IPPB1/415-986/10-2/KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-986/10-2/KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania oraz ujęcia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów spółki cywilnej wynagrodzenia właściciela (wspólnika) z tytułu dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania oraz ujęcia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów spółki cywilnej wynagrodzenia właściciela (wspólnika) z tytułu dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej w W. Umowa spółki cywilnej została zawarta 15 kwietnia 1991 r. Przedmiotem działalności jest m.in. poradnictwo psychologiczne i działalność edukacyjna. Każdy z czterech wspólników osobiście świadczy pracę na rzecz spółki. Wspólnicy pokrywają koszty wspólnej działalności oraz mają prawo do udziału w zyskach spółki po równo, czyli po #188;.

Spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów (KPiR). Rozliczenie podatku każdego ze wspólników jest dokonywane na podst. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-36L, podatek liniowy), dalej: Ustawa.

3 września 2009 r. każdy ze wspólników jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej podpisał umowę na udzielenie wsparcia przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Środki wsparcia są przeznaczone na realizację projektu szkoleniowego zatytułowanego Akademia...w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL poddziałanie: 2.2.2) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: Projekt). Na podstawie umowy spółka cywilna jest podmiotem zobowiązanym do wykonania Projektu oraz jest uprawniona do otrzymania środków na jego sfinansowanie. Montaż finansowy w ramach POKL dotyczący poziomu środków Europejskiego Funduszu Społecznego w stosunku do krajowego współfinansowania wynosi 85% - 15%. W ramach krajowego współfinansowania środki pochodzą m.in. z budżetu państwa.

W celu realizacji Projektu spółka ponosi przede wszystkim wydatki na szkolenia, tj. na wynagrodzenie dla osób prowadzących szkolenia (trenerów superwizorów, coachów) wynagrodzenie dla osób zarządzających Projektem, catering, zakup sprzętu i wyposażenia wynajem sal. Wydatki te w pierwszej fazie Projektu były pokrywane z zaliczki otrzymanej z PARP (zgodnie z umową) a w kolejnych etapach spółka finansowała je ze środków własnych, które następnie były refundowane przez PARP w formie płatności okresowych. Z założenia, w końcowym rozliczeniu wszystkie wydatki Projektu będą pokryte ze środków otrzymanych z PARP (dotacja przewiduje pokrycie 100% kosztów kwalifikowanych Projektu).

W realizacji Projektu uczestniczą osoby fizyczne, z którymi zostały zawarte umowy cywilnoprawne na potrzeby prawidłowego wykonania Projektu (np. trenerzy, superwizorzy, coache, prawnik, Kierownik Projektu). Ze względu na wysokie kwalifikacje zawodowe w realizacji Projektu uczestniczą również wspólnicy m.in. wykonują zadania trenerów, superwizorów, coachów oraz osób zarządzających projektem (Kierownik Merytoryczny). "Zestawienie kadry merytorycznej zaangażowanej w realizację projektu, w której widnieją (uczestniczą) wspólnicy stanowi zał. nr 6 do Wniosku o udzielenie wsparcia. Wniosek stanowi integralną część Umowy o udzielenie wsparcia podpisanej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Za pełnione funkcje jako wspólnik Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie ze środków przeznaczonych na realizację Projektu. Wypłata następuje na podstawie Karty pracy - dokumentu każdorazowo zatwierdzanego przez PARP. Wypłaty za pracę poszczególnych wspólników zależne są od zakresu prac wykonanych przez każdego z nich na rzecz Projektu (tekst jedn. mogą być różne dla każdego wspólnika w skali danego miesiąca). W przeciwieństwie do osób współpracujących ze spółką na podstawie umów cywilnoprawnych, wspólnicy nie zawarli ze spółką dodatkowych umów na realizację zadań Projektu. W ich przypadku podstawą do udziału w Projekcie jest umowa spółki cywilnej, która zobowiązuje ich do osobistego świadczenia pracy na rzecz spółki. Na koniec każdego miesiąca suma wynagrodzeń wspólników z tytułu pracy na rzecz Projektu jest ujmowana w KPiR spółki jednym zapisem w "pozostałych przychodach". Przychody otrzymywane w związku ze środkami z dotacji traktowane są jako przychody podlegające opodatkowaniu PIT.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż pozostali wspólnicy spółki cywilnej równocześnie również złożyli wnioski o wydanie analogicznych interpretacji przepisów do Ministra Finansów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ujęcie w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów spółki wynagrodzenia właścicieli (wspólników) z tytułu realizacji projektu w pozycji "pozostałe przychody" i opodatkowanie tych przychodów PIT jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawczyni zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie zaś do treści art. 14 ust. 1 ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z kolei w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem generalna zasada nakazuje opodatkowanie dotacji podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca przewidział jednakże wyjątki od opodatkowania dotacji w ściśle określonych przypadkach - jako, że są to wyjątki, należy je interpretować ściśle.

I tak stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy (brzmienie przed 1 stycznia 2010 r.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym że środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zaś na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 Ustawy (brzmienie po 1 stycznia 2010 r.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym że środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zdaniem Wnioskodawczyni, skoro to spółka cywilna jest beneficjantem pomocy ze środków unijnych, do jego przychodów nie można zastosować zwolnienia, o którym mowa w powyższych przepisach ustawy (należy tu bowiem odróżnić okoliczność realizowania przez spółkę cywilną jako bezpośredniego beneficjenta pomocy Projektu od okoliczności osiągania przez wspólnika spółki cywilnej dochodu w związku z prowadzeniem działalności w formie spółki cywilnej).

Zatem, według Wnioskodawczyni środki otrzymane z PARP na realizację poszczególnych zadań wykonanych przez właścicieli jako osoby fizyczne podlegają opodatkowaniu PIT (są wyłączone ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46b zdanie drugie ustawy "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem").

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. W dniu 3 września 2009 r. każdy ze wspólników jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej podpisał umowę na udzielenie wsparcia przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Środki wsparcia są przeznaczone na realizację projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa. W realizacji Projektu uczestniczą również wspólnicy spółki cywilnej. Za pełnione funkcje jako wspólnik Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie ze środków przeznaczonych na realizację Projektu.

Odnosząc się do opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawczyni uzyskanego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu należy zauważyć, że wspólnicy prowadząc działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej uzyskują przychody i ponoszą koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane proporcjonalnie do wysokości posiadanych udziałów w tej Spółce. Wspólnicy realizują projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem otrzymane środki nie stanowią wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni (wspólnika Spółki cywilnej), lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wobec tego skutki podatkowe otrzymania przez Wnioskodawczynię wskazanego we wniosku wynagrodzenia będą tożsame ze skutkami otrzymania przez Spółkę cywilną (a w istocie wspólników tej Spółki) dofinansowania do ww. projektu.

Z uwagi na okoliczność, iż umowa na realizację projektu została podpisana w 2009 r., realizacja projektu i wypłata zaliczek następowała etapami, a Wnioskodawczyni w uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie powołuje się na przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym zarówno przed 1 stycznia 2010 r. jaki i po tej dacie, przedmiotowy wniosek należało rozpatrzeć z uwzględnieniem przepisów w brzmieniu obowiązującym zarówno do dnia 31 grudnia 2009 r., jak i również po tym dniu.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Należy zauważyć, iż ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r., środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane "dotacjami rozwojowymi".

W myśl art. 202 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są przeznaczone na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, są wydatkami budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, były w roku 2009 wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u jej beneficjenta. Zgodnie bowiem z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zważywszy jednak, iż ww. środki zostały wypłacone za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, będącej agencją rządową, środki te korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Wskazać przy tym należy, iż w myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj.:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1.

dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

2.

wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe,

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

3.

dotacje celowe dla beneficjentów,

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r.), wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

W rezultacie środki finansowe otrzymane w 2009 i 2010 r. w związku z realizacją projektu w Ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią dla Wnioskodawczyni jako wspólnika spółki cywilnej przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a tym samym nie podlegają obowiązkowi zaewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Reasumując, na tle powołanych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż wspólnicy realizują projekt w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w formie spółki cywilnej, a nie jako pracownicy firmy czy zleceniobiorcy. Zatem otrzymywane dofinansowanie, nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni (wspólnika spółki cywilnej) lecz jest przychodem z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przedmiotowe dofinansowanie jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania nie podlega obowiązkowi zaewidencjonowania w prowadzonej przez spółkę podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W świetle powyższego, powoływany przez Wnioskodawczynię przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl