IPPB1/415-936/08-4/JK - Opodatkowanie stypendium naukowego dla wybitnego naukowca.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-936/08-4/JK Opodatkowanie stypendium naukowego dla wybitnego naukowca.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2008 r. (data wpływu 14 sierpnia 2008 r.) oraz piśmie z dnia 31 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 21 października 2008 r. Nr IPPB1/415-936/08-2/JK, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów naukowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendiów naukowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy o finansowanie stypendium naukowego dla wybitnego naukowca, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego - zwany dalej MNiSzW, ustanowił stypendium naukowe na rzecz naukowca zatrudnionego w AB w L.. Do zasad przyznawania stypendium, jego finansowania i rozliczania zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) oraz rozporządzenie MNiSzW z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 182, poz. 1305). Obsługę umowy zapewnia Ministerstwo poprzez przyznanie środków, przekazanie ich na rachunek Uniwersytetu oraz kontrole prawidłowego wykorzystania środków finansowych. Przekazywanie stypendium stypendyście następuje na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą (AB) i stypendystą.

Jednocześnie pismem z dnia 21 października 2008 r. Nr IPPB1/415-936/08-2/JK wezwano Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez złożenie oryginału lub urzędowo poświadczonego pełnomocnictwa potwierdzającego upoważnienie dla Pana Ryszarda X, który podpisał przedmiotowy wniosek. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stypendium naukowe otrzymywane na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców jest wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendium naukowe dla wybitnych naukowców przyznawane na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 182, poz. 1305) jest wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W ocenie Wnioskodawcy stypendium naukowe dla młodych wybitnych naukowców mieści się w zakresie przedmiotowym innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, a którym jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. z 2007 r. Nr 115, poz. 795). Wprawdzie z treści punktu 39 art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są stypendia naukowe i stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez właściwego ministra po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, jednakże zasada racjonalnego ustawodawcy nakazuje przyjąć, że wolne od podatku dochodowego są także stypendia naukowe przyznawane młodym naukowcom na podstawie aktu prawa powszechnie obowiązującego tej rangi, jakim jest rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wnioskodawca podkreśla, że rozumowanie to wzmacnia dodatkowo okoliczność, że w dacie uchwalenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jej regulacją zawartą w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęto zasadniczo wszelkie stypendia naukowe przyznawane na gruncie obowiązujących wówczas przepisów. Ustawa zaś z dnia 6 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) i wydane na jej podstawie rozporządzenie MNiSzW z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców mają byt późniejszy. Wnioskodawca uważa, że przyjęcie odmiennego stanowiska w przedmiotowej sprawie prowadziłoby do swoistej dyskryminacji osób pobierających stypendia naukowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podstawą zawarcia umowy między Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Wnioskodawcą jest ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) oraz rozporządzenie z dnia 21 września 2007 r. (Dz. U. Nr 182, poz. 1305) w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców.

Szczegółowe zasady przyznawania tych stypendiów reguluje ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, finansowanie nauki dotyczy finansowania działań na rzecz realizacji polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa, a w szczególności badań naukowych, prac rozwojowych i realizacji innych zadań szczególnie ważnych dla postępu cywilizacyjnego.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2 tejże ustawy, Minister przyznaje środki finansowe na naukę:

1.

jednostkom naukowym określonym w art. 2 pkt 9:

a.

na prowadzenie działalności statutowej, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 3,

b.

na inwestycje służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych;

2.

uczelniom - na badania własne i rozwój infrastruktury informatycznej

3.

jednostkom naukowym i uczelniom reprezentującym sieć naukową - na wspólne badania własne;

4.

jednostkom naukowym i innym uprawnionym podmiotom - na realizację zadań lub przedsięwzięć przewidzianych do wykonania w ustalonym okresie i na określonych warunkach;

5.

ministrom kierującym działami administracji rządowej, kierownikom centralnych organów administracji rządowej oraz Prezesowi Polskiej Akademii Nauk - na realizację zadań z zakresu działalności wspomagającej badania.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy o zasadach finansowania nauki, Minister przyznaje środki finansowe na naukę, w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez podmioty, o których mowa w ust. 2, po zasięgnięciu opinii właściwego organu Rady Nauki, o której mowa w art. 21 ust. 1 lub zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1-2a.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ww. ustawy finansowanie programów lub przedsięwzięć określanych przez Ministra właściwego do spraw nauki obejmuje działania dotyczące:

1.

określania kierunków badań naukowych i prac rozwojowych najistotniejszych z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju;

2.

rozwoju współpracy w sferze nauki i gospodarki, w tym wspieranie projektów obejmujących: badania naukowe i prace rozwojowe nakierowane na zastosowanie w gospodarce, ochronę własności przemysłowej oraz wykonanie czynności niezbędnych do wdrożenia wyników badań naukowych praktyce gospodarczej;

3.

wspomagania restrukturyzacji jednostek naukowych przeprowadzanej przez organy administracji rządowej sprawujące nadzór nad tymi jednostkami lub przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk;

4.

dostosowywania kadr naukowych do warunków międzynarodowej współpracy naukowej i naukowo-technicznej;

5.

tworzenia warunków do zatrudniania wybitnych uczonych w celu doskonalenia kadr w wybranych dziedzinach nauki;

6.

tworzenia warunków do rozwoju kadr naukowych, w szczególności młodych naukowców, w tym przez przyznawanie stypendiów naukowych;

7.

rozwoju infrastruktury informacyjnej i informatycznej nauki oraz jej zasobów w postaci cyfrowej.

W myśl art. 15 ust. 2 tej ustawy Minister ustanawia corocznie stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców, którzy nie ukończyli 35 rok życia, zatrudnionych w jednostkach naukowych. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej.

Natomiast art. 15 ust. 3 powyższej ustawy stanowi, iż środki finansowe na naukę, o których mowa w ust. 1 i 2, są przekazywane jednostce naukowej lub innemu uprawnionemu podmiotowi na postawie umowy.

Na podstawie art. 15 ust. 6 tej ustawy Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego określił w rozporządzeniu z dnia 21 września 2007 r. (Dz. U. Nr 182, poz. 1305), kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców.

Reasumując, należy stwierdzić, iż stypendium naukowe otrzymane na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl