IPPB1/4511-138/15-2/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/4511-138/15-2/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2015 r. (data wpływu 22 stycznia 2015 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu właściwego dla opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu udzielenia licencji na znak towarowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu właściwego dla opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu udzielenia licencji na znak towarowy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej, której głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż i naprawa sprzętu biurowego i telekomunikacyjnego. Spółka jawna, której wspólnikiem jest Wnioskodawca prowadzi księgi handlowe i jest podatnikiem podatku od towarów usług. Dochody wspólnika z uzyskanej działalności w formie spółki jawnej opodatkowane są podatkiem liniowym.

W ramach prowadzonej działalności spółka jawna zarejestrowała w Urzędzie Patentowym znak towarowy (nazwa firmy S.) z tytułu czego, poniosła koszty związane z 10-letnią ochroną znaku towarowego. Poniesione koszty związane z 10-letnią ochroną znaku towarowego są rozliczane w księgach spółki proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą (zgodnie z interpretacją indywidualną IPPB1/415-28/10-4/MT z 30 marca 2010 r.).

Spółka w 2013 r. podpisała umowę na udzielenie licencji na posiadany znak towarowy. Umowa została zawarta z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, na okres 3 lat.

Zgodnie z umową spółka uzyskuje miesięczne przychody z tytułu opłat licencyjnych. Na koniec każdego miesiąca jest wystawiana faktura za udzielenie licencji na znak towarowy (prawo do używania nazwy S.).

W czerwcu 2013 r. podatnik wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej, zakwalifikowania przychodu z odpłatnego udzielenia licencji na znak towarowy do prawidłowego źródła przychodu.

W odpowiedzi, podatnik otrzymał interpretację indywidualną IPPB1/415-634/13-3/MT z dnia 6 września 2013 oraz interpretację IPPB 1/415-634/13-5/MT z dnia 23 września 2013.

W wydanej interpretacji z 6 września Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że przychód z tytułu odpłatnego udzielenia licencji na znak towarowy stanowi przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie Dyrektor izby Skarbowej stwierdził, iż na mocy wyłączenia, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, przychód ten nie jest zaliczany do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W uzasadnieniu do wydanej interpretacji z dnia 23 września 2013 r., Dyrektor Izby Skarbowej, stwierdził również, że uzyskane przychody ze sprzedaży licencji stanowią odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów i nie mogą być opodatkowane w ramach działalności gospodarczej 19% podatkiem dochodowym. Właściwym formularzem do rozliczenia tego rodzaju przychodów jest PIT-11, wystawiony przez licencjonobiorcę. Jak podkreślił Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji z dnia 6 września, właściwym formularzem do rozliczenia przychodów z praw majątkowych jest PIT-11, w którym w części E poz. 8 formularza wykazuje się przychody z praw autorskich i innych praw.

W 2013 r. podatnik dostosował się do wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji.

Jednakże 22 maja 2014 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną DD2/033/30/KBF/14/RD-47426, w której stwierdził, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wykluczają możliwości uzyskania przychodów z praw majątkowych w ramach prowadzonej działalności.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, iż w zakres prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki wchodzi również udzielenie licencji na znak towarowy (PKD 77.40 Z). Znak towarowy nie stanowi wartości niematerialnych i prawnych w księgach spółki. Ponadto Spółka od momentu zawarcia umowy licencyjnej nie korzystała i nie korzysta ze znaku towarowego w inny sposób niż pozyskiwanie przychodów z jego licencji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy uzyskane przez spółkę przychody z tytuły udzielenia licencji na znak towarowy stanowią przychód z praw majątkowych czy też stanowią przychód tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

2. Czy uzyskane przychody ze sprzedaży licencji na znak towarowy mogą być opodatkowane w ramach działalności gospodarczej 19% podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

Zgodnie wydaną przez Ministra Finansów interpretacją ogólną DD2/033/30/KBF/14/RD-47426, podatnik prowadzący działalność gospodarczą (w tym przypadku wspólnik spółki jawnej), który uzyskuje również przychody z praw majątkowych, powstały przychód z tego tytułu powinien zaliczyć do źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Z komunikatu Ministra Finansów jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wykluczają możliwości uzyskania przychodów z praw majątkowych, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W komunikacie czytamy bowiem, iż podatnik uzyskujący przychody z tytułów wymienionych w art. 13 pkt 2-8 ustawy o PIT może dla celów podatku dochodowego zaliczyć te przychody do działalności gospodarczej, pod warunkiem, że uzyskuje je w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, i jednocześnie nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT. W związku z powyższym uzyskane przychody z tytułu udzielenia licencji na znak towarowy mogą zostać zaliczone do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ad. 2

Jeżeli przychody ze sprzedaży licencji na znak towarowy stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z tym, naszym zdaniem, są one opodatkowane w ramach prowadzonej działalności 19% podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl zaś art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Jak wynika z treści art. 5a pkt 6 przywołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (art. 5b ust. 2 ustawy).

Zatem w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki nie mającej osobowości prawnej, podatnikiem podatku dochodowego nie jest spółka, lecz jej wspólnicy.

Aby zatem przychód uzyskany z prowadzonej działalności mógł być uznany za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, działalność ta musi spełniać następujące przesłanki:

* musi być działalnością zarobkową,

* musi być działalnością wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, działalnością polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż lub działalnością polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

* musi być działalnością prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły,

* działalność ta nie może polegać na wykonywaniu czynności w okolicznościach, o których mowa w art. 5b ust. 1 ww. ustawy,

przychody z niej uzyskane nie mogą być zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4-9 tej ustawy.

Zgodnie zaś z art. 14 ust. 1 przytoczonej ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, przy czym u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1410, z późn. zm.), na warunkach w niej określonych udzielane są patenty oraz dodatkowe prawa ochronne na wynalazki, prawa ochronne na wzory użytkowe i znaki towarowe, a także prawa z rejestracji na wzory przemysłowe, topografie układów scalonych oraz oznaczenia geograficzne.

Przy czym, w myśl art. 8 cyt. ustawy, na warunkach określonych w ustawie twórcy wynalazku, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego oraz topografii układu scalonego przysługuje prawo do:

1.

uzyskania patentu, prawa ochronnego albo prawa z rejestracji;

2.

wynagrodzenia;

3.

wymieniania go jako twórcy w opisach, rejestrach oraz w innych dokumentach i publikacjach.

Zgodnie z art. 120 ww. ustawy, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. W myśl natomiast art. 163 ww. ustawy, uprawniony z prawa ochronnego na znak towarowy może udzielić innej osobie upoważnienia do używania znaku, zawierając z nią umowę licencyjną.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej. Dochody wspólnika z uzyskanej działalności w formie spółki jawnej opodatkowane są podatkiem liniowym. W ramach prowadzonej działalności spółka jawna zarejestrowała w Urzędzie Patentowym znak towarowy (nazwa firmy S.) z tytułu czego, poniosła koszty związane z 10-letnią ochroną znaku towarowego. Spółka w 2013 r. podpisała umowę na udzielenie licencji na posiadany znak towarowy. Umowa została zawarta z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, na okres 3 lat. W zakres prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki wchodzi również udzielenie licencji na znak towarowy (PKD 77.40 Z). Znak towarowy nie stanowi wartości niematerialnych i prawnych w księgach spółki. Ponadto Spółka od momentu zawarcia umowy licencyjnej nie korzystała i nie korzysta ze znaku towarowego w inny sposób niż pozyskiwanie przychodów z jego licencji.

Zatem w sytuacji, gdy przedmiotem działalności gospodarczej spółki jawnej jest m.in. udzielanie licencji na znak towarowy, a Wnioskodawca jako jej wspólnik, będzie uzyskiwał z tego tytułu przychody, w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki osobowej, to uzyskany dochód z tego tytułu będzie podlegał u Wnioskodawcy opodatkowaniu według zasad właściwych dla źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% "podatkiem liniowym" dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych ze źródła "pozarolnicza działalność gospodarcza".

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przychody Wnioskodawcy z tytułu udzielenia licencji na wskazany we wniosku znak towarowy stanowić będą przychody z działalności gospodarczej, jeżeli Przychody te mogą być opodatkowane według zasad wynikających z art. 30c w związku z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jeżeli przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego będzie różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, a zatem mając na uwadze treść pytania zawartego we wniosku wyjaśnić należy, że interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do Niego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl