IPPB1/415-943/09-3/ES - Opodatkowanie dywidendy wypłaconej akcjonariuszowi spółki komandytowo-akcyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-943/09-3/ES Opodatkowanie dywidendy wypłaconej akcjonariuszowi spółki komandytowo-akcyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dywidendy wypłaconej akcjonariuszowi spółki komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dywidendy wypłaconej akcjonariuszowi spółki komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące stan faktyczny.

Wnioskodawca jest obywatelem polskim i polskim rezydentem podatkowym. Do dnia 29 września 2009 r. był akcjonariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej pod firmą N spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna (dalej Spółka"). Spółka powstała z przekształcenia w dniu 28 grudnia 2007 r. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo- akcyjną w następstwie czego akcje przekształconej Spółki znalazły się w posiadaniu komplementariusza będącego osobą prawną (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), oraz dwóch akcjonariuszy będących osobami fizycznymi (w tym jednym z nich jest Wnioskodawca). W związku z posiadanymi akcjami w Spółce Wnioskodawcy przysługiwało prawo do udziału w zyskach Spółki. Prawo to było realizowane w formie wypłaty dywidendy dokonanej na podstawie uchwał walnego zgromadzenia a także wypłat zaliczek na poczet tej dywidendy.

Wnioskodawca, jako akcjonariusz Spółki, stosownie do art. 9a ust 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej "Ustawa o PIT"), poprzez złożenie we właściwym Urzędzie Skarbowym stosownego oświadczenia, wybrał opodatkowanie dochodów pochodzących z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, czyli wg jednolitej stawki podatku wynoszącej 19% i dokonał opodatkowania dochodów z tytułu udziału w Spółce z zastosowaniem tej stawki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca jako akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej, będzie podlegał opodatkowaniu z tego tytułu na takich samych zasadach jak inni wspólnicy spółek osobowych, w tym komplementariusze spółek komandytowo-akcyjnych, tzn. czy dochody w części przypadającej na podstawie statutu Spółki na Wnioskodawcę, powinny być opodatkowywane wg zasad obowiązujących przy opodatkowywaniu dochodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej... W szczególności, czy Wnioskodawca, jako akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej, ma obowiązek wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w Ustawie o PIT (tj. co do zasady do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni), w wysokości 19% osiągniętego dochodu, a po zakończeniu roku podatkowego (tj. w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym) złożyć zeznanie podatkowe, w którym wykazuje się dochody z tytułu udziału w spółce komandytowo-akcyjnej jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej...,

2.

Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę dywidendy wypłacanej przez spółkę komandytowo-akcyjną jak również zaliczek na poczet dywidendy będzie się wiązało z powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy w dacie otrzymania dywidendy, skutkujące obowiązkiem poboru podatku przez Spółkę w związku ich wypłatą...

Odpowiedź na pytanie drugie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie pierwsze zostanie udzielona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy dywidendy wypłacane przez spółkę komandytowo-akcyjną (jak również zaliczek na poczet dywidendy) nie będzie się wiązało z powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy, czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru podatku przez Spółkę w związku ich wypłatą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 30a ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów), w tym z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Jednakże dywidendy (jak również zaliczki na poczet dywidendy) wypłacane przez spółkę komandytowo-akcyjną nie są dywidendami, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, jako że spółka komandytowo-akcyjna nie posiada osobowości prawnej, czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru podatku przez Spółkę w związku z ich wypłatą.

Wynika to bezpośrednio z art. 4 § 1 pkt 1 oraz art. 125 Kodeksu spółek handlowych. Spółka komandytowo-akcyjna, jako spółka osobowa, nie podlega także podatkowi dochodowemu od osób prawnych zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zważywszy zatem, że spółka komandytowo-akcyjna nie jest osobą prawną akcjonariusze będący osobami fizycznymi nie mogą uzyskiwać z niej dochodu w postaci dywidend, o jakich mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Wniosek ten wypływa z gramatycznej wykładni cytowanych wyżej przepisów, odwołujących się do dochodów z dywidend oraz innych dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Reasumując, dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z dywidendy wypłacanej przez spółką komandytowo-akcyjną jak również z zaliczek na poczet dywidendy, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Konsekwencją powyżej dokonanej interpretacji jest brak obowiązku potrącenia przez Spółkę podatku od wypłacanych dywidend (a także zaliczek na poczet dywidendy) gdyż zysk ten, jak wykazano w stanowisku Wnioskodawcy, winien być opodatkowany przez akcjonariusza jako zysk z działalności gospodarczej w roku, w którym został przez Spółkę - a zatem i przez jej akcjonariuszy - osiągnięty.

Przy interpretacji powołanego przepisu Wnioskodawca posiłkował się m.in. interpretacjami indywidualnymi wydanymi przez Dyr. Izby Skarbowej w Warszawie: z 4 czerwca 2009 r. (IPPB1/415-168/09-3/EC), z 12 czerwca 2009 r. (IPPB1/415-221/09-2/EC), Dyr. Izby Skarbowej w Poznaniu: z 13 maja 2009 r. ILPB2/415-266/09-3/JK), z 19 czerwca 2009 r. (ILPB1/415-397/09-2/TW), Dyr. Izby Skarbowej w Bydgoszczy: z 12 sierpnia 2009 r. (ITPB1/415-494/09/HD), Dyr. Izby Skarbowej w Katowicach: z 10 marca 2009 r. (IBPB2/415-176/08/HS), z 20 kwietnia 2009 r. (IBPB1/415-102/09/ESZ), które wydane zostały w analogicznych sprawach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl