IPPB1/4511-142/15-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/4511-142/15-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2015 r. (data wpływu 23 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych transakcji dokonanych na rynku Forex - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych transakcji dokonanych na rynku Forex.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 2009 r. prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Przeważający typ działalności to: 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem. Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników.

Od 2013 r. w ramach reinwestycji środków pieniężnych zarobionych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje transakcji na rynku forex. Transakcje nie są związane z prowadzoną działalności.

Od początku 2015 transakcje Wnioskodawca przeprowadza za pośrednictwem brokera mającego siedzibę w Autralii. Rachunek brokerski prowadzony jest w walucie USD. Inwestowane środki przelewa do brokera z konta bankowego prowadzonego w walucie USD.

Transakcje na rynku forex wykonywane są w dwojaki sposób: samodzielne kupno i sprzedaż walut oraz poprzez "kopiowanie" transakcji wykonywanych przez innych inwestorów na ich własnych rachunkach brokerskich.

"Kopiowanie" transakcji odbywa się w sposób automatyczny za pomocą odpowiedniego oprogramowania. W momencie, kiedy inwestor, którego transakcje są kopiowane, wykonuje operację na swoim rachunku, oprogramowanie kopiujące i automatycznie wykonuje analogiczną transakcję na rachunku Wnioskodawcy. Dostęp do sygnałów transakcyjnych obarczony jest miesięczną opłatą wyrażoną w walucie USD. Opłaty Wnioskodawca wykonuje za pomocą karty debetowej powiązanej z kontem bankowym prowadzonym w walucie USD.

Oprogramowanie kopiujące musi być zainstalowane na komputerze z systemem operacyjnym Windows i powinno działać w godzinach otwarcia rynku forex. Wnioskodawca uruchomił to oprogramowanie na serwerze VPS (Virtual Private Server - serwer wirtualny). Dostęp do serwera VPS obarczony jest miesięczną opłatą wyrażoną w walucie USD. Opłaty Wnioskodawca wykonuje za pomocą karty debetowej powiązanej z kontem bankowym prowadzonym w walucie USD.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy do kosztów uzyskania przychodu z tytułu transakcji na rynku forex można zaliczyć opłaty za przelewy z konta bankowego na konto brokerskie...;

2. W jaki sposób przeliczyć na PLN wyrażony w USD koszt przelewu wykonanego z konta bankowego na rachunek brokerski...;

3. Czy do kosztów uzyskania przychodu z tytułu transakcji na rynku forex można za liczyć opłaty za dostęp do sygnałów transakcyjnych (dostęp do transakcji innych inwestorów, które są "kopiowane" na rachunku brokerskim Wnioskodawcy)...;

4. W jaki sposób przeliczyć na PLN wyrażony w USD koszt opłaty za dostęp do sygnałów transakcyjnych - przy założeniu, że opłata ta jest wykonywana kartą debetową powiązaną z rachunkiem prowadzonym w walucie USD...;

5. Czy do kosztów uzyskania przychodu z tytułu transakcji na rynku forex można zaliczyć opłaty za dostęp do serwera VPS.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów z transakcji na rynku forex można uznać wyłącznie poniesione, celowe, bezpośrednie i właściwie udokumentowane wydatki związane z nabyciem pochodnych instrumentów finansowych.

Ad. 1 Do kosztów uzyskania przychód u z tytułu transakcji na rynku forex można zaliczyć opłaty za przelewy z konta bankowego na konto brokerskie, ponieważ wydatki te są bezpośrednio związane z wykonaniem transakcji na rynku forex. i

Ad. 2 Na podstawie art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Dniem poniesienia kosztu będzie w tym przypadku dzień, w którym przelew zostanie zaksięgowany na rachunku bankowym prowadzonym w USD - tzn. dzień zgodny z datą księgowania przelewu.

Ad. 3 Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu transakcji na rynku forex można zaliczyć opłaty za dostęp do sygnałów transakcyjnych, ponieważ sygnały te są wykorzystywane (za pomocą odpowiedniego oprogramowania) do przeprowadzania transakcji na rynku forex.

Ad. 4 Na podstawie art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Dniem poniesienia kosztu będzie w tym przypadku dzień, w którym operacja obciążenia karty zostanie zaksięgowana na rachunku bankowym prowadzonym w USD - tzn. dzień zgodny z datą księgowania operacji.

Ad. 5 Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu transakcji na rynku forex nie można zaliczyć opłaty za dostęp do serwera VPS. Serwer ten jest wykorzystywany przeze mnie do uruchomienia oprogramowania kopiującego transakcje innych i i inwestorów, jednak serwer VPS - będąc pełnoprawnym komputerem - może być wykorzystywany również do innych celów - niezwiązanych z forex.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających. Za datę przychodu określonego powyżej uważa się moment realizacji tych praw, o czym stanowi art. 17 ust. 1b ustawy.

Przez pochodne instrumenty finansowe zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rozumie się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c powołanej ustawy - instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są m.in. niebędące papierami wartościowymi finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe. W kategorii tej mieszczą się transakcje zawierane na rynku.

W związku z powyższym przychód z transakcji na rynku uznać należy za przychód ze źródła przychodów określonego w powołanym wyżej przepisie art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. z kapitałów pieniężnych.

Sposób opodatkowania tychże dochodów został regulowany w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia m.in. pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 3 tej ustawy dochód ten ustala się jako różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochód z pochodnych instrumentów finansowych ustala się jako różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* być właściwie udokumentowany.

Jak wynika z przepisu art. 23 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem pochodnych instrumentów finansowych - do czasu realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo rezygnacji z realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo ich odpłatnego zbycia - o ile wydatki te, stosownie do art. 22g ust. 3 i 4, nie powiększają wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Do kosztów uzyskania przychodów wnioskodawca będzie mógł zaliczyć np. opłaty za przelewy z konta bankowego na konto brokerskie, opłaty za dostęp do sygnałów transakcyjnych, opłaty za dostęp do serwera VPS.

Odnosząc się do przeliczenia na PLN wyrażony w USD kosztów wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Tym samym stanowiskom Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl