartość nagród wypłacanych (wydawanych) Uczestnikom Programu wkalkulowana jest w wynagrodzenie należne Agencji z tytułu realizacji przedmiotu umowy z Klientem stanowi podstawę opodatkowania VAT, gdyż wypłata (wydanie) nagród uczestnikom stanowi element zobowiązania Agencji wykonywanego w ramach czynności składających się na bieżącą obsługę Programu z zastrzeżeniem, że Agencja może wystawić Klientowi także faktury pro-forma. Agencja, jako Organizator Programu działać będzie we własnym imieniu, w rozumieniu takim, że Zespół obsługujący Program składać się będzie ze współpracowników i pracowników Agencji, najemcą pomieszczeń, w których realizowana będzie obsługa Programu będzie Wnioskodawca, stroną umów z podwykonawcami zatrudnionymi do obsługi Programu (kurierzy, firma telekomunikacyjna za pośrednictwem której wysyłane są SMSy, bank, itp.) będzie Agencja. Wnioskodawca zobowiązany jest względem Uczestników Programu do wypłaty nagród. Obowiązek ten ciążyć będzie na Agencji nawet gdyby nie otrzymała ona środków na ten cel od Klienta. Program realizowany, jest jako przyrzeczenie publiczne Agencji, zaś zgodnie z treścią art. 919 pkt 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121) na Agencji jako przyrzekającym nagrodę za wykonanie czynności określonych w Regulaminie Programu, ciąży obowiązek dotrzymania przyrzeczenia. Ustawodawca w tym zakresie nie przyewidział przypadku, w którym Agencja byłaby zwolniona z dotrzymania przyrzeczonej nagrody (wypłaty nagród) ani przypadku w którym obowiązek dotrzymania przyrzeczenia ciążyłby na podmiocie trzecim (Kliencie). Ciężar ekonomiczny organizacji programu obciąża Klienta, jednakże w ramach realizacji Programu Klient nie wchodzi na żadnym jego etapie w bezpośrednie relacje z uczestnikiem programu. Agencja nie działa więc w charakterze pośrednika pomiędzy Klientem a uczestnikiem Programu, ale działając na rzecz Klienta jednocześnie działa w imieniu własnym. W relacji z Uczestnikiem to Wnioskodawca jest zatem wypłacającym nagrody a nie pośrednikiem pomiędzy Uczestnikiem a Klientem przeprowadzenie Programu. Klient jest zobowiązującym się wobec Spółki Agencji (a nie Uczestników Programu) do pokrycia kosztów nagród powiększonych o prowizję oraz inne koszty związane z realizacją Programu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z tytułu nagród pieniężnych wypłacanych Sklepom na Organizatorze ciąży obowiązek pobrania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" oraz "u.p.d.o.f." oraz sporządzania deklaracji PIT-8A wg ustalonego wzoru zgodnie z art. 42 ust. 1a tej ustawy.

2. Czy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z tytułu nagród pieniężnych wypłacanych Sklepom na Organizatorze ciąży obowiązek wystawienia takim Uczestnikom Programu, którzy z tytułu uczestnictwa w Programie otrzymają zgodnie z zasadami opisanymi w zdarzeniu przyszłym, nagrody pieniężne, PIT-8C zgodnie z art. 41 ust. 4 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" oraz "u.p.d.o.f.".

3. Czy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z tytułu nagród pieniężnych wypłacanych Osobom odpowiedzialnych za składanie zamówień będącym osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej, na Organizatorze ciąży obowiązek wystawienia takim Uczestnikom Programu, którzy z tytułu uczestnictwa w Programie otrzymają zgodnie z zasadami opisanymi w zdarzeniu przyszłym, nagrody pieniężne, PIT-8C zgodnie z art. 41 ust. 4 oraz art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" oraz "u.p.d.o.f.".

Odpowiedź na pyt. Nr 1 i 2 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie nr 3 zostanie udzielona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy na pytanie Nr 1 należy udzielić odpowiedzi negatywnej.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego na Agencji, w związku z wypłacaniem Sklepom nagród pieniężnych w Programie, nie ciąży obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej również "u.p.d.o.f." oraz sporządzania deklaracji PIT-8A wg ustalonego wzoru zgodnie z art. 42 ust. 1a tej ustawy.

Wynika to z faktu, że wartość wydawanych w Programie nagród stanowi w ocenie Wnioskodawcy przychód z działalności gospodarczej Uczestników.

Co do zasady w myśl art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f. opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochodem ze źródła przychodów jest, jak wynika z art. 9 ust. 2 u.p.d.o.f., nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania.

Natomiast przychodami są zgodnie z art. 11 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 omawianej ustawy, są między innymi otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, w tym także stanowiące dochody z tzw. "innych źródeł" wymienione w art. 20 ust. 1, czyli również nagrody i inne nieodpłatne świadczenia.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, nagrody podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym podatnik otrzymał nagrodę, płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8A).

Jednakże, w ocenie Wnioskodawcy wartość nagród otrzymywanych w Programie stanowi przychód z działalności gospodarczej, opodatkowany według zasad obowiązujących danego przedsiębiorcę zarejestrowanego jako Sklep (Uczestnika Programu). Zauważyć bowiem należy, że zgodnie z treścią Regulaminu, Sklepy są Uczestnikami Programu uczestniczący jako przedsiębiorcy prowadzący punkty sprzedaży, którzy w ramach prowadzonej działalności dokonują zakupów produktów Klienta. Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane nagrody pozostają w bezpośrednim związku z prowadzeniem przez Uczestnika działalności gospodarczej. Wartość otrzymanych nagród stanowi zatem dla Uczestników przychód z działalności gospodarczej, wskazany w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.) zwaną dalej "u.p.d.o.p.", lub też w przypadku, gdy Sklep prowadzony jest w formie działalności gospodarczej jednoosobowej - wartość otrzymanych nagród stanowi przychód z tej działalności, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f., opodatkowany wg obowiązujących danego przedsiębiorcę zasad.

Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f. wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, oraz zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń stanowią przychody z działalności gospodarczej.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, nagrody wypłacane w Programie Sklepom pozostają w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Uczestników, zarejestrowanych jako Sklepy, a zatem wartość otrzymanej nagrody stanowi przychód z tej działalności, czyli podatnik ma obowiązek odprowadzić podatek dochodowy według właściwych dla niego zasad opodatkowania działalności gospodarczej. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie spoczywa obowiązek pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, ani sporządzania i wysłania deklaracji PIT-8A z tytułu nagród wydawanych Uczestnikom.

Zdaniem Wnioskodawcy na pytanie Nr 2 należy udzielić odpowiedzi negatywnej.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z wręczeniem nagrody pieniężnej Uczestnikom Programu zarejestrowanym jako Sklepy będący Uczestnikami prowadzącymi działalność gospodarczą, na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek wystawienia i przekazania imiennej informacji PIT-8C dla Uczestnika, który otrzyma nagrodę pieniężną, jak i dla właściwego urzędu skarbowego.

W ocenie Wnioskodawcy, wartość nagród otrzymywanych w Programie stanowi przychód z działalności gospodarczej, opodatkowany według zasad obowiązujących danego przedsiębiorcę zarejestrowanego jako Sklep (Uczestnika Programu). Zauważyć bowiem należy, że zgodnie z treścią Regulaminu, Sklepy są Uczestnikami Programu uczestniczący, jako przedsiębiorcy prowadzący punkty sprzedaży, którzy w ramach prowadzonej działalności dokonują zakupów produktów Klienta. Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane nagrody pozostają w bezpośrednim związku z prowadzeniem przez Uczestnika działalności gospodarczej.

Wartość otrzymanych nagród stanowi zatem dla Uczestników przychód z działalności gospodarczej, wskazany w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.) zwaną dalej "u.p.d.o.p.", lub też w przypadku, gdy Sklep prowadzony jest w formie działalności gospodarczej jednoosobowej - wartość otrzymanych nagród stanowi przychód z tej działalności, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f., opodatkowany wg obowiązujących danego przedsiębiorcę zasad.

Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 2 pkt 8 u.p.d.o.f. wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, oraz zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, stanowią przychody z działalności gospodarczej.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, nagrody wypłacane w Programie Sklepom pozostają w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Uczestników zarejestrowanych jako Sklepy, a zatem wartość otrzymanej nagrody stanowi przychód z tej działalności, czyli podatnik ma obowiązek odprowadzić podatek dochodowy według właściwych dla niego zasad opodatkowania działalności gospodarczej. Na marginesie Wnioskodawca zauważył, że obowiązki te nie będą ciążyły także na Kliencie Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy zauważyć, że w pytaniu oraz własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał "PIT-8A". Tutejszy organ uznał, że jest to omyłka pisarska, a intencją Wnioskodawcy był "PIT-8AR".

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do Klienta Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl