IPPB1/415-934/10-2/AM - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu ze sprzedaży działek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPB1/415-934/10-2/AM Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu ze sprzedaży działek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2010 r. (data wpływu 27 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży działek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 25 stycznia 1999 r. podatnicy - małżeństwo - otrzymali w formie darowizny od ojca jednego z małżonków nieruchomość stanowiącą nie zabudowaną działkę gruntu nr ew. 5/2 o obszarze 1095 m#178; oraz cały należący do niego udział wynoszący 1/3 część we współwłasności nie zabudowywanej działki nr ew. 5/4 o obszarze 185 m#178; - aktem notarialnym Repertorium A nr XX99. Nieruchomość stanowiła majątek wspólny małżonków objęty wspólnością ustawową.

W kwietniu 2005 r. wszczęto wobec podatników postępowanie rozgraniczeniowe pomiędzy nieruchomościami stanowiącymi dz. ew. nr 10/1, 10/2, 10/3, 10/4 i 11 z obrębu 5-15 a nieruchomościami stanowiącymi dz. ew. nr 5/1, 5/2 i 5/3 z obrębu 5-15 na podstawie art. 123 kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 29 i 30 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne.

W ramach prowadzonego postępowania rozgraniczeniowego w kwietniu 2006 r. w siedzibie Urzędu Miasta przeprowadzono negocjacje w sprawie ustalenia warunków nabycia do gminnego zasobu nieruchomości części działki nr ew. 2/6 oraz działki 5/4 z obrębu 5-15. W styczniu 2007 r. na mocy decyzji nr Burmistrza Miasta - podatnicy otrzymali od gminy inną działkę w zamian za działki 5/2 i 5/4. Działka 5/4 została podzielona na działki 5/10 i 5/11, działka 5/2 została podzielona na działki gruntu 5/12, 5/13, 5/14.

Zatem działka będąca od 1999 r. własnością podatników została włączona do gminnego zasobu nieruchomości i następnie na mocy decyzji administracyjnej podzielona zgodnie z ustaleniami i celami postępowania rozgraniczeniowego. Przeniesienie własności działki podatników nastąpiło na mocy władczej decyzji organu gminy a nie umowy cywilnoprawnej. Istotny w sprawie jest fakt, że także wydanie podatnikom działek zamiennych za działkę włączoną do gminnego zasobu nieruchomości nastąpiło na podstawie decyzji administracyjnej a nie umowy cywilnoprawnej.

Warto dodać, że działki 5/10, 5/12 oraz 2/11 przeznaczone zostały do połączenia w jedną nieruchomość. Podobnie działki 2/12 oraz 5/13 także połączono w jedną nieruchomość oraz działki 2/8, 5/11 i 5/14 zostały również połączone w jedną nieruchomość i przeznaczone pod ulicę lokalną.

Dnia 8 grudnia 2009 r. podatnicy na mocy aktu notarialnego Repertorium A nr XXX/2009 stali się właścicielami działek 5/8 i 2/10 połączonymi w jedną nieruchomość.

W chwili obecnej podatnicy rozważają zbycie działek otrzymanych w roku 2009 na podstawie decyzji administracyjnej w ramach postępowania rozgraniczeniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota uzyskana z tytułu sprzedaży działek otrzymanych w wyniku postępowania rozgraniczeniowego zostanie potraktowana jako przychód do opodatkowania.

2.

Czy w myśl ww. ustawy ma znaczenie fakt, iż nieruchomość otrzymana została w drodze darowizny oraz, że działki są własnością podatników od 1999 r., tzn. minął już pięcioletni okres, w ciągu którego sprzedaż nieruchomości nabytej w drodze darowizny może być opodatkowana.

Zdaniem Wnioskodawczyni zgodnie z art. 96 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami podziału nieruchomości dokonuje się na podstawie decyzji wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zatwierdzającej podział. Decyzja lub orzeczenie sądu, o których mowa w ust. 1 i 2, stanowią podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz w katastrze nieruchomości.

Podział nieruchomości polega na wydzieleniu z nieruchomości jednej lub kilku działek w celu utworzenia odrębnych nieruchomości. Najczęściej dokonywany jest on w celu przeniesienie własności działki na inną osobę. Postępowanie w sprawie podziału nieruchomości składa się z kilku etapów. Najpierw wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje postanowienie opiniujące zgodność podziału z planem lub DWZ, a następnie decyzją administracyjną zatwierdza podział.

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie powstanie obowiązek w podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedaż działek nabytych w ramach postępowania rozgraniczeniowego na mocy decyzji administracyjnej w roku 2009 w zamian za działki podatników - stanowią ich własność od 1999 r. Należy zauważyć, że zarówno nabycie działek przez podatników w roku 2009 r. w ramach postępowania rozgraniczeniowego w zamian za działki podatników będące ich własnością od 1999 r., które zostały włączone do gminnego zasobu nieruchomości jak i zbycie tych ostatnich nastąpiło na mocy decyzji administracyjnej a nie na podstawie czynności cywilnoprawnej.

Tym samym nabycie nieruchomości w roku 2009 r. w zmian za nieruchomości podatników, włączone do gminnego zasobu nieruchomości nie może być potraktowane jako nabycie pierwotne tychże nieruchomości. Oznacza to, że termin początkowy nabycia nieruchomości na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do nieruchomości wydanych podatnikom, w zamian za ich nieruchomość na mocy decyzji administracyjnej liczony będzie od roku 1999 r.

Zatem zbycie nieruchomości nabytych w wyniku postępowania rozgraniczeniowego na mocy decyzji administracyjnej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ 5 letniego terminu od dnia ich nabycia. Bowiem za datę nabycia sprzedawanych nieruchomości należy przyjąć datę dokonania darowizny tj. rok 1999.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14. poz. 176 z późn. zm. - źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału ty nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w Spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) -c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z treści cytowanego przepisu wynika. że źródłem przychodu podatnika jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie.

Zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie podlega, w świetle ww. przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

* odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

* zostało dokonane po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego właścicielami nieruchomości objętych postępowaniem rozgraniczeniowym podatnicy stali się w 1999 r. na podstawie aktu darowizny ojca jednego z podatników. Zatem pięcioletni okres, określony w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, już upłynął i przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości otrzymanych w zamian za nieruchomości włączone do gminnego zasobu nieruchomości nie będzie stanowił źródła przychodu w rozumieniu tego przepisu. Faktu tego nie zmienia okoliczność, że w późniejszym terminie tj. w roku 2009 r. nastąpiło połączenie i podział nieruchomości a także przydział działek zamiennych, co jest istotą postępowania rozgraniczeniowego prowadzonego przez organ administracyjny.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w obecnie obowiązujących przepisach brak jest regulacji dotyczącej skutków podatków związanych z przydziałem nieruchomości w ramach postępowania rozgraniczeniowego. W tym celu należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądowym nabywanie nieruchomości na mocy decyzji administracyjnych w ramach toczącego się postępowania administracyjnego nie jest uznawane jako nabycie pierwotne.

Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku mającym rangę uchwały z dnia 17 grudnia 1996 r. (sygn. FPS 7/96 - Uchwała Składu Siedmiu Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego) uznał, że sprzedaż nieruchomości lub jej części, zwróconej w trybie art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz. 127 z późn. zm.), nie stanowi źródła przychodu w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Także wówczas, gdy sprzedaż ta nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej i została dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił jej zwrot.

W uzasadnieniu powyższego postanowienia Sąd zauważył, iż pojęcie "nabycie", którym posługuje się ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest rozumiane jednolicie.

W konkluzji należy wyjaśnić, iż decyzja wydawana w postępowaniu rozgraniczeniowym o przydziale jednej nieruchomości w zamian za nieruchomość podatników nie kreuje prawa do nieruchomości (własności lub użytkowania wieczystego), lecz tylko reguluje stosunki własnościowe sprzed włączenia nieruchomości do gminnego zasobu tj. nieruchomości.

Zatem przydział nieruchomości w ramach postępowania rozgraniczeniowego nie stanowi na bycia nieruchomości w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit-a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym nie ma zastosowania przepis art. 28 tej ustawy, jeżeli sprzedaż zwróconej nieruchomości (lub prawa użytkowania wieczystego) nastąpiła przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zwrot.

Postępowanie rozgraniczeniowe jest swoistą instytucją prawną, za pomocą której państwo w sposób władczy wkracza w sferę indywidualnych praw podmiotowych, dla osiągnięcia celów o szczególnej doniosłości publicznej.

W praktyce postępowanie rozgraniczeniowe nieruchomości sprowadza się najczęściej do zamiany prawa własności nieruchomości, w tym zwłaszcza nieruchomości gruntowej.

Zarówno zbycie i włączenie nieruchomości do gminnego zasobu nieruchomości jak i przydział innej nieruchomości w zamian za nieruchomość włączaną do tego zasobu następuje co podniesiono wyżej - na podstawie decyzji o podziale i wydzieleniu nieruchomości, która zgodnie z art. 93 i nast. ustawy z dnia 21 sierpnia 1907 r. o gospodarce nieruchomościami i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. k.p.a. - powoduje z jednej strony utratę prawa własności przez dotychczasowego właściciela w stosunku do jego nieruchomości z drugiej zaś przejście prawa własności na rzecz innych osób. Zarówno utrata prawa własności przez jeden podmiot, jak i przejście prawa własności na rzecz innego podmiotu prawnego stanowią zmianę podmiotowej strony stosunków prawnorzeczowych w odniesieniu do nieruchomości objętych postępowaniem rozgraniczeniowym. Decyzja wydana w postępowaniu rozgraniczeniowym o połączeniu i podziale jednych nieruchomości i przydziale innych w zamian za nieruchomości łączone wywołują skutki prawnorzeczowe.

Powyższe uprawnienie i odpowiadający mu obowiązek wynikający z decyzji administracyjnej mają charakter cywilnoprawny. Uprawnienie to mimo swego cywilnoprawnego charakteru, może być realizowane tylko na drodze postępowania administracyjnego, a rozstrzygnięcie o zasadności tego roszczenia następuje w drodze decyzji administracyjnej, to jest decyzji podziale nieruchomości. Decyzja wydawana w postępowaniu rozgraniczeniowym tworzy bezpośrednio stosunek cywilnoprawny i powoduje przejście prawa własności na innego właściciela, jednakże nie kreuje tego prawa; reguluje tylko wcześniej panujące stosunki prawnorzeczowe.

Nie ulega wątpliwości, iż decyzja wydana w postępowaniu rozgraniczającym zmienia stan prawny nieruchomości powstały po wydaniu decyzji przez przyznanie dotychczasowemu właścicielowi prawa własności innej nieruchomości. Zmiana stanu prawnego następuje tu nie z mocy samej ustawy, ale z mocy aktu administracyjnego, jakim jest decyzja administracyjna. Podkreślić również należy, że ta zmiana stanu prawnego następuje w momencie, gdy decyzja staje się ostateczna.

Podsumowując ten fragment analizy, należy stwierdzić, że decyzja wydawana w postępowaniu rozgraniczeniowym zmienia stan prawny nieruchomości powstały po wydaniu decyzji. Zmiana stosunków prawnorzeczowych na nieruchomościach objętych postępowaniem rozgraniczeniowym ma charakter konstytutywny.

Pozostaje do rozstrzygnięcia ostatnia kwestia, a mianowicie czy przydział nieruchomości w trybie art. 93, art. 96 i art. 98 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami stanowi "nabycie" nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy podziale nieruchomości w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami nie mamy do czynienia z przeniesieniem na zasadach ogólnych własności nieruchomości na uprzednio właściciela; nie jest to też przeniesienie w drodze aktów władczych Skarbu Państwa lub gminy. Przydział nieruchomości następuje - jak wyżej powiedziano - na podstawie decyzji administracyjnej, która reguluje stronę podmiotową stosunku prawnorzeczowego odnośnie do nieruchomości dzielonej/łączonej w ramach postępowania rozgraniczeniowego do stanu pożądanego dla realizacji zadań publicznoprawnych oraz zasad właściwego korzystania z nieruchomości przez dotychczasowych właścicieli nieruchomości objętych rozgraniczeniem.

W konsekwencji należy uznać, że nie stanowi więc "nabycia" nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niezależnie od tego należy zauważyć, że art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ogranicza w sposób istotny swobodę dysponowania prawem własności i innymi prawami w tym przepisie wymienionymi. Z tej przyczyny, jako przepis o charakterze wyjątkowym musi być interpretowany ściśle, a wątpliwości prawne powinny być wyjaśniane na korzyść podatnika (wyrok NSA z dnia 18 stycznia 1988 r. 111 SA 964/87 ONSA 1989/1 poz. 5).

Na koniec należy zwrócić uwagę, że interpretacja, wedle której przydział nieruchomości w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami stanowi nabycie nieruchomości, prowadziłaby do wniosku, że sprzedaż nieruchomości objętej postępowaniem rozgraniczeniowym przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło uregulowanie stosunków własnościowych na mocy decyzji wydanej w ramach postępowania rozgraniczeniowego, jest źródłem przychodów w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - byłaby sprzeczna z istotą postępowania rozgraniczeniowego oraz z podstawowymi prawami własności prywatnej uregulowanymi w konstytucji.

Pogląd ten prowadziłby do sytuacji w której ten, kto otrzymał inną nieruchomość w zamian za nieruchomość zabieraną, byłby w razie sprzedaży lub zamiany nieruchomości zamiennej w innej, gorszej sytuacji niż ten, kto postępowaniem rozgraniczeniowym prowadzonym na mocy władczej decyzji administracyjnej nie byłby objęty. Rozwiązanie takie mogłoby budzić zasadnicze zastrzeżenia z punktu widzenia zasady równości wynikającej z art. 1 i art. 67 ust. 2 Konstytucji (przepisy utrzymano w mocy przez art. 77 powoływanej Ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r.).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawczyni, nie powstanie obowiązek w podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku sprzedaży działek nabytych w ramach postępowania rozgraniczeniowego na mocy decyzji administracyjnej w roku 2009 w zamian za działki podatników stanowiące ich własność od 1999 r. bowiem zarówno nabycie działek przez podatników w roku 2009 r. w ramach postępowania rozgraniczeniowego w zamian za działki podatników będące ich własnością od 1999 r., które zostały włączone do gminnego zasobu nieruchomości jak i zbycie tych ostatnich nastąpiło na mocy decyzji administracyjnej a nie na podstawie czynności cywilnoprawnej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w treści w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu - z zastrzeżeniem ust. 2 - jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Jeżeli natomiast odpłatne zbycie nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z tego tytułu nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle art. 155 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 94 z późn. zm.), przez nabycie należy rozumieć umowę sprzedaży, zamiany, darowizny lub inną umowę zobowiązującą do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej.

Użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie "odpłatne zbycie" obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży, ale każdą inną umowę, na mocy której dochodzi do odpłatnego przeniesienia prawa własności w tym również umowę zamiany. Umowa zamiany jest umową konsensualną, odpłatną i wzajemną, w której świadczenia obu stron mają charakter niepieniężny. Zgodnie z art. 603 ustawy - Kodeks cywilny przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Ekwiwalentem w tym wypadku jest inna rzecz, a nie wartości pieniężne. W związku z tym, skutkiem prawnym zawartej umowy zamiany - jest przeniesienie prawa własności nieruchomości. Umowa zamiany jest zatem umową o podobnym charakterze co umowa sprzedaży.

Przy czym umowa zobowiązująca do przeniesienia prawa własności nieruchomości powinna być dla jej ważności zawarta w formie aktu notarialnego (art. 158 Kodeksu cywilnego).

Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu, ma moment i sposób jej nabycia.

Z treści przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni jej małżonek w 1999 r. otrzymali w formie darowizny od ojca jednego z małżonków nieruchomość stanowiącą nie zabudowaną działkę gruntu nr ew. 5/2 oraz cały należący do niego udział wynoszący 1/3 część we współwłasności nie zabudowywanej działki nr ew. 5/4 - fakt ten został potwierdzony aktem notarialnym Repertorium A nr xx/99.

W wyniku postępowania rozgraniczeniowego Wnioskodawczyni oraz jej małżonek otrzymali od gminy inne działki w zamian za działki 5/2 i 5/4. Dnia 8 grudnia 2009 r. na mocy aktu notarialnego Repertorium A nr 24062/2009 stali się właścicielami działek 5/8 i 2/10 połączonymi w jedną nieruchomość. W chwili obecnej Wnioskodawczyni i jej małżonek rozważają zbycie działek otrzymanych w roku 2009 na podstawie decyzji administracyjnej w ramach postępowania rozgraniczeniowego.

Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy wskazać, iż Wnioskodawczyni i jej małżonek dokonując zamiany - w wyniku przeprowadzonego postępowania rozgraniczeniowego - nabyli nowe działki gruntu o nr 5/8 i 2/10, co zostało potwierdzone aktem notarialnym z dnia 8 grudnia 2009 r. Rep. A nr XXX/2009.

W związku z powyższym dla celów podatkowych datą nabycia prawa własności do ww. działek jest data aktu notarialnego zamiany działek z 2009 r.

W świetle powyższego do dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości gruntowej nabytej w drodze zamiany w 2009 r. - zastosowanie będą miały nowe zasady opodatkowania obowiązujące od 1 stycznia 2009 r. na mocy art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.).

Reasumując mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawne należy stwierdzić, iż jeżeli zbycie działek gruntu o nr 5/8 i 2/10 nastąpi przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie w omawianej sprawie nastąpiło w roku 2009 r. to przychód ze sprzedaży podlega opodatkowaniu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast sprzedaż ww. działek gruntu po 1 stycznia 2015 r. nie będzie stanowiło źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od tej sprzedaży.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, a zatem mając na uwadze pytania zawarte we wniosku wyjaśnić należy, że interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawczyni i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do niej.

Uwzględniając powyższe informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych dla małżonka możliwe jest poprzez złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl