IPPB1/4511-1201/15-2/KS1

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/4511-1201/15-2/KS1

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2015 r. (data wpływu 12 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości zaliczenia usług świadczonych przez Wnioskodawczynię na rzecz obecnego pracodawcy do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe,

* możliwości zaliczenia opodatkowania dochodów osiąganych przez Wnioskodawczynię z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia usług świadczonych przez Wnioskodawczynię na rzecz obecnego pracodawcy do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości zaliczenia opodatkowania dochodów osiąganych przez Wnioskodawczynię z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od 27 października 2004 r. Wnioskodawczyni jest zatrudniona w R. Sp. z o.o. (dalej R.) na podstawie umowy o pracę zmienioną aneksem z dnia 9 października 2013 r. Z tego tytułu Wnioskodawczyni pobiera należne wynagrodzenie, które zostało zakwalifikowane jako przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychody z umowy o pracę opodatkowane podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych - skala podatkowa. Dodatkowo Wnioskodawczyni pełni funkcję Prokurenta R.

W dniu 1 października 2015 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą pod nazwą A. w celu świadczenia usług w szerokim zakresie począwszy od doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, szkolenia i coaching, poprzez doradztwo i tworzenie placówek gastronomicznych, na wynajmie maszyn i urządzeń kończąc.

Poniżej Wnioskodawczyni opisała szczegóły swojej obecnej sytuacji zawodowej.

Zakres obowiązków pełnionych na podstawie umowy o pracę z R. Sp. z o.o. na stanowisku Dyrektora Wykonawczego obejmuje obecnie:

* zarządzanie codzienną działalnością Spółki,

* planowanie finansowe,

* przygotowanie raportów dla Udziałowców Spółki,

* przygotowanie szkiców Uchwał Zgromadzenia Wspólników oraz Zarządu,

* przygotowanie szkicu strategii Spółki oraz corocznych budżetów, oraz ich wdrożenie po akceptacji Zarządu Spółki,

* wsparcie zespołu sprzedaży w negocjacjach kontraktów oraz rozwoju relacji z partnerami biznesowymi,

* nadzorowanie zadań wykonywanych przez zewnętrzną firmę księgową,

* wdrażanie kontraktów podpisanych z partnerami biznesowymi,

* współpraca z radcami prawnymi oraz doradcami podatkowymi,

* akceptacja modeli biznesowych oraz kalkulacji ofert,

* akceptacja wydatków operacyjnych,

* nadzór pracy zespołu logistyki oraz administracji i akceptacja rejestrów pracy konsultantów,

* dbałość od dobro Spółki

Zakładając działalność gospodarczą Wnioskodawczyni wybrała formę opodatkowania metodą liniową.

Udziałowcy obecnego pracodawcy Wnioskodawczyni - spółki R. - podjęli decyzję o chęci rozszerzenia współpracy z Wnioskodawczynią w ramach działalności gospodarczej oraz z innymi podmiotami gospodarczymi. Spółka R. wypracowała nową strategię biznesową mającą wejść w życie 2016-02-01.

Nowa strategia biznesowa będzie obejmowała swym zakresem możliwość świadczenia usług eksperckich na rzecz R. oraz innych podmiotów gospodarczych, przy jednoczesnym przeniesieniu ryzyka gospodarczego i ekonomicznego związanego z przedmiotowymi usługami na osobę Wnioskodawczyni.

Od 2016-02-01 Wnioskodawczyni zamierza świadczyć usługi eksperckie również na rzecz R., W związku z powyższym zamierza kontynuować prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Zamiar świadczenia usług eksperckich na rzecz R. oraz innych podmiotów gospodarczych wymaga zmian organizacyjnych w strukturze R., obejmujących m.in. modyfikację zakresu obowiązków pełnionych obecnie przez osobę Wnioskodawczyni na mocy umowy o pracę.

Świadczenie usług na rzecz R., w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, odbywałoby się na podstawie umowy o świadczenie usług podpisanej z R.

Zawarta z R. umowa zawierałaby następujące zastrzeżenia:

* czynności objęte umową nie byłyby wykonywane pod kierownictwem zlecającego te czynności,

* R. byłoby uprawnione do żądania uwzględnienia jego planów biznesowych przy świadczeniu usług,

* R. nie narzucałoby czasu i miejsca wykonywania usług,

* Ryzyko gospodarcze związane z wykonywaniem usług, jak też pełną odpowiedzialność za działania lub zaniechanie działań zostanie obciążona działalność gospodarcza Wnioskodawczyni.

Umowa ta określałaby rodzaj świadczonych usług mających charakter stricte ekspercki, które nie pokrywałyby się z zakresem obowiązków określonymi w ramach umowy o pracę.

Usługi eksperckie, świadczone na rzecz R. oraz innych podmiotów gospodarczych, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, obejmowałyby swym zakresem:

1.

świadczenie usług doradczych i konsultingowych w zakresie rozwoju biznesu na inne rynki niż telekomunikacyjny, np.: rynek produktów związanych z ochroną środowiska i/lub efektywnością energetyczną, rynek medyczny, rynek eventowy, rynek produktów spożywczych, rynek H. i inne nie związane z telekomunikacją,

2.

coaching pracowników i konsultantów,

3.

opracowywanie i/lub wdrażanie strategii i działań marketingowych,

4.

budowanie świadomości marki (branding),

5.

wyszukiwanie inwestycji, przeprowadzenie procesu "due dilligence", udział w negocjacjach pomiędzy inwestorami a właścicielem/-ami inwestycji lub pomysłu na biznes,

6.

rekomendacje odnośnie najlepszego modelu współpracy pomiędzy inwestorami a właścicielem/-ami inwestycji lub pomysłu na biznes,

7.

dbałość o dobre imię klienta,

8.

zachowanie w poufności wszystkich uprzywilejowanych informacji pozyskanych podczas okresu współpracy.

Na bazie odrębnych uzgodnień:

Wykonanie sesji zdjęciowych, sprzedaż zdjęć i zaprojektowanych grafik do wykorzystania w materiałach marketingowych.

Powyższe zmiany organizacyjne w R., pozwolą z jednej strony na świadczenie przeze Wnioskodawczynię usług eksperckich na rzecz R. i innych podmiotów gospodarczych oraz na przeniesienie ryzyka gospodarczego związanego ze świadczeniem ww. usług na osobę Wnioskodawczyni, co bezpośrednio wpisuje się w nową strategię biznesową R.

Wskazane zmiany organizacyjne w R. wiążą się z koniecznością modyfikacji zakresu obowiązków określonych w umowie o pracę. Od 1 lutego 2016 do zakresu obowiązków, jako Dyrektora Wykonawczego na podstawie umowy o pracę należeć będzie:

1.

zarządzanie działalnością operacyjną Spółki na rynku telekomunikacyjnym,

2.

planowanie przepływów pieniężnych,

3.

przygotowanie raportów dla Udziałowców Spółki,

4.

przygotowanie szkiców Uchwał Zgromadzenia Wspólników oraz Zarządu,

5.

przygotowanie szkicu strategii Spółki w branży telekomunikacyjnej poza strategiami marketingowymi,

6.

przygotowywanie corocznych budżetów i ich wdrażanie po akceptacji Zarządu Spółki,

7.

wsparcie zespołu sprzedaży w negocjacjach kontraktów oraz rozwoju relacji z partnerami biznesowymi,

8.

nadzorowanie zadań wykonywanych przez zewnętrzną firmę księgową,

9.

współpraca z radcami podatkowymi i prawnymi,

10.

akceptacja modeli biznesowych oraz kalkulacji ofert,

11.

akceptacja wydatków,

12.

nadzór pracy zespołów administracji i logistyki,

13.

akceptacja rejestrów pracy konsultantów,

14.

dbałość o dobro Spółki.

15.

wdrażanie kontraktów podpisanych z partnerami biznesowymi.

Z powyższego wynika, że od 1 lutego 2016 zakres obowiązków wynikający z umowy o pracę ulegnie zmianie. Dodatkowo, zakres obowiązków wynikający z umowy o pracę nie będzie zbieżny z usługami eksperckimi, jakie Wnioskodawczyni planuję świadczyć poprzez jednoosobową działalność gospodarczą.

Umowa zawarta w ramach działalności gospodarczej na usługi eksperckie z R. nie będzie miała charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego lub umowy o podobnym charakterze.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy przyszłe przychody uzyskane z tytułu świadczonych usług realizowanych na rzecz R., w którym obecnie Wnioskodawczyni jest zatrudniona w oparciu o umowę o pracę, będą stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy wskazane przychody, które Wnioskodawczyni będzie świadczyła dla swojego obecnego pracodawcy, zakładając, że zakres usług wykonywanych w ramach działalności gospodarczej nie będzie się pokrywał z zakresem obowiązków wykonywanych w ramach umowy o pracę, mogą być opodatkowane, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według 19% stawki, tzw. podatkiem liniowym od 2016-02-01.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawczyni przyszłe przychody uzyskane z tytułu świadczonych usług eksperckich realizowanych na rzecz R., będą stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

* działalność wykonywana osobiście;

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

Podział ten ma istotny wpływ na ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 - o czym stanowi art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

* wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

* polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

* polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

o prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W ocenie Wnioskodawczyni, prowadzona w przyszłości działalność w ramach umowy o świadczenie usług będzie miała charakter zarobkowy, zorganizowany i ciągły. Ponadto, Wnioskodawczyni będzie odpowiedzialna za rezultat podejmowanych przez siebie działań oraz będzie ponosić ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Powyższe stwierdzenia pozwalają uznać działalność Wnioskodawczyni w ramach umowy za typową działalność gospodarczą.

Należy wskazać, iż zawarta przez Wnioskodawczynię umowa o świadczenie usług nie będzie wypełniała znamion wskazanych w art. 13 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będą to wyłącznie czynności obejmujące obszar analityczno-doradczy. Znajduje to potwierdzenie również w sposobie sklasyfikowania usług doradczych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU pod symbolem 70.22.1 klasyfikuje "usługi doradztwa związane z zarządzaniem". Grupowanie to obejmuje:

* 70.22.11 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,

* 70.22.12 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,

* 70.22.13 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem,

* 70.22.14 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi,

* 70.22.15 - usługi doradztwa związane z produkcją,

* 70.22.16 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem,

* 70.22.17 - usługi zarządzania procesami gospodarczymi,

* 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

* 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Grupowanie to jednoznacznie wyodrębnia usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Z zakresu usług, które Wnioskodawczyni zamierza wykonywać na rzecz R., nie będzie wynikało, aby R. miało powierzyć Wnioskodawczyni jakiekolwiek czynności wskazane w art. 13 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będzie to szereg czynności analitycznych, niepokrywających się ze świadczonymi przez Wnioskodawczynię na innej podstawie usługami wykonywanymi w ramach funkcji Dyrektora Wykonawczego. Dodatkowo wskazane usługi Wnioskodawczyni zamierza świadczyć również na rzecz innych podmiotów gospodarczych.

W związku z powyższym, istotne jest, iż faktyczny zakres świadczonych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług wyklucza zakwalifikowanie ich jako uzyskiwanych w ramach działalności wykonywanej osobiście, np. w ramach kontraktu menedżerskiego.

Według oceny Wnioskodawczyni usługi świadczone w przyszłości przez Wnioskodawczynię w zakresie opisanym we wniosku, należy zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu spójnych interpretacji Ministra Finansów. Przykładowo w:

* Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 19 maja 2014 r., sygn. IPTPB1/415-114/14-2/AP, w której Organ stwierdził, iż "o kwalifikacji wykonywanej działalności - na gruncie prawa podatkowego - do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług). Opierając się na opisie świadczonych usług doradczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej oraz na stwierdzeniu Wnioskodawcy, że czynności związane z wykonaniem umowy dotyczącej świadczenia usług doradczych nie będą czynnościami zarządczymi - uznać należy, że świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie można zakwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. Wobec powyższego usługi doradcze w zakresie opisanym we wniosku można zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

* Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 września 2013 r., sygn. IPPB1/415-701/13-4/MS, w której organ zgodził się z Wnioskodawcą, iż "działalność prowadzona przez Niego w ramach "Umowy o świadczenie usług" ma charakter zarobkowy, zorganizowany i ciągły. Ponadto Wnioskodawca odpowiada za rezultat podejmowanych przez siebie działań oraz ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Powyższe stwierdzenia pozwalają uznać działalność Wnioskodawcy w ramach Umowy za typową działalność gospodarczą. W rezultacie przychód z tytułu zawartej "Umowy o świadczenie usług" można zakwalifikować do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. W związku z wyżej przytoczonymi zapisami oraz w nawiązaniu do warunków współpracy wyszczególnionych w umowie o świadczenie usług, czynności wykonywane w jej ramach o charakterze doradczym mieszczą się w definicji pozarolniczej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy obowiązki o charakterze analityczno-doradczym zostały zawarte w ramach Umowy o świadczenie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast usługi o charakterze zarządczym zostały zawarte w Umowie o zarządzanie - kontrakcie menedżerskim. Każda z tych umów określa osobno zakres usług oraz wielkość wynagrodzenia z tych tytułów. Zgodnie z wolą stron czynności z zakresu analityczno-doradczego, jak i zarządzania przedsiębiorstwem nie będą wykonywane pod kierownictwem Spółki - Zleceniodawcy zlecającej wykonywanie tych czynności. Poza tym nie będzie narzucany czas miejsce wykonywania usług. W ramach Umowy o świadczenie usług Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności kierowania zarządzania przedsiębiorstwem Zleceniodawcy, lecz tylko czynności obejmujących obszar analityczno-doradczy, w związku z tym nie można jej kwalifikować jako świadczonych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że przychody uzyskiwane ze świadczenia usług na podstawie umowy o świadczenie usług o charakterze analityczno-doradczym w zakresie opisanym we wniosku i uzupełnieniu do niego należy kwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, które mogą być opodatkowane podatkiem liniowym, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

* Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 lipca 2012 r., sygn. IPPB1/415-493/12-3/IF, w której Organ stwierdził, iż "istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem - zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko. W przypadku kiedy Wnioskodawca w ramach usług doradztwa nie będzie wykonywał żadnych czynności kierowania (zarządzania), a jedynie szereg czynności których istotą jest doradztwo, należy uznać, iż przedmiotowych usług nie można kwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menadżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przychody ze świadczenia usług doradczych w zakresie opisanym we wniosku należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej."

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy przyszłe przychody uzyskane z tytułu świadczonych usług realizowanych na rzecz R., będą stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawczyni wskazane przychody mogą być opodatkowane, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według 19% stawki, tzw. podatkiem liniowym w chwili rozpoczęcia świadczenia usług dla obecnego pracodawcy tj. 1 lutego 2016 r. - przy założeniu, że zakres usług nie będzie pokrywał się z zakresem obowiązków wykonywanych w ramach umowy o pracę.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (...).

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3. mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 cyt. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Według oceny Wnioskodawczyni uznać należy, że przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w ramach, której planuje świadczyć usługi na rzecz R., a także na rzecz innych podmiotów gospodarczych, mogą być opodatkowane podatkiem liniowym, tj. zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od 2016-02-01.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu spójnych interpretacji Ministra Finansów. Przykładowo w:

* Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 kwietnia 2014 r., sygn. IPPB1/415-163/14-4/MT, w której organ zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż "biorąc pod uwagę fakt, że przychody z tytułu usług, które Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych, mogą być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane do źródła przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, przychody te mogą również być przez niego opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f. Zgodnie bowiem z art. 30c ust. 1 u.p.d.o.f. podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29. 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku."

* Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 stycznia 2014 r., sygn. IPPB1/415-1193/13-6/AM, w której organ potwierdził, iż zgodnie, bowiem z art. 30c ust. 1 u.p.d.o.f. podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f. (...)." Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 stycznia 2013 r., sygn. IPPB1/415-1402/12-4/IF, w której organ stwierdził, iż "dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z art. 9a ust. 2 podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ww. ustawy). W myśl art. 30c ww. ustawy (w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.), podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30,30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku."

W świetle przytoczonych argumentów Wnioskodawczyni uważa, że wskazane przychody mogą być opodatkowane, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według 19% stawki, tzw. podatkiem liniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* możliwości zaliczenia usług świadczonych przez Wnioskodawczynię na rzecz obecnego pracodawcy do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej - jest prawidłowe,

* możliwości zaliczenia opodatkowania dochodów osiąganych przez Wnioskodawczynię z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

Ad. 1, 2

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl