IPPB1/4511-303/15-2/JS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/4511-303/15-2/JS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2015 r. (data wpływu 2 marca 2015 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Polsce, podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu PIT. Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w Polsce, w zakresie innym niż obrót nieruchomościami (tekst jedn.: działalność prawniczą). Wnioskodawca jest - w dniu złożenia niniejszego wniosku - wyłącznym właścicielem/wieczystym użytkownikiem łącznie 9 nieruchomości gruntowych zabudowanych znajdujących się (I) na terenie miasta oraz (II) na terenie 5 innych miejscowości w Polsce oraz właścicielem budynków i budowli wybudowanych na nieruchomościach znajdujących się w wieczystym użytkowaniu. Dodatkowo, w dniu złożenia tego wniosku, Wnioskodawca jest również właścicielem dwóch lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość (wszystkie powyższe nieruchomości będą w dalszej części wniosku zwane "Nieruchomościami").

Nieruchomości zostały nabyte przez Wnioskodawcę w następujący sposób: w 1997 r. (dwie nieruchomości), w 2004 r. (jedna nieruchomość), w 2007 r. (jedna nieruchomość), w 2008 r. (jedna nieruchomość), w 2010 r. (jedna nieruchomość), w 2011 r. (jedna nieruchomość), w 2012 r. (cztery nieruchomości) oraz w 2013 r. (jedna nieruchomość). Jedna z nieruchomości została nabyta w dwóch częściach: w 2004 r. (większa jej część) oraz w 2007 r. (mniejsza jej część).

Nieruchomości były nabywane przez Wnioskodawcę częściowo ze środków własnych, częściowo z kredytów. Przy nabyciu każdej z nieruchomości, Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT.

Po nabyciu nieruchomości Wnioskodawca nie wporwadził żadnej z nich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przez okres od momentu nabycia, niektóre z nieruchomości były lub są nadal wynajmowane przez Wnioskodawcę prywatnie (tekst jedn.: poza prowadzoną działalnością gospodarczą), a jeżeli dana nieruchomość jest wynajmowana, to Wnioskodawca opłaca od czynszu z wynajmu nieruchomości zryczałtowany podatek dochodowy wg stawki 8,5%. Na pobierane kwoty czynszu najmu w Wnioskodawca wystawia faktury VAT, a następnie odprowadza należny z tych faktur podatek VAT.

Zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca zamierza wprowadzić nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy wprowadzenie przez Wnioskodawcę nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych spowoduje wystąpienie po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego z tytułu podatku od czynności cywilno prawnych.

2. Czy wprowadzenie przez Wnioskodawcę nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych spowoduje wystąpienie po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług.

3. Czy wprowadzenie przez Wnioskodawcę nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych spowoduje wystąpienie po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Odpowiedź na pytanie trzecie w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Natomiast odpowiedź na pytanie pierwsze w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz na pytanie drugie w zakresie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zostanie udzielona w odrębnych rozstrzygnięciach.

Zdaniem Wnioskodawcy, wprowadzenie nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Istotą podatku dochodowego polega na opodatkowaniu nadwyżki przychodu nad kosztami jego uzyskania.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskutek wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawca nie uzyska zwiększenia wartości posiadanego majątku o wprowadzone do ewidencji nieruchomości, które w sferze prawa cywilnego pozostaną w dalszym ciągu własnością Wnioskodawcy.

Jak wskazano w stanowisku Wnioskodawcy w ad 1 i ad 2 powyżej, wprowadzenie składników majątkowych do ewidencji środków trwałych nie jest czynnością cywilnoprawną, a swego rodzaju czynnością techniczną, która pozwala na realizowanie przez podatnika określonych skutków podatkowych (możliwość wykorzystywania składników majątku w działalności gospodarczej i dokonywania odpisów amortyzacyjnych).

Wobec tego, że wskutek wprowadzenia nieruchomości do ewidencji nie dochodzi do ich zbycia lub oddania w używanie na podstawie jakiegokolwiek stosunku prawnego osobie innej niż Wnioskodawca, czynności takiej nie można uznać za którekolwiek ze źródeł przychodu wskazanych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak rónież nie powoduje ona w ocenie Wnioskodawcy powstania po jego stronie przychodu, o którym mowa w art. 11 ust. 1 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl